124 farkku perän korkeussäätö???

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
jimmy73
Viestit: 35
Liittynyt: 09.9.2007 15:56
Paikkakunta: Jyväskylä

124 farkku perän korkeussäätö???

Viesti Kirjoittaja jimmy73 »

mikä on vika kun perä pomppii kuin koripallo katsastuksesta meni läpi et iskarit ois ok mut ei oikein tunnu siltä oisko vinkkejä
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Takana on lattiaan upotetut typpitäytteiset painepallot. Öljy/typpi,välissä kalvo.
Ne on nyt sulla rikki.
Maksavat jotain satkun kipale, jos nyt mitään muistan.
Avatar
Julli
Viestit: 132
Liittynyt: 19.2.2006 13:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Mulla olis ehjät käytetyt pallot:
viewtopic.php?t=19130&highlight=
W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
Tero_v
Viestit: 53
Liittynyt: 29.4.2011 22:51
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa, Lehtimäki

pomppiva mese

Viesti Kirjoittaja Tero_v »

nyt meni hermo ku meinasin pyyhkästä mesen metsään :twisted:

kyseessä siis 250d farkku ja perä pomppaa alasjouston jälkeen taivaisiin.
katsastuksesta meni läpi ja takajouset on aika uuden näköiset ja edellinen omistaja väitti, että on jousipallot vaihtanut :roll: auto on mielestäni ihan linjassa, ettei ole tasonsäätö taivaissa. mutta kun ajaa heittoon niin perä kyllä joustaa, mutta tulee yli kovaa ylös ja meinaa mutkissa irrota tiestä.

onko nyt niin että joku on laittanut sinne väärät jouset vai onko ne pallukat paskana? edellinen omistaja kyllä sano että se on ne vaihtanut ja hydrauliikka oljy kuittejakin autosta löyty. itellä tuo on ollu vajaan vuoden ja koko ajan samanlainen.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

On tainnut vaihtaa käytetyt tai rikkinäiset pallukat.
Ei ole oikein muuta vaihtoehtoa. Ellei sitten jotain tajuttoman jäykkiä väärän auton jousia ole alle survottu.
Tero_v
Viestit: 53
Liittynyt: 29.4.2011 22:51
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa, Lehtimäki

Viesti Kirjoittaja Tero_v »

romu kirjoitti:On tainnut vaihtaa käytetyt tai rikkinäiset pallukat.
Ei ole oikein muuta vaihtoehtoa. Ellei sitten jotain tajuttoman jäykkiä väärän auton jousia ole alle survottu.
no mitäs jos siellä on "ei tasonsäädöllisen" jouset? minkähän paksuiset ne tasonsäädöllisen jouset on. tosin niissa jousissa taisi näkyä vielä numero sarjatkin, jos niillä saisi varmistuksen.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Sehän voisi olla yksi vaihtoehto. Farkun jousi on tosiaan löysempi. Numerosarjoista voisi selvitä. Meillähän on aivan mainioita koodin selvittäjiä, kuten nimimerkki Roisto esim.
Sultzi
Viestit: 196
Liittynyt: 01.5.2011 18:12
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Farkku ja tasonsäädöllä. Jonkun aikaa jo ollut semmoinen ettei peräpää jousta yhtään ajossa, eli on kova kun mikä. Perä ei silti ole linassa että iskarit olis kuolleet tai nesteet pihalla? Tarvii nosturilla kokeilla nouseeko ja laskeeko perä vivusta, ei oo säiliöstä ainakaan neste vähentynyt, eli ei vuotaiskaan. Jonkun verran madallettu, mutta olen muistaakseni sen säätänyt kyllä niin ettei ole vain jousta vasten. Eli joustoa pitäis olla kyllä ja on joskus ollutkin. Tai sitten vain katsoo mitä katsastuksessa sanoo :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Paineakut rikki, selvä tapaus :roll:
Sultzi
Viestit: 196
Liittynyt: 01.5.2011 18:12
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Selvä homma, ei auta kuin vaihtaa uusiin. :) Vois olla mukavampi ajella :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu, on se niin ikävä pomputin rikkinäisillä "palloilla" että ei voi mersuksi sanoa.
Sultzi
Viestit: 196
Liittynyt: 01.5.2011 18:12
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tos tutkin lisää niin eihän se kivikova olekaan, siellä ei vaan ole mitään vaimennusta! Eli perä pomppii valtoimenaan jousien mukaan vaan :lol: Mutta ei se silti linassa ole :? Pallot edelleen syylisenä?
Avatar
teerola
Viestit: 52
Liittynyt: 05.7.2007 7:13
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Öljynpaine puuttuu tai tasonsäädön venttiili hajalla. :roll:
Sultzi
Viestit: 196
Liittynyt: 01.5.2011 18:12
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tos kun auto viikon seiso, niin kyllä se oli laskenu jousien varaan takapään. Mutta kun käyntiin laitto niin 5-10s kesti niin nousi säädettyyn korkeuteen. Eli kyl jotain painettakin sieltä löytyy, ei vaan sitä vaimennusta?
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

