CANBUS, Wake-up, EIS ja vikakoodi ongelmat

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

CANBUS, Wake-up, EIS ja vikakoodi ongelmat

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Tässä tuli käytettyä auto (s211 -03 270cdiA) tuolla Veholla star-testerissä.
Vika koodit olivat aika moni muotoisia ja kuitenkin samantyyppisiä.
Nyt tarvitaan apua mistä ruvetaan metsästämään vikaa ja miten.

Hiukan tänään tutkin tuota vikaa ja huomasin että ZGW takana melkein tulipellin kohdalla on irrallinen johto jossa on kaksi piuhaa ruskea ja ruskea/sininen. Minne kuuluu?

ZGW:lle tulee vain yksi piuha vaikka kahdelle on paikka..?

EIS:n osalta oli infoa että vika olisi CAN väylässä jos auto käynnistyy, mutta kojelaudassa punainen ledi ei syty. Missä ledi? virtalukon ympärillä?

Apuja, neuvoja ja ehdotuksia tänne.

Vikakoodit:

SAM-etumatk.
9091 Ohjainlaite N73 (EZS-ohjainlaite) ei lähetä tietoja CAN-väylälle

SAM-taka
9088 Ohjainlaite N73 (EZS-ohjainlaite) ei lähetä tietoja CAN-väylälle

DBE-kattoyksikkö
90E0 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen EZS kanssa on toisinaan häiriö
Järjestelmä diagnoosi
938D Häiriö tiedonsiirtoyhteydessä ohjainlaitteen UBF kanssa sisätilan CAN-väylän kauttta
9375 Häiriö tiedonsiirtoyhteydessä ohjainlaitteen OBF kanssa sisätilan CAN-väylän kauttta

BSG - akkuohjainlaite
9070 Rakenneosa K75 (erotusrele poiskytkettävät virrankuluttimet) tai rakenneosalle menevä signaalijohto on rikki
9071 Rakenneosa K57/2 (lisäakun rele) tai rakenneosalle menevä signaalijohto on rikki
9092 Rakenneosa G1/7 (lisäakku) on rikki tai sitä ei ole olemassa

KI-Mittaristo
9133 CAN-signaali 'akkujännite' on epälooginen

PTS-pysäköintitutka
9059 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen alempi käyttönäppäimistön kanssa häiriö

AGW
D135 Wake-up johdossa on oikosulku maadoitukseen
D136 Wake-up johdossa on oikosulku plussaan
D146 CAN-sähke ohjainlaitteelle N93 (ohjainlaite keskus-gateway) puuttuu tai on virheellinen.

SIH - istuinlämmitys
9853 rakenneosa R13/1 (lämmitysvastus istuinosa vasen etuistuin) tai rakenneosa R13/2 (lämmitysvastus selkänoja vasen etuistuin) on ylikuumentunut tai oikosulussa.
9010 Ohjainlaite jännitteen saannissa alijännite
9852 CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaite N73 (EZS-ohjainlaite) kanssa häiriö.
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Mikä on vikana?
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Ulkoisia vikoja ei pahemmin ole.
-Comand on suurimman osan ajasta pimeenä.
-Välillä pistää koneen vika tilaan.
-Akun jännite tuntuu hiukan hiipuvan.

Veho epäili että vika on joko virtalukossa tai sitten jokin piuha on hajalla.
He tutkivat sen tuntityönä jolloin aikaa ja rahaa menee sekä riskinä on että vika ei korjaannu siltikään.

Eniten ärsyttää kun ei poppia kuule.
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Moottorin vikatilaan viittaavia vikakoodeja ei tuossa ylhäällä ole joten moottorin vikatilan aiheuttajaa ei noista voida arvailla.

Can-väylän vikoja on paljon. Ne on voinut tulla yhdellä kertaa kun akkujännite on käynyt alhaisena tai sitten akkujänite on useamminkin alhainen.

Minä ottaisin tutkinnan alle tuon lisäakun vikakoodit. Lisäakun uusiminen ja pääakun ja latauksen kunnon tarkastus. Sen jälkeen kun nuo on korjattu/tarkastettu, niin katsoisin nollauksen jälkeen että mitä koodeja tulee uudestaan vai tuleeko mitään.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4303
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Berglund kirjoitti:Ulkoisia vikoja ei pahemmin ole.
-Comand on suurimman osan ajasta pimeenä.
-Välillä pistää koneen vika tilaan.
-Akun jännite tuntuu hiukan hiipuvan.

Veho epäili että vika on joko virtalukossa tai sitten jokin piuha on hajalla.
He tutkivat sen tuntityönä jolloin aikaa ja rahaa menee sekä riskinä on että vika ei korjaannu siltikään.

Eniten ärsyttää kun ei poppia kuule.
Mootorin vika tila voi hyvin johtua väylä viasta,
esim tieto vaihteiston ohjainboxsin ja mootorin ohjain boxsin välillä
kulkee väylässä ja jos itä ei kulje tai kulkee väärin tulee hetken päästä vika tila, yksi mahdolinen monen paikkan vaikutava on joku yhteinen virta/maa johto, myös jos joku väyläsä oleva boxsi on vialinen sotkee se monesti väylän viesti liikenteen
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Lisäakku on vaihdettu maaliskuussa.
Jännite on ollut n. 12-12.2 V ennen starttia ja käynnissä 13.9V
katsoen ajotietokoneesta.

Noita vika koodeja on tullut monesti ja on nollattu 3 kertaa.
AutoCOMilla yleensä katsottu ja nyt viimeiseksi *:lla.
Akkun jännitteen alhaisuudesta ei ole tullut mitään ilmoitusta mittaristoon näiden vikakoodi nollausten välissä.

Jos tuo akunreleet (K75, K57) ovat hajalla miten se pitäisi näkyä?

Takakontista verhoilun alta löytyi tämä, mutta paikka sille ei ole löytynyt.
viewtopic.php?t=28459&start=0&postdays= ... &highlight

Kaikki vika koodit CAN-B väylässä tuntuvat viittaavan tuohon EAZ virtalukkoon.

Yhteisiä tekijöitä mitä näkyy on Etu- ja takaSAM sekä CAN-B väylän kytkentäpisteet. Vikakoodien laitteet ovat noiden takana.
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Nyt on takakonttia purettu taas.
Takapenkin ja kontin välillä taka SAMille ja siitä eteenpäin ei näkynyt silmämääräisesti mitään piuhaa tai liitintä joka olisi hajalla taikka irti.

Myöskään ei löytynyt paikkaa maadoituskaapelille joka oli irti.
Takakontin oven piuhoitusta ei vielä purettu.

Comandia katsoin ja availin MOST liittimiä ja punainen valo signaali näkyi kaikissa takayksiköissä. Myös valot olivat NAVI DVD:ssa, joka hiukan ruksutti. Painoin DVD:n pois ja Comand lähti päälle.
Auto ei ollut päällä vain virta-avain 1-asennossa.
Sitten kun laitoin auton käyntiin, Comand pimeenä ja DVD poisto ei auttanut mitään. Joten vika ei ehkä ole siinä.

Akku oli laturissa samalla, lähtöjännite oli 12.1V ja loppu jännite oli 12.8V
latauksen jälkeen joka kesti vajaa 2 tuntia. Sitten ajoin kotiin kaupan kautta, kaksi käynnistystä ja jännite taas 12.2V.

Vielä pitäisi katsoa nuo piuhat etuSAMilta tuohon takapenkin nurkalle.
Sitten herätepiuhojen liitokset.
Mikä on AGW:n piuhakytkentä eli mitkä ovat heräte piuhoja liitännässä?
Muita ideoita?
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Taas on jatkettu testailua.

Maadoituspiuha on todennäköisesti löytynyt. On takalasin lämmittimen (lasille menevä) maadoitus piuha.
Se on samanlainen ja siinä on uusi. Tietenkin voi olla muuallakin samanlainen. Pituus ja kaikki muut ulkoiset merkit sopivat.
Takakontista tuli silloin myös noita vikakoodeja joita ei ole postattu tänne.

Tein virta mittauksia taka-SAMilta. Autossa oli kaikki ovet kiinni, paitsi takaluukku, avaimet taskussa, ovet ei lukossa.
Jokaisen sulakkeen irrotin ja mittasin.
- Akun ja akkuohjaimen virta oli 150mA heti toimenpiteen alussa, noin 10min päästä 30mA.
- Akun ja takaSAMin maadoituksen välissä oli 250mA ja 70mA samoilla toimenpiteillä.
- Sitten kävin kaikki sulakkeet läpi ja mittasin virran.
- F11 Tailcontrol unit 30mA kokoajan (takaluukku ohjaimet, takalasinlämppäri jne?)
- F9 Roof unit 120mA kokoajan

Mielenkiintoista on että NAVI DVD yrittää lukea silloin tällöin vaikka Comand pimee ja AGW:n sulakeessa on 0mA.
Myös kun irroitat F11 sulakkeen ja laitat takaisin herää NAVI DVD ja alkaa lukea levyä, normaalia?

