Kakkoselle vaihtaessa nykäisee

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Kakkoselle vaihtaessa nykäisee

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

Hei, olen uusi foorumilainen!

Syksyllä hankkimani kakkoslankun 4-portainen automaattivaihteisto nykäisee ykköseltä kakkoselle vaihtaessa, muut vaihdot toimii mielestäni kohtuuhyvin?

Olen yrittänyt seuraavanlaisia toimenpiteitä:

- Vaihtohetken säätämistä moottorin päällä olevaa säätövaijeria kääntämällä
- Moottorin kyljessä olevan paineensäätimen säätämistä
- vaihteiston kyljessä olevan säätöpyörän kääntämistä (jota ilmeisesti en osannut oikein tehdä, koska en saanut irti mitään "kumituttia", jonka alla olisi ollut joku t-kappale jne.)

Aluksi kaikki vaihteet nyki vaihtaessa, mutta noiden kahden ensimmäisen kohdan säätämisellä muut vaihdot rauhoittui, muttei tuo ensimmäinen vaihto. Huoltokirjasta voin todeta, että joku 20 euron hintainen "vaihteiston korjaussarja" on hankittu ja varmaankin asennettu? Mikähän tuo on, siitäkö johtunee tuo eka vaihdon nykiminen?

Osaisiko joku viisas antaa hieman lisäohjeita, mitä kannattaisi yrittää? Lähinnä vaivaa se vaihteiston kyljessä oleva säätö, miten se tapahtuu ja se, mikä on "vaihteiston korjaussarja" ja onko niitä erilaisia?

Kakkoslankkuni on 250 TD 20V, vm -93, ASD -perällä, ABS-jarruilla, ilmastoinnilla, nahkapenkeillä ja bornit-värillä varustettu "löytöni". Vaihdoin siihen viime viikolla ulinan takia perän (vanha on nyt tallissa varaperänä odottamassa kunnostusta). Kaikki muu toimii nyt hienosti tätä vaihteiston nykimistä ja puhaltimen vikinää (vaihdan kun ehdin) lukuunottamatta.
Avatar
jake_87
aktiivimeseläinen
Viestit: 1617
Liittynyt: 08.7.2007 16:34
Paikkakunta: oulainen/ylivieska

Viesti Kirjoittaja jake_87 »

teretulemasta foorumille.

liekkö tyo nykäsy enempikin ominaisuus kuin vika
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

Kiitos!

Sen mitä olen muilta kuullut, nykäisy olisi säädettävissä kokonaankin pois, kun vain osaa oikeat "niksit"? Se korjaussarja jonka edellinen omistaja on laittanut, on jonkinlainen jousisarja. Ettei vain olisi eri jousisarjaa eri vaihteen vaihdoille?

Kerroinhan, että kyseessä on tietysti automaattiloota?
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

Sain ensimmäisen vaihdon nykäisyn säädettyä kokeilemalla pois. Siihen auttoi näemmä yksinkertaisesti se koneen päällä olevan vaijerisäädön säätö. Nostin hieman vaihdon kierroksia (nopeutta), niin ei tarvinnut muuta.
Vieläkin kuitenkin tekisi mieli hieroa hienommaksi vaihtoja, on vielä hieman kulmikkaita (pieni nykäisy tuntuu).

Voisiko joku "säätöspesiaali" ystävällisesti selvittää miten seuraavat autom.vaihteiston 3 säätömahdollisuutta vaikuttaa?

1. Vaihteiston kyljessä on omassa mallissani sellainen vaaleabeigen värinen muovi"hattu", joka kääntyy paikallaan noin puoli kierrosta (paine?). Hatussa on yhdessä kohti sellainen "osoitin" l. ulkonema

2. Moottorin kyljessä oleva kahdella ruuvilla kiinnitetty palikka, jota voi samoin kääntää, kun ruuvit löysää

3. Moottorin päällä oleva vaijersäätö

Tiedän siis, että vaijerisäädöllä saa vaihteen vaihtohetkeä säädettyä aiemmaksi ja myöhemmäksi ja laatikon kyljestä painetta lisättyä. Mutta entä se moottorin kyljessä oleva säädin ja miten nämä kaikki (jokainen erikseen) vaikuttaa vaihteitten vaihtamiseen?

