Voiko todella pelkkä rengasrikko, tai millin-parin ero renkaan kulumisessa sekoittaa jakolaatikon niin että öljyt pitää vaihtaa, tai peräti rikkoontuu koko jakolaatikko?
Mitä sanoo asiantuntijat täällä? Uskaltaako tämän perusteella 4maticiin seota ollenkaan?
Mitenköhän tuo systeemi on tuossa mersussa tehty. Jos siellä ohjataan voimaa monilevykytkimellä niin sillonhan on mahdollisuus siihen että öljyt saa keittämään jos systeemi ei huomaa tarvetta kytkeä voimaa eteenpäin koska ero on pieni mutta silti riittävän iso keittämään öljyt. Ransportterissa viskokytkin on tarkka jopa rengaspaineesta mutta sehä on kohta 20 vuotta vanhaa tekniikkaa
Eriparirenkailla hajosi G400CDI:stä laatikko ja kardaani tuli lattiasta sisään joten kai se tuossakin on mahdollista(autorahtari ajeli baanoja pitkin). Ei nyt ihan millin parin heitolla mutta jos jollain sekarengastuksella(~20mm) ajaa niin sitten uskoisin olevan mahdollista levitä
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Kuulostaa ihan Esson baarin jutuilta. Joku on kuullut että w124:n
takalukko rutisee vääränlaisilla öljyillä tai että autossa ei saa olla
erikokoisia renkaita. Sitten tämä on siirretty koskemaan w211:a.
W211 voisi kyllä sytyttää vikavalon em. tilanteessa ja ehkä pitää ääntäkin,
jotka häipyvät testerillä kuittaamalla, mutta tuskin öljyjä tarvitsee vaihtaa.
W211:ssa on keskellä jakovaihteisto (planeettapyörästö) jakamassa
voimaa eteen ja taakse. Edessä ja takana on tasauspyörästö eli perä.
Jakovaihteisto vastaa rakenteeltaan lähinnä yksinkertaistettua
automaattilaatikkoa ja siellä on automaattilaatikkoöljyä. Tasauspyörästöt
ovat rakenteeltaan tavanomaisia, esim. takaperä on identtinen
takavetoisen auton takaperän kanssa. Perissä on tavallista hypoidiöljyä.
Mitään mekaanisia lukkoja ei ole em. osissa, vaan lukitus saadaan aikaan
jarruilla. Vapaasti sutivaa pyörää jarrutetaan, jolloin momenttia siirtyy
muaalle akselistoon.
Jotta öljy vaahtoutuisi, pitäisi sitä vatkata aika lailla ja sen pitäisi kai olla
kuumaakin. Jakolaatikossa lienee enemmän kuin litra öljyä.
Jokin millin ero rengaskoossa ei aiheuta kovin suurta eroa
pyörimisnopeudessa. Puhjenneella renkaallakaan ei varmaankaan kovin
pitkiä matkoja ajella. Vatkaus on siis aika pieni, tuskin öljy menee
miksikäään.
Sen sijaan elektroniikka luultavasti huomaa vikatilanteen ja sytyttää
vikavalon, joka pitää erikseen nollata. En tiedä, voiko käydä niin, että
elektroninen lukko eli pyörien yksittäinen jarrutus aiheuttaisi ääntä
vikatilassa. Ylimääräiset äänet kyllä katoavat, kun vika kuitataan.
En tosin ole mikään w211-asiantuntija, korjatkaa, jos olen väärässä.
w124:ssa sen sijaan on kitkalukot takana ja keskellä. Jos takana on
eri kokoiset renkaat kuin edessä, keskilukko voi kytkeytyä päälle
pitävälläkin alustalla. Samalla tapaa ASD voi kytkeytyä ja lukita taka-
akselin, jos toinen takarengas on puhki. Vaadittu ero pyörimisnopeudessa
on 2 %. Lukot eivät kytkeydy suurissa nopeuksissa, neliveto kytkeytyy
ilman lukkoja.
Jos lukko on päällä pitävällä alustalla, öljy voi hyvinkin kärsiä, jos se
ylikuumenee.
Jos lukkoperässä on vääränlaista öljyä, jossa ei ole lukkoperälisäainetta,
lukko voi takerrella ja olla turhan pitkään kiinni. Tällöin voimansiirrosta
kuuluu rutinaa, kun lukko antaa periksi kaarteessa.
w124:ssa ei ole lukkoa edessä, rutina koskee takalukkoa. Jakolaatikon
lukko ei takerru eikä tarvitse erikoisöljyä.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Hmm, hassua. 211:n jakolaatikossahan ei pitäisi olla sisässä mitään kytkeviä elementtejä vaan kaikki "lukot" on hoidettu jarruilla. Näin taisi olla jo 210:ssä.
Voiko planeettapyörien pyöriminen aiheuttaa sitten moista?
Voiko todella pelkkä rengasrikko, tai millin-parin ero renkaan kulumisessa sekoittaa jakolaatikon niin että öljyt pitää vaihtaa, tai peräti rikkoontuu koko jakolaatikko?
Mitä sanoo asiantuntijat täällä? Uskaltaako tämän perusteella 4maticiin seota ollenkaan?
Ei varrmaan noin uuteen kannata seota,kun moisia ongelmia.
Toista se oli wanhanajan matikit.
Vm.89 matikilla ajelin Liettuasta kotisuomeen rengastuksella:edessä 215/45-17,oik.taka 245/40-17,vas.taka 185/65-15.
Tasaista matka-ajoa kesti hyvin,ei tarvinnut edes öljyjä vaihtaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Ei varrmaan noin uuteen kannata seota,kun moisia ongelmia.
Niin, käsitin tuosta mersuforumin jutusta että nuo ongelmat olivat W211 4matic omistajien omakohtaisia kokemuksia. Ja Veholla vaan todetaan että jakolaatikko rikki, osta uusi... ilmeisesti sen kummempia tutkimatta. Siis sen käsityksen noista kommenteista saa.
Luulisi että jos ne noin helposti hajoaisivat niin asiasta olisi noussut enempi hälyä esim. näillä foorumeilla tai muissa keskusteluissa. Olisi mukava kuulla näiden uudempien 4matic omistajien kokemuksia enemmän.
Ei sillä että tämä minua henk.koht. koskisi, ei ole varaa vielä pitkään aikaan hankkia 211 4maticia. Mutta mukava olisi silti tietää kannattaako niihin sitten joskus tulevaisuudessa seota jos sopiva sattuu kohdalle.
Viikonloppu tuli pyörittyä Tallinnassa.Katukuvassa näkyi todella paljon S 500 4matikkeja.
Jotkut ainakin uskaltaa..kävin paikallisessa merkkiliikkeessä,tuommonen em.S hinnat alkaen 106 000 euroa.
Paljonhan lie Suomessa?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Mulla tuossa glk:ssa ei oo vararengasta vaam joku tirefit-paikkaussydeemi,varakummi on lisävaruste. Ohjekirja sanoo et jos varakummi, niin saapi vaihtaa mihin kohtaan vaan, max nopeus 80km.Varakumin koko 17" 185/75 .
Katselin tässä viikonloppuna 212:n 4-Maticin kuvia. 722.9:n kaverina olevassa nelivedossa näyttäisi olevan joku monilevykytkin / -jarru etu- ja takavedon välissä. Tuota ei kuitenkaan ohjata mitenkään, joten lienee vain jonkinmoisena pyörimiseroa tasaavana jarruna.
Öljyt ovat samat vaihdelaatikon kanssa. 211:ssä (722.6) oli vissiin "filled for life" -tyyppinen ratkaisu.