Saako luistoneston ja ajonhallinnan pois päältä?
Saako luistoneston ja ajonhallinnan pois päältä?
Kuinkas W211 vetoluiston esto ja ajonhallinta on käyttäjän valittavissa?
Tässä on kaksi kiinnostavaa kohtaa. Vetoluiston esto saattaa häiritä hitaalla nopeudella kinoksessa kömpimistä, joten se olisi hyvä saada tarvittaessa pois päältä.
Ajonhallintaa en halua ikinä kokonaan pois päältä, mutta ajonhallinnan "tiukkuudesta" on eri valmistajilla eri käsitys. Audi quattrolla voisin ajaa koko talven hieman luistellen ja ESP päällä, koska se ei pikkumaisesti puutu tarkoitukselliseen nelipyöräohjaukseen kunhan ei mennä karvanoppaKorollan luistokulmiin. BMW kuulemma sallii jopa ajonhallinnan eri asteita, tyyliin kädetön kuski kesärenkailla, hillityt luistot sallittuja ja kokonaan pois.
Onko W211 suojelusenkelille mahdollista kertoa, että sen odotetaan sallivan kevyt nelipyöräohjaaminen mutta olevan koko ajan vahdissa taustalla mahdollisen lipsahduksen varalta?
Kevyen nelipyöräohjauksen mittana voi tässä ajatella lievää yliohjausta takapyörät noin sentin etupyörien jäljen ulkopuolella siten ettei saa sakkoa vaikka perässä ajava poliisi arvioisi suoritusta.
Tässä on kaksi kiinnostavaa kohtaa. Vetoluiston esto saattaa häiritä hitaalla nopeudella kinoksessa kömpimistä, joten se olisi hyvä saada tarvittaessa pois päältä.
Ajonhallintaa en halua ikinä kokonaan pois päältä, mutta ajonhallinnan "tiukkuudesta" on eri valmistajilla eri käsitys. Audi quattrolla voisin ajaa koko talven hieman luistellen ja ESP päällä, koska se ei pikkumaisesti puutu tarkoitukselliseen nelipyöräohjaukseen kunhan ei mennä karvanoppaKorollan luistokulmiin. BMW kuulemma sallii jopa ajonhallinnan eri asteita, tyyliin kädetön kuski kesärenkailla, hillityt luistot sallittuja ja kokonaan pois.
Onko W211 suojelusenkelille mahdollista kertoa, että sen odotetaan sallivan kevyt nelipyöräohjaaminen mutta olevan koko ajan vahdissa taustalla mahdollisen lipsahduksen varalta?
Kevyen nelipyöräohjauksen mittana voi tässä ajatella lievää yliohjausta takapyörät noin sentin etupyörien jäljen ulkopuolella siten ettei saa sakkoa vaikka perässä ajava poliisi arvioisi suoritusta.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Taitaa sitten olla modifioitu auto jos ESP lähtee kokonaan pois siitä napista. Lumipöperöstä liikkeelle lähtöä varten ja vastaaviin tilanteisiinhan se nappi on tarkoitettukin. Enpä muista milloin olisin itse siihen kajonnut.Pega kirjoitti:Ainakin kaverilla 320cdi:tä saa napilla molemmat pois, tosin vetoluiston estoa on kuulemma harvoin tarvinnut poistaa vaikka ajelee huonostihoidettuja teitä maaseudulla enimmäkseen, ei kuulemma hitaassa vauhdissa kovin herkästi tapa etenemistä.
Ahaa pitääpäs kysästä onko siihe jotain muutoksia tehty yhellä pajalla, luulin ett ihan normaalia ett saa toisen tai molemmat pois päältä valinnan mukaantähtikuljettaja kirjoitti:Taitaa sitten olla modifioitu auto jos ESP lähtee kokonaan pois siitä napista. Lumipöperöstä liikkeelle lähtöä varten ja vastaaviin tilanteisiinhan se nappi on tarkoitettukin. Enpä muista milloin olisin itse siihen kajonnut.Pega kirjoitti:Ainakin kaverilla 320cdi:tä saa napilla molemmat pois, tosin vetoluiston estoa on kuulemma harvoin tarvinnut poistaa vaikka ajelee huonostihoidettuja teitä maaseudulla enimmäkseen, ei kuulemma hitaassa vauhdissa kovin herkästi tapa etenemistä.