UPitaas tämäkin.

Mistäs päästä lähdetään purkamaan 124:n perää jos oireet ovat seuraavat:
- tyhjänä korkeus OK
- kuormitettuna perä laskee ainakin tyhjäkäynnillä
- aika velton tuntuinen ajossa
- montuissa kolahtelee, kuormitettuna vähän vähemmän

Pikaisesti voisi ajatella että ainakin iskaritolppien alapään nivelet on loppu, kolinasta päätellen. Mutta onko syypää laiskaan tasonsäätöön ja veuloon ajettavuuteen sitten pallojen vai tolppien päässä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Onko tarkistettu että hydr. säiliössä on tarpeeksi öljyä? :roll:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Jaksaneeko pumppu tyrkätä tarpeeksi painetta :?:

Tai ylipaineventtiili juminut auki :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JiiTee_ kirjoitti:Onko tarkistettu että hydr. säiliössä on tarpeeksi öljyä? :roll:
Munsta joo. Pitäiskö tsekata vielä toistamiseen. Linjasto oli kokonaisuudessaan auki joskus -09 kun se uusittiin ja ainakin sen jälkeen perä kyllä nousi. Hmm.

Kelpaisko tohon Motonetin myymä Febin tuote. Speksit kopipeistattuna:

"Jousitushydröljy MB-0009899103 1L (KELTAINEN)


Hydrauliikkaöljy paineilmahydrauliselle jousitukselle ja tasonsäädölle. Korvaa alkuperäisnumeron MB 000 989 91 03."

Ei muuten mutta maksaa alle puolet Vehon litrahinnasta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

siis zh-m:mää sinne menee. Motonetistä noin 10e / litra. Febin purkki , motonet nro 59-0009
Avatar
kaksnelkku
Viestit: 48
Liittynyt: 26.3.2008 22:26
Paikkakunta: Northern Karelia

Viesti Kirjoittaja kaksnelkku »

