CDI imusarjoissa vikaa.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

No niin, kävin kurkkaamassa ja eihän ne läpät mihinkään liikkunu :shock: Kaikki näyttää ehjältä, mutta kun sieltä kellolta menee se letku sellaseen mötikkään, (lukee mercedes 5v) mikä on lähellä sitä imusarjan painekoteloa, niin kun irrotin letkun siitä liittimestä niin sieltä ei tullut minkäänlaista imua kun kaasua paineli :?: mikhän mahtaa olla vikana :?:
jukkareu
Viestit: 17
Liittynyt: 07.1.2007 11:13
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

Tuleekos se tehdas jotenkin vastaan noissa imusarjahommeleissa, kun vaikuttaa silta että olisi hyvinkin pitkälti tyyppivikoja?

Omassa on nyt puhtia poissa ja kulutuskin on mielestäni noussut, viittaisiko nämä oireet näihin imusarjan läppäongelmiin / karstoittumiseen.

Moottori käy tyhjäkäyntiä aivan tasaisesti ja lähtee hyvin käyntiin.
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Savutestillä kai se selviää onko imusarjavikanen.
S210 220 CDI -02
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

jukkareu kirjoitti:Tuleekos se tehdas jotenkin vastaan noissa imusarjahommeleissa, kun vaikuttaa silta että olisi hyvinkin pitkälti tyyppivikoja?
Ei ainakaan minun tietääkseni. Joissain malleissa on ollut takaisinkutsuja, mutta oma -00 200cdi väykky ei niihin kuulunut.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Meissenkeri kirjoitti:
zyys kirjoitti:Njoos se EGR saadaan pelistä pois ilman virheilmoituksia niin silloinhan ne läpät toimisivat todennäköisesti oikein paskottumatta ja lopputulos olisi hjuva ?
Juuri näin. Eräshän täällä foorumilla on jo rakentanut yhden version egr:n ohituksesta jossa ei tule virheilmoituksia mutta asiaa tutkitaan kokoajan ja lisäinfoa annetaan ja toivotaan kaikilta joilta vain jotakin tietoa asiaan löytyy.
Wanha ketju, mutta onko infoa tullut tästä asiasta jonnekin lisää?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Scorpio kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti:
zyys kirjoitti:Njoos se EGR saadaan pelistä pois ilman virheilmoituksia niin silloinhan ne läpät toimisivat todennäköisesti oikein paskottumatta ja lopputulos olisi hjuva ?
Juuri näin. Eräshän täällä foorumilla on jo rakentanut yhden version egr:n ohituksesta jossa ei tule virheilmoituksia mutta asiaa tutkitaan kokoajan ja lisäinfoa annetaan ja toivotaan kaikilta joilta vain jotakin tietoa asiaan löytyy.
Wanha ketju, mutta onko infoa tullut tästä asiasta jonnekin lisää?
Ei ole tullut. Vaihtoehdot ovat egr:n ohjelmallinen poistaminen tai reippaamanlainen ajotapa joka pitää imusarjan riittävän puhtaana. Minulla tuo jälkimmäinen on toiminut viisi vuotta.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Onkos noissa bensakoneissa mitään vastaavanlaisia järjestelmiä?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Väsynyt Mies kirjoitti:Onkos noissa bensakoneissa mitään vastaavanlaisia järjestelmiä?
Eipä taida olla.

Asiasta keppihevoseen, ensimmäisen sukupolven cdi-koneissa Egr:n tulppaaminen onnistuu ihan mekaanisesti ilman vikatilaa.
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Okei, uudemmissa siis, jos pakokaasun pääsy imuilman sekaan estetään tulppaamalla EGR, niin vikatila on tosiasia. Tämä selvä. Onko kukaan kokeillut mitä se sanoo, jos EGR:n putkea ei tulpata, vaan johdetaan pakokaasut jonnekin muualle ja tukitaan se imusarjan reikä? Tai vedetään siitä reiästä letku ilmanputsarille, ideana siis, että kun ecu antaa käskyn EGR:lle niin se aukeaa ja pakokaasut pääsevät vapaasti virtaamaan mutta jonnekin muualle kuin imuilmaan. Imupuoli taasen saa muuten sitä mitä pyydetään mutta ilman pakokaasuja. Elleivät paine-erot tai ilman koostumus ole valvottavien listalla, niin kyseenalainen järkeni sanoo että jotenkin tuohon suuntaan se vois teoreettisesti mennä. Vai?
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Scorpio kirjoitti:Okei, uudemmissa siis, jos pakokaasun pääsy imuilman sekaan estetään tulppaamalla EGR, niin vikatila on tosiasia. Tämä selvä. Onko kukaan kokeillut mitä se sanoo, jos EGR:n putkea ei tulpata, vaan johdetaan pakokaasut jonnekin muualle ja tukitaan se imusarjan reikä? Tai vedetään siitä reiästä letku ilmanputsarille, ideana siis, että kun ecu antaa käskyn EGR:lle niin se aukeaa ja pakokaasut pääsevät vapaasti virtaamaan mutta jonnekin muualle kuin imuilmaan. Imupuoli taasen saa muuten sitä mitä pyydetään mutta ilman pakokaasuja. Elleivät paine-erot tai ilman koostumus ole valvottavien listalla, niin kyseenalainen järkeni sanoo että jotenkin tuohon suuntaan se vois teoreettisesti mennä. Vai?
Ei. Ilmamassamäärä mittari mittaa moottoriin virtaavaa puhdasta ilmaa. Sitten kun ecu haluaa egr päälle, niin se säätää egrrän käyttöastetta pyydettävällä puhtaan ilman määrällä. Jossei puhtaan ilman määrä vähenny käytettäessä egrrää niin siitä seuraa vikatila CDI2 polven vehkeissä. (flift väyrynen / w203 yms. ja ylöspäin.)
Tähdellisen parantola
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Molemmat on niin helppo poistaa että ei kannatta alkaa kikkailemaan
(ajatellut että tästä lähin kun ilmamassa mittari hajoaa niin poistan sen aina kokonaan samoin läppämootorin)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

tapio89 kirjoitti:
Scorpio kirjoitti:Okei, uudemmissa siis, jos pakokaasun pääsy imuilman sekaan estetään tulppaamalla EGR, niin vikatila on tosiasia. Tämä selvä. Onko kukaan kokeillut mitä se sanoo, jos EGR:n putkea ei tulpata, vaan johdetaan pakokaasut jonnekin muualle ja tukitaan se imusarjan reikä? Tai vedetään siitä reiästä letku ilmanputsarille, ideana siis, että kun ecu antaa käskyn EGR:lle niin se aukeaa ja pakokaasut pääsevät vapaasti virtaamaan mutta jonnekin muualle kuin imuilmaan. Imupuoli taasen saa muuten sitä mitä pyydetään mutta ilman pakokaasuja. Elleivät paine-erot tai ilman koostumus ole valvottavien listalla, niin kyseenalainen järkeni sanoo että jotenkin tuohon suuntaan se vois teoreettisesti mennä. Vai?
Ei. Ilmamassamäärä mittari mittaa moottoriin virtaavaa puhdasta ilmaa. Sitten kun ecu haluaa egr päälle, niin se säätää egrrän käyttöastetta pyydettävällä puhtaan ilman määrällä. Jossei puhtaan ilman määrä vähenny käytettäessä egrrää niin siitä seuraa vikatila CDI2 polven vehkeissä. (flift väyrynen / w203 yms. ja ylöspäin.)
Hmm, okei. Seuraava teoria (ei nyt vielä välitetä siitä, mihin ne pakokaasut ohjataan): jos EGR-venttiili ottaisikin pakokaasun sijasta puhdasta ilmaa, eli putki irti pakosarjasta ennen EGR:ää (jonkin suodattimen läpi)? Silloin ilmaa tulisi koneeseen IMM:n ohi ja luonnollisesti sen mittaama ilmamäärä vähenisi vastaavasti. Siis putki irti pakosarjasta ja joko oma suodatin sille tai kiinni imuputkeen ennen IMM:ää.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ota kuitenkin huomioon se että pakosarjassa on paine joskin aika pieni silloin kun kierrätyksen kuuluisi olla auki, ja jos otat nyt yhtäkkiä egr:lle ilman suodattimen läpi vapaasta ulkoilmasta niin kone joutuukin imemään sitä ilmaa.
Ja vielä kun oikein putsarin ja ilmamäärämittarin putken välissä on turbo joka puhaltaa omalla paineellaan puhdasta ilmaa koneeseen niin ei taida toimia tuo egr:n puhtaan ilman imu.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Turha edes miettiä mitään kikkailuja se kierrätyksen poistoon, eivät toimi ja ovat niin vaikeita rakennella, että paaaaaljon helpompi vaan ohjelmasta pois naplata.

EGR,stä tulee pakokaasuja, eli ne on pakko joko pakoputkeen kääntää, tai tukkia kokonaan.
Moottoriin menevän puhtaan ilman pyyntömäärä muuttuu koko ajan kierrosten ja syöttöjen suhteessa.
Jos ei maffin mittaama määrä muutu -> vikatila.
Eli vaikka ilmaa saisi muualta pakokaasujen "tilalle", niin sillekkin pitäisi säätö rakennella.
Sitten sellainen juttu, että imusarjassa on ylipaine käytännössä koko ajan, ei sinne sivusta oteta niinvaan ilmaa, se täytyy paineella sinne työntää...
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Mika.T kirjoitti:Ota kuitenkin huomioon se että pakosarjassa on paine joskin aika pieni silloin kun kierrätyksen kuuluisi olla auki, ja jos otat nyt yhtäkkiä egr:lle ilman suodattimen läpi vapaasta ulkoilmasta niin kone joutuukin imemään sitä ilmaa.
Ja vielä kun oikein putsarin ja ilmamäärämittarin putken välissä on turbo joka puhaltaa omalla paineellaan puhdasta ilmaa koneeseen niin ei taida toimia tuo egr:n puhtaan ilman imu.
Okei, uskotaan, mutta sen verran korjaan, että turbon painepuoli on kyllä IMM:n jälkeen.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu niin on.

Taisin kirjoitella epäselvästi... No asia todennäköisesti selvisi ettei egr ime mitään koneeseen päin jos sen ottaa irti pakosarjasta.
Vaan kaikki koneeseen menevä ilma menee imm ja turbon läpi kun siellä imusarjassa on tosiaan ylipaine lähes aina kun auto on ajossa tienpäällä.
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Mika.T kirjoitti:Juu niin on.

Taisin kirjoitella epäselvästi... No asia todennäköisesti selvisi ettei egr ime mitään koneeseen päin jos sen ottaa irti pakosarjasta.
Vaan kaikki koneeseen menevä ilma menee imm ja turbon läpi kun siellä imusarjassa on tosiaan ylipaine lähes aina kun auto on ajossa tienpäällä.
Tietty, imusarjassa kuuluukin olla, jos ahdin on ehjä. :)
Avatar
jm-racing
Viestit: 27
Liittynyt: 15.10.2007 16:33
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja jm-racing »

[quote="HVM"][quote="dealer"].
Vipu on muovia, vastinkappale on muovia.

Onko kukaan keksinyt mitään hyvää "rautalankapatenttia" jolla vivun ja vastakappaleen saisi pidettyä yhdessä? Itsellä ongelma kun vastakappale on niin kulunut ettei vipu pysy siinä kiinni. Ja pelkkää vastakappaletta ei tietääkseni saa varaosina vaan joutuisi ostamaan kokonaan uuden imusarjan :shock: Vivun irrottua auto menee vikatilaan ja kierrokset ei nouse yli 3000.
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Just sama ongelma täällä. Pakko jotain keksiä.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jm-racing kirjoitti:
HVM kirjoitti:
dealer kirjoitti:.
Vipu on muovia, vastinkappale on muovia.

Onko kukaan keksinyt mitään hyvää "rautalankapatenttia" jolla vivun ja vastakappaleen saisi pidettyä yhdessä? Itsellä ongelma kun vastakappale on niin kulunut ettei vipu pysy siinä kiinni. Ja pelkkää vastakappaletta ei tietääkseni saa varaosina vaan joutuisi ostamaan kokonaan uuden imusarjan :shock: Vivun irrottua auto menee vikatilaan ja kierrokset ei nouse yli 3000.
Jos kyse imusarjan läppien vivusta, niin siihen on yksinkertainen ratkaisu
poista kaikki vivut jät vaan se moottori sinne tai poista mootorista se vipu että ei pääse ottamaan kiini mihinkään ja sen jälkeen jumita läpät auki asentoon
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Näin se on minulla nyt, mutta tykkäisin ainakin kokeilla sitä kunnossakin... Onko ne läpät muuten (320 CDI) auki, kun sen läppien vivun työntää kokonaan keulan suuntaan?
Avatar
jm-racing
Viestit: 27
Liittynyt: 15.10.2007 16:33
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja jm-racing »

Joo itsekin haluaisin kyllä saada sen jotenkin kuntoon, koska pelaa moitteetta kun saa vivun vaan kiinni. Itselläkin juuri 320CDI. Mutta miten nuo läpät voi jumittaa auki? Tarviiko imusarja irrottaa? Ja sitäkin olen ihmetellyt kun välillä auto toimii hyvin eikä mene vikatilaan vaikka vipu onkin irti :? Mikähän siihen on selitys..
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

tanko keulan suuntaan läpät aukee
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

jm-racing kirjoitti:Joo itsekin haluaisin kyllä saada sen jotenkin kuntoon, koska pelaa moitteetta kun saa vivun vaan kiinni. Itselläkin juuri 320CDI. Mutta miten nuo läpät voi jumittaa auki? Tarviiko imusarja irrottaa? Ja sitäkin olen ihmetellyt kun välillä auto toimii hyvin eikä mene vikatilaan vaikka vipu onkin irti :? Mikähän siihen on selitys..
Otetaan pitkä nippuside tai ketjutetaan usiampi, työnnetään se läppiä ohjaava vipu keulan suuntaan niin pitkälle kuin se menee ja kiristetään nippusiteellä imusarjan käyrään. Ei minulla ainakaan mene vikatilaan, kunhan se läppiä käyttävän moottorin vipu vain pääsee liikkumaan vapaasti.
Scorpio
Viestit: 174
Liittynyt: 09.1.2007 23:42
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

xr kirjoitti:tanko keulan suuntaan läpät aukee
Näin sen laitoin. Kiitoksia!
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jm-racing kirjoitti:Joo itsekin haluaisin kyllä saada sen jotenkin kuntoon, koska pelaa moitteetta kun saa vivun vaan kiinni. Itselläkin juuri 320CDI. Mutta miten nuo läpät voi jumittaa auki? Tarviiko imusarja irrottaa? Ja sitäkin olen ihmetellyt kun välillä auto toimii hyvin eikä mene vikatilaan vaikka vipu onkin irti :? Mikähän siihen on selitys..
menee vika tilaan kun mootorissa kiinni oleva vivun pätkä jumittu jonnekin hetkeksi
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
jm-racing
Viestit: 27
Liittynyt: 15.10.2007 16:33
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja jm-racing »

Kiitos neuvoista! Pitää laittaa noin heti pikimmiten :wink: Onko tuosta mitään haittavaikutuksia kun läpät kokoajan auki?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jm-racing kirjoitti:Kiitos neuvoista! Pitää laittaa noin heti pikimmiten :wink: Onko tuosta mitään haittavaikutuksia kun läpät kokoajan auki?
Joo auto toimii
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

mä oletan että tuola mun konees on imusarja jonkinverran tukossa :? egr poistellaan ohjelmasta jne.. mahtaako tuo imusarja lähteä putsaantumaan itsestään vai pitäskö se käytellä irti ja pestä huolella ja millä ilveellä :eec:

vielä esikammio turbodeessä se putsaantui itsestään kun ajeli vaan egr tulpattuna semmoset 10tkm abaut :shock:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Terho P kirjoitti:mä oletan että tuola mun konees on imusarja jonkinverran tukossa :? egr poistellaan ohjelmasta jne.. mahtaako tuo imusarja lähteä putsaantumaan itsestään vai pitäskö se käytellä irti ja pestä huolella ja millä ilveellä :eec:

vielä esikammio turbodeessä se putsaantui itsestään kun ajeli vaan egr tulpattuna semmoset 10tkm abaut :shock:
Lakka se ainakin likaantumasta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”