Yritän saada vielä tuon lopunkin nykäisyn pois, tietysti niin kuitenkin, ettei vaihdot ala luistaan...
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

oiskos sulla kuvaa tästä 2. osasta? tai saatko otettua :)
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

Se on aika "haastavassa" paikassa (ahtaassa), mutta yritän ottaa kuvan. Otan samalla kuvan siitä laatikon kyljessä olevasta hatusta, kun siitä tunnutaan kanssa olevan montaa mieltä. Jonkun mielestä sen alta vasta löytyy joku T-kappale, josta säädetään painetta. Omassani se hattu ei kyllä tunnu lähtevän kohtuuvoimin pois ja siitä itsestään voi kääntää. Käyn tänään vielä pajalla, joten enköhän jotain kuvaa saa aikaiseksi.

Osaisiko joku sanoa, mikä on oikea öljymäärä, omassani se on muutaman millin jopa yli maksimin. Onkohan tuollakin vaikutusta, kun jostakin olen sellaista saanut päähäni, ettei sitä kannattaisi laittaa kuin n. 10 mm vaille max-tason?

Tarkistin ohjeitten mukaan öljymäärän. Eli ajossa ensin lämpimäksi, sitten minuutti pari paikallaan käyntiä P-asennossa ja siitä sitten tarkistus.
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

vanhemmissa laatikon kyljessä muovitulppa ja alla t-avain, uudemmissa taas ruuvataan suoraan siitä nupista
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

vanhemmissa laatikon kyljessä muovitulppa ja alla t-avain, uudemmissa taas ruuvataan suoraan siitä nupista
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

Jotain tuollaista arvelinkin :roll:

Sitä vain ihmettelen, kun tuo nuppi ei pyöri kuin puoli kierrosta. Juttujen mukaan sitä vanhemman mallisen T-kappaletta pitää kuitenkin pyörittää useampikin kierros, ennen kuin vaikuttaa säätöihin :?:

Liekkö tuo säätömekanismi sitten erilainen uudemmassa (esim. puoli kierrosta vastaa entistä 4 kierrosta?)
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

Tuon uudemman säätöruuvin saa pyörimään enemmänkin, mutta ei tietoo kuinka.
Omassa työ pyörii monta kierrosta ja vaikuttaa mielestäni saman verran kuin vanhemmassa.
Mun laatikko on siekkisen tekeleitä ja häneltä vois varmaan kysyä kuinka sen säädön saa liikkumaan enemmän.

http://kotisivu.dnainternet.net/tiksu95/yhteys.htm
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

Kiitos sulle!

Soitin Siekkiselle ja se on tosiaan minun hattumalli kuulemma ns. "rikottavaa" mallia. Eli ovat poistaneet sen ja laittaneet jonkun oman systeemin niin, että voi kiertää useitakin kierroksia. Neuvoi ensin kokeilemaan pumpun kyljestä vaijerin säätöä. Pitänee kokeilla sitä. Selvisi sekin, että se on nimenomaan pumpun kyljessä se säätöpalikka jota voi kiertää, eikä moottorin kyljessä, niin kuin tuossa aiemmin kerroin...

Painetta on kuulemma liikaa, eli pitää laittaa sieltä pumpun päästä vaijerisäätö minimiin ja kääntää siitä lootan kyljen hatusta myös sen puoli kiekkaa minkä saa käännettyä sitä särkemättä (minimiin) ja katsoa ensin mitä niillä saa aikaan.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Se laatikon kyljessä oleva "viisarillinen" kumitutti irtoaa aika helposti ulospäin kampeamalla. Alta paljastuu metallinen pieni T-kappale jota pyörittämällä painetta voi säätää vapaasti. Varo vaan ettei T-kappale tipahda ja katoa kuten minulle kävi...
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

ou812 kirjoitti:Se laatikon kyljessä oleva "viisarillinen" kumitutti irtoaa aika helposti ulospäin kampeamalla. Alta paljastuu metallinen pieni T-kappale jota pyörittämällä painetta voi säätää vapaasti. Varo vaan ettei T-kappale tipahda ja katoa kuten minulle kävi...
Joop. Sain sen hatun kammettua päältä pois ja alta tosiaan löytyi se T-kappale. Omassa mallissani vain oli sen kumitutin tilalla muovinen hattu. No, otin sen kuitenkin väkisin pois. Pyöritin T-kappaletta auki suuntaan 3 kierrosta ja eikun koeajolle :roll:

