Lämpökameran kuvia letkulämppäristä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Lämpökameran kuvia letkulämppäristä

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Tähän vähän tieteellistä tutkiskelua perinteiseen Mese-tyyliin :lol:

Eberi on ollut telakalla joten jouduin asentamaan hätävaraksi letkulämppärin että saisi M111 koneeseen edes vähän lämpöä talviaamuna.
Lohkolämppäri piti laittaa mutta asennusvaikuksien vuoksi tyydyin tuohon.

Vastuksen asennus parin kokeilun jälkeen täysin epäortodoksisesti vesipumpun ja kiertovesipumpun väliseen letkuun.

Sain lämpökameran lainaksi ja mielenkiinnon vuoksi nappailin muutaman kuvan. Ajatuksena oli selvittää lämmittääkö tuo mitään ja sitäkin että kiertääkö vesi lämmitettäessä ns. väärään suuntaan koneessa kuten vaikuttaisi.

Autolla ajettiin viimeksi 17 tuntia sitten, yöllä on pakkasta ollut varmaan rapiat -25, nyt lämpötila on ehkä -18.
Tolpassa on max 2 tunnin lämmitysaika ja ehti piru jäähtyäkin liki puoli tuntia ennenkuin päärin kuvaamaan, lämpökameran patteri uupui. :cry:

Alareunassa näkyy kuva-alueen lämpötilan värit, yläreunassa kuvan keskellä olevan "tähtäimen" kohdan lukema.

Kone edestäpäin:

KuvaKuva

Termarikotelo ainakin on lämmennyt:

Kuva

Närhenmunilta lämppärille menevä letku ja lämppäriltä kanteen palaava letku tulipellin luona:

KuvaKuva

Lohko imusarjan alta:

Kuva

Moottorin etuosa alhaalta aika viileä:

Kuva

Laitoin lämpiämään uudestaan, vastus parin minuutin jälkeen:

Kuva
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

No nyt alkaa olemaan työvälineet kohallaan :pappa:
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Olenpa miettinyt tätä asiaa oman auton (S123 300TD) kohdalla siltä osin, että lämmittääkö tuo letkulämppäri oikiasti mitään...? :roll:

Letkulämppärin kaveriksi olen konetilaan laittanut lämmityksen ajaksi myös lämpöpuhaltimen :arrow:
Kuva
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Linja-autoissa on defan 2kw letkulämmitintä jota käytettiin taukolämmitykseen. Ässän kupeessa on semmonen ja kyllähä se varsin äkkiä kasikoneen lämmitti vaikka pakkasta oli -25. Tarvii vaan olla kiertopumppu apuna ku muuten se rupeaa keittämään parissa sekunnissa :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Mulla on letkunvälissä vastus tossa kutoskoneisessa kun siihen ei lohkolämppäriä saa..eilen aamulla kahden tunnin lämmittämisen jälkeen ei ollu vielä yksikään letku eikä paikka käsin tunnusteltuna moottorista lämmin. Muulloin en ole käsikopelolla koetellu. No eilen aamullahan oli kyllä kylmä.

6 tunnin esilämmityksen jälkeen oli kuuma 8)
Mersuja
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mullakin on letkulämmitin, mutten etes tiijä toimiiko se :roll: edellinen omistaja on kaiketi laittanu sen siihen :wink:
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Juu sillähän tätä kuvailen kun monesta suusta olen kuullut ettei letkulämppärillä tee oikeen mitään. Lämmittää se nyt vähän näköjään kuitenkin, lohkolämmittimin on kyllä varmaan parempi Eberistä nyt puhumattakaan.

Annoin lämppärin olla päällä reilun tunnin ja uudestaan kuvaamaan ennenkuin kerkee jäähtymään.

Tunnin lisälämmitys teki selvästi hyvää. Surkeus on vaan kun tolpasta ei saa virtaa kun sen kaksi tuntia kerralla :?

Kanteen on tullut lämpöä 10 astetta lisää:

Kuva

Lohkoon vähän enemmän jopa:

Kuva

Lohkon etupääkin on jo plussalla:

Kuva

Närhenmunat on vielä pakkasella vaikka niille kiertovesipumpulta tuleva letku on lämpösempi:

KuvaKuva

Termostaattikotelo on moottorin kuumin kohta:

Kuva
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

on se mullaki M111 konees letkulämppäri ja kyl se iha hyvä on. Mutta pitäskö siitäki sijoitusta muuttaa? Se kun ei ole samas paikkaa ku sulla.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Mihinkäs reikään Sergey sen värkkinsä on työntänyt? :whistle:

Enpä osaa sanoo onko tuo mikään paras paikka, oli hyvin käsillä ja aattelin että kun vastus on mahdollisimman alhaalla nestekierrossa niin ei pääse "kuivumaan" ja kärähtämään.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Mahdollisimman alas letkuun se vastus pitääkin laittaa jo asennusohjeidenkin mukaan vaikka se hassulta ehkä kuulostaakin. Ylempänä se voi myös helposti sotkea antureiden toimintaa.

Lämmittääköhän tuo letkulämmitin todellisuudessa kuitenkin yhtä hyvin samassa ajassa kun lohkolämmitin, kaiken järjen ja tiedon mukaan kyllä, vai vaatiiko se sittenkin pidemmät lämmitysajat :roll: kuka tuon osaa oikeasti sanoa :?:
Mersuja
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Vielä kun saisi vertailukuvia webastollisesta lämpenemisestä.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”