Lankun vaihto väyryseen

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
AMKainuu
Viestit: 27
Liittynyt: 20.12.2010 18:02

Lankun vaihto väyryseen

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

Olis tarkoitus vaihtaa s124 300td aut. s210 290tdt.n. Onkohan asiassa mitään mieltä? :oops: Ajatuksena ois pienempi kulutus ja hiukka virkeämpi kone. Miten on, kun tuo lankku ois vielä hyvä kuntoinen ja suurin osa väykyistä taitaa olla aika pehmeitä.
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Kannattaako sitä hyvää mihkään vaihtaa :roll: :?:
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
AMKainuu
Viestit: 27
Liittynyt: 20.12.2010 18:02

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

Voi olla tosiaan viisainta ajella vaan lankulla.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Vaiha suoraan cdi malliin,kulutus pienenee ja on sitten hiukan virkeämpi kone :idea: .
On niitä kovapeltisiäkin yksilöitä,ja turha pelätä cdi:n vikoja,ostaessa kun vähän kattelee,ettei satu se yksilö missä suutinremontti on just edessä.
Itellä alkaa olemaan kohta vuosi takana cdi-aikaa,ja ei ole enää paluuta esikammioihin.Voisi hankkia 1-2 cdi mersua vaikka lisää :wink:
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Lankun vaihto väyryseen

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

AMKainuu kirjoitti:Olis tarkoitus vaihtaa s124 300td aut. s210 290tdt.n. ... Ajatuksena ois pienempi kulutus ja hiukka virkeämpi kone....
Jaa-a, omien kokemuksien perusteella 290 tdt ei ole mitenkään erityisen taloudellinen, ainakaan automaattina. Olin kyllä todella pettynyt omaan yksilöön siinä mielessä, aivan turhan janoinen.

Komppaan kilanderia, jos väykky niin ilmanmuuta cdi-koneella. Kulkupuolta riittää ja taloudellisuutta myös.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
AMKainuu
Viestit: 27
Liittynyt: 20.12.2010 18:02

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

Eikö ne sano, että 290 kulkee matka-ajossa 5-6 litralla? Saman vie cdi. Tuo 300d vie kesällä matka-ajossa 7l. talvella seka-ajossa n.9.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Automaatti 290 vie enemmän...Sanoisin että 6-7 matkassa ja 7,5-8 paikkeille seka-ajossa. Vääntöä on mukavasti vaparikoneiseen verrattuna, vaikka laiskahan tuo 290:kin on.

Nelos-CDI:t minä jättäisin väliin vaikka taloudellisia onkin, isompi CDI voisi olla hyväkin vaihtoehto mutta hintahan tietty sitten nousee. Huolettomampi tuo 290 on kuin cdi vaikka nekin taitaa olla mainettaan parempia.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Jos tuo lankku olisi turbo, niin säädättäisin pumppuun +20%. Ei tarvitsisi vaihtaa autoa.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
AMKainuu
Viestit: 27
Liittynyt: 20.12.2010 18:02

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

Tahtoo vain noissa 300 turboissa nousta toi kulutus. 300tdt.n kulutus taitaa pyöriä jo 9-10l kieppeillä.
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Ei kulje 300 dieselkään talvella alle 10l/100km, itselläni on 250td 20venanen ja 60litralla pääsee sen 600km talvella, tietenkinhän siinä on vähän tyhjäkäyntiä ym. mukana.... mutta nehän kuuluu keskikulutukseen... kesällä mennään sitten 7l/100km.. Isällä on 290 väykky ja sanoi että seka ajossa vie talvella 6,5 ja jos haluaa että kapiinissa on lämmintä niin pitää vebastolla lämmittää niin sitten kulutus on jo 8l/100km... jos haluaa päästä pienellä kulutuksella niin 200cdi ja karvahattu päässä....
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jos riittää pelimerkit CDI w210 (faceliftiin) nii mä en näe yhtää järkevää syytä ajella lankulla :) 1,5 vuotta on tullu ajeltua softatulla 200 CDI väykyllä ja kyllä on ollu vaivattomia ja halpoja kilometrejä senkus tankkaa ja joskus muistaa vaihdattaa öljyt. Lisäks noissa facelifteissä on jo vakiona sellanen varustelista että sellasia ei lankuissa tuu ihan joka päivä vastaa ainakaan toimivana puhumattakaan faceliftien automaattiaskeista mitkä on ihan eri maailmasta ku lankun askit. Noh ruostettahan tuostakin löytyy esim. etuovista mut en mä oo vielä ruosteetonta yli puol milliä veivattua lankkuakaan nähny 8)
Itellä ei tulis enää mielekään pitää käyttiksenä lankkua ku niissä ei vaan yksinkertasesti oo mitää järkevää käyttistekniikkaa ajeli sitte bensalla tai dieselillä.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä jos vaihtaa meinaa ja haluaa merkittvästi erilaisen ja taloudellisemman niin ehdottomasti cdi ja mieluummin facelift.

