EHDOTUS: CDI:n imusarjaongelmista.

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

EHDOTUS: CDI:n imusarjaongelmista.

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Näistähän on kirjoitettu, öh, "hieman".

Jopa niin paljon, että haun kanssa tulee vaikeuksia osumien suuren määrän takia. Olisiko mahdollista koota kunnon FAQ yleisimmistä ongelmista ja niiden korjauksesta (oireet, EGR ja sen poisto, läpät ja vivustot, läppien ja EGR:n yleinen toimintaperiaate ja osien sijainnit eri koneissa jne)?

Nytkin omasta on läppien välitystanko alipainekellolta irti, löysin vian foorumin avulla, mikä on hienoa ja kiitos siitä kaikille. Aloin vain ajatella ylläolevaa kun huomasin, kuinka paljon kyseltiin samaa asiaa tai päädyttiin vianetsinnässä samaan tulokseen. Viat ovat siis sen verran yleisiä ja selkeitä, että yhdellä tietopaketilla pärjäisi pitkälle. Mitäs sanotte?

Niin, ja miten sen tangon saisi näppärimmin takaisin kiinni siihen käyttövipuun? Se on ihan nätisti tipahtanut irti siitä vivun pallosta, eli sen voisi kyllä painaa takaisin paikalleen, mutta tuleeko pysymään ja onko kikkaa jolla sen kiiinnityksen voisi varmistaa?
Avatar
tappara
halmaaja
Viestit: 144
Liittynyt: 04.6.2007 20:54
Paikkakunta: Bryssel

Viesti Kirjoittaja tappara »

Hellouz

Minä en niistä faq:sta tiedä.

Itse olen ikäni opiskellut sähköä.. kunnes erään kerran eräs vanhempi sorvaaja kyllästyi siihen että teetin kaikki jengat ja holkit ja tapit hänellä (Vuosi -72 Morris Marina)... Hän opetti minulle kierteytykset, sorvaamisen, jyrsimisen, liukulaakeroinnin, hitsaamisen, juottamisen (sen kyllä jo osasin) :lol: .... yms.... niin ja konepiirrustuksen ...
yms...

"miten sen tangon saisi näppärimmin takaisin kiinni siihen käyttövipuun? Se on ihan nätisti tipahtanut irti siitä vivun pallosta, eli sen voisi kyllä painaa takaisin paikalleen, mutta tuleeko pysymään"

Itse aikoinani purin edelläkin mainitun muovisen imusarjan .. täysin puhdas vaikka meitä senioreita moititaan kaasun säästelemisestä. ..

Vivut toimivat moitteettomasti mutta kylläkin panin merkille että vivut ns. makaa alaspäin ja voivat irrota "löysinä" jo pelkästä maan vetovoimasta.

Tee hyvä ihminen siihen palloon vaikka piikillä jälki ja poraa vaikka 2,5 mm poralla reikä. Tämän jälkeen tee jengasatsilla M3 jengat. Tällaisia kierteyttämissarjoja voi ostaa nykyään vaikka Biltemasta tai paikalliselta autotarvikemyyjältä.

Siihen jengaan ruuvaa sitten M3:nen ruuvi sen vivun "kotelon" läpi ... => ei tipu vaikka roikkuukin heh heh .. vähän niinku anopin TISSIT .. :shock: :shock: :shock:

Tai siiten vain pelkillä nippusiteillä... roikkumaan.. kestää varmaan myyntiin asti, mutta emmehän me semmoisia täällä MESESSÄ tee????

En enää muista pallojen kokoa, mutta jos em. M3 on liian iso niin maailmassa löytyy myös pienempiäkin jengoja, kuin esim. M2,5 ja M2 =>

Tehkää hyvät toverit tänne jonnekin foorumiin ihan tavalliset mekaanisen työstämisen perusalkeet, niin pääsee myös mersun omistavat sähkömiehet tai muut meQaniikan taitoja kaipaavat mukaan peliin...




:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Jotain tuonsuuntaista suunnittelin itsekin, kunnes tajusin, että a) sen ruuvin pitäisi olla pikemminkin M0.5 tai alle, koska pallon halkaisija on parin-kolmen millin luokkaa ja nerokkaasti muovista valmistettu kuppi on prässätty lattaraudan yläpintaan joten pelkästään reiän poraaminen näistä läpi niitä rikkomatta on toivotonta ja b) sen ruuvin pitäisi olla melko erikoinen, jotta se ei mitenkään häiritsisi vivuston liikettä... Nippusiteeseen pätee sama; jos se on riittävän kireällä, niin aiheuttaa takuulla takkuilua.

Pitäisi varmaan katsoa, jos jostain RC-auton varaosista löytyisi oikeankokoinen kuppi ja kierretanko.
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Poista koko vipu(läpät)ja jätä vaan se mootori sinne surisemaan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

CDI203 kirjoitti:Poista koko vipu(läpät)ja jätä vaan se mootori sinne surisemaan
Näin se on nyt, läpät aukiasennossa nippusiteen avulla. Tarkoitus olisi poistaa EGR ohjelmallisesti, jonka jälkeen olisi kiva kun läpät toimisivat oikein.
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Scorpio kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Poista koko vipu(läpät)ja jätä vaan se mootori sinne surisemaan
Näin se on nyt, läpät aukiasennossa nippusiteen avulla. Tarkoitus olisi poistaa EGR ohjelmallisesti, jonka jälkeen olisi kiva kun läpät toimisivat oikein.
Menee kyllä jotenkin ohi :roll: (että miksi, niille erg poiston jälkeen niille ei ole oikeestaan mitään käyttöä)
Mutta
Paras/pitkä=ikäisin konsti on laitaa uudet osat siihen läppä systeemiin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Ei se täysin hyödytön ole. Läppien ollessa alimmilla kierroksilla kiinni virtausnopeus ja pyörteily kasvavat ja alavääntö hieman paranee.

Ei nyt mennä siihen, mutta mistä uudet osat? Vähän joka paikassa yritetään tyrkyttää koko imusarjaa kun noita osia ei muka erikseen saa, mikä on täysin älyvapaata etenkin kutoskoneen kanssa... "vaihdamme koko alumiinilohkareen, koska yksi pikku peltilipare on irti". :)
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Scorpio kirjoitti:Ei se täysin hyödytön ole. Läppien ollessa alimmilla kierroksilla kiinni virtausnopeus ja pyörteily kasvavat ja alavääntö hieman paranee.

Ei nyt mennä siihen, mutta mistä uudet osat? Vähän joka paikassa yritetään tyrkyttää koko imusarjaa kun noita osia ei muka erikseen saa, mikä on täysin älyvapaata etenkin kutoskoneen kanssa... "vaihdamme koko alumiinilohkareen, koska yksi pikku peltilipare on irti". :)
Osa uusista nippeleistä myydään imusarjan mukana
=ostaa imusarja tai tehdä itse nippelit,

läppä juttu tosian parantaa pikasen pyörteilyä, lisätty sitä varten että kierätys paska sotkeentuisi mahdolisimman hyvin,
(jos auto on muuten kunnossa niin läpien poistoa ei huomaa ajossa eikä aina penkissäkään testailessa)
mutta tosiaan eipä siitä enempää ;)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Jep, kutosen imusarjaa en rupea ostamaan pelkkien nippeleiden takia...

Onko vinkkiä, miten ne kannattaisi tehdä vai pitääkö ryhtyä luovaksi
S210 320 CDI Avari -00 7-Sitz.
Ex-S210 320 CDI Avari -02 7-Sitz.(peuran perkule)
S124 300 E -89 projekti
Ex-W124 300 TD a'la Mynädiesel (teininkiusaaja)
Ex-W124 230 E
Ex-W123 300 D
Oho, onpas niitä kertynyt... :)
Avatar
tappara
halmaaja
Viestit: 144
Liittynyt: 04.6.2007 20:54
Paikkakunta: Bryssel

Viesti Kirjoittaja tappara »

Hellouz.

No niin. Taas on Tappara-täti pikku etukumarassa näin lauantaisaunan jälkeen. Pitkä viinapullo hupenee ja ennen sen loppumista kannan korteni kekoon parempien mersujen puolesta.

Liitän tähän nyt kuvat omasta imusarjastani. Pahoittelen että sitä vivustoa ei tullut kuvattua kunnolla. (näkyy se tuossa yläosassa)
Kuva

Hieno vai mitä?

