2.3- ja 2.0-litraisten koneiden erot
2.3- ja 2.0-litraisten koneiden erot
Mitä eroja näissä kahdessa on?
Käsittääkseni moottorissa itsessään ei ole muuta kuin erilainen kansi joka tuo sen 0.3 litraa lisää tilavuutta, mutta entä sähköpuoli, imusarjat ym.? Onko sama ECU, ja jos on niin mikä osa sitten tuo sen tehon lisäyksen suurempaan koneeseen, suuremmat bensasuuttimet? Pakkohan sinne on myös enemmän ainetta työntää että tehoa tulisi enemmän...
Kysymys juontuu siitä että yritän selvittää käyntiongelmia uudemman 2.3-litraisen koneen kanssa, jossa on ilmeisesti entisen 2-litraisen sähköt. Liittynevät asiaan?
Käsittääkseni moottorissa itsessään ei ole muuta kuin erilainen kansi joka tuo sen 0.3 litraa lisää tilavuutta, mutta entä sähköpuoli, imusarjat ym.? Onko sama ECU, ja jos on niin mikä osa sitten tuo sen tehon lisäyksen suurempaan koneeseen, suuremmat bensasuuttimet? Pakkohan sinne on myös enemmän ainetta työntää että tehoa tulisi enemmän...
Kysymys juontuu siitä että yritän selvittää käyntiongelmia uudemman 2.3-litraisen koneen kanssa, jossa on ilmeisesti entisen 2-litraisen sähköt. Liittynevät asiaan?
Tervetuloo Foorumille!
2,3:ssa on isompi poraus ja isommat imuventtiilit entä 2,0:ssa... Muusta erosta en osaa sanoo, ainaki suuttimet ovat samalla osanumerolla kuten muutki imusarjan osat... Bensapumppu, sytkäyksikkö, jakaja, puola, kaikki samoja mut ECUsta en oo varma... Minkälaisia oireita siinä vehkeessä ilmenee...? Jos vaikka osais sit auttaa enempi... Käyntiongelmiin ekana suosittelisin tarkistamaan mahdolliset imuvuodot, bensapumpunreleen uusiksi kolvaus ja ylijännitereleen uusiksi kolvaus, lisäilmaluistin putsaus(tyhjäkäynti ongelmassa)... Nuista kannattaa lähtee liikkeelle ja haulla löytyy aika paljon käyntiongelmista juttua...
2,3:ssa on isompi poraus ja isommat imuventtiilit entä 2,0:ssa... Muusta erosta en osaa sanoo, ainaki suuttimet ovat samalla osanumerolla kuten muutki imusarjan osat... Bensapumppu, sytkäyksikkö, jakaja, puola, kaikki samoja mut ECUsta en oo varma... Minkälaisia oireita siinä vehkeessä ilmenee...? Jos vaikka osais sit auttaa enempi... Käyntiongelmiin ekana suosittelisin tarkistamaan mahdolliset imuvuodot, bensapumpunreleen uusiksi kolvaus ja ylijännitereleen uusiksi kolvaus, lisäilmaluistin putsaus(tyhjäkäynti ongelmassa)... Nuista kannattaa lähtee liikkeelle ja haulla löytyy aika paljon käyntiongelmista juttua...
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Niinpä, mut tässä tapauksessa pelkkä poraus jos oikein muistan, eli 2,3:ssa ja 2,0:ssa on samat veivit ja kampura... Kannessa ei toisiaan ole muuta eroa ku ne imuventtiilit...
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Kiitoksia, tämä selvensi jo hieman asiaa! Mutta toisaalta ihmettelen entistä enemmän mistä se tehonlisäys 2.3:een tulee, koska eihän pelkkä venttiilien ja tilavuuden suurentaminen tehoa lisää.. Noh, pitää etsiskellä lisää tietoa vielä niistä.
