Tuli nyt tehtyä muiden huoltöiden ohessa tuo huuhteluvaihto. Minullahan tuli jo aiemmin tehtyä suodattimen vaihto ja muita manööverejä, mutta laitan tähän ohjeet niin kuin työ aloitetaan "puhtaalta pöydältä" siten että mitään ei vielä ole tehty. Kiitokset ohjeista myös nimimerkille "mjh76". Kyseiseen aktioon on internetistä löydettävissä MB Wis-ohje englanninkielisenä. Tarvittaessa sen saa minulta pdf:nä kun ilmoittaa YV:llä sähköpostiosoitteen.
Tarvikkeet:
- 14 litraa MB 236.14 öljyä. Tuo nettomäärä on joka huuhteluvaihtoon tarvitaan. Lopulliseen pinnantason säätöön lämpimillä öljyillä on hyvä olla vielä 1-2 litraa ylimääräistä öljyä
- Automaattivaihteiston öljynsuodatin, öljypohjantiiviste ja lukitusklipsi täyttötulppaan.
- Automaattivaihteiston öljymäärän mittatikku
- Banjopulttiin liitettävä tyhjennysletku. Esimerkiksi Motonetin koodilla 45-7012 on sopiva halkaisijaltaan ja pituudeltaan. Hinta viitisen euroa.
- Tyhennysletkulle letkukiristin Motonetin koodilla 45-0020 hintaan 0,75 euroa.
Työ:
- Pohjamuovit laatikon alta irti
- Öljyn tyhennys pohjapropusta. Ulos tulee jotakin 2,5-3,0 litraa öljyä
- Öljypohjan irroitus
- Öljynsuodattimen vaihto
- Öljypohjan kiinnitys uudella tiivisteellä ja uudella pohjapropulla sekä kupariprikalla. Pohjaproppu ja kuparitiiviste KL-varasosista n. 2 euroa
- Lämmönvaihtimelta tulevan öljyn paluuputken banjopultin aukaisu laatikon oikealta (apumiehen) puolelta
- Pultti käännetään nurinpäin ja siihen kiinnitetään tyhjennysletku (kuva 1.)
- Laitetaan letkun toinen pää litramerkinnällä varustettuun kanisteriin (kuva 2.)
- Lisätään laatikkoon
5 litraa öljyä normaalin täyttöaukon kautta
- Käynnistetään auto ja mennään samantien auton alle katsomaan kun kanisteri täyttyy
- Kun kanisterin öljynpinta tavoittaa 3:n litran merkinnän, sammutetaan auto välittömästi
- Lisätään
3 litraa öljyä laatikkoon
- Huuhdellaan 3 litraa seuraavaan kanisteriin
- Tämä toistetaan niin kauan että 14 litraa on käytetty
- Sen jälkeen letku irroitetaan banjopultista ja liitetään takaisin vaihdelaatikkoon
- Auto käynnistetään ja laatikon öljymäärä säädetään oikeaksi mittatikun alimmaisen asteikon mukaisesti jos öljy on kylmää (asteikossa merkintä +25 celssiusta)
- Pohjamuovit paikalleen ja ajetaan moottori lämpimäksi jolloin voidaan tehdä lopullinen öljymäärämittaus ja -säätö (mittatikun asteikko +80 celssiusta). Laatikon öljynlämmön mittaus onnistuu esimerkiksi Carsoft 7.4:llä mutta se ei ole välttämätöntä. Normaali moottorilämpömittarin näyttämä riittä, silloin kun se näyttää normaalia käyntilämpötilaa.
- Kun lopullinen öljymäärä on säädetty oikeaksi, laitetaan täyttöputken tulpaan uusi lukitusklipsi (kuva 3.)
Kuvia:
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/1982_Banjoliittimen_patentti_1.jpg)
Kuva 1. Öljyn paluupuolelle liitetty poistoletku
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/1982_Kanisteri_1.jpg)
Kuva 2. Huuhteluhuoltoon tarvitaan 4 kpl selkeillä litramerkinnöillä olevia kanistereita. Itse käytin tyhjiä tuulilasinpesunestekanistereita, joista on helppo nähdä öljyn määrä ja tussimerkintä näyttää sen kohdan missä moottori sammutetaan.
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/1982_Lukitusklipsi_1.jpg)
Kuva 3. Uusi täyttötulpan lukitusklipsi
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/1982_Kytetty_ljy_1.jpg)
Kuva 4. Huuhteluvaihdon viimeisestä tyhennyksestä tullutta öljyä (täysin puhtaan punaista)