Onko todella näin ettei noita VNT-ahtimia saada sellaisiksi että niitä voitaisiin käyttää laajemminkin pesnakoneissa. Onhan kuussakin käyty...Muuttuvageometrinen tai muuttuvasiipinen turboahdin on kuin tavallinen turboahdin, jonka pakopesässä on muuttuvat säätösiivet. Näin saadaan ahtimen toiminta-alue laajemmaksi, ja ahtopaine alkaa nousta jo alemmilta kierroksilta. Muuttuvageometrisia ahtimia (VNT-ahtimia, Variable Nozzle Turbine) käytetään lähinnä dieselmoottoreissa, koska liikkuvat siivet eivät kestä bensiinimoottorin korkeita pakokaasun lämpötiloja. Ensimmäinen sarjatuotantoon tullut bensiinikäyttöinen auto, jossa oli VNT-ahtimet, oli vuonna 2005 esitelty 997-sukupolven Porsche 911 turbo.
Muuttuvageometrisessä turbossa siivet ovat kiinni, kun moottorissa on vähän kierroksia. Siipien ollessa kiinni pakokaasujen virtausnopeus kasvaa, mikä saa turbiinipyörän pyörimään nopeammin. Pakokaasumäärän ja kierroksien kasvaessa siipiä avataan, jotta pakokaasut pääsevät virtaamaan kunnolla ja jotta paineet eivät nouse liian korkeiksi. Ahtopaineen säätö toteutetaan muuttuvia siipiä säätelemällä esimerkiksi painekellon avulla.


Tekniset nerot onko tietoa? Lämpimiksenihän mie vaan kyselen ja mukavahan se olisi tietää vaikkei tiedolla mitään teekkään...
