Ilmastointikompuran tiiviste (tjsp.)?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Ilmastointikompuran tiiviste (tjsp.)?

Viesti Kirjoittaja frak »

Osaako kukaan ilmastointispesialisti auttaa?

Kyseessä on 15v. vanha 'kakkosauto', kilometrejä 180t, Mazda Forte 1.8.

Ilmastointilaitteeseen lisättiin aineita vuosi sitten ja tänä kesänä jäähdytysteho on ollut taas olematon.

Konetta kuuntelemalla kuulostaisi siltä, että kompuran tienoilta päästäisi paineita pihalle (voimistuva suhina) heti kun on vähänkään tyhjäkäyntiä enemmän kierroksia.

Voiko yo. olettamuksella tehdä tulkinnan, että kompuran tiiviste on hapan vai onko todennäköisin vikapaikka joku toinen?

Kuinka iso (ja kallis) urakka tiivisteen vaihtaminen on ja onnistuuko 'kotikonstein'? Vai onko tuossa vaiheessa koko kompura jo muutenkin kypsä vaihdettavaksi?
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1360
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Pyöriikö kompura varmasti vai pyöriikö kompuran hihnapyörä pelkästään. Siinä kompurassa on magneettikytkin, joka lukitsee hihnapyörän, kun ilmastointi laitetaan päälle. Muissa tilanteissa hihnapyörä pyörii vapaasti, eikä pyöritä kompuraa. Mikäli kompurakin pyörii ja vuoto on korvin kuultavaa luokkaa, niin sanoisin, että sieltä on kylmäaineet karanneet jo ajat sitten. Siinä tapauksessa järjestelmän painekytkin on myös rikki, koska sen pitäisi estää kompuran käynnistyminen, jos järjestelmässä ei ole kylmäainetta.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

Kiitos nopeasta vastauksesta! Nyt taas ymmärtää vähän enemmän.

Uudemman tarkastelun jälkeen silmällä ei pysty sanomaan ottaako magneettikytkin kiinni, kun kompuran sisälle ei oikein pääse näkemään.

Ilmeisesti ei ota, sillä aiemmin ilmastoinnin toimiessa kompuran käynnistymisen on huomannut selvästi koneen kierroksien pienestä nitkahduksesta, kun tulee lisää kuormitusta, mutta nyt ei tapahdu mitään.

Aineet ovat hyvin todennäköisesti täysin karanneet ja painekytkin ilmeisesti siis toimii. Vielä keväällä magneettikytkin ilmeisesti toimi, mutta aineet olivat lähes lopussa, ja nyt kun ovat aivan loppu, niin painekytkin ei anna kompuran käynnistyä.

Onko ilmastoinneissa mitään patenttiratkaisuja helppoon korjaukseen tai mitään selviä hajoavia ja kuluvia osia vai pitääkö tässä laittaa värjätyt nesteet tms. sisään ja ruveta tutkimaan mistä ilmastointi kusee? Vai kannattaako kärry suosiolla viedä ilmastoinninkorjaussedälle laittoon? Korjaukseen ei vaan viitsisi satsata mitenkään ihan älyttömästi, kun ajoa tulee kakkoskärrylle niin vähän...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Väriaineen kanssa kylmäainetta sisään niin näkee jos se jostain vuotaa.

Tuo väriaine kannattanee laittaa aina vaikak vuotoja ei sillä hetkellä olisikaan. Niitä tulee aina jossain vaiheessa.
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Mika.T kirjoitti:Väriaineen kanssa kylmäainetta sisään niin näkee jos se jostain vuotaa.

Tuo väriaine kannattanee laittaa aina vaikak vuotoja ei sillä hetkellä olisikaan. Niitä tulee aina jossain vaiheessa.
ei onnistu enää nykyään. Pitää testata pitävyys typellä tms ettei vuoda, ja sitten täyttää.
® Mesen V8 Klubi
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1360
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

LiQQe kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Väriaineen kanssa kylmäainetta sisään niin näkee jos se jostain vuotaa.

Tuo väriaine kannattanee laittaa aina vaikak vuotoja ei sillä hetkellä olisikaan. Niitä tulee aina jossain vaiheessa.
ei onnistu enää nykyään. Pitää testata pitävyys typellä tms ettei vuoda, ja sitten täyttää.
Tiiveystestihän kuuluu aina ilmastoinninhuoltoon, mikäli se tehdään asiallisilla laitteilla. Mikäli, vuotoja on, niin sillon väriaineella kyllä tutkitaan, että mistä vuotaa. Mikäli, vuoto on hankala paikallistaa tai niin pieni, ettei se heti näy, voidaan väriaine jättää ilmastointilaitteeseen ja palata asiaan myöhemmin, vaikka kuukauden päästä.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

LiQQe kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Väriaineen kanssa kylmäainetta sisään niin näkee jos se jostain vuotaa.

Tuo väriaine kannattanee laittaa aina vaikak vuotoja ei sillä hetkellä olisikaan. Niitä tulee aina jossain vaiheessa.
ei onnistu enää nykyään. Pitää testata pitävyys typellä tms ettei vuoda, ja sitten täyttää.
Jaa miksei?
Kyllä täällä ainakin vielä väriainetta systeemiin laitellaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”