Kuvasta puuttuu itse vivustoa liikuttava moottori.
Moottori liikkuu vain yhteensuuntaan, kun sähköt on "päällä".


Kun sähköt moottorilta katoaa, palauttaa jousivoima moottorin akselin alkuasentoonsa.

Omassani, itse moottoriosassa oli jotain mätää, koska palautus ei sujunut kuin "avittamalla".
Kuva

Miksi tässä kuvassa on porakone?


Noh ...

Porasin muoviseen pöllykkään pari reikää ....

Kuva

Rei'istä tursutin Martan ompelukoneöljyt sisään. Kolvilla lämmitin muovia takaisin rei'än päälle jotta öljyt jäisi sisään.

Ja kas.. ei takellellut enää.

No niin. Tämähän ei ollut Scorpioonin ongelma vaan...

Kuva

Jos tuo pöllykkä ei pysy... niin ei sen takia ehkä kannattaisi koko imusarjaa ostaa.

Maahantuojahan toki haluaa myydä mahdollisimman paljon. Sen sijaan että myisivät 2 euron peltiset "lipareet" ja kiinnikkeet, niin myisivätkin helskutin kalliin thinksin jossa kaikki valmiina. Täytyy vaan ihailla kuinka päteviä kauppamiehiä he ovatkaan.

Höpö höpö. Tarinan opetus on: Kaikki tämä on pelkkää peltiä, metallia, muovia, vähän sähköjohtoa...blaa blaa blaa-.... ja kaikkia näitä tarvittiin jo silloin kun Gagarin kävi kuussa. Lainaan toisten tekstiä..:" sehän oli jo rikki kun tulin tähän huoneeseen".

Kyllä tuommoisen pallonivelen kiinnitys on onnistuttava ilman että siitä joutuu ostamaan varaosana koko imusarjan.

Siis .. Anna mennä... kehitä jotain rohkeasti.. ajattele uudestaan... korjaa se liitos ... jollain muulla kuin nippusiteellä tai rautalangalla. Kerro saavutuksistasi tai vastoinkäymisistäsi täällä palstalla.. sillä, olen aivan varma, että valtaosa meistä meseä lukevista haluaisi oikeasti tehdä viat pois siten että niihin ei tarvi enää palata. (ja tuntisi hiukan ylpeyttä saavutuksistaan)


Ikuisesti meseläinen....

.
:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

tappara kirjoitti:Hellouz.

Moottori liikkuu vain yhteensuuntaan, kun sähköt on "päällä".


Kun sähköt moottorilta katoaa, palauttaa jousivoima moottorin akselin alkuasentoonsa.

Omassani, itse moottoriosassa oli jotain mätää, koska palautus ei sujunut kuin "avittamalla".

:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:
Minun testien mukaan moottoria kyllä ajetaan molempiin suuntiin, mutta siellä sisällä on jonkinlainen rajakytkin/mikrokytkin hässäkkä siellä moottorin sisällä niin että kun läpät ajetaan kiinni, niin moottorin veto pitäisi loppua ja ne jää kiinni tuolla takeltelevalla jousivoimalla niin kauaksi kuin taas seuraavan kerran painetaa niin paljon kaasua että läpille lähtee aukiajokomento.

Moottoria ja siihen kuluvia vipuja pitäisi saada varaosana. En ole vielä ostanut mutta tässä varaosanumerot jos joku haluaa käydä kyselemässä:

611 150 03 94 sähköinen säätömoottori
611 098 02 26 vipu
611 098 01 26 yhdystangon vipu

Jossakin oli se linkki millä sai venäläisiltä sivuilta räjäytyskuvia. En nyt löydä sitä, mutta sieltä voisi katsoa että mitkä vivut noihin minun laittamiin varaosanumeroihin kuuluu.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4304
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja lisäksi sieltä tulee asento tieto
(ainoa varma konsti siihen että sitä ei enään koskaan tarvitse korjata
On heittä se mäkeen, vaikka vaihtais kokonaan uuden systeemin imusarjoineen niin silti vika voi uusia)

Vipuja sai ainakin ~2vuotta sitten vehosta
Yksi vipu oli mitä irallan saanut

Jostain pienois auto tms hommeleista voisi sopivia nivel/vipu aihiota löytyä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”