Matikin huoltoa, käyttöauto harrastuksena
Ööö voisko joku nimetä tästä kuvasta noita ylläkäsiteltyjä osasia?
- Mistä tulee polttoaine ruiskulle? Uskaltaako letkun irrottaa?
Voisi meinaan tarkastaa jotta pysyykö se paine siellä...
1 lienee se kylmäkäynnistysanturi ja se on kiinni kylmäkäynnistyssuuttimessa
2 ?
3 Onko tuo tyhjäkäyntiin liittyvä kytkin?
4 Lisäilmaluisti(ko?)
5 ?
6 ?
7 ?
- Mistä tulee polttoaine ruiskulle? Uskaltaako letkun irrottaa?
Voisi meinaan tarkastaa jotta pysyykö se paine siellä...
1 lienee se kylmäkäynnistysanturi ja se on kiinni kylmäkäynnistyssuuttimessa
2 ?
3 Onko tuo tyhjäkäyntiin liittyvä kytkin?
4 Lisäilmaluisti(ko?)
5 ?
6 ?
7 ?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mikäli oikein olen asiat ymmärtänyt, numeroiden osat ovat:
1: Kylmäkäynnistyssuutin
2: Paine-erosäädin EHA ? (seoksen hienosäätö?)
3: Tyhjäkäynnin mikrokytkin
4: Ilmamääräläppä (mitä enemmän kone ottaa ilmaa sitä syvemmälle lautanen painuu, säätää karkeasti polttoaineen määrää.)
5: Lisäilmaluisti
6: Kaasuläpän asentotunnistimen liitin
7: Ilmamääräläpän asentotunnistinpotikka
Pensa tulee 3-rinkolassa näkyvää rööriä pitkin. Saattaa pissiä silimään jos aukoo paineisena. Kk-anturi? Kannen takaosassa on kaksipistokkeinen lämpötilatunnistin. Ilmeisesti se kertoo poksille moottorin lämmön ja kk-suuttimen käytön tarpeellisuuden. Ainakin sen irroitus vaikuttaa käyntiin. Yksipistokkeinen tunnistin hieman edempänä on lämpömittarille. Kolmas "roppu" kannessa johon menee letkut ei johtoja on EVAP-venttiilin alipainehana.
Korjakkoon ammattimiehet jos meni jotahi väärin.
1: Kylmäkäynnistyssuutin
2: Paine-erosäädin EHA ? (seoksen hienosäätö?)
3: Tyhjäkäynnin mikrokytkin
4: Ilmamääräläppä (mitä enemmän kone ottaa ilmaa sitä syvemmälle lautanen painuu, säätää karkeasti polttoaineen määrää.)
5: Lisäilmaluisti
6: Kaasuläpän asentotunnistimen liitin
7: Ilmamääräläpän asentotunnistinpotikka
Pensa tulee 3-rinkolassa näkyvää rööriä pitkin. Saattaa pissiä silimään jos aukoo paineisena. Kk-anturi? Kannen takaosassa on kaksipistokkeinen lämpötilatunnistin. Ilmeisesti se kertoo poksille moottorin lämmön ja kk-suuttimen käytön tarpeellisuuden. Ainakin sen irroitus vaikuttaa käyntiin. Yksipistokkeinen tunnistin hieman edempänä on lämpömittarille. Kolmas "roppu" kannessa johon menee letkut ei johtoja on EVAP-venttiilin alipainehana.
Korjakkoon ammattimiehet jos meni jotahi väärin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Easy Rider kirjoitti:Kk-anturi? Kannen takaosassa on kaksipistokkeinen lämpötilatunnistin. Ilmeisesti se kertoo poksille moottorin lämmön ja kk-suuttimen käytön tarpeellisuuden. Ainakin sen irroitus vaikuttaa käyntiin. Yksipistokkeinen tunnistin hieman edempänä on lämpömittarille. Kolmas "roppu" kannessa johon menee letkut ei johtoja on EVAP-venttiilin alipainehana.
1: kylmäkäynnistyssuutin
8: kk-anturi?
9: Lämpötilamittarin anturi?
10: ? Olisko flektille??
11: EVAP-venttiilin alipainehana
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jaa niin jos on ilmastointia, niin vissiinkin on joku "anturiroppu" sillekin kannessa, jos ei ole ilmastoitu niin en tiedä mikä tuo 10 on. Omassa 2,6 litrasessa sitä ei ollut, eipä ollut ilmastointiakaan. Syylärin flektihän on viskokytkimellä, joten sille ei ole mitään sähköosia. Mittarin anturiin menee vain yksi vihreä piuha.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Jep, ilmastointi on. Ja ilmastoinnin paineanturihan taitaa löytyä siitä samasta mötikästä missä se silmäkin on. Ainakin sielläkin joku anturi on...Easy Rider kirjoitti:Jaa niin jos on ilmastointia, niin vissiinkin on joku "anturiroppu" sillekin kannessa, jos ei ole ilmastoitu niin en tiedä mikä tuo 10 on. Omassa 2,6 litrasessa sitä ei ollut, eipä ollut ilmastointiakaan. Syylärin flektihän on viskokytkimellä, joten sille ei ole mitään sähköosia. Mittarin anturiin menee vain yksi vihreä piuha.
Jaa flektikö ei lue erikseen kannesta lämpötiloja anturilla
Mikäs se on se poksi joka nämä tiedot käsittelee? Miten sen erottaa?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Nelosmyllyissä on lämpöanturi flektin magneettikytkimelle, kutosessa on visco. Ilmastoinnin flektejä (ainakin tuossa 320:sen sähkösarjassa joka tuli purettua) ohjaa musta kessuaskin kokoinen moduuli jossa päällä kirjaimet KLI, (M103:n b.pumpun rele samanlaisissa kuorissa, mutta lukee muistaakseni KPR) siitä menee kahdelle releelle johdot, toinen syöttää flektejä etuvastuksen kautta, toinen suoraan. Sille KLI-rasialle meni jostain lämpöanturista piuhat. Vanhemmassa 300:sessa voi olla tietysti erinäköinen systeemi.dry kirjoitti:Jep, ilmastointi on. Ja ilmastoinnin paineanturihan taitaa löytyä siitä samasta mötikästä missä se silmäkin on. Ainakin sielläkin joku anturi on...Easy Rider kirjoitti:Jaa niin jos on ilmastointia, niin vissiinkin on joku "anturiroppu" sillekin kannessa, jos ei ole ilmastoitu niin en tiedä mikä tuo 10 on. Omassa 2,6 litrasessa sitä ei ollut, eipä ollut ilmastointiakaan. Syylärin flektihän on viskokytkimellä, joten sille ei ole mitään sähköosia. Mittarin anturiin menee vain yksi vihreä piuha.
Jaa flektikö ei lue erikseen kannesta lämpötiloja anturilla
Mikäs se on se poksi joka nämä tiedot käsittelee? Miten sen erottaa?
Muuten ilmastoinnin toiminnasta ei ole juurikaan hajua, eipä tosin paljon muustakaan mutta jos jotain apua näistäkin "tiedoista" olisi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Ompahan taas tullut tutustuttua Matikin sielunelämään oikeen reippaalla kädellä.
Laitoin eilen akun laturiin ja nyt kun iskin sen taas autoon kiinni, hyrähti toisella yrittämällä käyntiin. Ja kävi nätisti.
Yön aikana akku ei ollut latautunut täysin, joten tämä homma taitaapi kallistua kuitenkin vanhaan akkuun, jolla ei riitä enää potku kylmäkäynnistykseen. Lämpimänähän (ja tolpasta) tuo starttaa mukavasti.
Tietysti akun poisotto saattaa nollata jotain "vikamuistista" (onko tässä sellaista), mutta tiistaina painun akkukaupoille...
Laitoin eilen akun laturiin ja nyt kun iskin sen taas autoon kiinni, hyrähti toisella yrittämällä käyntiin. Ja kävi nätisti.
Yön aikana akku ei ollut latautunut täysin, joten tämä homma taitaapi kallistua kuitenkin vanhaan akkuun, jolla ei riitä enää potku kylmäkäynnistykseen. Lämpimänähän (ja tolpasta) tuo starttaa mukavasti.
Tietysti akun poisotto saattaa nollata jotain "vikamuistista" (onko tässä sellaista), mutta tiistaina painun akkukaupoille...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Eipä auttanu akunvaihto.
Nyrrupee jo vähän ottaan pattiin. Jopa niin paljon, että samalta seisomalta kävin Mjotonjetissä ( ) ostamassa virranjakajan kannen ja pyörijän.
Kyllä mie vielä tuon Matikin selätän... mrrrr...
Nyrrupee jo vähän ottaan pattiin. Jopa niin paljon, että samalta seisomalta kävin Mjotonjetissä ( ) ostamassa virranjakajan kannen ja pyörijän.
Kyllä mie vielä tuon Matikin selätän... mrrrr...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Joo ei tuu kipunaa tulupille asti
Mittasin puolan johtoa, mutta arvo heittelehti omituisesti laidasta laitaan. Lopulta se asettui hetkeksi, olisiko ollut tuohon 0,4 ohmin paikkeille. Mitäs sen pitäisi näyttää
Puolalle tulee virtaa (avain virrat päällä-asennossa).
Mittasin puolan johtoa, mutta arvo heittelehti omituisesti laidasta laitaan. Lopulta se asettui hetkeksi, olisiko ollut tuohon 0,4 ohmin paikkeille. Mitäs sen pitäisi näyttää
Puolalle tulee virtaa (avain virrat päällä-asennossa).
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Kevättä rupiaa pukkaamaan rintaan ja pesänrakennusvietti tuntuu heräilevän.
Aitomeseläiseen tapaan tämä purkaantuu Matikin kuntoonlaittoon ja mahdollisiin päivityksiin
Koska Matikki seisoo jo valmiiksi paikoillaan (ja ajelen sitruunalla) niin käyttöauton voi laittaa hetkeksi lepäämään.
Eli vuoroaan odottavat seuraavat toimenpiteet:
- Syylarin vaihto (+ylä- ja alavesiletkut, vaihteiston lauhduttimen kumiletkut)
- kansi auki ja ne vent... hydr... (no ne mitkä estää sen nakuttamisen käynnistettäessä) vaihto (pääsen vihdoin ostamaan sen momenttiavaimen )
- Voiskohan tuon nokkaketjun ja kiristimen kanssa vaihtaa
- kylmäkäynnistysanturin vaihto
Kateellisena olen katsellut muiden äänentoistotopikkeja joten on aika päivittää Matikin nuhaiset äänet hieman parempiin - hifistudiota en ole perustamassa, mutta lisää kaiuttimia pitää autoon saada
Tästä lissää kysymyksiä teille muille myöhemmin
Aitomeseläiseen tapaan tämä purkaantuu Matikin kuntoonlaittoon ja mahdollisiin päivityksiin
Koska Matikki seisoo jo valmiiksi paikoillaan (ja ajelen sitruunalla) niin käyttöauton voi laittaa hetkeksi lepäämään.
Eli vuoroaan odottavat seuraavat toimenpiteet:
- Syylarin vaihto (+ylä- ja alavesiletkut, vaihteiston lauhduttimen kumiletkut)
- kansi auki ja ne vent... hydr... (no ne mitkä estää sen nakuttamisen käynnistettäessä) vaihto (pääsen vihdoin ostamaan sen momenttiavaimen )
- Voiskohan tuon nokkaketjun ja kiristimen kanssa vaihtaa
- kylmäkäynnistysanturin vaihto
Kateellisena olen katsellut muiden äänentoistotopikkeja joten on aika päivittää Matikin nuhaiset äänet hieman parempiin - hifistudiota en ole perustamassa, mutta lisää kaiuttimia pitää autoon saada
Tästä lissää kysymyksiä teille muille myöhemmin
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Nyt vastustaa taas oikeen kunnolla
Edellisenä viikonloppuna sain purettua jäähdyttimen pois Matikin keulalta ja ajattelin tänään laittaa korvaavan paikoilleen.
Irrottelin vaihteiston kumiletkuja auton alla kun huomasin, että kuskinpuolen etuvetarin kohilta kaikki paikat on paksun mustan rasvan peitossa
Onneksi käyttöauto on nyt harrasteauton osassa
Kohta mie otan ja puran koko auton
Edellisenä viikonloppuna sain purettua jäähdyttimen pois Matikin keulalta ja ajattelin tänään laittaa korvaavan paikoilleen.
Irrottelin vaihteiston kumiletkuja auton alla kun huomasin, että kuskinpuolen etuvetarin kohilta kaikki paikat on paksun mustan rasvan peitossa
Onneksi käyttöauto on nyt harrasteauton osassa
Kohta mie otan ja puran koko auton
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
No niin, homma jatkuu...
Syylari, vaihteiston lauhduttimen kumiletkut ja uudet Bilteman nelikärkitulpat vaihdettu. Matikki pärähti iloisesti käyntiin, kävi nätisti ja lämmöt pysyivät hyvin toleransseissa. Eikä vuotanutkaan enää mistään
Päivän hyvä uutinen oli etuvetarin kumin tarkan tutkimisen jälkeen se, että kumi ei ollut rikki.
Ja se huono uutinen: kun viimeksi käytin Matikkia pajalla kuskinpuolen moottorityynyn vaihdossa oli pojat vaihtanu sen alakautta vetari irti jne. Tässä hötäkässä oli ilmeisesti vetarin metallipanta joko katkennut tai katkaistu - joka tapauksessa panta oli korvattu rotanhännällä eikä siitäkään oltu mitään minulle sanottu (kuin ei myöskään siitä syylarin ylävesiletkun kiinnikkeen hajoamisesta) eikä se TODELLAKAAN pidä sitä kumia tarpeeksi tiukalla
Kyllä nyt tuntuu että juosten on kustu tuo edellinen korjaamokeikka
No, itse tekemällä se paras tulos kaiketi saadaan...
Mites, mahtaako tuollanen letkunkiristin pitää vetarin kumin riittävän hyvin paikoillaan ja tiiviinä? Parempi kait sekin on kuin löysä rotanhäntä
Syylari, vaihteiston lauhduttimen kumiletkut ja uudet Bilteman nelikärkitulpat vaihdettu. Matikki pärähti iloisesti käyntiin, kävi nätisti ja lämmöt pysyivät hyvin toleransseissa. Eikä vuotanutkaan enää mistään
Päivän hyvä uutinen oli etuvetarin kumin tarkan tutkimisen jälkeen se, että kumi ei ollut rikki.
Ja se huono uutinen: kun viimeksi käytin Matikkia pajalla kuskinpuolen moottorityynyn vaihdossa oli pojat vaihtanu sen alakautta vetari irti jne. Tässä hötäkässä oli ilmeisesti vetarin metallipanta joko katkennut tai katkaistu - joka tapauksessa panta oli korvattu rotanhännällä eikä siitäkään oltu mitään minulle sanottu (kuin ei myöskään siitä syylarin ylävesiletkun kiinnikkeen hajoamisesta) eikä se TODELLAKAAN pidä sitä kumia tarpeeksi tiukalla
Kyllä nyt tuntuu että juosten on kustu tuo edellinen korjaamokeikka
No, itse tekemällä se paras tulos kaiketi saadaan...
Mites, mahtaako tuollanen letkunkiristin pitää vetarin kumin riittävän hyvin paikoillaan ja tiiviinä? Parempi kait sekin on kuin löysä rotanhäntä
Hyvin on toistaiseksi pitänyt letkunkiristin vetarirasvat kumin sisällä.
Ajattelin huomenissa käyttää Matikkia leimalla, josko saisi vaihteeksi pitkän leiman Saas nähä kuin auton käy.
Kattoluukku rupesi kenkkuilemaan, mutta puhdistamalla ja ohuella öljyllä sekin tokeni.
Lisäksi tein perinteisen katsastuskorjauksen - käsijarrun hienosäädön iltasella. Olin aikaisemmin vaihtanut hilppeet sinne sisään, mutta laittanut sen kiristinosan väärinpäin sinne - nyt kun yritin kiristää kenkiä ei mitään tapahtunut. Eikun jarrusatula ja -levy irti ja purkamaan kiristintä. Hetken mietittyäni (ja tupakin polteltuani) tajusin minkä osan siellä pitää kääntyä (oli jämähtänyt kiinni) ja hilppeet kasaan. Ja toisen puolen kiristys samaan syssyyn - nyt pitää taas.
Seuraavaksi onkin vuorossa jarrunesteen vaihto ja jarrupalojen herkistelyä. Saattaisihan tuon pyyhkimen liukumekanisminkin voidella...
Ajattelin huomenissa käyttää Matikkia leimalla, josko saisi vaihteeksi pitkän leiman Saas nähä kuin auton käy.
Kattoluukku rupesi kenkkuilemaan, mutta puhdistamalla ja ohuella öljyllä sekin tokeni.
Lisäksi tein perinteisen katsastuskorjauksen - käsijarrun hienosäädön iltasella. Olin aikaisemmin vaihtanut hilppeet sinne sisään, mutta laittanut sen kiristinosan väärinpäin sinne - nyt kun yritin kiristää kenkiä ei mitään tapahtunut. Eikun jarrusatula ja -levy irti ja purkamaan kiristintä. Hetken mietittyäni (ja tupakin polteltuani) tajusin minkä osan siellä pitää kääntyä (oli jämähtänyt kiinni) ja hilppeet kasaan. Ja toisen puolen kiristys samaan syssyyn - nyt pitää taas.
Seuraavaksi onkin vuorossa jarrunesteen vaihto ja jarrupalojen herkistelyä. Saattaisihan tuon pyyhkimen liukumekanisminkin voidella...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Tuli haettua Matikille pitkä leima, 66 €.
Katselin tupakin ja kahvimukin kanssa pihalla, kun vanhempi herrasmies tuli ja rupesi painelemaan kaukosäätimen nappeja, ja vihdoin löysikin oikean napin josta lukot aukeavat.
Seuraavana vuorossa olikin ajoneston poiskytkeminen, siinä vaiheessa menin kohteliaasti lähemmäs neuvomaan, miten ajonesto kytketään pois. Ja kysyin samalla jotta pääseekö mukaan.
Ensin tuli kieltävä vastaus, jarrudynolle ei kuulemma päästetä, mutta tovin mietittyään sanoi että "Tämähän on neliveto, tule vain."
Eikun pelkääjän paikalle ja sitten mentiin. Varoittelin, että keulasta kuuluu sellanen erikoinen "dinggg"-ääni kun rattia kääntelee, voitasko mitenkää kahtoa nosturilla mikä sen aiheuttaa... Kun on meinaan niiin ärsyttävä ääni...
Ensin ajeltiin pihamaalla ja jarrutettiin - taitaa toimia jarrut.
Sitten dynolle (tässä vaiheessa ehdotin, että käynkö laittamassa nelivedon testiasentoon "- ei tarvihe" kuului vastaus. Yritin mutista siinä jotain käyttöohjekirjasta mutta eipä Matikki tainu tuosta lyhyestä dynomatkasta pahoikseen ottaa. Samalla kahteltiin vilkut, valot ja valojen korkeudensäätö - toimii.
Taas mentiin ajoradalle jarruttelemaan, ehdin hörppästä kahvin pois ennen jarrutusta, ja halliin mittaamaan pakokaasuarvoja:
Tyhmäkäynti CO: 0,02 HC: 54 O2: 0,0 CO2: 14,99
2000 rpm CO: 0,20 HC: 28 O2: 0,1 CO2: 14,94 Lambda: 1,003
Ja nosturille.
"Eipä ole juurikaan ruostetta; hieman jossain kohin sellasta pintaruostetta" kuulen auton alta.
Matikin hytkyttelyä nosturilla (aika jännä peli tuollanen hytkyttelevä nosturi) samalla käsikopelolla tunnustellen niveliä ja puslia, kuunnellen korva tarkkana. Ei löysää takapäässä.
Siirrytään etupäähän, hytkyttelyä. Ja lisää hytkyttelyä. Ja vielä lisää hytkyttelyä. Ei ääniä.
Hetkinen, mikäs tuo narahdus oli!
Jaahas, etummaisen kallistuksenvakaajan suojakumi on rikki hanttarin puolelta. Mutta vain pelkästään kumi. "Tuosta se taitaa vähän narahtaa" kuului tuomio. "Muuutta, laittelet sen suojakumin sitten uusiksi..."
Nostetaan paino pois etupyöriltä. Kääntelyä, vääntelyä, nostamista sorkkaraudalla, vetkuttamista, heiluttamista ja pyörittelyä. Kuskin puoli OK.
Hanttarin puolella sama juttu, kääntelyä, vääntelyä, nostamista sorkkaraudalla, vetkuttamista, heiluttamista ja pyörittelyä. "Dinggg!"
Lisää kääntelyä. "Dinggg!" "Dinggg!" "Dinggg!"
Mistä pirusta se ääni oikein tulee. "Dinggg!" "Dinggg!"
"Nostetaas autoa vähän ylemmäs ja kurkataan alta"
"Dinggg!" "Dinggg!"
Erikoinen, peltinen ääni... "Dinggg!" "Dinggg!" "Dinggg!"
Haa. Tuosta se tulee
Lohkolämppäriä laitettaessa oli jotain koneen alla hanttarin puolella olevaa suojapeltiä taivutettu sivuun, että saadaan asennukseen enemmän tilaa. Suojapeltiä ei kuitenkaan oltu taivutettu takaisin tarpeeksi pitkälle takaisin asennuksen loputtua ja joku nivelvarsi siihen pääsi renkaita kääntäessä ottamaan kiinni: "Dinggg!"
Korjattu! ...ja leimaa 1.10.2009 asti
Katselin tupakin ja kahvimukin kanssa pihalla, kun vanhempi herrasmies tuli ja rupesi painelemaan kaukosäätimen nappeja, ja vihdoin löysikin oikean napin josta lukot aukeavat.
Seuraavana vuorossa olikin ajoneston poiskytkeminen, siinä vaiheessa menin kohteliaasti lähemmäs neuvomaan, miten ajonesto kytketään pois. Ja kysyin samalla jotta pääseekö mukaan.
Ensin tuli kieltävä vastaus, jarrudynolle ei kuulemma päästetä, mutta tovin mietittyään sanoi että "Tämähän on neliveto, tule vain."
Eikun pelkääjän paikalle ja sitten mentiin. Varoittelin, että keulasta kuuluu sellanen erikoinen "dinggg"-ääni kun rattia kääntelee, voitasko mitenkää kahtoa nosturilla mikä sen aiheuttaa... Kun on meinaan niiin ärsyttävä ääni...
Ensin ajeltiin pihamaalla ja jarrutettiin - taitaa toimia jarrut.
Sitten dynolle (tässä vaiheessa ehdotin, että käynkö laittamassa nelivedon testiasentoon "- ei tarvihe" kuului vastaus. Yritin mutista siinä jotain käyttöohjekirjasta mutta eipä Matikki tainu tuosta lyhyestä dynomatkasta pahoikseen ottaa. Samalla kahteltiin vilkut, valot ja valojen korkeudensäätö - toimii.
Taas mentiin ajoradalle jarruttelemaan, ehdin hörppästä kahvin pois ennen jarrutusta, ja halliin mittaamaan pakokaasuarvoja:
Tyhmäkäynti CO: 0,02 HC: 54 O2: 0,0 CO2: 14,99
2000 rpm CO: 0,20 HC: 28 O2: 0,1 CO2: 14,94 Lambda: 1,003
Ja nosturille.
"Eipä ole juurikaan ruostetta; hieman jossain kohin sellasta pintaruostetta" kuulen auton alta.
Matikin hytkyttelyä nosturilla (aika jännä peli tuollanen hytkyttelevä nosturi) samalla käsikopelolla tunnustellen niveliä ja puslia, kuunnellen korva tarkkana. Ei löysää takapäässä.
Siirrytään etupäähän, hytkyttelyä. Ja lisää hytkyttelyä. Ja vielä lisää hytkyttelyä. Ei ääniä.
Hetkinen, mikäs tuo narahdus oli!
Jaahas, etummaisen kallistuksenvakaajan suojakumi on rikki hanttarin puolelta. Mutta vain pelkästään kumi. "Tuosta se taitaa vähän narahtaa" kuului tuomio. "Muuutta, laittelet sen suojakumin sitten uusiksi..."
Nostetaan paino pois etupyöriltä. Kääntelyä, vääntelyä, nostamista sorkkaraudalla, vetkuttamista, heiluttamista ja pyörittelyä. Kuskin puoli OK.
Hanttarin puolella sama juttu, kääntelyä, vääntelyä, nostamista sorkkaraudalla, vetkuttamista, heiluttamista ja pyörittelyä. "Dinggg!"
Lisää kääntelyä. "Dinggg!" "Dinggg!" "Dinggg!"
Mistä pirusta se ääni oikein tulee. "Dinggg!" "Dinggg!"
"Nostetaas autoa vähän ylemmäs ja kurkataan alta"
"Dinggg!" "Dinggg!"
Erikoinen, peltinen ääni... "Dinggg!" "Dinggg!" "Dinggg!"
Haa. Tuosta se tulee
Lohkolämppäriä laitettaessa oli jotain koneen alla hanttarin puolella olevaa suojapeltiä taivutettu sivuun, että saadaan asennukseen enemmän tilaa. Suojapeltiä ei kuitenkaan oltu taivutettu takaisin tarpeeksi pitkälle takaisin asennuksen loputtua ja joku nivelvarsi siihen pääsi renkaita kääntäessä ottamaan kiinni: "Dinggg!"
Korjattu! ...ja leimaa 1.10.2009 asti
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Jahas, paljon on rahaa keretty kuluttamaan hallitustahojen puolelta sitten viimeisen Matikkipäivityksen
Mutta nyt tuli eteen ongelma, kun konepellin alta alkoi kuulua omituista ääntä. Pikaisen tutkailun jälkeen totesin erään hihnapyörän laakerin antautuneen, mahtaisko jollain olla ehjää käytettyä tai osanumeroa kyseiselle, kuvassa numerolla 30 olevalle osalle.
Niin ja hihnanhan se oli syöny huonoon kuntoon, osanumero sillekki pitäisi löytää
Ainii, se kuva:
Mutta nyt tuli eteen ongelma, kun konepellin alta alkoi kuulua omituista ääntä. Pikaisen tutkailun jälkeen totesin erään hihnapyörän laakerin antautuneen, mahtaisko jollain olla ehjää käytettyä tai osanumeroa kyseiselle, kuvassa numerolla 30 olevalle osalle.
Niin ja hihnanhan se oli syöny huonoon kuntoon, osanumero sillekki pitäisi löytää
Ainii, se kuva:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kato, en ollu huomannu Easyn kommenttia ollenkaanEasy Rider kirjoitti:Mulla saattas kontin pohjalla tuommonen kiristin rullineen ollakin. Hittoko jollain muistas ja ehtis taas senkii varmistaa.
Enivei, tänään hain matkahuollosta uuden rullan, uuden hihnan ja autotallista kaivelin vuosi-pari sitten ostamani uuden hihnankiristimen iskarin. Ja sitten pitäisi alkaa vaihtohommiin
Mitestuota se homma nyt oikeen menikään.
Ensinkö löysättiin HK-iskarin pultti (11) ja sitte vasta tuota hihnankiristintä(32/41)?
Aukesko nuo pultit normisuuntaan kaikki vai oliko jossain joku väärään suuntaan aukeava?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kutoskoneessa tais olla tuon 32/41 välinen jenka vääränkätinen, mutta se löysää silti vastapäivään, koska tanko 32 painaa hihnaa kireälle eikä vedä kuten nelosessa.
Ruuvi 11 näättäs olovan rullan pultti, eikä iskarin. Ruikkaa ensin öljyä likoamaan mutteriin 41. Iskari pois, tanko löysälle ja iso pultti auki. (10mm kuusiokolo?) Saattaa otattaa ensin kyllä muutakin eistä pois.
Kasatessa iso pultti ensin pohjaan muttei kiriälle, tangolla painaen hihna pänninkiin ja sitten isolla pultilla lukitaan säätö.
Ruuvi 11 näättäs olovan rullan pultti, eikä iskarin. Ruikkaa ensin öljyä likoamaan mutteriin 41. Iskari pois, tanko löysälle ja iso pultti auki. (10mm kuusiokolo?) Saattaa otattaa ensin kyllä muutakin eistä pois.
Kasatessa iso pultti ensin pohjaan muttei kiriälle, tangolla painaen hihna pänninkiin ja sitten isolla pultilla lukitaan säätö.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
OK!Easy Rider kirjoitti:Kutoskoneessa tais olla tuon 32/41 välinen jenka vääränkätinen, mutta se löysää silti vastapäivään, koska tanko 32 painaa hihnaa kireälle eikä vedä kuten nelosessa.
Ruuvi 11 näättäs olovan rullan pultti, eikä iskarin. Ruikkaa ensin öljyä likoamaan mutteriin 41. Iskari pois, tanko löysälle ja iso pultti auki. (10mm kuusiokolo?) Saattaa otattaa ensin kyllä muutakin eistä pois.
Kasatessa iso pultti ensin pohjaan muttei kiriälle, tangolla painaen hihna pänninkiin ja sitten isolla pultilla lukitaan säätö.
Kireellä on tuo kuusiokolo. Ja paikka on ahas
Purkasin jo pahimmat eestä ja päältä (tuulitunnelia, ilmansuodattimen koteloa) mutta ahasta on kuitenkin. Pitääköhän tuosta vesipumppu vielä ottaa pois ku ei pääse sinne hihnankiristimen iskarin alamutterille olleskaan yläkautta?
Ruikin sinne piilteman ruosteenirrotusöljyä josko vähän muhituttas paikkoja ennen seuraavaa stinttiä.
Pitää varmaan hakea tallilta kuumailmapuhallin vielä kaveriks, josko terminen shokki tuohonki auttas...
EDIT: Mites nuo viskon siivet saa pois? Onko ne kuusiokolot siinä metallisen keskustan reunoilla ropellin irrottamista varten?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Joo. Itse olen irrotellut ne.dry kirjoitti:EDIT: Mites nuo viskon siivet saa pois? Onko ne kuusiokolot siinä metallisen keskustan reunoilla ropellin irrottamista varten?
Siinä keskelläkin on 8 millinen kuusiokolo mutta sen keskiön lukitseminen on melko kettumaista hommaa. Jos oisi se alkuperäinen monella mutkalla oleva tappi, niin voisi onnistuakin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
OK! Jos sais vähän lisää taistelutilaa ropellin irrottamalla.Roisto kirjoitti:Joo. Itse olen irrotellut ne.dry kirjoitti:EDIT: Mites nuo viskon siivet saa pois? Onko ne kuusiokolot siinä metallisen keskustan reunoilla ropellin irrottamista varten?
Siinä keskelläkin on 8 millinen kuusiokolo mutta sen keskiön lukitseminen on melko kettumaista hommaa. Jos oisi se alkuperäinen monella mutkalla oleva tappi, niin voisi onnistuakin.
t.
Risto
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Jahas, hihnapyörä, moniurahihna ja hihnan iskari vaihettu. Kädet on ruvella, tilat oli ahtaat ja niitä oli vähän
Kesärenkaiden vaihdon yhteydessä huomattu kuskinpuolen etuvetarin ulomman kumin vaihtamisen suunnittelu on alkamassa
KL:stä sattu löytymään hyllystä vimonen kappale korjauspakettia (kumi, pannat ja rasva) ja vetarin mutteri. Toivottavasti ovat huomenna täälä.
Eli mites tuo homma tehhään; vetarin lukkomutteri (tai mikä tähtimutteri se ny onkaan) pois, mutta mitäs sitte? Pitääkö sieltä renkaan/vanteen takaa irrottaa jottain?
Kesärenkaiden vaihdon yhteydessä huomattu kuskinpuolen etuvetarin ulomman kumin vaihtamisen suunnittelu on alkamassa
KL:stä sattu löytymään hyllystä vimonen kappale korjauspakettia (kumi, pannat ja rasva) ja vetarin mutteri. Toivottavasti ovat huomenna täälä.
Eli mites tuo homma tehhään; vetarin lukkomutteri (tai mikä tähtimutteri se ny onkaan) pois, mutta mitäs sitte? Pitääkö sieltä renkaan/vanteen takaa irrottaa jottain?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Terve,
Virallisten ohjeiden mukaan tuo tehdään "sisäkautta". Eli koko vetari pois, sisempi nivel ja kumi pois ja sitten voidaan vaihtaa ulompi kumi.
Jos se uusi on sitä venytettävää mallia niin silloin sen saa paikoilleen irrottamatta sisempää niveltä. Helpottaa kyllä kummasti, jos irrottaa koko vetarin. Ei taida sopia taipumaan sieltä muuten pois. Tai sitten irrottaa navasta tarvittavan määrän tukivarsia, että ulkopää muljahtaa pois.
OT:
Miten muuten tuo ulompi nivel on kiinni? Foorumilla on ollut puhetta, että joku olisi teetättänyt vetoakselit itse. Vanhat nivelet pitää siis todennäköisesti saada jotenkin irti.
t.
Risto
Virallisten ohjeiden mukaan tuo tehdään "sisäkautta". Eli koko vetari pois, sisempi nivel ja kumi pois ja sitten voidaan vaihtaa ulompi kumi.
Jos se uusi on sitä venytettävää mallia niin silloin sen saa paikoilleen irrottamatta sisempää niveltä. Helpottaa kyllä kummasti, jos irrottaa koko vetarin. Ei taida sopia taipumaan sieltä muuten pois. Tai sitten irrottaa navasta tarvittavan määrän tukivarsia, että ulkopää muljahtaa pois.
OT:
Miten muuten tuo ulompi nivel on kiinni? Foorumilla on ollut puhetta, että joku olisi teetättänyt vetoakselit itse. Vanhat nivelet pitää siis todennäköisesti saada jotenkin irti.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Koria ylös tunkilla ja pyörä pois.
Vetoakselin sisemmät kuusiokolopultit auki (jarrulla voi pitää vastaan).
Vetoakselin 12-kulmainen keskimutteri irti.
Vetoakseli mahtuu juuri tulemaan pois purkamatta muuta, kun asento on sopiva.
Sisempi pää olisi syytä varmistaa rautalangalla, ettei se putoa pois irrotuksessa (tai jopa takaisin laitossa), jos kumi on rikki.
Kun akseli on pöydällä, avataan sisemmän pään kumin kiinnitykset.
Akseli pannaan ruuvipenkkiin pystyasennossa.
Merkitään vetoakselin pään sijainti akseliin, että saadaan se samaan paikkaan takaisin.
Vedetään pää varovasti irti akseli pystyssä. Kolme laakeria ei saa irrota,
neulat hukkuvat. Varmistetaan ne kuparilangalla tms.
Avataan rengassokka akselin päästä (levittävillä sokkapihdeillä).
Poistetaan laakerit akselista ulosvetäjällä.
Vaihdetaan kumit, uusitaan kiinnityspannat.
Kasataan uusilla rasvoilla. Kolmiosaisen laakerin on tultava alkuperäiseen
asentoon sekä akseliin että akselin sisäpäähän nähden.
Voin lähettää kuvitetun ohjeen sähköpostilla.
Vetoakselin sisemmät kuusiokolopultit auki (jarrulla voi pitää vastaan).
Vetoakselin 12-kulmainen keskimutteri irti.
Vetoakseli mahtuu juuri tulemaan pois purkamatta muuta, kun asento on sopiva.
Sisempi pää olisi syytä varmistaa rautalangalla, ettei se putoa pois irrotuksessa (tai jopa takaisin laitossa), jos kumi on rikki.
Kun akseli on pöydällä, avataan sisemmän pään kumin kiinnitykset.
Akseli pannaan ruuvipenkkiin pystyasennossa.
Merkitään vetoakselin pään sijainti akseliin, että saadaan se samaan paikkaan takaisin.
Vedetään pää varovasti irti akseli pystyssä. Kolme laakeria ei saa irrota,
neulat hukkuvat. Varmistetaan ne kuparilangalla tms.
Avataan rengassokka akselin päästä (levittävillä sokkapihdeillä).
Poistetaan laakerit akselista ulosvetäjällä.
Vaihdetaan kumit, uusitaan kiinnityspannat.
Kasataan uusilla rasvoilla. Kolmiosaisen laakerin on tultava alkuperäiseen
asentoon sekä akseliin että akselin sisäpäähän nähden.
Voin lähettää kuvitetun ohjeen sähköpostilla.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.