Mitä käyntiongelmiin tulee, tiivistettynä:
Lähtee hyvin käyntiin niin kylmänä kuin lämpimänä, mutta kylmänä sammuu heti, ei käy tyhjäkäyntiä kirveelläkään (kaasua antaessa kone alkaa "rykiä" ja joko sammuu tai nostaa sitten kierroksia kuten pitääkin). Lämpimänä tyhjäkäynti muuten hyvä mutta liian korkea (~1500rpm). Kierroksilla käy tasaisesti myös kylmänä.
Tyhjäkäyntisäädin tarkistettu ja puhdistettu, ja toimii. Testasin YJ-relettä vaihtamalla kaverin autosta juuri uusitun releen, ei vaikuttanut millään tavalla. Imuvuotoja ei pitäisi olla, kaikki alipaineletkut paikallaan jne. Samat käyntiongelmat piinasivat aikasempaa 2-litraista konetta alusta asti, ja siirtyivät myös vaihdettuun 2.3-litraiseen. Jotenkin epäilyttää, voisiko vika olla tuossa ECUssa, koska kaikki anturit ja laitteet tuntuvat toimivan, mutta ECU ei missään vaiheessa säädä tyhkäkäyntimoottoria tai EHA:lle menevää virtaa -> ei käy kylmänä ja lämpimänä käy liiankin hyvin. Moottorijarrutuksen katkaisukytkin (käsin kytkemällä kun moottori käy kierroksilla) ei vaikuta käyntiin millään tavalla, vaikka sen pitäisi..
Antakaa neuvoja jos keksitte mikä voisi olla vikana.
Ja auto on siis -88 190E 2.3 automaatti, KE-Jetti. Lambdaa ei ole.
Mitä käyntiongelmiin tulee, tiivistettynä:
Lähtee hyvin käyntiin niin kylmänä kuin lämpimänä, mutta kylmänä sammuu heti, ei käy tyhjäkäyntiä kirveelläkään (kaasua antaessa kone alkaa "rykiä" ja joko sammuu tai nostaa sitten kierroksia kuten pitääkin). Lämpimänä tyhjäkäynti muuten hyvä mutta liian korkea (~1500rpm). Kierroksilla käy tasaisesti myös kylmänä.
Tyhjäkäyntisäädin tarkistettu ja puhdistettu, ja toimii. Testasin YJ-relettä vaihtamalla kaverin autosta juuri uusitun releen, ei vaikuttanut millään tavalla. Imuvuotoja ei pitäisi olla, kaikki alipaineletkut paikallaan jne. Samat käyntiongelmat piinasivat aikasempaa 2-litraista konetta alusta asti, ja siirtyivät myös vaihdettuun 2.3-litraiseen. Jotenkin epäilyttää, voisiko vika olla tuossa ECUssa, koska kaikki anturit ja laitteet tuntuvat toimivan, mutta ECU ei missään vaiheessa säädä tyhkäkäyntimoottoria tai EHA:lle menevää virtaa -> ei käy kylmänä ja lämpimänä käy liiankin hyvin. Moottorijarrutuksen katkaisukytkin (käsin kytkemällä kun moottori käy kierroksilla) ei vaikuta käyntiin millään tavalla, vaikka sen pitäisi..
Antakaa neuvoja jos keksitte mikä voisi olla vikana.
Ja auto on siis -88 190E 2.3 automaatti, KE-Jetti. Lambdaa ei ole.
Okei nyt selveni vähän... Katoppas meneekö kaasuvivusto perille asti palautuessaan..? Siellä on sellanen mikrokytkin mihin sen pitäs osua, nimittäin itellä oli palautusjousi poikki vivustosta mistä johtuen vivusto ei palautunut loppuun asti kytkimelle jonka seurauksena tyhmäkäynti oli yli 1500rpm... Siihen kylmäkäynnstykseen, toimiiko kylmäkäynnistys suutin..? ECUn pitäs olla vissiin sama ku 2,0litrasessa...
Kuva erittäin selvää nokia laatua mut ton näkönen on se mikrokytkin...
