Paljonko saa öljyä ulos laatikon mittatikun reijästä?
Paljonko saa öljyä ulos laatikon mittatikun reijästä?
Voi olla että turhaa hommoo mutta ajattelin "laimentaa" vanhaa öljyä ennenkuin vaihtaa tiivisteen ja suodattimen ja öljyt.
Ajatus oli että otetaan se mitä mittatikun reijästä tulee. No, ei oikein paljoa tunnu tulevan. Tosin imuastia antaa periksi, muovia kun on 25l paksu muovikanisteri. Alipainetta taas ei siihen passaa paljoa pistää kun jo kannu rutussa.
Nyt on tullu semmoinen 2.5L ruskeakoa tervaa ulos. Öljytilavuus on muistaakseni 7.5-8L joten eipä se siitä paljoa puhdistu jos kaataa sen 2.5 litraa nyt sinne.
Uskaltaisiko pyöräyttää vähän konetta vai onko laatikon voitelu nyt huonolla hapella jos pyöräyttää? Käyttelisi pykälät laidasta laitaan niin josko ne viimeiset lirut lähtis liikkeelle?
Jos edes sais 3.5-4L niin se olisi jo n. 50% vaihtunut.
Ajatus oli että otetaan se mitä mittatikun reijästä tulee. No, ei oikein paljoa tunnu tulevan. Tosin imuastia antaa periksi, muovia kun on 25l paksu muovikanisteri. Alipainetta taas ei siihen passaa paljoa pistää kun jo kannu rutussa.
Nyt on tullu semmoinen 2.5L ruskeakoa tervaa ulos. Öljytilavuus on muistaakseni 7.5-8L joten eipä se siitä paljoa puhdistu jos kaataa sen 2.5 litraa nyt sinne.
Uskaltaisiko pyöräyttää vähän konetta vai onko laatikon voitelu nyt huonolla hapella jos pyöräyttää? Käyttelisi pykälät laidasta laitaan niin josko ne viimeiset lirut lähtis liikkeelle?
Jos edes sais 3.5-4L niin se olisi jo n. 50% vaihtunut.
Viimeksi muokannut AK47, 23.5.2011 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikös öljytikun reijästä pääse laatikon pohjalle asti
Sitten pitäisi periaatteessa saada saman verran imettyä kuin mitä pohjapropun avaamalla saisi?

"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
No, sais sen aukaistua jos menis nosturille. Arvelin että sama kun moottorissa että saa pois melkein kaiken minkä ropustakin...Mika.T kirjoitti:Ei kai se nyt niin vaikeaa se pohjaropun avaus ole...
Saa muutaman litran enemmän vaihdettua.
Liekkö turbiinissa enää tuossa roppua?
Mutta eipä tullu kun 2.4-2.5litroo.
No, kokeillaampa sitten seuraavaksi roppua ja turbiinin ruuvia siellä nosturilla.
Tämä on nyt testattu ja ei oikein voi suositella jos vain auton alle pääsee rassaamaan.
"laimennus" on kyllä turhauttavan tehotonta jos ei saa vähintään puolia pois.
Viimeksi muokannut AK47, 29.5.2011 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo tarkoitin että tikun reijästä saa nimenomaan imuputken laatikon pohjalle. Tikkukin menee pohjaan asti kuitenkin.Mika.T kirjoitti:Mittatikun putki ei mene laatikon pohjalle saakka. Toki jollain ohuella pillillä voisi saada aika tyhjäksi. Silti sakat jää öljypohjaan...
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Kylläkyllä, näin tehdään. Tarkoitus oli ensin "laimentaa" vanhaa öljyä. Mutta eihän se tuolla määrällä juuri laimentunut.Zeusx kirjoitti:Eikös kannata tyhjätä ropun kautta ja jos automatti myös turbiini. Sitten uudet öljyt jolla huuhtelee laatikon ja sitten taas vaihto. Niin saa huuhdeltua likaa laatikosta pois.
Taas kylläkyllä. Tuota oli jo havaittavissa vähäisessä määrässä siinä 2.5 litran määrässä (laskeutui keräysastian valkealle pohjalle) Jotain tummaa hyvin hienojakoista siellä joukossa oli sen verran että näki vaaleaa pintaa vasten. Pohja tietty pestään liuottimella ennen takaslaittoa.Mika.T kirjoitti:No nimenomaan. Ja kannattaa käyttää se öljypohjakin irti. Sitä kitkapinnoista irronnutta mäskiä on siellä pohjalla yleensä ihan kivasti.
Vaihdan nyt aluksi sen mitä pohjan ropusta ja turbiinista saa ulos. Eikös sieltä tullu yli 5L pohjaropusta ja turbiinistakin n 1.5L. Sitten jos ajelisi jonkun verran ja vaihtais uusiksi uudella suotimella ja tiivisteellä. Samalla laitan sen K1 karan jousineen sinne, sekin on tarkoitus varmuudeksi vaihtaa uuteen.
Tottahan fysiikan lait pätee myös tässä. Asia oli kyllä mielessä, ei siis imetty niin että reikä tulpattuna kokoajan. Vaan imuletkua käytin aina ylempänä ihan senkin takia että saa ilmaa merkiksi letkuun ja näkee miten homma etenee. Letku oli hieman liian pitkä ja siksi varsin suurivastuksinen hommaan, oli kiva nähdä ilmakuplista että miten homma etenee.Ari66 kirjoitti:Itse en edes uskaltaisi ajatellakaan öljyn imemistä laatikosta.
Tiedä vaikka kaikki tiivisteet sun muut hilut olis kohta astian pohjalla![]()
Myös sitä mietin meneeköhän huohottimesta (jos tässä on huohotin niinkuin perämokkulassa) paskaa sisäänpäin jos alipainetta muodostuu laatikkoon.....
Aivothan on ajattelemista varten ja kiva todeta että muutkin on näitä miettinyt...
Viimeksi muokannut AK47, 26.5.2011 17:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Paljonko saa öljyä ulos laatikon mittatikun reijästä?
Eikös mersun ohje öljynvaihdossa oo et ensin laitetaan noin 3litraa öljyä laatikkoon, sitte kone käyntiin ja kaajetaan loput 3,5ltrAK47 kirjoitti:Uskaltaisiko pyöräyttää vähän konetta vai onko laatikon voitelu nyt huonolla hapella jos pyöräyttää?