Vieläkin vaihtoi jonkin verran kulmikkaasti (parani kylläkin jonkin verran). Pitänee alkaa opiskelemaan vielä nuo muutkin säädöt. En saanut sitä hattua pysymään enää kiinni, joten panin tilalle leveää teippi ja varmistukseksi nippusiteen.

ps. laskin yli max-merkin olevat öljyt pois, ettei siitä ainakan jää säädöt kiinni
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

potox kirjoitti:oiskos sulla kuvaa tästä 2. osasta? tai saatko otettua :)
Tuossa kuva siitä 2. kohdan säätöpalikasta, jonka kerroin olevan moottorin kyljessä. Eihän se tietystikään missään moottorin kyljessä ollut, vaan tarkemmin snaoen syöttöpumpun kyljessä (niin kuin kuvasta näkyy) :oops:

Se on se osa, josta kuvassa puuttu 2 alipaineletkua (otin homman ajaksi irti).

SE on kiinni 2:lla ruuvilla. Kun ne löysää sitä voi kiertää ja siinä tuntuu kaasu pohjassa kiertäen jousivaste koko liikeradalla :?:

Foorumilla on puheltu aiheeseen liittyen jostain "kick down"istakin, onko tuo se. Alipaineletkut siitä kuitenkin lähtee??Kuva
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

Onko ketään spesiaalia paikalla, joka osaisi kertoa, miten tuo pumpun kyljessä oleva säätöpalikka vaikuttaa automaatin säätöihin?
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

En ole spesiaali mutta yritän selostaa :)
Tuo palikkahan on kiinni pumpun kaasuakselissa ja vähentää laatikolle menevän alipaineen määrää kaasupetaalimen asennon mukaan.
Eli mitä enemmä kaasua sitä vähemmän alipainetta= kovemmat paineet/vaihdot.
Kaasu pohjassa modulaattorin venttiili on yleensä kiinni, jolloin laatikolle ei mee alipainetta.
Kun käännät modulaattoria vastapäivään saat vaihtoja pehmennettyä.

Minä olen säätänyt tuon niin että ruuvit auki , kaasu pohjaan ja kääntää modulaatoria niin pitkälle myötäpäivään kun menee ja sitten ruuvit kiinni.
Jos kääntää liikaa kaasu ei mee pohjaan saakka ja sehä ei oo hyvä
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

apg kirjoitti:En ole spesiaali mutta yritän selostaa :)
Tuo palikkahan on kiinni pumpun kaasuakselissa ja vähentää laatikolle menevän alipaineen määrää kaasupetaalimen asennon mukaan.
Eli mitä enemmä kaasua sitä vähemmän alipainetta= kovemmat paineet/vaihdot.
Kaasu pohjassa modulaattorin venttiili on yleensä kiinni, jolloin laatikolle ei mee alipainetta.
Kun käännät modulaattoria vastapäivään saat vaihtoja pehmennettyä.

Minä olen säätänyt tuon niin että ruuvit auki , kaasu pohjaan ja kääntää modulaatoria niin pitkälle myötäpäivään kun menee ja sitten ruuvit kiinni.
Jos kääntää liikaa kaasu ei mee pohjaan saakka ja sehä ei oo hyvä
Eli se on juuri se paljon puhuttu modulaattori, jolla vaihdot saadaan pehmeämmäksi!

Mutta niin päinkö se meneekin :?: Minä poloinen kun olen tulkinnut topicin juttuja niinpäin, että jos alipainetta vähennetään, vaihdot pehmenee :oops:

Sama idea siis siinä laatikon kyljessäkin olevassa säädössä, eli kun siitä LISÄTÄÄN alipainetta - vaihdot pehmenee :idea: Voi kurj, ja minä olen koko ajan säätänyt juuri väärinpäin :twisted:

Ok. Säädän ensin siitä modulaattorista (kaasu pohjaan ja vastapäivään kääntö niin pitkälle kuin menee). Jos vielä nykii, lisään lootaan alipainetta siitä sen kyljessä olevasta säädöstä (T-kappaletta myötäpäivään pyörittäen kunnes ei enää nyi) :!:

Toivottavasti nyt meni oikein päin käsitykset? Kokeilen ensi ma kun kotiudun reissusta seuraavan kerran... 8)
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Eikun siitä laatikon kyljestä säädetään hydraulipainetta :arrow: myötäpäivään :arrow: enemmän painetta :arrow: tiukemmat vaihdot :!:

Alipaineen lisääminen taas ilmeisesti vähentää hydraulipainetta(?), ainakin mitä enemmän alipainetta :arrow: sitä pehmeämpi vaihto :roll:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

teppo21 kirjoitti:Eikun siitä laatikon kyljestä säädetään hydraulipainetta :arrow: myötäpäivään :arrow: enemmän painetta :arrow: tiukemmat vaihdot :!:

Alipaineen lisääminen taas ilmeisesti vähentää hydraulipainetta(?), ainakin mitä enemmän alipainetta :arrow: sitä pehmeämpi vaihto :roll:
Aah, yritän pysyä kärryillä :roll:

No johan on kumma, minä kun pyöritin sitä T-kappaletta nimenomaan vastapäivään kokonaista 3 kierrosta ja ei ollut vaikutusta, koveni vain vaihdot :?: :?: Se modulaattorin kääntö kyllä saatto mennä juuri väärään suuntaan ja kun tein sen samalla kertaa niin siitäkin saattoi johtua vaihtojen koveminen :oops: Taitaa olla viisainta kääntää sitä modulaattoria pelkästään ensin ja kattoa mitä vaikuttaa nyt :?:

Enpä ihmettele, että monella jää nuo säädöt tekemättä... :(
Avatar
Putkikitti
Viestit: 5
Liittynyt: 23.1.2011 19:33
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Putkikitti »

Terve

Olen myös uusi foorumilainen ja vähän samankaltaista oireilua on tuossa omassa automaatissa...pintakaasulla laatikko vaihtaa rajusti, ns. potkaisee vaihteen päälle, mutta jo puolella kaasulla vaihdot ovat pehmeämmät. Olen tässä miettinyt alipainevuodon mahdollisuutta, sillä edellinen omistaja sanoi laatikon vaihtaneen nätisti, kunnes jokin aika sitten alkoi ilmenemään tuollaista rajumpaa vaihtoa.

Käytin ilmanputsarin kotelon irti ja testasin tuolle modulaattorille menevät putket vuotojen varalta, ehjiä näyttivät olevan. Mutta kysymykseni koskeekin tuolta modulaattorilta vaihdelaatikkoon menevää alipaineputkea ja siinä olevaa vihreää "pökälettä" joka mielestäni vaikuttaa takaiskuventtiililtä.

Osaisiko kukaan kertoa onko kuvassa näkyvä kyseinen vihreä pökäle takaiskuventtiili?

Kuva
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

Putkikitti kirjoitti:Terve

Olen myös uusi foorumilainen ja vähän samankaltaista oireilua on tuossa omassa automaatissa...pintakaasulla laatikko vaihtaa rajusti, ns. potkaisee vaihteen päälle, mutta jo puolella kaasulla vaihdot ovat pehmeämmät. Olen tässä miettinyt alipainevuodon mahdollisuutta, sillä edellinen omistaja sanoi laatikon vaihtaneen nätisti, kunnes jokin aika sitten alkoi ilmenemään tuollaista rajumpaa vaihtoa.

Käytin ilmanputsarin kotelon irti ja testasin tuolle modulaattorille menevät putket vuotojen varalta, ehjiä näyttivät olevan. Mutta kysymykseni koskeekin tuolta modulaattorilta vaihdelaatikkoon menevää alipaineputkea ja siinä olevaa vihreää "pökälettä" joka mielestäni vaikuttaa takaiskuventtiililtä.

Osaisiko kukaan kertoa onko kuvassa näkyvä kyseinen vihreä pökäle takaiskuventtiili?

Kuva
Hyvä kysymys. Tuo sama "pökäle" on vaivannut myös minua. Oma projektini on vieläkin kesken, kun tuntuu aina löytyvän jotain kiireellisempää tekemistä :oops:

Sen verran olen edistynyt, että nyt on tiedossa kaikki säätöpaikat ja myös se, mihin ne jotakuinkin vaikuttaa. Ja myös se, etten saanut loppupeleissä säädettyä vaihtamista muuta kuin enemmän poskilleen :?

