Muuttuvageometrinen turboahdin ja pesnamoottori?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Muuttuvageometrinen turboahdin ja pesnamoottori?

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Olen jo pitkään ihmetellyt miksei turboahdettuilla pesnamoottoreilla päästä yhtä hyvään alavääntöön kuin turbodieseleillä. Kukaan ei ole oikein osannut sitä minulle selittää kunnes törmäsin tähän:
Muuttuvageometrinen tai muuttuvasiipinen turboahdin on kuin tavallinen turboahdin, jonka pakopesässä on muuttuvat säätösiivet. Näin saadaan ahtimen toiminta-alue laajemmaksi, ja ahtopaine alkaa nousta jo alemmilta kierroksilta. Muuttuvageometrisia ahtimia (VNT-ahtimia, Variable Nozzle Turbine) käytetään lähinnä dieselmoottoreissa, koska liikkuvat siivet eivät kestä bensiinimoottorin korkeita pakokaasun lämpötiloja. Ensimmäinen sarjatuotantoon tullut bensiinikäyttöinen auto, jossa oli VNT-ahtimet, oli vuonna 2005 esitelty 997-sukupolven Porsche 911 turbo.
Muuttuvageometrisessä turbossa siivet ovat kiinni, kun moottorissa on vähän kierroksia. Siipien ollessa kiinni pakokaasujen virtausnopeus kasvaa, mikä saa turbiinipyörän pyörimään nopeammin. Pakokaasumäärän ja kierroksien kasvaessa siipiä avataan, jotta pakokaasut pääsevät virtaamaan kunnolla ja jotta paineet eivät nouse liian korkeiksi. Ahtopaineen säätö toteutetaan muuttuvia siipiä säätelemällä esimerkiksi painekellon avulla.
Onko todella näin ettei noita VNT-ahtimia saada sellaisiksi että niitä voitaisiin käyttää laajemminkin pesnakoneissa. Onhan kuussakin käyty... :roll: :lol:

Tekniset nerot onko tietoa? Lämpimiksenihän mie vaan kyselen ja mukavahan se olisi tietää vaikkei tiedolla mitään teekkään... :wink:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

remmi :roll: kuluttaa pensaa liikaa :?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kyllähän Porsche VNT:a käyttää lainatun jutun mukaan.

Bensa palaa nopeammin kuin dieselöljy, joten huippukierrokset voivat
olla suuremmat. Tämä taas aiheuttaa tarpeen muotoilla kanavat niin,
että virtaus on optimaalinen suuremmilla kierroksilla kuin dieselmoottorissa.
Siksi alakierrosten vääntö jää ohuemmaksi.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Juu Porsas käyttää, mutta taitaa ollakin ainoita valmistajia joilla vnt on pesnakoneen kera. Johtunee osittain siitä että konstruktiosta tulee sen verran hinnakas ettei niitä laiteta halvemman hintaluokan autoihin.

Mersun uudessa M278 V8-turbokoneessa on ahtimet kuulemma suunniteltu sitä silmälläpitäin että myös alakierroksilla on ahtoa ja sitämyöten vääntöä mukavasti tarjolla. 600 Nm löytyy jo 1600 r/min alkaen aina lähelle viittätonnia asti. Kuulostaahan tuo aika mukavalle. Ns. turboviivettä ei pitäisi esiintyä.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Eikö jotkut käytä kahta ahdinta, BMW ainakin taisi olla yksi.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Eldorado kirjoitti:Juu Porsas käyttää, mutta taitaa ollakin ainoita valmistajia joilla vnt on pesnakoneen kera. Johtunee osittain siitä että konstruktiosta tulee sen verran hinnakas ettei niitä laiteta halvemman hintaluokan autoihin.

