W124 korkeus vakiojousilla?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Etu 37
Taka 38

Korkeella kulkee.....
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

EzKo kirjoitti:No otimpa mäkin sitte mitat :D
Etu noin 34cm
Taka Noin 36cm
Edessä kakkosen kumit ja takana ykköset ja Eibach madallussarja -30mm
Siis olihan kyseessä se farkku? Koskitko tasonsäätöön, kun vaihdoit takajouset?

Jännä juttu, että mulla pitää olla takana kolmoset, että takapään saa 35 cm:iin. :D :? Piti tasonsäädöstä vähän nostaa ettei ole keula niin ilmassa. Eibachin satseissa näyttää olevan aina samat takajouset, mallista riippumatta (tai siis tasonsäädölle ja normaalille omansa). Uudet tajakoustimet olivat kyllä alkuperäisiin verrattuna tosi lyhyet. Etupäässä on mullakin kakkoset ja mitta on n. 36-37 cm. :shock: Pitänee tiputtaa ykkösiin, kun saa taas puristelutyökalut käyttöön. Eipä muuten mutta saisi laskea tuon takapään perusasentoon.
XUX63 kirjoitti:Taka 38
Miittimatkalla taisi olla likempänä 30 cm:ä. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Roisto kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:Taka 38
Miittimatkalla taisi olla likempänä 30 cm:ä. :D
Ellei jopa alle :lol: Tuollaisessa tilanteessa kun tasonsäätö pulpahtaa reissunpäällä pelistä, jäykemmät jouset olis enemmän kuin paikallaan :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Roisto kirjoitti:
EzKo kirjoitti:No otimpa mäkin sitte mitat :D
Etu noin 34cm
Taka Noin 36cm
Edessä kakkosen kumit ja takana ykköset ja Eibach madallussarja -30mm
Siis olihan kyseessä se farkku? Koskitko tasonsäätöön, kun vaihdoit takajouset?

Jännä juttu, että mulla pitää olla takana kolmoset, että takapään saa 35 cm:iin. :D :? Piti tasonsäädöstä vähän nostaa ettei ole keula niin ilmassa. Eibachin satseissa näyttää olevan aina samat takajouset, mallista riippumatta (tai siis tasonsäädölle ja normaalille omansa). Uudet tajakoustimet olivat kyllä alkuperäisiin verrattuna tosi lyhyet. Etupäässä on mullakin kakkoset ja mitta on n. 36-37 cm. :shock: Pitänee tiputtaa ykkösiin, kun saa taas puristelutyökalut käyttöön. Eipä muuten mutta saisi laskea tuon takapään perusasentoon.


t.
Risto
Juu...farkku on :D kyllä laskin perää hieman alemmas tasonsäädöstä,mutta oikea etupyörä kyllä huolestuttaa koska siinä ei ole enää säätövaraa ja puoltaa niin pirusti oikealle :( .
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
kuukkari
Viestit: 98
Liittynyt: 07.6.2006 23:09

Viesti Kirjoittaja kuukkari »

mulla onkin maasturi eli sedan w124.
oliskohan siihen olemassa mitään,
korotus sarjaa. :P
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

kuukkari kirjoitti:mulla onkin maasturi eli sedan w124.
oliskohan siihen olemassa mitään,
korotus sarjaa. :P
Onnistuu. :wink: Pykälää, paria isomman koneen jouset eteen ja takapäähän jotkut kuormavieterit. Jos vielä paksuimmat säätögummit laittaa, niin avot. :D

t.
Nimim. ennen oli edessä 250 D:n jouset. :shock:
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

kuukkari kirjoitti:mulla onkin maasturi eli sedan w124.
oliskohan siihen olemassa mitään,
korotus sarjaa. :P
Siis jos kyseessä 4matik malli,niin ei siihen taida saada kuin yhdenlaisia etujousia :( .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
kuukkari
Viestit: 98
Liittynyt: 07.6.2006 23:09

Viesti Kirjoittaja kuukkari »

kilander kirjoitti:
kuukkari kirjoitti:mulla onkin maasturi eli sedan w124.
oliskohan siihen olemassa mitään,
korotus sarjaa. :P
Siis jos kyseessä 4matik malli,niin ei siihen taida saada kuin yhdenlaisia etujousia :( .
eiköhän tollakin pärjää aluksi.loput sitte vaikkaka
valmetilla. :)
Avatar
jumetsap
Viestit: 46
Liittynyt: 16.1.2007 22:13
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Elikkäs elikkäs, W124:n lookki on tälläinen:

http://koti.japo.fi/~jumetsap/mb.jpg

Näyttäisi siltä että etupää on aavistuksen lyssähtänyt, ulkonäön kannalta ainakin itse haluaisin että takapää olisi piirun verran alempana. Ei ole mitään hajua mitkä kumit tuolla on.

Uudet iskarit on hankintalistalla, niin kannattaako pitää nuo vanhat jouset (ja säätää korkeus mieleiseksi kumeilla), vai ostaako uudet? Uusilla jousilla tulee liian korkea (vrt. edellisen sivun 300d kuvat uusilla jousilla), toisaalta en mitään madallussarjaakaan haluaisi hankkia.

eBaystä saa taakse bilstein b4 taakse 99e/pari ja eteen 129e/pari eli selkeästi halvemmat mitä suomessa.
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Onkohan minusta tulossa mobilisti? Niin hyvältä ja tasapainoiselta näytti tuo jumetsapin auto. Toisaalta noita tyyliteltyjä avarimaski kirkasvilkku -40mm tonttiin lankkuja alkaa ollakin jo liikaa.

Hyvä tuossa balanssissa, uudet iskarit alle ja tarvittaessa kumien vaihtelua.
124.023
Avatar
jumetsap
Viestit: 46
Liittynyt: 16.1.2007 22:13
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Joku siinä silti sanoo että takapäätä vähän enempi alas. :lol: Riittävän monta madallettua autoa omistaneena tämä kyllä tulee pysymään sellaisena, ettei tarvitse miettiä mitä tietä uskaltaa ajaa.

No kuitenkin, josko sinne vaan sitten iskarit uusisi + kattelisi niillä kumeilla loput kohdalleen.

Mikähän muuten mahtaa olla kun purin takakontin sivuverhoilun auki antennin vaihtoa varten, niin iskaritolpan ympärys oli jonkunverran ravassa? Ekana hiipi mieleen että tämähän on mätä paska, mutta ravat kun siisti niin ei sieltä ruostetta löytynyt. Mikä nuo kurat tuonne päästää?
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

XUX63 kirjoitti:Etu 37
Taka 38

Korkeella kulkee.....
Vakio jousilla :? , moniko "nännisillä" kumeilla.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Herätystä tähän keskusteluun.
Mittailin omat sedanin E300 W124 maavarat ja eroja muiden mittoihin löytyy...
HUOM.Miulla ei ole ajatustakaan tehdä autosta katusporttia!Itä-Suomen/Ilomantsin hiekkapolut ei ole tasaisimmasta päästä (ja tarkoitus pitää merssu mallia orikinel.)
Mitat :
Etu oik 65,5
Etu vas 63,5 (maa epätasainen)
Taka oik 66
Taka vas 66
Renkaat 195x65x15
Jousien iästä ei mitään tietoa.Pitkät valot alkaa haitata lentoliikennettä,eli pitää säätää kiekosta,että ois hyötyä valoista..
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Arapaho kirjoitti:Herätystä tähän keskusteluun.
Mittailin omat sedanin E300 W124 maavarat ja eroja muiden mittoihin löytyy...
HUOM.Miulla ei ole ajatustakaan tehdä autosta katusporttia!Itä-Suomen/Ilomantsin hiekkapolut ei ole tasaisimmasta päästä (ja tarkoitus pitää merssu mallia orikinel.)
Mitat :
Etu oik 65,5
Etu vas 63,5 (maa epätasainen)
Taka oik 66
Taka vas 66
Renkaat 195x65x15
Jousien iästä ei mitään tietoa.Pitkät valot alkaa haitata lentoliikennettä,eli pitää säätää kiekosta,että ois hyötyä valoista..
Mittaappa seuraavan kerran pyörännavan keskeltä lokasuojan yläreunaan :wink: .
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

mjaa...mikä lieneekään se oikia tapa mittailla?Käytin autoa eilen korjaamoalan timanttiyrittäjällä ja hän mittasi samalla tavalla kuin mie.Anyway,vasen kulma roikkuu alempana,jouset ehjät,mutta varmaan väsähtäneet.Mataluus ei niinkään haittaa,mutta tuo lokariin repiminen kyllä.Painettiin kahteen ukkoon keulaa alas,niin pyörä osuu lokariin ihan kunnolla.Toisen topikin vastauksissa epäillään caster/canter säätöjä.
Korjaamon mielipije oli,että vaihtas uudet jouset.Tosin hänellä puristimia ei ole,joten jääkö homma nyt siihen?Joensuussa kait Veholla löytyy,mutta siellä saa myös jumala...n laskun.Löytyykö Ilomantsin alueella "pajaa"jossa homma onnistuis??
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja Joeli »

Arapaho kirjoitti:Joensuussa kait Veholla löytyy,mutta siellä saa myös jumala...n laskun.Löytyykö Ilomantsin alueella "pajaa"jossa homma onnistuis??
Joensuusta löytyy "mersupaja", jossa itse autoani olen käyttänyt:

Autoasennuspalvelu Immonen & Räty Ay

Kuurnankatu 28, 80130 JOENSUU
Puhelin: 013 123525
Fax: 013 122915
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Kiitos tiedosta.Kuulin juur että ois Koveron/Tuupovaaran välissä joku paja,jotka ovat merssutuntijoita..Häätyy selvitellä.Valvojille vinkki:Kerätkää mersupajoista tiedot linkkipuolelle,uskoisin,että väki ois tyytyväinen.Jokainen,joka tietää pajan,ilmoittaa teille.Auttais kaltaisiani tähtiharjoittelijoita.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Napsinpa kuvia ja mittoja...kertokaa mieljpije.
http://kuvablogi.com/nayta/765601
http://kuvablogi.com/nayta/765599/
http://kuvablogi.com/nayta/765600/
Valitan kuvien heikohkoa tasoa,mutta eiköön nuista selvää saane..
Punaaset mitat on etäisyys renkaan keskeltä lokarin reunaan.Ihaa millilleen ei saa,ko rengas pullistelee mittaa vinoon.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
124ana
Viestit: 2
Liittynyt: 02.2.2011 18:13
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja 124ana »

Mites ku mulla oli jo ostettaessa jotku punaset madallusjouset tuossa mesessä eikä oo tarkkaa tietoa kuinka paljon ne madaltaa. Mittasin tuon välin keskiöstä kareen, ne oli edessä n. 32cm ja takana 34cm. En tarkempaa tulosta saanut kun ei ole aivan tasasta alustaa, mutta siirtelin autoa ja nuo olivat keskiarvot. Etujousissa on kakkosen kumit takaa en tiedä. Saisko noilla tietoon paljonko nuo jouset madaltaa?
Niin ja auto on w124 200 -85
124ana
Viestit: 2
Liittynyt: 02.2.2011 18:13
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja 124ana »

124ana kirjoitti:Mites ku mulla oli jo ostettaessa jotku punaset madallusjouset tuossa mesessä eikä oo tarkkaa tietoa kuinka paljon ne madaltaa. Mittasin tuon välin keskiöstä kareen, ne oli edessä n. 32cm ja takana 34cm. En tarkempaa tulosta saanut kun ei ole aivan tasasta alustaa, mutta siirtelin autoa ja nuo olivat keskiarvot. Etujousissa on kakkosen kumit takaa en tiedä. Saisko noilla tietoon paljonko nuo jouset madaltaa?
Niin ja auto on w124 200 -85
Tietääkö kukaan auton vakio korkeuksia keskiöstä kaareen?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

oliskoha ne HR tai Lesjöforsin 40-45mm madaltavat. lukemat ainaki viittaisi siihen suuntaan.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Minun 200D:ssä mitta kaaresta vanteen keskiöön edessä n. 39 cm ja takana 40 cm.

Jouset tönärillä mitattuna n. 14,4 mm vahvuiset ja maavaraa reilusti.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

AriK123 kirjoitti:Minun 200D:ssä mitta kaaresta vanteen keskiöön edessä n. 39 cm ja takana 40 cm.

Jouset tönärillä mitattuna n. 14,4 mm vahvuiset ja maavaraa reilusti.
Millainen ajettavuus on tuollaisella jousilla/korkeudella?
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

kardaani kirjoitti:
AriK123 kirjoitti:Minun 200D:ssä mitta kaaresta vanteen keskiöön edessä n. 39 cm ja takana 40 cm.

Jouset tönärillä mitattuna n. 14,4 mm vahvuiset ja maavaraa reilusti.
Millainen ajettavuus on tuollaisella jousilla/korkeudella?
Asiaahan on puitu tuolla.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

AriK123 kirjoitti:
kardaani kirjoitti:
AriK123 kirjoitti:Minun 200D:ssä mitta kaaresta vanteen keskiöön edessä n. 39 cm ja takana 40 cm.

Jouset tönärillä mitattuna n. 14,4 mm vahvuiset ja maavaraa reilusti.
Millainen ajettavuus on tuollaisella jousilla/korkeudella?
Asiaahan on puitu tuolla.
Aivan. Niinpä näyttää.........itsekin olen ollut mukana keskustelussa :oops: . Kyllä se vaan taitaa pilata tuo korkeus sen ajettavuuden.......ei siihen enää mitään muuta syytä taida löytyä.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Vakiojousilla 200 w124:

Vasen etu 39cm
Oikea etu 39,5cm
Vasen taka 36cm
Oikea taka 37cm

jousenkumit on 2 joka nurkassa. Takanahan pitäs kai olla kolmoset tai neloset että olisi sen sentin, kaksi korkeemmalla. Mittatuloksen tarkkuus ei ole mahtava, veikkaisin 5mm heittoa puoleen tai toiseen ja lukemat pyöristetty lähimpään puoleen senttiin.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mitattu auton korkeus keskiöstä kaaren reunaan:

250 D -91, jousivahvuudet edessä n. 14,6 ja takana n. 14,2 milliä.

Edessä korkeus noin 40 cm ja takana noin 39,5 cm. Eli korkealla liikkuu-ei hyvä. Selkeintä taitais olla paukauttaa ne ykkösen kumit paikalle ja tarvittava määrä rälläkällä pois.
Olen ajanut kyseisellä autolla silloin kun siinä oli kori alhaalla ja takana vielä katkenneet jouset-oli hyvä ajettava tuolloin. Auton korjaushistoria ja ajettavuuden pilaaminen meni näin:
Takana oli jouset poikki-oli vaihdettu molemmat ja iskarit samalla, sillä auto pomppi eikä kestänyt moottoritien heittoja kuormalla. Tulokseksi tuli se, että autosta oli tullut kuin dragsteri-takapää järkyttävän korkealla etupäähän nähden. Seuraava korjaustoimenpide: eteen paksummat kumit ja vahvemmat jouset -tulos: tasapainoisen näköinen kokonaisuus. Lopputulos: ajettavuuteen ei aluksi oltu omistajan toimesta kiinnitetty huomiota, mutta pikku hiljaa selvisi, että ajettavuus oli huono-vikaa etsittiin alustasta, mutta siellä oli jo paljon uutta osaa ja vikoja ei vain löytynyt. Kokeilin autoa ja tuomitsin sen tosi huonoksi ajettavaksi W124:seksi ja mulle ei oikein ole jäänyt mitään muuta mahdollisuutta kuin se, että alusta on vain liian korkealla.
En tosiaan tiedä onko se ratkaisu ongelmaan, mutta AriK123:sella on ainakin mittausten perusteella auto myös ylenpalttisen korkealla ja samantyyppinen vaiva kuin tutkimassani autossa eli ajettavuudessa suurehkoja ongelmia-eli ei mene niin kuin mersun kuuluu.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

siis ykkösen kumeja en kyllä suosittelis ikinä käytettäväksi käyttöautossa. sinä on valtava ero auton ajomeluun kun se ei ole kuin 8mm paksu. kakkonen on jo liki 2x paksumpi niin melu on jo huomattavasti pienempi. Mielummin jousesta 1,25 kierrosta pois ja kakkosen kumit kuin 1 kierros ja ykköskumi. Tolleen auto vaan jämäköityy mukavuuden ollessa sama... tai parempi.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Sergey kirjoitti:siis ykkösen kumeja en kyllä suosittelis ikinä käytettäväksi käyttöautossa. sinä on valtava ero auton ajomeluun kun se ei ole kuin 8mm paksu. kakkonen on jo liki 2x paksumpi niin melu on jo huomattavasti pienempi. Mielummin jousesta 1,25 kierrosta pois ja kakkosen kumit kuin 1 kierros ja ykköskumi. Tolleen auto vaan jämäköityy mukavuuden ollessa sama... tai parempi.
Tämäpä muuten asia jota ei ainakaan ole osannut edes ajatella. :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”