Pikkukoneestakin saa ihan likkuisan laitteen ja kulutus pysyy edelleen kurissa. Isompi koneinen sitten syö aavistuksen lisää, mutta en kyllä pidä esim 270cdi:tä vielä kovin janoisena. Meni kuitenki alle 6l matkaa ja alle 8L kaupungissa softattuna 230hp/ 500nm.
AMKainuu
Viestit: 27
Liittynyt: 20.12.2010 18:02

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

Elikkä kannattais unohtaa 290 ja keskittyä ettimään hyväkuntoinen 200, 220 tai 270cdi. Tuo 220cdi on kyllä tarpeeksi tehokas meikäläisen käyttöön. 200cdi.stä ei ole ajokokemusta.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

200 ja 220 cdi on sama kone joten lastulla se ja sama. Voimansiirrossa saattaa jotain eroja olla. 270 se on kunnon mylly
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

AMKainuu kirjoitti:Tuo 220cdi on kyllä tarpeeksi tehokas meikäläisen käyttöön. 200cdi.stä ei ole ajokokemusta.
200 ja 220 on sitten ihan samat koneet missä on vaa ohjelmallinen ero eli "lastutettuna" periaatteessa ihan sama kumpi malli kyseessä :)
Tuosta lastutetusta 200 ei oo tullu ikinä mitattua tarkkaa kulutusta mut ajotietokoneen mukaa on menty pienimmillää matka-ajossa 4,9L/100km mutta tuskin tuo nyt ihan litra tolkulla valehtelee. Tän koko talven keskikulutus 7.8L/100km suuremmalta osalta lyhyessä työmatka/kaupunkiajossa mut vähänki pidemmällä matkalla menee alle taas alle 6L :D

edit: nopeemmat ensin.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo kyllähän siitä neloskoneestakin saa tehoa tarpeeksi. Omaan makuun vaan melkoisen..öö..no neloskone :lol: Pari vuotta Viton keulilla kuunnellut ja ihan mielellään siellä saisi olla enemmänkin pyttyjä.

Kulutusvertailussa kannattaa sitten muistaa automaatin/manuaalin erot. Kyllähän 290:kin menee manuaalina alle 5 kulutuksilla matkassa....Automaatti nostaa kulutusta, varsinkin kaupunkiajossa.

Mutta jos faceliftiin asti alkaa budjettia venyttämään niin onhan se sitten jo hitusen modernimpi. Mittaristo yms. mukavamman näköinen.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

sonikki kirjoitti:
AMKainuu kirjoitti:Tuo 220cdi on kyllä tarpeeksi tehokas meikäläisen käyttöön. 200cdi.stä ei ole ajokokemusta.
200 ja 220 on sitten ihan samat koneet missä on vaa ohjelmallinen ero eli "lastutettuna" periaatteessa ihan sama kumpi malli kyseessä :)
Tuosta lastutetusta 200 ei oo tullu ikinä mitattua tarkkaa kulutusta mut ajotietokoneen mukaa on menty pienimmillää matka-ajossa 4,9L/100km mutta tuskin tuo nyt ihan litra tolkulla valehtelee. Tän koko talven keskikulutus 7.8L/100km suuremmalta osalta lyhyessä työmatka/kaupunkiajossa mut vähänki pidemmällä matkalla menee alle taas alle 6L :D

edit: nopeemmat ensin.
Muuten ihan samaa hommaa 270 (220 heppaa,520 nm.) kanssa,paitsi tuo pitkän ajan keskikulutus hieman pienempi.
Johtunee päivittäisistä 200-300 km.n matka-ajoista,kaupunkiajoa ei juuri tule.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

kilander kirjoitti:Johtunee päivittäisistä 200-300 km.n matka-ajoista,kaupunkiajoa ei juuri tule.
No joo mulla suurinosa ajosta on tosissaa sitä "pahinta mahdollista" eli duunimatka alle 10km/suunta eli sitä ollaanki jo perillä siinä vaiheessa ku koneen lämmöt nousee näillä pakkasilla sinne 70-80c että alkais vasta ne halvat kilometrit :oops: Risan termarin kanssa keskikulutus muute huiteli samassa ajossa jossaa 14-15L/100km tienoilla :lol:
AMKainuu
Viestit: 27
Liittynyt: 20.12.2010 18:02

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

Pitää ajella lankulla ja katella, jos löytys siisti väykky kohtuu kilometreillä.
Nyt talvella tuo lankku on hyvä, kun lämpöä hytissä riittää. Cdi taitaa olla vähän kiikun kaakun. :roll:
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

kyllä cdi:ssä lämpö piisaa ku on vaan termarit ja webasto kunnossa.. :lol:
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

jupi kirjoitti:kyllä cdi:ssä lämpö piisaa ku on vaan termarit ja webasto kunnossa.. :lol:
Samalla tavalla tuo lämpenee ku muutkin moottorit vaikkei sitä webastoakaan olisikaan kunhan on tosissaa termari kunnossa. Tai rikkihän tuo Vehon mukaa on ku 60C on kuulemma ihan normaali lämpö CDI:lle mutta kummasti lämmöt pompsahti 80-90 termarinvaihdon jälkee nii ajellaa sitte risalla stana :fu:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

sonikki kirjoitti:Jos riittää pelimerkit CDI w210 (faceliftiin) nii mä en näe yhtää järkevää syytä ajella lankulla :) 1,5 vuotta on tullu ajeltua softatulla 200 CDI väykyllä ja kyllä on ollu vaivattomia ja halpoja kilometrejä senkus tankkaa ja joskus muistaa vaihdattaa öljyt. Lisäks noissa facelifteissä on jo vakiona sellanen varustelista että sellasia ei lankuissa tuu ihan joka päivä vastaa ainakaan toimivana puhumattakaan faceliftien automaattiaskeista mitkä on ihan eri maailmasta ku lankun askit. Noh ruostettahan tuostakin löytyy esim. etuovista mut en mä oo vielä ruosteetonta yli puol milliä veivattua lankkuakaan nähny 8)
Itellä ei tulis enää mielekään pitää käyttiksenä lankkua ku niissä ei vaan yksinkertasesti oo mitää järkevää käyttistekniikkaa ajeli sitte bensalla tai dieselillä.
Omassa lankussa on kaikki tarpeelliset varusteet, mutta onhan se
harvinaista. Vaan nelivetoa ei saa 210-dieseliin rahallakaan ja se on
paras varuste.

Oma lankku on myös ruosteeton, mutta ei sillä ole paljon ajettukaan (350
tkm). Ruostumisherkkyys on lankussa paljon vähäisempi kuin väyrysessä,
se on tehty paljon paremmin. Ei ole ruostetta tiivisteiden alla eikä
hajoa jousikupit.

Kulutus on omassa 4matic-lankussa käsittääkseni lähes sama kuin
vastaavassa w211:ssa eli 9-10 litraa sataselle. Tehoa on kylläkin
vähemmän, mutta piristettynä sentään riittävästi.

Lankussa juurikin on järkevä käyttötekniikka, en tiedä mihin viittaat.

Hyväkuntoinen, täysin varusteltu diesellankku lienee samanhintainen kuin
vastaava väyrynen, nelivetoinen on kalliimpi. Ongelmana on löytää
hyväkuntoinen lankku.

Lankun arvo lähtee kohta nousemaan, coupe ja farkku ekana.
Hyviä ei saa enää halvalla.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Hyviä lankkuja on vaikea löytää,ellei haittaa pitkä etsintäaika.
Vuosi sitten olin semmoista etsimässä,mutta W210 vaan tuli.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jarkko N kirjoitti:Omassa lankussa on kaikki tarpeelliset varusteet, mutta onhan se
harvinaista. Vaan nelivetoa ei saa 210-dieseliin rahallakaan ja se on
paras varuste.

Oma lankku on myös ruosteeton, mutta ei sillä ole paljon ajettukaan (350
tkm). Ruostumisherkkyys on lankussa paljon vähäisempi kuin väyrysessä,
se on tehty paljon paremmin. Ei ole ruostetta tiivisteiden alla eikä
hajoa jousikupit.

