W124 autom. ilmast., alipainejärjestelmän toiminnnasta

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

W124 autom. ilmast., alipainejärjestelmän toiminnnasta

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

Tervehdys!

Jaksaisiko joku spesiaali vähän selventää? :oops: Seuraavassa on linkki johtotähteni alipainekaavioon. Omani on tuo sivun 4 kaavio, "with automatic, with KAT".

http://www.furi-dorifto.com/tech/MB_w12 ... 1-0005.pdf

Ilmeisesti kuvion nro 106 on se vaihteiston kyljessä oleva alipainetulo :roll: Mutta mikä ihme on tuo vasemman puolen hässäkkä noin kokonaisuutena (toiminta?). Pakokaasun kierrätyksen juttuja ainakin? Entä onko tuossa jotain ilmastointiin liittyvää, kun olen ymmärtänyt että sekin käyttää alipainetta?

Tarkoitan osia 101, 102, Y27, Y28 ja tuo "ATM-VCV" -liitäntäinen toimilaite.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

onk tää seljenny ?

arvaus:

Y27 ja Y28 on venttiilejä, joita ohjataan todnäk sähköllä, näin saadaan alipaine "päälle ja pois"

näillä ohjaillaan EGR n jotain himmeleitä, osat 101 ja 102

ja se yks lienee joku alipainejakaja
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

pekkovee kirjoitti:onk tää seljenny ?

arvaus:

Y27 ja Y28 on venttiilejä, joita ohjataan todnäk sähköllä, näin saadaan alipaine "päälle ja pois"

näillä ohjaillaan EGR n jotain himmeleitä, osat 101 ja 102

ja se yks lienee joku alipainejakaja
Ei ole selvinnyt! Kaikkein eniten "kiusaa" tuo alipaineen säätöyksiköltä (65) lähtevien letkujen järjestys. Siinä on kaksi alipaineliitäntää päällä. Oman tulkintani mukaan oikean puoleisesta tulee alipaine sisään ja vasemman puoleisesta se tulee ulos vaihteistolle mennäkseen. Tuota vaihteistolle menevää alipainetta säädinyksikkö säätää siten, että kun kaasua lisätään, alipaine pienenee (vaihdot kovenee).

Sitten se ongelmani. tuossa vaihteistolle lähtevässä alipaineletkussa on omassani sellainen vihreä muovisäiliö (parin sentin läpimittainen ja 3 cm:n pituinen, noin), jonka tulksitsen jonkinlaiseksi alipaineen tasaajaksi tai kerääjäksi :?:

Omassani ei lähde tuon säiliön päältä (tai alta) letkuhaaraa, kuten tulkintani mukaan kuvassa (Y-liitos, tulee yksi, lähtee kaksi letkua). Tuo Y-liitos on omassani juuri siinä toisessa, siis ei vaihteistolle menevässä letkussa. Tarkoitan sitä letkuliitosta, josta toinen letku menee kuvan vasemman reunan "VCV" -liitäntään. :roll:

Mietin vain, että pitäisiköhön tuo alipainetulo siirtää siihen samaan kuin vaihteistolle menevä (siis siirtää Y-haaran paikka), kuvan mukaisesti.

Muuten tuntuu vaihdot nyt toimivan aivan mukiin menevästi, pientä pintakaasulla tapahtuvaa kakkoselle vaihtamisen nykäystä lukuunottamatta. Mutta jos tuo VCV-tulo liittyisi jotenkin ilmastointiin, niin silloin voisi selittyä ajoittain nenään haiskahtava ummehtuneen oloisen ilman sisään tulo. Ilmanvaihdon suodattimen olen vaihtanut pari-kolme kk:ta sitten, joten siitä en sen usko johtuvan.

Eli yhteenvetona epäselvää on ainakin se, että mitkä on ilmastoinnin ohjaukseen liittyvät letkutulot ja minkä toimintaan liittyy tuo VCV-liitännän tulo :?:
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

tarviipa hiukka perehtyä, jahka joutaa ja löytää isomman näytön :oops:

lähtökohtaisesti olisin sitä mieltä että VCV on se automaattilaatikon modulaattorin ohjauslinja, jonka alipainetta säädetään kaasun asennon mukaan, eli kun dieselin imusarja alipaine ei muutu loogisesti kuten bensakoneissa, on ohjaus tehty niin, että alipainetta säädellään - tässä tapauksessa pumpun kyljessä / likellä olevalla "venttiilillä"

nuissa liitoskappaleissa sitten vielä asennussuuntia, korvausilmareikiä ym kuristuksia, eli tarkkana niidenkin kanssa

ilmastointiin ei nuo liittyne mitenkään, jos siellä joku sisäkierron tms muu läppä alipaineella säätyy, on sen ohjaus muualla
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

pekkovee kirjoitti:tarviipa hiukka perehtyä, jahka joutaa ja löytää isomman näytön :oops:

lähtökohtaisesti olisin sitä mieltä että VCV on se automaattilaatikon modulaattorin ohjauslinja, jonka alipainetta säädetään kaasun asennon mukaan, eli kun dieselin imusarja alipaine ei muutu loogisesti kuten bensakoneissa, on ohjaus tehty niin, että alipainetta säädellään - tässä tapauksessa pumpun kyljessä / likellä olevalla "venttiilillä"

nuissa liitoskappaleissa sitten vielä asennussuuntia, korvausilmareikiä ym kuristuksia, eli tarkkana niidenkin kanssa

ilmastointiin ei nuo liittyne mitenkään, jos siellä joku sisäkierron tms muu läppä alipaineella säätyy, on sen ohjaus muualla
Ainakin alipainesäätöyksiköltä lähtee letku alipaineliitäntä "A" -merkittyyn paikkaan, jonka kaavio kertoo liittyvän ilman sisätilaan päästöön :?:

Tuleeko laatikolle sitten alipainetta sekä imusarjalta että alipainepumpulta (osa 104), jota säätöyksikkö säätää kaasun asennon mukaan :?: Jos oikein muistan, niin omassani osalle nro 102 tulevaan letkuun oli laitettu kuula tukkeeksi. Eihän tämä vain liity lisäalipaineen ottoon? Itse ajattelin sen liittyvän edellisen omistajan pakokaasun kierrätystoiminnan pois päältä ottoon :roll:

Epäilen omassani, että säädinyksikkö ei saa riittävästi alipainetta, kun en saa kakkoselle pintakaasulla tapahtuvaa nykäisyä millään säädettyä pois :idea:

Laatikon hydraulipaineen säädin mielestäni kohdilleen. Tein sen niin, että tukin laatikolle menevän alipaineletkun kokonaan ja säädin hydraulipaineen ensin minimiin. Sitten nostin hydraulipainetta kierros kerrallaan niin, ettei kolmoselle vaihtokaan enää luistanut ollenkaan (joka oli pahin). Sen jälkeen alipaine takas laatikolle ja alipaineen säätömodulaattorin käänsin testausten jälkeen vastapäivään "tappiin" asti (niin pitkälle kuin meni). Lopuksi vaijerisäädöstä vaihtokohdat kohdilleen ja kaasuvaijerista löysät vielä pois.

Muuten homma toimi, mutta tuota kakkoselle sievässä lähdössä jäänyttä nykäisyä en saanut pois :oops:

Siksi epäilen riittämätöntä alipainetta :?:
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Tuotatuota

Ymmärtääkseni ko koneessahan ei imusarjassa ole hyödynnettävää alipainetta, johtuen dieselin "kaasuläpättömyydestä"

Ja se sisuksiin menevä alipainelinja lienee tarkoitettu alipaineen pois kytkeytyessä kaivattavaan "paineentasaukseen" jotta joku "imetty kalvo" osaa palautua perusasentoonsa, eli ikäänkuin korvausilman reitti (= nollapaine, vallitseva ilmanpaine)


jos ainoa epäilys laatikon nyppimiseen liittyy alipaineen väärään määrään, keskittyisin aluks seuraaviin:

a) rasiaan laatikossa, jota alipaineella ohjataan
b) säätömokkulaan pumpun / kaasuvivuston yhteydessä, joka määrää alipaineen määrän


ja HUOM ! nää on tällaisia pohdiskeluja, ei välttämättä faktoja...


edit: onks muuten niin että sun auto lähtee 1 sellä aina, vai vasta reilummalla kaasun käytöllä ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

pekkovee kirjoitti:Tuotatuota

Ymmärtääkseni ko koneessahan ei imusarjassa ole hyödynnettävää alipainetta, johtuen dieselin "kaasuläpättömyydestä"

Ja se sisuksiin menevä alipainelinja lienee tarkoitettu alipaineen pois kytkeytyessä kaivattavaan "paineentasaukseen" jotta joku "imetty kalvo" osaa palautua perusasentoonsa, eli ikäänkuin korvausilman reitti (= nollapaine, vallitseva ilmanpaine)


jos ainoa epäilys laatikon nyppimiseen liittyy alipaineen väärään määrään, keskittyisin aluks seuraaviin:

a) rasiaan laatikossa, jota alipaineella ohjataan
b) säätömokkulaan pumpun / kaasuvivuston yhteydessä, joka määrää alipaineen määrän


ja HUOM ! nää on tällaisia pohdiskeluja, ei välttämättä faktoja...


edit: onks muuten niin että sun auto lähtee 1 sellä aina, vai vasta reilummalla kaasun käytöllä ?
Lähtee aina ykkösellä :)

Säätömokkula pumpun kyljessä se ei voi olla. Käytin sitä irti pöydällä ja testasin toiminnan. Ei kaasua :arrow: päästi läpi alipaineen :arrow: kaasun lisäys :arrow: pienensi alipainetta sitä mukaa kuin kaasua lisäsi.

Pitäisiköhän hommata oikea alipainemittari ja selvittää riittääkö alipainepumpulta saatava alipaine, tuota olen vähän pohdiskellut... :?:
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

kaks asiaa, joista en oo varma

a) kuuluisko tuon kuitenki lähteä kakkosella, jos keppi Deellä ja rauhallinen kaasun painallus

b) ettei vaan sen mokkulan toiminta olis päinvastoin, lisää poljentaa = lisää alipainetta = tiukempaa vaihteen pidätystä ... ???

joku viisaampi vois nyt ottaa kantaa...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

pekkovee kirjoitti:kaks asiaa, joista en oo varma

a) kuuluisko tuon kuitenki lähteä kakkosella, jos keppi Deellä ja rauhallinen kaasun painallus

b) ettei vaan sen mokkulan toiminta olis päinvastoin, lisää poljentaa = lisää alipainetta = tiukempaa vaihteen pidätystä ... ???

joku viisaampi vois nyt ottaa kantaa...
Foorumilta saamani käsityksen mukaan joissakin malleissa pitää lähteä kakkosella ja toisissa malleissa ei. Omani on vm -94, 2,5 D 24v koneella. Olen itse pitänyt päivänselvänä, että tämän mallin pitää lähteä aina ykkösellä... :roll: Kun saisikin lähtemään kakkosella niin ongelma olisi sillä ratkaistu (toteuttaisin heti sen) :idea:

Tuohon b-kohtaan en osaa muuta sanoa kuin, että omassa "puhallustestissäni" mokkula toimi kuvaamallani tavalla, ainakin kun vertasin sen akselin kääntämisen merkitystä alipaineeseen jonka se päästi itsestään kulkemaan läpi :?:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”