Ot:nä onkos toi muuten sit normia ett toi mun 202 200cdi käyttää asr poiskytkettynä jarruja tasaamaan takapyörien sutimista vähän niinku olis lukko perä
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
kun esp nappulasta painaa syttyy kolmio mittariin, sitten kun sutii kolmio vilkkuu ja sutivaa pyörää jarrutellan(ainakin näin kaikissa 203 malleissa ollut missä tota kokeillut"testailut useampia kuin yhden..." väliltä 00-07)JIs kirjoitti:Lähtee sekä luistonesto että ajonvakautus molemmat pois samalla ESP-napin painalluksella. Keltainen kolmio möllöttää eikä vakionopeussäädin toimi. Ja näin näyttää olevan tässä 211:ssa aivan samoin kuin 203:ssakin oli, aivan tehtaan jäljiltä.
E: "dyno modessa" lähtee kaikki esp asb bas ym... pois päältä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Tarkkaan ottaen oltiin molemmat väärässä. Muistin kyllä (väärin) että 211:n ESP olisi jäänyt päälle mutta pienemmällä puuttumiskynnyksellä mutta se kytkeytyykin muuten pois päältä paitsi jarruttaessa. Eli ESP-napistakin pois päältä laitettuna ESP toimii normaalisti jos painaa jarruja.JIs kirjoitti:Lähtee sekä luistonesto että ajonvakautus molemmat pois samalla ESP-napin painalluksella. Keltainen kolmio möllöttää eikä vakionopeussäädin toimi. Ja näin näyttää olevan tässä 211:ssa aivan samoin kuin 203:ssakin oli, aivan tehtaan jäljiltä.
Eikös noita ESPejä ole monenlaisia, riippuen hieman mallista.
joissakin malleissa saa ESPin pois mutta se menee takaisin päälle kun vauhti kasvaa tarpeeksi.
Esim omassani saa ESPin pois eikä se mene päälle kuin kytkimestä.
ja sutii niin paljon kuin kaasua painaa, mitään renkaita ei jarruteta.
Se myös sallii jonkin verran enemmän sutimista kuin tavallinen.
Saman tyyppinen on kuulemma w211 AMG:n ESPi
dyno onnistui ilman dynomodea.
joissakin malleissa saa ESPin pois mutta se menee takaisin päälle kun vauhti kasvaa tarpeeksi.
Esim omassani saa ESPin pois eikä se mene päälle kuin kytkimestä.
ja sutii niin paljon kuin kaasua painaa, mitään renkaita ei jarruteta.
Se myös sallii jonkin verran enemmän sutimista kuin tavallinen.
Saman tyyppinen on kuulemma w211 AMG:n ESPi
dyno onnistui ilman dynomodea.
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Kiitokset vastauksista! Eihän se vastaajan vika ole ellei vastaus miellytä
Nimittäin luistoneston osalta uskon kyllä tulevani toimeen, mutta lähinnä epäilyttää kuinka paranoidi tuo ESP on auton liikkuessa.
Tappisladia en tarvi, kunhan suojelusenkeli antaa minun kääntää auton siten että takapyörien nastoista jää 1-2 sentin naarmut jäähän aivan vähän etupyörän jälkien ulkopuolelle.
Jos tuon saa tehdä rauhassa (ei kaasulla vedättäen joten vetoluiston esto ei siis aktivoidu), niin sitten Enkeli saa sitä leveämmät heilurit ottaa kiinni, koska niitä en aio aktiivisesti käyttää.
Nimittäin luistoneston osalta uskon kyllä tulevani toimeen, mutta lähinnä epäilyttää kuinka paranoidi tuo ESP on auton liikkuessa.
Tappisladia en tarvi, kunhan suojelusenkeli antaa minun kääntää auton siten että takapyörien nastoista jää 1-2 sentin naarmut jäähän aivan vähän etupyörän jälkien ulkopuolelle.
Jos tuon saa tehdä rauhassa (ei kaasulla vedättäen joten vetoluiston esto ei siis aktivoidu), niin sitten Enkeli saa sitä leveämmät heilurit ottaa kiinni, koska niitä en aio aktiivisesti käyttää.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Ei toi ESP ole yliherkkä kun 211 voi pyörittää donitseja asfaltilla ja vetää aika näyttäviä latukaisia. Tänään käytiin jääradalla kaverin kans ja komeesti 320cdi meni rataa linkussa740 GLE kirjoitti:Kiitokset vastauksista! Eihän se vastaajan vika ole ellei vastaus miellytä
Nimittäin luistoneston osalta uskon kyllä tulevani toimeen, mutta lähinnä epäilyttää kuinka paranoidi tuo ESP on auton liikkuessa.