Kulutus on omassa 4matic-lankussa käsittääkseni lähes sama kuin
vastaavassa w211:ssa eli 9-10 litraa sataselle. Tehoa on kylläkin
vähemmän, mutta piristettynä sentään riittävästi.

Lankussa juurikin on järkevä käyttötekniikka, en tiedä mihin viittaat.

Hyväkuntoinen, täysin varusteltu diesellankku lienee samanhintainen kuin
vastaava väyrynen, nelivetoinen on kalliimpi. Ongelmana on löytää
hyväkuntoinen lankku.

Lankun arvo lähtee kohta nousemaan, coupe ja farkku ekana.
Hyviä ei saa enää halvalla.
Mitkä ne tarpeelliset varusteet sitten on? Itse pidän arvossa turva- ja ajamistahelpottavia varusteita kuten 6x airbag, ESP, BAS, ABS, tempomat jne. Tuon päälle vielä ajotietokone, sähköikkunat, kaukokeskuslukko, sähköpenkit, ilmastointi ym. faceliftin vakiovarusteet nii varustelista alkaa riittämää ainaki suurimmalle osalle ihmisistä vaikka ei olis mitää ylimäärästä rustattu. Kumpikohan on helpompi löytää facelift w210 vai lankku missä on edes puolet noista varusteista ja vieläpä toimivana?

Nelivedon hankkimiseen mulla ei ainakaan ole mitään intressiä ku pärjään aivan loistavasti ilmankin. Ja vaikka tarvetta tulisikin nii siinä vaiheessa tulis alle joku muu merkki tai reilusti 2000-luvun puoleinen 4-matic, tuo vanha 4-matic ku ei mun käsittääkseni mikää nelivetojen kirkkain tähti ole :)

Jos järkevän käyttötekniika-termin voi käsittää useammallakin tavalla nii tarkoitan sillä sitä että lankussa ei ole missään tekniikassa järkevää teho/kulutussuhdetta jos verrokkeina käytetään CDI:tä dieseleissä ja bensamalleissa kompressor-koneita.

W123 ja W126 arvonnoususta on puhuttu jo vuosia jos ei kymmeniä mutta mihin niiden hinnat on noussut tässä ajassa? Jotaa arvonnousua on ko. malleissa ollu havaittavissa vähän ajetuissa poikkeustapauksissa mutta p_skat näiden millin ajettujen romujen arvot ole mihinkää nousemassa! Ainut hyvä puoli lankun arvossa että se ei tuosta ainakaan kovin paljoa enää tipu mutta ei se siintä kyllä ihan lähiaikoina ole nousemassakaan varsinkaa ku kyse on raa' asta käyttöpelistä eikä mistään vakuumissa säilytettävästä keräilykappaleesta :roll:
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Kaikki lankut vaan paaliin...ne toimivatkin :ope: mä voin aloittaa omalla :pope:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Se on sama ostaako lankun, väykyn, ceen tai skodan :fu: niin loppuunajetut on loppuunajettuja ja hyvät on aina kahtelussa.
Mutta varusteltu hyvä kuntoinen lankku on jo harrastajan omistuksessa ja hyvillä varusteilla olevaa skootaa vielä odotetaan.
Ceet ja väykyt on mitä on, mutta parhaiten tarjolla. :wink:
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Juurikin näin Aki, hyvät lankut on niiden omistuksessa jotka tykkää niistä, ja siinä ei välttämättä ole järki perusteet käytössä vaan enemmän tunne....
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29292
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

hyvillä varusteilla olevaa skootaa vielä odotetaan
Meillä on toisessa feliciassa keskuslukko että eipä nyt aleta vähätteleen :no:

Satakakslankkua ei osteta varusteiden takia vaan halutaan varma käyttöauto, sitä ne uudemmat varusteihmeet eivät aina ole.
geezer
Viestit: 51
Liittynyt: 12.12.2010 19:23
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja geezer »

ainakin mitä oon tätä voorumia selaillu niin aika veemäisiä vikoja väykyissä on..
AMKainuu
Viestit: 27
Liittynyt: 20.12.2010 18:02

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

geezer kirjoitti:ainakin mitä oon tätä voorumia selaillu niin aika veemäisiä vikoja väykyissä on..
Tämä on yks syy miksi tuota auton vaihtoa on tullut aina siirrettyä. Tuo lankku kun ei kaipaa kuin kovaa ajoa ja huoletonta pitoa. No piti siihen patteri eilen ostaa :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”