190E m102 seosruuvin säätö?

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

190E m102 seosruuvin säätö?

Viesti Kirjoittaja Roobert »

morjens. miten tuo seosruuvi pelaa tuossa k-jetissä kun ei vaikuta millään muotoa kun sitä pyörittää ihan boschin omalla avaimellaan mutta heti kun painaa ja kiertää niin hirveä muutos tulee seoksiin. toimiiko se jotenki kartiolla että sekä ruuvissa että itse neulassa tms mikä lienee on kartiot ja niitä yhteen painettaessa ja kääntämällä se seos muuttuu? vai onko siinä ruuvin sisäpäässäkin joku 6kulma pää mikä sitten kääntää sitä seosta? huomenna seosten säätö edessä ja tieto tulee todella tarpeeseen etten vain ryssi seoksia enää pahemmin. ja paljonko on tuota säätövaraa siinä ruuvissa?
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

6-kulma siellä taisi olla.
Ja vastaa varsinaiseen säätöruuviin vasta painamalla.
Ja on todella herkkä se säätö, taitaa olla useamman prosentin seoksessa/kierros :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Sitä säädetään juurikin painamalla ja kääntämällä, ja tosiaan on hyvin herkkä :!:

Omalta kohdalta kuulopuheita, en ole koskaan itse uskaltautunut säätelemään :oops:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Hyvin sitä uskaltaa sääjellä ku on letku pakoputkessa haistelemassa. :wink: Vähän kerrallaan ja oottaa aina tovin että anaalisaattorilaite ennättää reakoimaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

Kiitos nopeista ja tyhjentävistä vastauksista, näilläpä mennään! ei ole tullut tarvetta koskea tuohon ruuviin ennen itsekään kun aina mennyt hienosti katsastuksesta läpi hc:n ollessa 294 mutta vastikään tein yläkertaan remonttia uusin nokan ja keinut sekä venavarren kumit ja venttiilitkin hiottiin niin seoksia joutui muuttelemaan korvakuulolta silloin rempan jälkeen että jaksoi uudella ja jyrkällä nokalla pyöriä hyvin. nyt kun kone on olostunut siitään niin säätö on ajankohtainen, tämän jälkeen en kyllä varmana siihen ikinä enää koske! :D uskallan sitä pyöritellä kun boschin seosmittari käytettävissä niin saa sitten prikulleen oikeisiin arvoihin sen ruuvailtua. onko tuossa muuten olemassa vaaraa että esim pohjaa se säätöruuvi tai muuta?
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

Parilla korjaamolla oon säädättäny lievästi rikkaalle.

Ekan tenavan särkymisen jälkeen oon sen tehny.

Sitä särkynyttä mottia en ole vielä avannut, mutta kävi juuri ennen hajoamistaan pakokaasutestissä ja oli kuulemma laihalla käynyt... Hapekas ajotyylinikö laihalla käyneen moottorin rikkoi?? Mene ja tiedä.

Isot pojat sano, että ruutta kääntää itteään laihemmalle ajan saatossa?? Mutuako?
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Sille oli ihan ohjearvo tyhjäkäynnin kierroslukua mittarina käyttäen. Oisko ollu 1150rpm +-50 vai 1200 vai vai.....

Eli tuota ei kannata kokeilla ellei jollain ole antaa oikeata kierroslukua, itse säädin +320tkm kengityn koneen tuohon malliin ja meni päästöistä heittäen läpi ja pysy ehjänäki vielä.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Jeppuroi190
Viestit: 23
Liittynyt: 22.3.2011 9:35
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jeppuroi190 »

Oon harkinnut kääntäväni vähän rikkaammalle kun käy vähän laihalla kuinka herkkä tuo säätö on jos ihan koti tallissa koittais kääntää...
Todella pieni säätö olisi tarkoitus tehdä...
Tässä hyvä linkki aiheeseen http://kuvablogi.com/nayta/2351673/
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

En kyllä menisi ruuvaileman minnekkään suuntaan iliman pakokaasumittaria :wink:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Naamis
Viestit: 471
Liittynyt: 18.10.2010 16:05
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Naamis »

Käytin paikallisella korjaamolla ja 15e makso kun ruuvasivat kohillee pakokaasumittarin kans.
bmw-kun oma ei riitä
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

ihan kohtuu hankala on saada ihan kohdilleen tuota seosta vaikka mittarin kanssa säätää. kun olis muuten ihan unelma arvot tyhjäkäynnillä, eli hieman rikkaalla niin korkeilla kierroksilla sitten käy liian laihalla :D
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

voiko tuon seoksen säätää korkealla joutokäynnillä eli joutokäyntiruuvista pelais isommalle kiekat ja sitten säätäisi? kun tuppaa tyhjäkäynnillä tuo ruuvin liike aina menemään liikaa jompaan kumpaan suuntaan ja paremmin tottelee säätö kierroksilla. kun eihän sen pitäisi tuon joutokäyntinopeuden seoksiin vaikuttaa vai vaikuttaako sittenkin? :o
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

nostellaampas tätä täältä. taas on seos hukassa kun leimalla mersun käytin, seos oli rikkaalla edellisten säätöjeni takia :oops: :oops: muutoin täysin puhdas lista niinkuin tenavalla kuuluu ollakin :wink: no mutta kummiskin, kertokaas että miten kerpeleessä saan nuo seokset asettumaan, konttorilla ruuvasin sen vaan äkkiä rajojen sisälle ja kone oli sillon 110 asteinen eli pihasta kun myöhemmin löin käyntiin niin rytkytteli niiku vitosdiiseli kolmella pannulla (eli heiluu ihan pirusti eikä käy tyhjäkäyntiä). onko jotain kikkaa antaa tuohon säätöön, voiko sen säätää kierroksilla jos nostaa tyhjäkäyntiruuvista kiekat ja sit ruuvaa, vai miten, pää sekoo tuon romun kanssa :biggun: :ttu: :shout:
Kasperii
Viestit: 68
Liittynyt: 14.6.2008 15:38

Viesti Kirjoittaja Kasperii »

Ainakin m103 moottorissa seokset saa helposti kohdalleen ihan kotikonstein. jos vaan löytyy lokasuojan päältä X/11 konnektori ja siitä vielä navat 2 ja 3.

Yleismittarilla säädin ennen katsastusta ja päästöt oli justiisa hyvin.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

oliskohan tästäkään mittään hyötyvä :roll:

Kuva
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

juu on hyötyä, tolleen sitä just oon säätänykki.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”