Tappisladia en tarvi, kunhan suojelusenkeli antaa minun kääntää auton siten että takapyörien nastoista jää 1-2 sentin naarmut jäähän aivan vähän etupyörän jälkien ulkopuolelle.
Jos tuon saa tehdä rauhassa (ei kaasulla vedättäen joten vetoluiston esto ei siis aktivoidu), niin sitten Enkeli saa sitä leveämmät heilurit ottaa kiinni, koska niitä en aio aktiivisesti käyttää.
Asia selvä. "Tarvitsemani" luistokulma on erittäin pieni, joten sen puolesta ESP:ta ei edes tarvinne saada pois päältä ollenkaan.Pega kirjoitti:Ei toi ESP ole yliherkkä kun 211 voi pyörittää donitseja asfaltilla ja vetää aika näyttäviä latukaisia. Tänään käytiin jääradalla kaverin kans ja komeesti 320cdi meni rataa linkussa740 GLE kirjoitti: Nimittäin luistoneston osalta uskon kyllä tulevani toimeen, mutta lähinnä epäilyttää kuinka paranoidi tuo ESP on auton liikkuessa.
Vastaohjausta vaativaa luistoa vältän, mutta esim. väärin päin kallistetuissa hitaissa kaarteissa kuten liikenneympyröissä on varmempi olo kun yliohjausta on sen verran että ohjausta saa kaartaessaan palauttaa hieman takaisin keskiasentoa kohden eikä siis tarvitse pelätä mahdollista nokkaluisua.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Lainataan vanhaa aihetta, kun kysymys sivuaa sitä...
Ilmeni seuraavanlainen ongelma: Ostin käytetyn rengassarjan, 2 rengasta leveämmät ja myöskin hieman eri korkeusprofiililla, kuin 2 muuta rengasta.
Nyt auto ei anna pitää vakionopeudensäädintä päällä, koska etu ja takapyörät pyörivät "eri nopeudella". Eli tavallaan koko ajan päällä sama ilmiö, kuin liukkaalla ajettaessa, takapyörien pidon kadottua -> vakkari tippuu pois päältä.
Voiko tätä ongelmaa ohittaa jollain tavalla, eli saakohan tuota toimintoa ohjelmoitua pois, ettei tiputtaisi vakkaria pois?
Tai saako jotenkin muuten järjestelmää ohitettua...?
Ilmeni seuraavanlainen ongelma: Ostin käytetyn rengassarjan, 2 rengasta leveämmät ja myöskin hieman eri korkeusprofiililla, kuin 2 muuta rengasta.
Nyt auto ei anna pitää vakionopeudensäädintä päällä, koska etu ja takapyörät pyörivät "eri nopeudella". Eli tavallaan koko ajan päällä sama ilmiö, kuin liukkaalla ajettaessa, takapyörien pidon kadottua -> vakkari tippuu pois päältä.
Voiko tätä ongelmaa ohittaa jollain tavalla, eli saakohan tuota toimintoa ohjelmoitua pois, ettei tiputtaisi vakkaria pois?
Tai saako jotenkin muuten järjestelmää ohitettua...?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jep helpo korjaus laittamalla saman kokiset renkaat joka kulmaanRainmaker kirjoitti:Lainataan vanhaa aihetta, kun kysymys sivuaa sitä...
Ilmeni seuraavanlainen ongelma: Ostin käytetyn rengassarjan, 2 rengasta leveämmät ja myöskin hieman eri korkeusprofiililla, kuin 2 muuta rengasta.
Nyt auto ei anna pitää vakionopeudensäädintä päällä, koska etu ja takapyörät pyörivät "eri nopeudella". Eli tavallaan koko ajan päällä sama ilmiö, kuin liukkaalla ajettaessa, takapyörien pidon kadottua -> vakkari tippuu pois päältä.
Voiko tätä ongelmaa ohittaa jollain tavalla, eli saakohan tuota toimintoa ohjelmoitua pois, ettei tiputtaisi vakkaria pois?
Tai saako jotenkin muuten järjestelmää ohitettua...?
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
No shit Sherlock!CDI203 kirjoitti:Jep helpo korjaus laittamalla saman kokiset renkaat joka kulmaanRainmaker kirjoitti:Lainataan vanhaa aihetta, kun kysymys sivuaa sitä...