Laatikkoseppä anto mulle ohjeet et 3ltr öljyä laatikkoon, kone käyntiin, 4,5-5ltr öljyä ja siitä vähennetään öljyn määrää kunnes oljyn taso on ylämerkissä

MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Re: Paljonko saa öljyä ulos laatikon mittatikun reijästä?
Nyt ei mene hyvin, otin propun pois laatikon pohjasta ja oletin saavani 5.4 litraa pois....Mika.S kirjoitti:Eikös mersun ohje öljynvaihdossa oo et ensin laitetaan noin 3litraa öljyä laatikkoon, sitte kone käyntiin ja kaajetaan loput 3,5ltrAK47 kirjoitti:Uskaltaisiko pyöräyttää vähän konetta vai onko laatikon voitelu nyt huonolla hapella jos pyöräyttää?
Laatikkoseppä anto mulle ohjeet et 3ltr öljyä laatikkoon, kone käyntiin, 4,5-5ltr öljyä ja siitä vähennetään öljyn määrää kunnes oljyn taso on ylämerkissä
Täytin ensin 0.6l joka jäi viimekerrasta ja 3 litraa lisäksi eli 3.6L
Sitten mylly pyörimään ja vaihteita läpi. Ja katsos vaan P asennossa lämpimillä öljyillä oli ensimmäiseen tikun mutkaan asti öljyä eli n 5cm liikaa?
Arvelin että ilmatasku ja heitin pikku lenkin, mitä turhaa, öljyä on liikaa. Ulos on valunut vähemmän kuin 5.4L ja vähemmän kuin 3.6L.
Taas imuri tikun reikään ja öljypinta olisi nyt aikalailla ylärajassa ja ulos tuli 1.1L
Tästä päästään samaan määrään kuin tikun reijänkin kautta otettu 2.4-2.5L
Mitä ihmettä?
Turbiinissa en nähnyt proppua en sen "booriuritetun" reijän kautta saati keskellä olevasta pienestä avaimenreijän näköisestä taikka etupuolella olevasta 4-5kulmiosta jossa muovipeite. Pyöritin konetta noin 6-8 kertaa aina välillä jotta tulisi turbiinin proppu näkyviin. Mitään ei näkynyt.
Viimeksi muokannut AK47, 29.5.2011 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No, onhan se mahdollista että turbiinissa on proppu. Se vaan saattaa mylly haluta pysähtyä aina niin ettei proppua näy.
Pakko kai pyörittää moottoria kampiakselin päästä jos pystyy. Silleen sen näkis.
Tai jos ottaa videota pyörivästä turbiinista, siitä saattais nähdä onko siellä proppua. Hmmm... 500rpm on n. 8.3 kierrosta sekunnissa ja 30 kuvaa sekunnissa antaa näkyviin yhden kuvan aikana n. 0.27 kierrosta, joten saattaa jäädä näkemättä.... Pitäis olla nopeempi kamera.
Onko proppu samankokoinen kuin laatikon pohjassa vai pienempi?
Sama laatikko on 500:sessa, turbiinista en tiijä mistä se on kotoisin.
Pakko kai pyörittää moottoria kampiakselin päästä jos pystyy. Silleen sen näkis.
Tai jos ottaa videota pyörivästä turbiinista, siitä saattais nähdä onko siellä proppua. Hmmm... 500rpm on n. 8.3 kierrosta sekunnissa ja 30 kuvaa sekunnissa antaa näkyviin yhden kuvan aikana n. 0.27 kierrosta, joten saattaa jäädä näkemättä.... Pitäis olla nopeempi kamera.
Onko proppu samankokoinen kuin laatikon pohjassa vai pienempi?
Sama laatikko on 500:sessa, turbiinista en tiijä mistä se on kotoisin.
Oisko ollu c43:ssa pakoputket siinä edessä, suorassa kuutosessa ne menee siinä reilusti sivussa.dealer kirjoitti:Tjaa-a, kyllähän sieltä pitäisi proppu löytyä ellei AMG ole jostain syystä erilainen siltä osin.
Meilläkin on noita 36:ia käynyt huolloissa, en muista eroja...
Proppuhan on takaviistoon ja jää ainakin joissain malleissa pakoputken katveeseen.
No mää pyöritin käsin auton alta turbiinista ja vetolevystä,hankalaa ,mutta kuitenkin. En silti löytänyt proppua. Myös kaverini teki tuon muutaman kierroksen ja totes ettei näy. Tiedä sitten ollaanko vain sokeita. No jos ens keväänä taas vaihtais öljyt ja olis vielä tarkempi propun suhteen. Lisäsin omaan laatikon pohjaan magneetin varoiksi.AK47 kirjoitti:No, onhan se mahdollista että turbiinissa on proppu. Se vaan saattaa mylly haluta pysähtyä aina niin ettei proppua näy.
Pakko kai pyörittää moottoria kampiakselin päästä jos pystyy. Silleen sen näkis.
Tai jos ottaa videota pyörivästä turbiinista, siitä saattais nähdä onko siellä proppua. Hmmm... 500rpm on n. 8.3 kierrosta sekunnissa ja 30 kuvaa sekunnissa antaa näkyviin yhden kuvan aikana n. 0.27 kierrosta, joten saattaa jäädä näkemättä.... Pitäis olla nopeempi kamera.
Onko proppu samankokoinen kuin laatikon pohjassa vai pienempi?
Sama laatikko on 500:sessa, turbiinista en tiijä mistä se on kotoisin.
Star
Se on samanlainen kuin uudemman sähkölaatikon eli pienempi kuin vanhan automaatin, sentin luokkaa halkaisijaltaan.Onko proppu samankokoinen kuin laatikon pohjassa vai pienempi?
Itse olen pyörittänyt konetta vängäten isolla meisselillä turbiinia siitä reiästä mistä propun pitäisi näkyä.
Kun laittaa maalimerkin turbiiniin ei tarvitse viittä kierrosta pyörittää

Hmmm. Wissiä tutkimalla ei löytynyt 722.328 laatikosta mittään, mutta 722.329 on öljytilavuus 7.3L ja öljyvaihdossa 6.2L.
Missäs tuo 1.1 litraa sitten piilottelee jos sitä ei saa pois vaihdossa? Onko se jäähdyttimessä?
Tulpan kuvakin löytyi: Kaiketi tuossa kohtaa se on?

Jos nyt oikein laskin niin alkuperäisestä tervasta on vaihtunut eka poisto/lisäys n.33%
Toisella kertaa kun poistin 2.5L ja lisäsin 3.6L ja taas poistin 1.1L niin minimissään uutta on 56% ja maksimissaan 62% riippuen kerkesikö pikku koe lenkillä se ylimääräinen sekottua vanhaan.
Jos tuolta nyt sais pois sen 6.4L niin sitten ois jo hyvä tilanne. Sinne jäis vanhaa noin 0.6-0.7L mikä ois alle 10%
Pakko se on saada se tulppa näkyviin. Vaan eipä oo vielä suodatin ja tiivistekkään tullu, missä lie luuraavat.
Missäs tuo 1.1 litraa sitten piilottelee jos sitä ei saa pois vaihdossa? Onko se jäähdyttimessä?
Tulpan kuvakin löytyi: Kaiketi tuossa kohtaa se on?

Jos nyt oikein laskin niin alkuperäisestä tervasta on vaihtunut eka poisto/lisäys n.33%
Toisella kertaa kun poistin 2.5L ja lisäsin 3.6L ja taas poistin 1.1L niin minimissään uutta on 56% ja maksimissaan 62% riippuen kerkesikö pikku koe lenkillä se ylimääräinen sekottua vanhaan.
Jos tuolta nyt sais pois sen 6.4L niin sitten ois jo hyvä tilanne. Sinne jäis vanhaa noin 0.6-0.7L mikä ois alle 10%
Pakko se on saada se tulppa näkyviin. Vaan eipä oo vielä suodatin ja tiivistekkään tullu, missä lie luuraavat.
No, hemmetti. Oon kyselly teutooneilta missä osat, mutta ei ole tullu järkeviä vastauksia. Onkos nuo sun osat orkkiksia vai tarvikkeita?hotari kirjoitti:Mulla olisi hyllyssäVaan eipä oo vielä suodatin ja tiivistekkään tullu, missä lie luuraavat.![]()
Seuraavan rassausmiitin aikoihin on vissiin menoa... Voe hemmetti.