Kuva erittäin selvää nokia laatua mut ton näkönen on se mikrokytkin...
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Otto-moottori imee sisäänsä kuristamattomana iskutilavuutensa verran bensa-ilma seosta, joka palaessaan työntää mäntää alaspäin. Mitä enemmän siellä on sitä seosta, sitä suurempi voima mäntään kohdistuu. (2l - 2,3l 100hp - 115hp ) vielä kun moottorin hengittävyyttä parannetaan isommilla venttiileillä niin saadaan parempi täytös.Doug kirjoitti:Kiitoksia, tämä selvensi jo hieman asiaa! Mutta toisaalta ihmettelen entistä enemmän mistä se tehonlisäys 2.3:een tulee, koska eihän pelkkä venttiilien ja tilavuuden suurentaminen tehoa lisää.. Noh, pitää etsiskellä lisää tietoa vielä niistä.
.
Näin siis raakasti yksinkertaistaen
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Tuossa on jotku esim. hepat... Mersun 2,0 ja 2,3 löytyy monella hevosvoimilla esim. itellä on 122 hp 2,0, edellinen 118hp ja 2,3 löytyy jopa 136 hp malli...teppo21 kirjoitti:Otto-moottori imee sisäänsä kuristamattomana iskutilavuutensa verran bensa-ilma seosta, joka palaessaan työntää mäntää alaspäin. Mitä enemmän siellä on sitä seosta, sitä suurempi voima mäntään kohdistuu. (2l - 2,3l 100hp - 115hp ) vielä kun moottorin hengittävyyttä parannetaan isommilla venttiileillä niin saadaan parempi täytös.Doug kirjoitti:Kiitoksia, tämä selvensi jo hieman asiaa! Mutta toisaalta ihmettelen entistä enemmän mistä se tehonlisäys 2.3:een tulee, koska eihän pelkkä venttiilien ja tilavuuden suurentaminen tehoa lisää.. Noh, pitää etsiskellä lisää tietoa vielä niistä.
.
Näin siis raakasti yksinkertaistaen
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Joo, vedin ihan hatusta, nuo oli helppo laskeaRoopeK kirjoitti:Tuossa on jotku esim. hepat... Mersun 2,0 ja 2,3 löytyy monella hevosvoimilla esim. itellä on 122 hp 2,0, edellinen 118hp ja 2,3 löytyy jopa 136 hp malli...teppo21 kirjoitti:Otto-moottori imee sisäänsä kuristamattomana iskutilavuutensa verran bensa-ilma seosta, joka palaessaan työntää mäntää alaspäin. Mitä enemmän siellä on sitä seosta, sitä suurempi voima mäntään kohdistuu. (2l - 2,3l 100hp - 115hp ) vielä kun moottorin hengittävyyttä parannetaan isommilla venttiileillä niin saadaan parempi täytös.Doug kirjoitti:Kiitoksia, tämä selvensi jo hieman asiaa! Mutta toisaalta ihmettelen entistä enemmän mistä se tehonlisäys 2.3:een tulee, koska eihän pelkkä venttiilien ja tilavuuden suurentaminen tehoa lisää.. Noh, pitää etsiskellä lisää tietoa vielä niistä.
.
Näin siis raakasti yksinkertaistaen
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Re: 2.3- ja 2.0-litraisten koneiden erot
Muiden vastausten lisäksi voisi todeta että polttoainetta 2.0 KE-jet pystyy antamaan turbotettuun ainakin 175hp asti. Ja taitaa pystyä vielä hieman enempäänkin.Doug kirjoitti:Mitä eroja näissä kahdessa on?
Käsittääkseni moottorissa itsessään ei ole muuta kuin erilainen kansi joka tuo sen 0.3 litraa lisää tilavuutta, mutta entä sähköpuoli, imusarjat ym.? Onko sama ECU, ja jos on niin mikä osa sitten tuo sen tehon lisäyksen suurempaan koneeseen, suuremmat bensasuuttimet? Pakkohan sinne on myös enemmän ainetta työntää että tehoa tulisi enemmän...