Mersun uudessa M278 V8-turbokoneessa on ahtimet kuulemma suunniteltu sitä silmälläpitäin että myös alakierroksilla on ahtoa ja sitämyöten vääntöä mukavasti tarjolla. 600 Nm löytyy jo 1600 r/min alkaen aina lähelle viittätonnia asti. Kuulostaahan tuo aika mukavalle. Ns. turboviivettä ei pitäisi esiintyä.
Onko tommonen mersu sitten niiin halpa ettei voi ees kunnon turboja laittaa. Vois ees vetää raivolla tonne 7500rpm asti.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

laineracing kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:Mersun uudessa M278 V8-turbokoneessa on ahtimet kuulemma suunniteltu sitä silmälläpitäin että myös alakierroksilla on ahtoa ja sitämyöten vääntöä mukavasti tarjolla. 600 Nm löytyy jo 1600 r/min alkaen aina lähelle viittätonnia asti. Kuulostaahan tuo aika mukavalle. Ns. turboviivettä ei pitäisi esiintyä.
Onko tommonen mersu sitten niiin halpa ettei voi ees kunnon turboja laittaa. Vois ees vetää raivolla tonne 7500rpm asti.
Tuskinpa on kovinkaan halpa, mutta turbot ovat kuitenkin käsittääkseni kiinteillä siivillä. M278:ssahan on kaksi ahdinta molemmille sylinteriryhmille ja ahtimien koko lienee sen verran pieni että ehtivät hyvin matkaan jo matalilla kierroksilla. 220/250cdi dieseleissähän käytetään kahden erikokoisen ahtimen taktiikkaa, ehkäpä jossain vaiheessa myös pesnoissa.

Lieneekö tuota turboviivettä enää esiintyy häiritsevässä määrin missään nykymoottoreissa, eipä ole ainakaan omakohtaisia kokemuksia.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Eldorado kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:Mersun uudessa M278 V8-turbokoneessa on ahtimet kuulemma suunniteltu sitä silmälläpitäin että myös alakierroksilla on ahtoa ja sitämyöten vääntöä mukavasti tarjolla. 600 Nm löytyy jo 1600 r/min alkaen aina lähelle viittätonnia asti. Kuulostaahan tuo aika mukavalle. Ns. turboviivettä ei pitäisi esiintyä.
Onko tommonen mersu sitten niiin halpa ettei voi ees kunnon turboja laittaa. Vois ees vetää raivolla tonne 7500rpm asti.
Tuskinpa on kovinkaan halpa, mutta turbot ovat kuitenkin käsittääkseni kiinteillä siivillä. M278:ssahan on kaksi ahdinta molemmille sylinteriryhmille ja ahtimien koko lienee sen verran pieni että ehtivät hyvin matkaan jo matalilla kierroksilla. 220/250cdi dieseleissähän käytetään kahden erikokoisen ahtimen taktiikkaa, ehkäpä jossain vaiheessa myös pesnoissa.

Lieneekö tuota turboviivettä enää esiintyy häiritsevässä määrin missään nykymoottoreissa, eipä ole ainakaan omakohtaisia kokemuksia.
Ei o turboviivettä,mutta ei o vetoja ylhäälläkä :D
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Eikös bensoissa ole tarkoitus käyttää sen verta tehokasta ja isoa mottia ett turboa käytetään vasta yläällä avittamassa kun muuten hengittävyys heikkenee
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Fiiatillahan on jo käsittääkseni aito kaksvaiheturbo, mutta sekin tais olla vaan dieselkoneelle. Noi 2-stage (peräkkäiset) on nyt kova sana 'isojen poikien' dieseleissä, ovat siellä kohta tuotannossa... en tiedä mikä siinä sitten estää ettei bensoihin kannata laittaa. Toki säätö on varmaan kertaluokkaa kenkkumaisempaa, mutta saadaan sieltä komeita ahtopaineitakin :roll:
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Eiköhän se suurin onkelma noissa bensojen VNT ahtimissa ole vain se kuuluisa pakolämpö. Nuo porsaan ahtimet taitaa olla pinnotettu jotenkin keraamisesti vai oliko peräti säätösiivet kokonaan keraamista materiaalia ja sehän pompsauttaa aina hintaa yli nuukapihin hilseen :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Runtula kirjoitti:Eiköhän se suurin onkelma noissa bensojen VNT ahtimissa ole vain se kuuluisa pakolämpö. Nuo porsaan ahtimet taitaa olla pinnotettu jotenkin keraamisesti vai oliko peräti säätösiivet kokonaan keraamista materiaalia ja sehän pompsauttaa aina hintaa yli nuukapihin hilseen :)
Meinasin jo aikasemmin sannoo, mutta ei joutanu. Eikös se olis parein tehä koko moottori kahvikuppiaineesta ja nostaa koko moottorin lämpötila tuhatluvuille?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Easy Rider kirjoitti:
Runtula kirjoitti:Eiköhän se suurin onkelma noissa bensojen VNT ahtimissa ole vain se kuuluisa pakolämpö. Nuo porsaan ahtimet taitaa olla pinnotettu jotenkin keraamisesti vai oliko peräti säätösiivet kokonaan keraamista materiaalia ja sehän pompsauttaa aina hintaa yli nuukapihin hilseen :)
Meinasin jo aikasemmin sannoo, mutta ei joutanu. Eikös se olis parein tehä koko moottori kahvikuppiaineesta ja nostaa koko moottorin lämpötila tuhatluvuille?
Tyst ny tai kohta tälläkin foorumilla ruvetaan värisemään ja käyttämään atominappeja kahvinkeittimessä :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Tähän aiheeseen tarttis ehrottomasti saara rumiluksen kommentti. :wink:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
teerola
Viestit: 52
Liittynyt: 05.7.2007 7:13
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Mulla on toi muuttuvageometrinen aiheuttanut ylimääräisiä värinöitä.
Pari viikkoa käsissä tuntui outoa värinää, kun se makaili autotallin pöydällä. Nyt kun se meni konepellin alle, ni värinä esiintynyt levottomuutena.
Varmaan ne solmupisteet tai jotain :shock:

Ps. Sorry off topic
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

teerola kirjoitti:Mulla on toi muuttuvageometrinen aiheuttanut ylimääräisiä värinöitä.
Pari viikkoa käsissä tuntui outoa värinää, kun se makaili autotallin pöydällä. Nyt kun se meni konepellin alle, ni värinä esiintynyt levottomuutena.
Varmaan ne solmupisteet tai jotain :shock:

Ps. Sorry off topic
:lol: :lol: :lol:
kynsi
Bensa-superturbottaja
Viestit: 201
Liittynyt: 05.5.2008 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Viestiketjun kinkkisestä kysymyksestä herää mieleen semmoinen, että aiheuttaako vnt tai vgt semmoisen tilanteen jossakin kohti että pakopaine on ylempänä, kuin imusarjan paine. Nooh onhan se tyhjäkäynnillä aina, mutta kuiteski...

Tässä tapauksessa olisi siihen pensamoottoriin laitettava diiselin nokka ettei mene väärään kurkkuun pakokaasuja. Bensakoneissa jotka kiertää on jonkun verran varmaankin overlappia.
tqxrpm/5252=kaikki kaikessa
Avatar
-zamppa-
Viestit: 113
Liittynyt: 27.11.2007 11:21

Viesti Kirjoittaja -zamppa- »

Nuista pakolämmöistä voin sen verran ihmetellä, että tutullani 1.9tdi seatissa on pakolämmöt ilman vesiruiskua lähes 900ast. Tehoja about 250hp. Sitten taas erääseen japsikikkarepensaturpoon olivat verranneet niin pakolämpöjä oli 700-800ast ja tehoja yli 400 desin isommassa sylinteritilavuudessa.

Jännää. :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

kynsi kirjoitti:Viestiketjun kinkkisestä kysymyksestä herää mieleen semmoinen, että aiheuttaako vnt tai vgt semmoisen tilanteen jossakin kohti että pakopaine on ylempänä, kuin imusarjan paine. Nooh onhan se tyhjäkäynnillä aina, mutta kuiteski...
Kyllähän jo vapareissa on suurimman osan ajasta pakopuolella suurempi paine kuin imupuolella. Imupuolellahan kuitenkin kaasuläppä aiheuttaa alipainetta mutta pakopuolella on aina suurinpiirtein ilmakehän paine tai vähän päälle.

Oletan, että turbolla varustetut bensakrematoriot kuitenkin suunnitellaan siten, että kaasunvaihto toimii järkevästi. Itse turbottaessa tottakai pitää nokat miettiä kaiken varalta uusiksi,

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”