124:n oven lukon sarjoitus
124:n oven lukon sarjoitus
124:n kuskin oven lukko täytyi sarjoittaa uudestaan. Talvella lakkasi
avain sopimasta oveen. Yksi haitta oli katkennut. Muuten avaimet ja
haitat olivat vain vähän kuluneita. Lukkosepän mukaan kuluneet avaimet
katkovat haittoja.
Lukkopesä irrotetaan avaamalla ensin kuvan keskimmäinen kumitulppa.
Tulpan alla on 3 mm kuusiokoloruuvi, jota löysätään reilusti. Jos kuusiokolo
on kulunut väljäksi, käytetään vastakierretappia.
Sitten pannaan avain lukkopesään ja käännetään avainta 60 astetta
oikealle (kuskin ovessa). Lukkopesän voi nyt vetää pois. Omassa autossa
vaan avain ei kääntynyt yhtään.
Nyt löysätään oven salpaa ruuvaamalla kuvassa näkyvää kahta
ristipääruuvia hiukan auki. Lukkopesä alkaa tulla ulospäin ja se irtoaa,
kun koko lukkopesää käännetään 60 astetta oikealle. Mitään ruuveja ei
tarvitse irrottaa eikä oviverhoilua purkaa. Kuskin oven kahvaa voi joutua
hiukan vetämään auki.
Jos autossa on varashälytin, lukkopesässä on kiinni mikrokytkin. Se
irtoaa varovasti ruuvitaltalla kampeamalla ohuemmasta päästä kiinnitystä.
Kuvassa kahva, josta lukkopesä on poistettu ja mikrokytkin roikkuu
johdon päästä.
Tässä vaiheessa lukkopesä ja avain viedään Aseman Lukkoon (Tampere),
joka sarjoittaa lukon uudestaan kohtuuhintaan (50 euroa). Lukkopesän
asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. Kuskin oven kahvaa
voi joutua taas hiukan nostamaan.
Itse avasin ja purin lukkopesän. Koska lukkosylinteri irrotetaan
lukkopesästä avainta kääntämällä ja avain ei kääntynyt, lukkopesä
piti avata väkivalloin poraamalla irti kaksi kiinnitysniittiä. Lisäksi pitää
irrottaa yksi sokkanaula lukkopesän päästä. Lukkopesä leviää kolmeen
kappaleeseen, joista yhdessä on lukkosylinteri. Lukkosylinteri irtosi
kampeamalla haittoja erityisellä lukkosepän tai hammaslääkärin
teräspiikillä. Tätä tarvitaan erityisesti lukkosylinterin saamisessa takaisin
paikoilleen. Uloin paksu haitta ei liiku avaimella, ainostaan tällä piikillä.
Paksun haitan tarkoitus on lukita lukkosylinteri lukkopesään.
Poistin tilapäisesti katkenneen haitan ja kokosin lukkopesän
ja vein sen sitten pari päivää myöhemmin sarjoitettavaksi. Välissä
kysyin uuden lukkopesän hintaa Veholla: 435 euroa sarjoitettuna.
Vanha lukkopesä kelpasi mainiosti ja kaikki toimii taas kuin uudessa
autossa.
Käytän itse kauko-ohjattua keskuslukitusta, joten avaimet eivät kulu.
jotteivat ne jämähdä paikoilleen, voitelen ja liikuttelen niitä pesun
yhteydessä. Jos auton lukot ja avaimet ovat kovin kuluneita, kannattaa
harkita sarjoitusta etukäteen, sillä avain voi jämähtää lukkoon, jos
yksi haitta jonain päivänä katkeaa.
Tässä pari kuvaa ja huonot ohjeet lukkosylinterin kunnostuksesta:
http://www.sternfreun.de/files/w124-260 ... ratur.html
avain sopimasta oveen. Yksi haitta oli katkennut. Muuten avaimet ja
haitat olivat vain vähän kuluneita. Lukkosepän mukaan kuluneet avaimet
katkovat haittoja.
Lukkopesä irrotetaan avaamalla ensin kuvan keskimmäinen kumitulppa.
Tulpan alla on 3 mm kuusiokoloruuvi, jota löysätään reilusti. Jos kuusiokolo
on kulunut väljäksi, käytetään vastakierretappia.
Sitten pannaan avain lukkopesään ja käännetään avainta 60 astetta
oikealle (kuskin ovessa). Lukkopesän voi nyt vetää pois. Omassa autossa
vaan avain ei kääntynyt yhtään.
Nyt löysätään oven salpaa ruuvaamalla kuvassa näkyvää kahta
ristipääruuvia hiukan auki. Lukkopesä alkaa tulla ulospäin ja se irtoaa,
kun koko lukkopesää käännetään 60 astetta oikealle. Mitään ruuveja ei
tarvitse irrottaa eikä oviverhoilua purkaa. Kuskin oven kahvaa voi joutua
hiukan vetämään auki.
Jos autossa on varashälytin, lukkopesässä on kiinni mikrokytkin. Se
irtoaa varovasti ruuvitaltalla kampeamalla ohuemmasta päästä kiinnitystä.
Kuvassa kahva, josta lukkopesä on poistettu ja mikrokytkin roikkuu
johdon päästä.
Tässä vaiheessa lukkopesä ja avain viedään Aseman Lukkoon (Tampere),
joka sarjoittaa lukon uudestaan kohtuuhintaan (50 euroa). Lukkopesän
asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. Kuskin oven kahvaa
voi joutua taas hiukan nostamaan.
Itse avasin ja purin lukkopesän. Koska lukkosylinteri irrotetaan
lukkopesästä avainta kääntämällä ja avain ei kääntynyt, lukkopesä
piti avata väkivalloin poraamalla irti kaksi kiinnitysniittiä. Lisäksi pitää
irrottaa yksi sokkanaula lukkopesän päästä. Lukkopesä leviää kolmeen
kappaleeseen, joista yhdessä on lukkosylinteri. Lukkosylinteri irtosi
kampeamalla haittoja erityisellä lukkosepän tai hammaslääkärin
teräspiikillä. Tätä tarvitaan erityisesti lukkosylinterin saamisessa takaisin
paikoilleen. Uloin paksu haitta ei liiku avaimella, ainostaan tällä piikillä.
Paksun haitan tarkoitus on lukita lukkosylinteri lukkopesään.
Poistin tilapäisesti katkenneen haitan ja kokosin lukkopesän
ja vein sen sitten pari päivää myöhemmin sarjoitettavaksi. Välissä
kysyin uuden lukkopesän hintaa Veholla: 435 euroa sarjoitettuna.
Vanha lukkopesä kelpasi mainiosti ja kaikki toimii taas kuin uudessa
autossa.
Käytän itse kauko-ohjattua keskuslukitusta, joten avaimet eivät kulu.
jotteivat ne jämähdä paikoilleen, voitelen ja liikuttelen niitä pesun
yhteydessä. Jos auton lukot ja avaimet ovat kovin kuluneita, kannattaa
harkita sarjoitusta etukäteen, sillä avain voi jämähtää lukkoon, jos
yksi haitta jonain päivänä katkeaa.
Tässä pari kuvaa ja huonot ohjeet lukkosylinterin kunnostuksesta:
http://www.sternfreun.de/files/w124-260 ... ratur.html
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Re: 124:n oven lukon sarjoitus
Totta, joskus ajelin coupe 124:n perässä jonka kuskinovessa oli avain jäänyt lukkoon, näkyi vaan kauas taakse kun oli avaimenperä avaimessa roikkumassaJarkko N kirjoitti:Jos auton lukot ja avaimet ovat kovin kuluneita, kannattaa harkita sarjoitusta etukäteen, sillä avain voi jämähtää lukkoon, jos yksi haitta jonain päivänä katkeaa.
Tämä ominaisuus on ollut ennen vanhaan vakiona monissa autoissa,kurre90 kirjoitti:sillon ku lukko rupee tökkii, ni kaikki haitat ja jouset pois sieltä. aukee ja menee kiinni millä vaan, eikä töki enää ikinä.
kuten esim. Wartburg 312. Ilmeisesti Mersun tuotekehitys ei ole oivaltanut
tällaista yksinkertaista seikkaa.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Tarvikelukkopesän uudelleen sarjoitus oli porvoon lukossa 35e eli yhteensä n 70e. Itselle otin purku autosta alkuperäisen ja lähetin postilla ja lukko tuli paluupostissa viikon kuluttua avaimeen sopivana.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Onkos kellään kuvaa 124:sen puretusta oven lukosta? Kiinnostaa, että miten on tehty. Omaan satakakskolmoseen sarjottelin ovien lukot ajan kanssa vanhoista varaosalukoista puretuilla haitoilla. Vaati aikaa, kärsivällisyyttä, ja rutosti crc:tä. Mukavata puuhaa tuo sarjotus, ainakii vanhoihin lukkoihin...
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Saako tuota varsinaista lukkopatruunaa irti lukkopesästä mitenkään, mikäli avain ei käänny? Muutamaa puoliksi toimivaa lukkoa olen koittanu tutkia, sillä seurauksella että tuon putkisokan ja tangon irroituksen jälkeen lukkoa käänneltäessä ne ovat jumittuneet kokonaan...
® Mesen linttaklubi
M-B S124 300TD -90
Ford Sierra 2,0T -89
Lada Niva 1600 -88
M-B S124 300TD -90
Ford Sierra 2,0T -89
Lada Niva 1600 -88