Nyt nykäisee kakkoselle vaihtaessa ja reippaammassa kiihdytyksessä luistaa kolmoselle vaihtaessa, että semmosta :evil:

Kaikkien letkujen tarkistamisten ja useiden epäonnistuneiden säätöyritysten jälkeen (vaihteiston hydraulipaine, modulaattorin alipaine, vaijerisäätö siinä koneen päällä) olen päätynyt siihen, että kuvaamasi alipainerasian ("modulaattorin") alipainekalvo vuotaa tai on vanhuuttaan väsynyt niin, ettei se kehitä oikeaa alipainetta laatikolle.

Kysyin juuri tänään tuon rasian hintaa ja maksaa vaivaiset toista sataa euroa, joten seuraavassa saumassa vaihdan sen (+tiivisteen), kun ei ole tuon kalliimpi. Sen jälkeen teen uudelleen säätöyritykset, katsotaan sitten, joko tulee "tolkkua" touhuun... :roll:

Pakko saada kuntoon, kun pääsin siitä ASD-perän ulinastakin eroon. Sitähän vielä alkaa nauttimaan autolla ajelusta kun voi niskoja hierottaa muuallakin kuin autoa ajaessa... :shock:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Veholla muuten myydään korjaussarjaa tuohon 2-3 vaihdon luistoon :idea:
Maksaa vähän toista kymppiä ja on sellainen jousipötikkä mikä tulee laatikonpäätyyn öljypohjan sisään.
Foorumilta pitäisi löytyä kuvallinen ohje vaihdosta :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

bornitbeige kirjoitti: laskin yli max-merkin olevat öljyt pois, ettei siitä ainakan jää säädöt kiinni
Katoithan koneen käydessä, käyntilämmössä, pykälät selattuna läpi ja vapaalla? :roll: Näyttää tikusta aika täyveltä jossei oo öljyä kierrolla.
Ulvova mylläri kirjoitti:Veholla muuten myydään korjaussarjaa tuohon 2-3 vaihdon luistoon
Osanro. tais olla: 126 270 4477.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

Easy Rider kirjoitti:
bornitbeige kirjoitti: laskin yli max-merkin olevat öljyt pois, ettei siitä ainakan jää säädöt kiinni
Katoithan koneen käydessä, käyntilämmössä, pykälät selattuna läpi ja vapaalla? :roll: Näyttää tikusta aika täyveltä jossei oo öljyä kierrolla.
Ulvova mylläri kirjoitti:Veholla muuten myydään korjaussarjaa tuohon 2-3 vaihdon luistoon
Osanro. tais olla: 126 270 4477.
Katoin kyllä koneen käydessä, tosin valitsin oli "P" -asennossa ja en selannut pykäliä ensin läpi. Onko merkitystä tuolla läpiselaamisella ja sillä onko P:llä vai vapaalla? Noin toimien siis laskin pinnan max-merkkiin.

Edellinen omistaja on vaihtanut laatikkoon jonkin jousisarjan, varmaankin juuri tuon (viime keväänä). Laatikko luistaa nyt kolmoselle vaihtaessa käsittääkseni sen takia, että laskin laatikon hydraulipaineita lähes minimiin (laatikon kyljen säädöstä), kun nyki muuten kakkoselle vaihtaessa tolkuttomasti. "Tolkuttomalla" tarkoitan sitä, että näin talvikelillä sutasi aina vaihtaessa! Kun laskin laatikon paineen minimiin, sain tuon säädettyä "vain" nykäisyksi. Tosin sillä kustannuksella, että ei kestä tehdä nyt niitä kovempia kiihdytyksiä siitä eteenpäin ollenkaan, muuten luistaa. Samaa tekee jossain määrin myös neloselle vaihtaessa, tietysti. Pitäisiköhän ottaa nyt itseä niskasta kiinni, ja hakea se alipainerasia, ennen kuin pilaa vaihteiston? :roll:

Nykykäsitykseni on, että vikapää olisi nimenomaan se toimimaton alipainerasia? Oman havaintoni mukaan sen kääntelyllä ei ollut minkäänlaista vaikutusta. Eli vaihdot ei pehmenneet sen kummemmin kuin koventuneetkaan :?:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Sillä on väliä, onko käynyt kaikki vaihteet läpi ennen mittausta.
Sillä, onko keppi N:llä vai P:llä, ei taasen ole väliä.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

teppo21 kirjoitti:Sillä on väliä, onko käynyt kaikki vaihteet läpi ennen mittausta.
Sillä, onko keppi N:llä vai P:llä, ei taasen ole väliä.
Ok, kiitos huomautuksesta. Teenpä tarkistuksen vaihteet läpi selaten nyt samoin tein, kun rouva tuli ajosta ja laatikko on vielä lämmin... :roll:
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

bornitbeige kirjoitti:
teppo21 kirjoitti:Sillä on väliä, onko käynyt kaikki vaihteet läpi ennen mittausta.
Sillä, onko keppi N:llä vai P:llä, ei taasen ole väliä.
Ok, kiitos huomautuksesta. Teenpä tarkistuksen vaihteet läpi selaten nyt samoin tein, kun rouva tuli ajosta ja laatikko on vielä lämmin... :roll:
Tarkistin nyt uusien ohjeiden mukaisesti. Moottori ja vaihteisto ajolämmin :arrow: parkissa vaihteiden läpiselaus :arrow: "P":lle --> tarkistus. Tulos, öljymäärä maximissa, jos tikun merkki "180" sitä tarkoittaa? Alimpana on "80", sitten keskinuolet ja ylimpänä tuo "180". MItähän nuo numerot öljytikussa oikeasti merkkaavat?

Onkohan öljymäärä oikea kun on tuossa 180 -merkatussa viivassa?
Avatar
Putkikitti
Viestit: 5
Liittynyt: 23.1.2011 19:33
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Putkikitti »

bornitbeige kirjoitti:,

Hyvä kysymys. Tuo sama "pökäle" on vaivannut myös minua. Oma projektini on vieläkin kesken, kun tuntuu aina löytyvän jotain kiireellisempää tekemistä :oops:

Sen verran olen edistynyt, että nyt on tiedossa kaikki säätöpaikat ja myös se, mihin ne jotakuinkin vaikuttaa. Ja myös se, etten saanut loppupeleissä säädettyä vaihtamista muuta kuin enemmän poskilleen :?

Nyt nykäisee kakkoselle vaihtaessa ja reippaammassa kiihdytyksessä luistaa kolmoselle vaihtaessa, että semmosta :evil:

Kaikkien letkujen tarkistamisten ja useiden epäonnistuneiden säätöyritysten jälkeen (vaihteiston hydraulipaine, modulaattorin alipaine, vaijerisäätö siinä koneen päällä) olen päätynyt siihen, että kuvaamasi alipainerasian ("modulaattorin") alipainekalvo vuotaa tai on vanhuuttaan väsynyt niin, ettei se kehitä oikeaa alipainetta laatikolle.

Kysyin juuri tänään tuon rasian hintaa ja maksaa vaivaiset toista sataa euroa, joten seuraavassa saumassa vaihdan sen (+tiivisteen), kun ei ole tuon kalliimpi. Sen jälkeen teen uudelleen säätöyritykset, katsotaan sitten, joko tulee "tolkkua" touhuun... :roll:

Pakko saada kuntoon, kun pääsin siitä ASD-perän ulinastakin eroon. Sitähän vielä alkaa nauttimaan autolla ajelusta kun voi niskoja hierottaa muuallakin kuin autoa ajaessa... :shock:
Sen verran sain aikaiseksi, että kävin paikallisessa KL-varaosassa raatailemassa kyseisestä vihreästä mötikästä ja päädyin tilaamaan kyseisen mötikän. Maksoi vähän päälle kympin. Jäin siihen käsitykseen, että sen pitäisi olla alipainekalvo. Ensi viikolla pitäisi osan tulla joten silloin näkee vaikuttaako tuo mitenkään..toivotaan parasta. En ole kehdannut alkaa koskemaan lootan säätöihin ennen, kuin saan poisluettua tuon alipainevuodon mahdollisuuden.

Sellaista tietoa olen saanut myös, että tuon modulaattorin rikkoutuminen on suht harvinaista esim. kyseisessä liikkeessä josta osan tilasin, oltiin myyty ennen vain yksi modulaattori ja sekin yli kaks vuotta sitten.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

bornitbeige kirjoitti:Alimpana on "80", sitten keskinuolet ja ylimpänä tuo "180". MItähän nuo numerot öljytikussa oikeasti merkkaavat?

Onkohan öljymäärä oikea kun on tuossa 180 -merkatussa viivassa?
Tikussa taitaa olla asteikko toisellapuolen Celcius ja toisella Fahrenheit, luet kai F-asteikkoa? Kuumana pitäisi olla siinä 180F/80C viivojen välissä.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
bornitbeige
Viestit: 27
Liittynyt: 07.1.2011 20:23

Viesti Kirjoittaja bornitbeige »

Putkikitti kirjoitti:
bornitbeige kirjoitti:,

Hyvä kysymys. Tuo sama "pökäle" on vaivannut myös minua. Oma projektini on vieläkin kesken, kun tuntuu aina löytyvän jotain kiireellisempää tekemistä :oops:

Sen verran olen edistynyt, että nyt on tiedossa kaikki säätöpaikat ja myös se, mihin ne jotakuinkin vaikuttaa. Ja myös se, etten saanut loppupeleissä säädettyä vaihtamista muuta kuin enemmän poskilleen :?

Nyt nykäisee kakkoselle vaihtaessa ja reippaammassa kiihdytyksessä luistaa kolmoselle vaihtaessa, että semmosta :evil:

Kaikkien letkujen tarkistamisten ja useiden epäonnistuneiden säätöyritysten jälkeen (vaihteiston hydraulipaine, modulaattorin alipaine, vaijerisäätö siinä koneen päällä) olen päätynyt siihen, että kuvaamasi alipainerasian ("modulaattorin") alipainekalvo vuotaa tai on vanhuuttaan väsynyt niin, ettei se kehitä oikeaa alipainetta laatikolle.

Kysyin juuri tänään tuon rasian hintaa ja maksaa vaivaiset toista sataa euroa, joten seuraavassa saumassa vaihdan sen (+tiivisteen), kun ei ole tuon kalliimpi. Sen jälkeen teen uudelleen säätöyritykset, katsotaan sitten, joko tulee "tolkkua" touhuun... :roll:

Pakko saada kuntoon, kun pääsin siitä ASD-perän ulinastakin eroon. Sitähän vielä alkaa nauttimaan autolla ajelusta kun voi niskoja hierottaa muuallakin kuin autoa ajaessa... :shock:
Sen verran sain aikaiseksi, että kävin paikallisessa KL-varaosassa raatailemassa kyseisestä vihreästä mötikästä ja päädyin tilaamaan kyseisen mötikän. Maksoi vähän päälle kympin. Jäin siihen käsitykseen, että sen pitäisi olla alipainekalvo. Ensi viikolla pitäisi osan tulla joten silloin näkee vaikuttaako tuo mitenkään..toivotaan parasta. En ole kehdannut alkaa koskemaan lootan säätöihin ennen, kuin saan poisluettua tuon alipainevuodon mahdollisuuden.

Sellaista tietoa olen saanut myös, että tuon modulaattorin rikkoutuminen on suht harvinaista esim. kyseisessä liikkeessä josta osan tilasin, oltiin myyty ennen vain yksi modulaattori ja sekin yli kaks vuotta sitten.

Vaihdanpa itsekin ensin tuon, kun ei sen kalliimpi ole. Pitänee käydä asian tiimoilta mb-osassa heti alkuviikosta. Toisilla tapahtunutta on myös se, että jossain huollon yhteydessä ovat sekoittaneet alipaineletkujen paikat, jolloin vahtaminen on mennyt poskilleen. Itselläni tuon "pötkäleen" letku nimittäin lähtee keulaan päin, siis poispäin vaihteistosta :!:

Liekkö lankussani loppupeleissä edes nuo letkut oikeissa paikoissaan. Pitäneeköhän vielä siis varmistaa alipaineletkujen reitit, ennen projektin finaalia :evil: Kun vain saisi jostain piirroksen käsiin jossa kerrotaan mikä letku pitäisi mennä mihinkin paikkaan :?:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”