300D = höyrysauna

Vastaa Viestiin
Wolfheart
Viestit: 8
Liittynyt: 11.2.2011 19:16

300D = höyrysauna

Viesti Kirjoittaja Wolfheart »

Elikkäs broidin autosta on kyse (jota pitäisi alkaa huomenna kylmässä tallissa (ja tietenkin kunnon pakkasessa) nyppiä). Sellainen '80-luvun 300 Diesel, liekö peräti vanha taksimalli, en ole ihan varma enkä edes tarkkaa vuosimallia tähän hätään muista. :oops:

Ongelmana on joka tapauksessa lämmityslaitteen suuttimista sisälle tunkeva höyry. Sitä siis tosiaan alkoi tulla oikein kunnolla, eli siihen malliin että ulos ei näe kuin ikkunat auki ja tuulilasia sisäpuolelta pyyhkien. Ilmastointia ei ole.

Kenno ilmeisesti vuotaa?

Keskikonsoli saatiin tänään irrotetuksi, mutta että vältyttäisiin turhalta duunilta tekisikin mieleni nyt vastauksista jo etukäteen kiitollisena udella, että mitenkä tuosta eteenpäin olisi järkevintä edetä?

Kirjastosta tuli jo jonkinlainen korjausopaskin tueksi haettua, mutta siitä nyt ei selvinnyt oikeastaan yhtään mitään lämmityslaitteeseen liittyvää. :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko kyseessä -85 saakka valmistettu 123 korimalli vai siitä alkaen valmistettu 124 korimalli ?
Vanhemmasta en tiedä mutta uudemmasta pitää purkaa kojelauta irti että saa kennon vaihdettua.
Hommassa menee ehkä 6 tuntia jos on ennen tehnyt ja muistaa miten puretaan.
Jos autossa on ilmastointi työmäärä on paljon suurempi.
Wolfheart
Viestit: 8
Liittynyt: 11.2.2011 19:16

Viesti Kirjoittaja Wolfheart »

Kyl se toi vanhempi malli on. Ja ilmastointia ei ole. Just ollaan lähössä nyppimään, niin että eiköhän sitä illan tullen jo fiksumpia olla. Jos ei palelluta (vähän viileetä keliä). :roll:
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

informoikaaha sitte meitä kuinka irtoo, ja kuva ois kiva. :wink:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Wolfheart
Viestit: 8
Liittynyt: 11.2.2011 19:16

Viesti Kirjoittaja Wolfheart »

No joo. Aamukymmeneltä aloitettiin. Ensin purettiin ns. varman tiedon perässä ("kennon saa näkyviin sitäkin kautta") toisen puolen tuulilasinpyyhkimet yms. että päästiin kurkkimaan etukautta. Eikä sieltä tietenkään mitään näkynyt, eli ei kun takaisin kasaan.

Keskikonsoli oli irrotettu jo eilen, niin että loppupäivä (viiteen saakka) jatkettiin sisäpuolella; kuskin penkin irrotuskin otti aikansa, sen verran ryyteessä kaikki ettei ollut ihan läpihuutojuttu sekään.

Siihen tilanteeseen tänään päästiin että puhallin/lämppärikokonaisuus saatiin pudotettua alas vaan ei vedettyä kojetaulun alta pois; joku siellä pistää hanttiin vaan eipä ole vielä keksitty että mikä. Loppupäivästä alettiin erottaa puhallinta ja lämppäriä, mutta yhden kiinnikkeen osalta jäi vielä vaiheeseen sekin, sen kuskinpuoleisen yläkiinnikkeen. On se niin ilkeässä välissä olevinaan sekin.

Tarttee kattoo jos sais kamerankin mukaan otettua, jotenkin vaan ajatus harrastuksen (=valokuvaus) yhdistämisestä kärsimykseen (=autonlaitto) tuntuu niin helevetin vastenmieliseltä etten lupaa mitään...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

puhallin/lämppärikokonaisuus saatiin pudotettua alas vaan ei vedettyä kojetaulun alta pois
Ei ei ei ei.
dealer kirjoitti:pitää purkaa kojelauta irti että saa kennon vaihdettua.
Kojelauta lähtee kohtalaisen helposti irti, lämmityslaitetta EI tarvitse irrottaa lainkaan vaan kennon saa yläkautta vaihdettua paketin ollessa paikallaan.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

dealer kirjoitti:
puhallin/lämppärikokonaisuus saatiin pudotettua alas vaan ei vedettyä kojetaulun alta pois
Ei ei ei ei.
dealer kirjoitti:pitää purkaa kojelauta irti että saa kennon vaihdettua.
Kojelauta lähtee kohtalaisen helposti irti, lämmityslaitetta EI tarvitse irrottaa lainkaan vaan kennon saa yläkautta vaihdettua paketin ollessa paikallaan.
ja sitten het näin :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

... ja anteeksi, minähän edellä olin 124 remontissa ja auto onkin 123 :oops: mutta touhottajan kommentista päätellen remontti voisi mennä siinäkin kojelauta irrottamalla ... vai ollaanko molemmat väärässä :shock: :lol:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

dealer kirjoitti:... ja anteeksi, minähän edellä olin 124 remontissa ja auto onkin 123 :oops: mutta touhottajan kommentista päätellen remontti voisi mennä siinäkin kojelauta irrottamalla ... vai ollaanko molemmat väärässä :shock: :lol:
ei olla väärässä, ilimanmuuta kojelauta pois, niin homma alakaa olle heleppo kuin heinänteko, 123:ssa on kyllä muistaakseni otettava koko lämppäri pois ennenkun saa kennon vaihettua, apropoo mulla olis jemmassa yks koko lämppäri iliman puhallin moottoria jos ennää tarvetta :D
Wolfheart
Viestit: 8
Liittynyt: 11.2.2011 19:16

Viesti Kirjoittaja Wolfheart »

No niin, (periaatteellinen) puoliväli saavutettiin eikä tänään tarvinut puuhata kuin 4 tuntia (eilen 7), eli puhallin/lämppäripaketti saatiin ulos kaivettua. Selvisi se jumituksenkin syy - se oli se kolmas koneelta lämppärille menevä, letku. :oops:

Kojetaulua piti tosiaan kanssa sen verran irrotella, että saatiin sitä nostettua viitisen senttiä ylöspäin jonka jälkeen paketti mahtui apukuskin puolelta ulos tulemaan.

Pakkasta oli aamulla kevyet -20,8, mutta päiväksi lämpisi -17 asteeseen. Kaiken lisäksi tätä remonttia ollaan tehty poikkeuksellisesti sellaisessa tallissa minne ei tuuli pääse seinien läpi ja jossa on jopa pientä lämpöpuhallinta huudatettu. Ei se hengityksen höyryämistäkään poista, mutta kaipa se vähän lämmittää, noin niin kuin psyykkisesti. :lol:

Saa sitten nähdä koska kasaushommiin päästään, nyt tässä on taas kaikenlaista muuta, kuten vakuutusyhtiön kanssa vääntämistä; oma auto meni maanantaina lunastuskuntoon risteyskolarissa, meikäläisen ollessa sentään se syytön osapuoli. Lokakuussa ostettu Corolla, tonni maksettiin silloin. Vakuutusyhtiö tarjoaa 600 euroa ja raatoa kaupanpäälle... Toistakymmentä vuotta asiakkaana ja nyt olis ensimmäinen kerta kun sieltä jotain poispäin pitäisi saada. Ei oikein lämmitä, sekään. :?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

W123 kojelauta on todella helppo irrottaa. Mittaristo ja muutama ruuvi ja valokatkaisin,hanskalokero irti niin kojelauta onkin jo melkein irti.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Wolfheart
Viestit: 8
Liittynyt: 11.2.2011 19:16

Viesti Kirjoittaja Wolfheart »

Joo, nää kun ois tienny etukäteen olis tehtykin vähän toisin. Tuli vaan aloitettua tuo kyseleminen vähän turhan myöhään.
Wolfheart
Viestit: 8
Liittynyt: 11.2.2011 19:16

Viesti Kirjoittaja Wolfheart »

No niin, ja touhu jatkuu, itseasiassa jatkui jo pari lyhyttä päivää, eli reilut kymmenen tuntia yhteensä. Ja saatiin paketti kasaan. Onneks elämä on opettanut, enkä isommin iloinnut vielä siinä vaiheessa kun kärryn tallista ulos pakitin.

Nyt siinä ei nimittäin toimi vilkut.

Tuulilasinpyyhkijät ja muut toimii kyllä, mutta vilkut ei. Ei edes hätävilkut. No, huomenna sitten taas jatkamaan... :roll:
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

hätävilkun kytkimen tai vikkureleen töpseli jääny irti ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Wolfheart
Viestit: 8
Liittynyt: 11.2.2011 19:16

Viesti Kirjoittaja Wolfheart »

Vilkkureleelle näytti ainakin piuhat menevän (sillä olettamuksella että se oli se rele siinä ratin alla, vasemmassa reunassa ja virtaakin tuli. Pitääpä huomisaamuna perehtyä tuohon hätävilkun piuhaan.
Wolfheart
Viestit: 8
Liittynyt: 11.2.2011 19:16

Viesti Kirjoittaja Wolfheart »

No niin, selvittiin säikähdyksellä eli sepä se oli irti se hätävilkun liitin. Tietysti kun minä sen keskikonsolin päällystän siihen laitoin... :oops: :lol:

Niin että näine kommervenkkeineen se lämmityslaitteen kennonvaihto oli 23 tunnin urakka kahdelta ensikertalaiselta (noin niin kuin Mersuja ajatellen).

Kiitokset vielä Touhottajalle kennosta (ja pahoittelut siitä että nouto kesti) ja Pekkoveelle vilkkuvinkistä. Oli molemmista suurta isompi apu. 8)
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

jepjep - hyvä jotta tuli kuntoon :shock:

tää on sitä mistä mä näissä palstoissa tykkään, apua saa nopeasti, ja MYÖS SE on hyvä, että kysyjä muistaa kertoa auttoiko vai ei

8) ==*== 8)
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 lämmitys, ilmastointi”