Kuinkas kun tuli uusimpaan hankintaan(S124 250TD) vaihdettua pidemmät etujouset, niin perä nousi samalla joku kolmisen senttiä ylemmäs. Tunnistaako tasonsäätö edestäkin? Etupään korotus oli semmottisen 7cm...
Auton edellinen omistaja väitti että autoon olis vaihdettu tavalliset iskarit säädöllisten tilalle. Kovin on vetelä ajossa tuo ahteri :(
Missä sijaitsee tarkkaan ottaen ne jousipallot farkussa/sedanissa?
Sopiikos muuten vaihdella sedanista farmariin noita tasonsäädön roippeita? Oli varaosa-autoon uusittu käytännössä kaikki osat missä vaan jokin neste liikkuu.
~Kaada vielä vähä~
W163 270 CDI A
S210 220T CDI A
S124 250TD
Member of Foxhole Motors
lauri a.
Viestit: 132
Liittynyt: 19.10.2010 11:14
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Kuinka paljon madallusjouset vaikuttaa tuohon pompottamiseen? Omassa farkussa perä pomppii jonkun verran aina töyssyyn ajettaessa, viittaako tuo nyt paskana oleviin jousipalloihin vai voiko madallusjouset aiheuttaa tuota? Reseptinä ompi -40mm Weitecit 3:n kumeilla takapäässä, eli aika maltillinen setti.
® Mesen linttaklubi
M-B S124 300TD -90
Ford Sierra 2,0T -89
Lada Niva 1600 -88
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuinka paljon madallusjouset vaikuttaa tuohon pompottamiseen?
Periaatteessa ei lainkaan.
Kuinkas kun tuli uusimpaan hankintaan(S124 250TD) vaihdettua pidemmät etujouset, niin perä nousi samalla joku kolmisen senttiä ylemmäs. Tunnistaako tasonsäätö edestäkin?
Ei tunnista.
Auton edellinen omistaja väitti että autoon olis vaihdettu tavalliset iskarit säädöllisten tilalle. Kovin on vetelä ajossa tuo ahteri Sad
Eipä siellä sitten tasonsäätöä ole.
Sopiikos muuten vaihdella sedanista farmariin noita tasonsäädön roippeita? Oli varaosa-autoon uusittu käytännössä kaikki osat missä vaan jokin neste liikkuu.
Iskarien alapään kiinnitys on erilainen.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:
Sopiikos muuten vaihdella sedanista farmariin noita tasonsäädön roippeita? Oli varaosa-autoon uusittu käytännössä kaikki osat missä vaan jokin neste liikkuu.
Iskarien alapään kiinnitys on erilainen.
Myös yläpää erilainen ja sedanin iskari pidempi. Langissa sama kuin farkussa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
lauri a.
Viestit: 132
Liittynyt: 19.10.2010 11:14
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Eipä sitä kai auta kuin lähteä jousipallo-kaupoille. Huvikseni käyn kyllä tutkimassa ensin Motonetin vaihtoehdon, onko minkä firman tekele...

E: Motonetin osa näytti olevan Lemförder/ZF ja Made in Germany, eli oletettavasti ihan laatu kamaa. Toinen tarttui matkaan, ja toinen lähti tilaukseen...
® Mesen linttaklubi
M-B S124 300TD -90
Ford Sierra 2,0T -89
Lada Niva 1600 -88
Avatar
happa66
Viestit: 33
Liittynyt: 27.12.2011 5:43
Paikkakunta: nakkila

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Tuli tuossa ostettua -89 200TE farkku ja samanlaiset viat täälläkin päin. Tyhjänä pomppii ja kolisee. Eilen käytiin hakemassa Raumalta asuntovaunu, painaa1500kg. Ei kolissut eikä pomppinut. Kotona vaunu irti ja kylille, taas kolisi ja pomppi. Täytyy lähteä ostoksille ja hommata noi uudet iskarit. Jouset edellinen oli kesällä vaihtanut.

a-p
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

happa66 kirjoitti:Täytyy lähteä ostoksille ja hommata noi uudet iskarit.
Siis nimenomaan nuo paineakut eli jousipallot - ei niitä tolppia joita myöskin iskareiksi joskus kutsutaan :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
happa66
Viestit: 33
Liittynyt: 27.12.2011 5:43
Paikkakunta: nakkila

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Onko kellään kokemusta noista motonetin pallukoista? Näytti olevan 89,90e/ kpl, ja onkohan v mäinen vaihtaa pihalla hangessa maaten?

a-p
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Eiköhän nuo ole ihan käypää tavaraa :nocando:

Hydrauliputkien liitokset voi olla tiukassa ja putket haperoa, ei kai siinä kummempia :D
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
lauri a.
Viestit: 132
Liittynyt: 19.10.2010 11:14
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

happa66 kirjoitti:Onko kellään kokemusta noista motonetin pallukoista? Näytti olevan 89,90e/ kpl, ja onkohan v mäinen vaihtaa pihalla hangessa maaten?

a-p
Ostin ite pallot Motonetistä: Toinen pallo oli Lemförder/ZF eli oletettavasti ihan laadukas osa, toinen pallo taas merkiltään Febi (eli orkkis?). Vetarin irroittaminen perästä helpotti ainakin itsellä vaihtohommaa huomattavasti oikealla puolella...Vasen meni ilman irroitteluitakin helposti.
® Mesen linttaklubi
M-B S124 300TD -90
Ford Sierra 2,0T -89
Lada Niva 1600 -88
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”