Eilen myös lähti Comand päälle kotimatkalla töistä ja mittaristossa oli NAVI kohdalla vain suunta ja outo teksti (lähette espanjaa/sekasikiötä),
HU näyttö pimeenä, mittaristossa TEL kohdassa samantyyppinen outo teksti kun NAVIssa. Sammutin ON napista, muut kohdata --- paitsi NAVI jossa
luki melkein JABALABALOO (osa oli numeroita, sekä isoilla että pienillä kirjaimilla)

Irroitin NAVIsta MOST kaapelin ja en nähnyt laitteen lähettävän punaista valoa eteenpäin.
Muissa yksiköissä näkee tuon valon laitteen takan sekunnin verran kun irroittaa kaapelin.
Mikä oli MOST kaapelin kytkentä kuvio eli mistä mihin?

Kotiin tullessa oli jännite 13.1V ja aamulla 11.9V, yön yli oli F3 sulake irti eli NAVI ja Parktronic. Ei varmaan mitään vaikutusta.
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4303
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ainakin yöllä virtaa häviää
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Mites oletko tutkinut auton keskusväylän purkin? Ilmeisesti kaikki CAN liikenne kulkee hänen kautta. Jos siellä vaikka olisi jotain? Lyhennettä en muista mutta joku zentral gateway se oli.
Tähdellisen parantola
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

tapio89 kirjoitti:Mites oletko tutkinut auton keskusväylän purkin? Ilmeisesti kaikki CAN liikenne kulkee hänen kautta. Jos siellä vaikka olisi jotain? Lyhennettä en muista mutta joku zentral gateway se oli.
Tuota en ole tutkinut milläänlailla. Vikakoodeja siitä ei ole tullut.
Miten sen voisi tutkia.
Myös EZS virtalukko yhdistää väylät ja keskustelee CGWn kanssa.
Virtalukkoa en nyt ekana epäile, koska käynnistyksessä ei ole mitään vikaan liittyvää.
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

CDI203 kirjoitti:Ainakin yöllä virtaa häviää
Jep katoilee jonnekin.
Nyt on tuo F11 myös pois saa nähdä kohta mitä on arvot.
Seisontaa on kohta n.8 tuntia.
Jännite oli sammuttaessa taas n. 13.1V
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Tuon F11 sulakkeen pois ottaminen ei vaikuttanut mitään, jännite oli 12.2V.

Kävin hiukan laittamassa AutoCOMin perään tuota autoa. Vikakoodit luin ja samoja kuin aikaisemmin sekä muutama muu johtuen noista sulakkeen pois otoista.
Nollasin kaikki, SBC ja ESP jäivät kun ei nollaa niitä.
Starttasin auton, oli käynnissä 5min ja sitten taas testeriin.
Vikalistalla oli SBC, ESP ja AC. Nuo SBC ja ESP on alijännitteestä johtuvia.
AC on se sama lisälämmittimen sähkövika. Tämä Veholla "lisättiin" *:lla.
Tein vielä yhden testin AutoCOMilla tuolle AC:lle ja ilmoitti että piiri 1 avoin eli piuhapoikki tai muuten vaan sökö, ilmeisesti tuo lisälämmitinpiiri..?

Seuraavaksi kotiin ja sitten taas sulakkeita irti. Tällä kertaa CD-vaihtaja, yön-yli-seisonta jännite 13.1V -> 11.9V eli sama meininki jatkuu.

Aamulla kun lähdin oli ilmastoinnissa päällä etulasi hönkä (lämä tiskissä puhallukselle etulasille), sitten takalasin lämppäri päällä. Jännite oli vain 13.4V, normisti on 13.9V kun autopäällä.
Laitoin vielä perslämppärit päälle ja jännite oli vain 13.0V.
Ottavathan nuo virtaa, mutta eihän niiden pitäisi kuormittaa laturia noin paljon?

Sitten matkalla duuniin Comand lähti käyntiin n. 15min ajon jälkeen.
Kaikki toimi paitsi näyttö pimeenä. Taustavaloa siihen tuntuu tulevan himmeästi ja on musta.
Pari-kolme kertaa ON napista sammuttaen ja käynnistäen. Ei vaikutusta.
Nyt lähti HU sulake irti työpäiväksi. Saa nähdä.

Tarkoitus oli jo eilen ottaa irti yöksi tuo AC sulake, mutta se on apparin jalkatilan alla. Ei kerennyt purkaa. Varmaan lähtee irti ensi yöksi.

Rupeaako jollekin tulemaan tunne että tietää missä on vika?
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Ei näyttänyt vaikuttavan HU / radion sulake F28.

Sitten tuli tutkittua kaikki sulakkeet mittaamalla ja kuitenkin
F28 virran kulutus on kokoajan 0.5A.
Autossa oli etuovet auki, mutta oven kytkimet kiinni asennossa ja kaikki ovet "suljettuna" avaimesta. Näin yritin saada tilannetta jolloin auto on normi tilassa seisonnassa.

Kulutus jatkui silti yli tunnin odottelunkin jälkeen. Todennäköisesti "vuotaa" myös jostain muualtakin koska sulakkeen pois otto ei vaikuttanut.

Sitten löysin tuolta kuskin jalkatilan kaapelikotelosta kaksi irrallista johtoa.
Suurinpiirtein samassa kohdassa missä on CAN-B ja CAN-C väylä liittimet sekä herätteet.
Eka on pienellä liittimellä ja yhdellä piuhalla oleva vihreä-keltainen, tulee edestä OBD-väylä liittimen pinnistä 10.
Toinen on pienellä liittimellä (samanlainen kuin ekan) ja yhdellä piuhalla oleva keltainen, tulee takaa AGW:n liittimen pinnistä 1.
Minne ne tulisi liittää?

Tuossa keltaisessa on ollut Parrotin HF:n mute piuha kiinnitettynä aikasemmin.
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Näyttää googlen mukaan että tuo OBD-väylän pinni 10 on SAE J1850 liitin, jota käytetään MOST, D2B, DSI, MML jne.
On pinni 2:n (+) vastapari (maadoitus).
http://www.interfacebus.com/Design_Conn ... otive.html
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Vastakappale AGWssa on tuo linkin kuvassa merkattuna liitin 5.
Sen irroittaa ja siellä lukee pinni numerot ja keltainen on 1 kohdassa.
http://www.benzworld.org/forums/attachm ... mand-3.jpg
Keltainen piuha ei näy tässä kuvassa ollenkaan.
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Nyt on viikonloppu tutkittu ja ihmetelty.
Comandin sielun elämää myös tutkittu samalla.

Nyt tilanne on tämä;
- SAMeilla aina virta oli auto kiinni tai auki.
- Comandin laittessa 12V + ja - sekä niiden herätteessä 12V
jolloin HU herää ja MOST väylä käynnistyy. Heräte on suljettu piiri.
- Vaikka Comandin kaikki yksiköt irroitettu autosta virtaa katoaa siltikin.
- Akkuohjain johtaa pääakun maahan kokoajan.

Joten pitäisikö olla tilanne tämä vai jokin yllä oleva eri tyyppinen väittämä kun auto on sammutettu ja ovet kiinni?

Katkooko akkuohjain maata kun auto on suljettu?
Jos näin, minkä perusteella? EIS/EZS virtalukon tiedon mukaan?

Missä on virta kun auto on lukittuna?

Rupean tässä veikkaamaan että joko akkuohjain on sökö tai virtalukon ohjainpiiri sisätilaan päin.

Nyt on kello väärässä ajassa eikä saa muutettua oikeaan aikaan :evil:

ps. Kiitoksia CDI203 puhelin avusta :) varmaan vielä tarvitaan...
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Hiukan päivitystä... viimeiseltä viikolta.

Testinä oli viime yönä akkuohjaimen väylä/kommunikaatio piuha irti ja akun maa oli kiinni siinä.
Kuitenkin jännitelaskua oli 0.4V (12.7V -> 12.3V) n.10 tunnin aikana.
Vika ei taida tuossa olla?

Nyt oli uusin testi käynnissä.
Releet pois joita EIS ohjaa eli etuSAM releet N, P
ja takaSAM releet B, F, joita edelliset releet ohjaavat.

Loppu virrankulutus siihen.

Releet näyttää toimivan ihan OK, niiden vastus syöttölinjalla (+ ja -) oli 82.8ohm (musta rele) & 78ohm (harmaa rele) ja päälinjalla ääretön.
12V syöttölinjalla ja naksuu sekä kytkee päälinjan 0ohmiin.

N, P:tä ohjaa EIS pelkän virtalukon kautta.
Mutta voiko joku "boxi" ohjata näitä CAN väylän ja EIS:n kautta?
eli jos joku on viallinen se lähettää EIS:lle viallista dataa CAN-väylän kautta ja se pitää piirit 15, 15R päällä.

Jos näin ei voi tapahtua, niin sitten virtalukon on oltava hajalla..?

Tuo virtalukko pitäisi mittailla, mutta miten siihen pääsee kiinni helpoiten?
Tuntuu olevan aika "hankalassa" paikassa.
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Nyt näyttäisi löytyneen tuo virran syöjä.
Pajalla testattiin ja PTC Heater / Heater booster on 1 ja 5 kennot
oikosulussa. Sen vaihtamisella loppuu tuo virran kulutus.

Nyt on testissä että F32f68 liitin on irroitettuna jos se auttaisi ensi hätään.

Comand näyttää toimivan hiukan paremmin. Siinä on NAVI DVD lukupää putsattu ja kuparipiuha heräte yhdistin liitin putsattu.
Saa nähdä miten tämä toimii.
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

No eipä auttanut kumpikaan.

Comand ei toimi yhtään sen paremmin ainakaan mulla.
Pajalla toimi kokoajan, ei ongelmia.
En tiedä vaikuttaako se tuohon käynnistymiseen että duuni matka on alle 30min ja duunissa auto betonihallissa jossa ei ole satelliitti "kuuluvuutta".
Vaikuttaako se käynnistymiseen jos ei löydä sateliitteja?

Tuo F32f68 piuha irroittaminen ei ainakaan vaikuttanut, joten täytyy
yrittää irroittaa tuo ohjauspiuha sieltä alta.
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Ohjauspiuhaa en saanut irroitettua.
Ei oikein yletä sinne...
Ideoita miten tuon saisi pimeäksi?

Comand on pysynyt kohta viikon ihan pimeenä ei mitään hönkää...
MOST väylässä näyttää valo vilkkuvan joka paikassa.
Olisikohan sitten joku noista laitteista vaan hajalla..?
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Avatar
Berglund
Viestit: 95
Liittynyt: 17.12.2007 9:24
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Nyt on taas tutkittu lisää tuota Comandia.
Löytyi hyvä dokkari MBUSA sivuilta tuosta Comandin käynnistyksestä
sekä vian määrityksestä.

Siellä sanottiin juuri siitä viasta mikä mulla on Comandissa.
"radio/järjestelmä ei välillä käynnisty olleenkaan"
Tämä se juuri on.
Vika on elektronisessa herätteessä, joka starttaa MOST väylän.
Muut laitteet (slave) voi käynnistyä MOST väylästä, mutta master (agw) ei.

Mulla on vika koodit
AGW
D135 Wake-up johdossa on oikosulku maadoitukseen
D136 Wake-up johdossa on oikosulku plussaan
D104 MOST-komponentti paikassa 4 ilmoittaa ringin katkoksesta
D103 MOST-komponentti paikassa 3 ilmoittaa ringin katkoksesta

MOST väylässä liikkuu valo kaikille, ei tietenkään varmuutta tuleeko oikeaa infoa.
Wake-up väylä (pinkki piuha) on oikosulussa ja hämysti!!

Kun avain ei ole virtalukossa on väylä oikosulussa maahan.
Kun avaimesta kääntää asentoon I ja II, menee väylä oikosulkuun plussan kanssa,
joka laukeaa sitten kun mittaristossa tulee Audio -----.
Ja kun ottaa avaimen pois ollaan taas oikosulussa maihin.

No sitten rupeat irroittamaan kaikki laitteet yksi kerrallaan ja mittaa onko oikosulkua.
On niin pitkään kun kaikki on irroitettu ja maadoitus oikosulku laukeaa.
Sitten laitetta kiinni yksi kerrallaan ja katsotaan milloin tulee oikosulku.
Eipä tule ollenkaan, ennen kuin laitat virrat päälle!
-> oikosulku plussaan -> virrat pois -> oikosulku maahan.

Mikään laitteista ei vaikuta olevan oikosulussa mitattuna kun ei ole virtoja.
Piuhat eivät ole rikki saatika oikosulussa irrallaan.

AGW on päivitetty uusin softa, aikaisempi teki samaa.
NAVIssa on uusin softa myös.

Miten tästä eteenpäin?
Laitteet vaihtoon?
Millä voisi todeta mikä hajalla?
Epäilen kyllä etta se on AGW ja käskyttää muita "oikosulkuun"
tietyn toiminta periaatteen mukaan.
Jotenkin haiskahtaa softa vialta, mutta onko kuitenkaan??

Tuntuu että ei ole oikein ketään joka tuntisi Comandin kunnolla, meinaan sielun elämää...

Hyvää jussia:)
MB ML 350 -12 (W166.024)
MB C 230 -06 (S203.252)
MB CLK 200 -98 (W208.335)
MB E 300D -80 (W123.130)
ex
MB E 220 CDI A Kombi -10, MB ML 320 A -99, MB Vaneo 1.9 A -05, MB E 270 CDI A Kombi -03,
MB 190 E 2.0 -90
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”