Kysymys juontuu siitä että yritän selvittää käyntiongelmia uudemman 2.3-litraisen koneen kanssa, jossa on ilmeisesti entisen 2-litraisen sähköt. Liittynevät asiaan?
Kaasuvivosta palauttaa kyllä ja mikrokytkin toimii, kuten aikaisemmin mainitsin (en muista virallista nimeän, mutta sehän on moottorijarrutuksen kytkin). Yhä mystisemmäksi menee, koska jos ECU sopii kaikkiin perusmalleihin niin mistä tuo ongelma sitten voi johtua. Viallinen ECU?
Lukeeko ECU moottorin käyntinopeuden samalta anturilta josta se tulee mittaristoon, vai onko mahdollista että kierrosnopeusanturi olisi mennyt rikki vaikka kojetaulun mittari toimii?
Lukeeko ECU moottorin käyntinopeuden samalta anturilta josta se tulee mittaristoon, vai onko mahdollista että kierrosnopeusanturi olisi mennyt rikki vaikka kojetaulun mittari toimii?
Aivan, unohdinkin että kyseessä on jatkuvasuihkutteinen vehjes eikä mikään kaasarijärjestelmä (tai suoraruiskutteinen)!teppo21 kirjoitti: Otto-moottori imee sisäänsä kuristamattomana iskutilavuutensa verran bensa-ilma seosta, joka palaessaan työntää mäntää alaspäin. Mitä enemmän siellä on sitä seosta, sitä suurempi voima mäntään kohdistuu. (2l - 2,3l 100hp - 115hp ) vielä kun moottorin hengittävyyttä parannetaan isommilla venttiileillä niin saadaan parempi täytös.
Näin siis raakasti yksinkertaistaen
No, kanattaa katsoa lisäilmaluistin toiminta ja samaa letkua seuraten se säätöruuvi siinä keskellä ilmanputsarin REUNAA, putsarin kopan ja venakopan välistä näkyy siis tyhjäkäynnin säätöruuvi. Ei siis vielä säätämään seosta.
Se mikrokytkin toimii jos tyhjäkäynnillä sen painaa pohjaan ja pitää siellä - moottori rupeaa kohottamaan kierroksia tasaisin väliajoin. En tiedä miksi se nuin tekee, mutta kuulemma normaalia. Voi sen mitatakkin, mutta näin testaten näkee että ainakin tuon ilmiön tuottava osa moottorinohjuksesta toimii.
Itse katsoisin että joka suuttimesta tulee tai ei tule tarpeen mukaan polttoainetta. Ettei joku ole pimeänä tai kuse.
Imuvuodotkin on tarkastettu pilotilla? Vai vain silmämääräisesti.
Mikähän on ilmamäärämittarin potentiometrin kunto?
Sitten mietin että voisiko oireet johtua polttoaineenpaineen säädön viallisuudesta? Kuitenkin sen itse katsoisin myös.
Se mikrokytkin toimii jos tyhjäkäynnillä sen painaa pohjaan ja pitää siellä - moottori rupeaa kohottamaan kierroksia tasaisin väliajoin. En tiedä miksi se nuin tekee, mutta kuulemma normaalia. Voi sen mitatakkin, mutta näin testaten näkee että ainakin tuon ilmiön tuottava osa moottorinohjuksesta toimii.
Itse katsoisin että joka suuttimesta tulee tai ei tule tarpeen mukaan polttoainetta. Ettei joku ole pimeänä tai kuse.
Imuvuodotkin on tarkastettu pilotilla? Vai vain silmämääräisesti.
Mikähän on ilmamäärämittarin potentiometrin kunto?
Sitten mietin että voisiko oireet johtua polttoaineenpaineen säädön viallisuudesta? Kuitenkin sen itse katsoisin myös.