Ilmeni seuraavanlainen ongelma: Ostin käytetyn rengassarjan, 2 rengasta leveämmät ja myöskin hieman eri korkeusprofiililla, kuin 2 muuta rengasta.
Nyt auto ei anna pitää vakionopeudensäädintä päällä, koska etu ja takapyörät pyörivät "eri nopeudella". Eli tavallaan koko ajan päällä sama ilmiö, kuin liukkaalla ajettaessa, takapyörien pidon kadottua -> vakkari tippuu pois päältä.
Voiko tätä ongelmaa ohittaa jollain tavalla, eli saakohan tuota toimintoa ohjelmoitua pois, ettei tiputtaisi vakkaria pois?
Tai saako jotenkin muuten järjestelmää ohitettua...?
Käytettynä ostetussa vannesarjassa vaan olisi päällä nuo renkaat, joilla olisi käyttöikää vielä jäljellä, mutta kai ne saa sitten heittää menemään, jos vakkaria ei saa niillä mitenkään toimimaan.
Varsin "fiksu" Mersumies kyllä sitten ollut, joka on tuollaisen sekarengastuksen vanteisiin ostanut.
Tuntuu että monasti renkaiden ja vanteiden hankinnassa AINOA kriteeri on ulkonäkö... mitäs sitä nyt jos auto on hirvee uratutka/vesisuksi/täryjyrä, kunhan se näyttää vaan v**un (omasta mielestä!) hyvältä.
Jos sekarengastusta käyttää niin tarttis aina laskea kehä vastaamaan erittäin lähelle toisiaan. Toki sitten 'tehollinen' kehä voi olla vielä hieman eri kuin laskennallinen, ja tulos on tiedossa.
Onkohan muuten vakkuutusyhtiöllä jotain sanomista jos selviää että mällätty auto on ollut dynomoodissa?
Jos sekarengastusta käyttää niin tarttis aina laskea kehä vastaamaan erittäin lähelle toisiaan. Toki sitten 'tehollinen' kehä voi olla vielä hieman eri kuin laskennallinen, ja tulos on tiedossa.
Onkohan muuten vakkuutusyhtiöllä jotain sanomista jos selviää että mällätty auto on ollut dynomoodissa?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ei maha vakkari pelata dynomoodissakaan kun nopeustieto on ristiriitanen?MHe kirjoitti:Tuntuu että monasti renkaiden ja vanteiden hankinnassa AINOA kriteeri on ulkonäkö... mitäs sitä nyt jos auto on hirvee uratutka/vesisuksi/täryjyrä, kunhan se näyttää vaan v**un (omasta mielestä!) hyvältä.
Jos sekarengastusta käyttää niin tarttis aina laskea kehä vastaamaan erittäin lähelle toisiaan. Toki sitten 'tehollinen' kehä voi olla vielä hieman eri kuin laskennallinen, ja tulos on tiedossa.
Onkohan muuten vakkuutusyhtiöllä jotain sanomista jos selviää että mällätty auto on ollut dynomoodissa?
Muuten voi varmaan ohittaa mutt vakkari taitaa lopettaa toimintansa kun ohittelee luistonestot yms abs antureita tarvitsevat toiminnot
Juu ei varmaankaan toimi, sinänsä hyvä nootti tälle välikysyjälle että lähes turha etsiä muuta ratkaisua (tuskin mikään open source syteemi on mihin kauhee guru vois ohjelmoida vakkarin käyttämän nopeustiedon vaan yhdestä anturista). Noihin aiempiin luistopoistatteluihin vaan dynosta kommentoin... ei tää vielä mikän amerikka ole, ja mustia laatikoita ei (vielä) autoissa ole, mutta periaatteesahan tuon saattais saada selville mällätystä autosta?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Jos joutuu onnettomuuteen esimerkiksi tämän juttuketjun varusteilla, niin kevyemmässäkin onnettomuudessä voi vakuutusyhtiö tarttua muutoskatsastamattomiin, erikoisen kokoisiin renkaisiin, jotka sotkevat ajovakautuksen ja ABS:n toiminan. Sitten jos sattuu olemaan kuolemaan johtanut onnettomuus, niin tutkijalautakunta tutkii hyvinkin tarkkaan..--> http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.n ... endocument
jos esp äois päältä napista ei toimi vakkari ainakaan feisliftissä. Joten epäilen ettei dynomodessa toimi myoskään.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex