Saako luistoneston ja ajonhallinnan pois päältä?

Vastaa Viestiin
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Saako luistoneston ja ajonhallinnan pois päältä?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kuinkas W211 vetoluiston esto ja ajonhallinta on käyttäjän valittavissa?

Tässä on kaksi kiinnostavaa kohtaa. Vetoluiston esto saattaa häiritä hitaalla nopeudella kinoksessa kömpimistä, joten se olisi hyvä saada tarvittaessa pois päältä.

Ajonhallintaa en halua ikinä kokonaan pois päältä, mutta ajonhallinnan "tiukkuudesta" on eri valmistajilla eri käsitys. Audi quattrolla voisin ajaa koko talven hieman luistellen ja ESP päällä, koska se ei pikkumaisesti puutu tarkoitukselliseen nelipyöräohjaukseen kunhan ei mennä karvanoppaKorollan luistokulmiin. BMW kuulemma sallii jopa ajonhallinnan eri asteita, tyyliin kädetön kuski kesärenkailla, hillityt luistot sallittuja ja kokonaan pois.

Onko W211 suojelusenkelille mahdollista kertoa, että sen odotetaan sallivan kevyt nelipyöräohjaaminen mutta olevan koko ajan vahdissa taustalla mahdollisen lipsahduksen varalta?

Kevyen nelipyöräohjauksen mittana voi tässä ajatella lievää yliohjausta takapyörät noin sentin etupyörien jäljen ulkopuolella siten ettei saa sakkoa vaikka perässä ajava poliisi arvioisi suoritusta.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Ainakin kaverilla 320cdi:tä saa napilla molemmat pois, tosin vetoluiston estoa on kuulemma harvoin tarvinnut poistaa vaikka ajelee huonostihoidettuja teitä maaseudulla enimmäkseen, ei kuulemma hitaassa vauhdissa kovin herkästi tapa etenemistä.
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Siinä on kojelaudassa nappi joka painettuna mahdollistaa kohtuu näyttävätkin sladit. Miinuksena menetetään vakkari ja mittaristossa mollottaa keltainen valo. Vaikka nappi ei olisikaan painettuna, W211 kulkee aika hyvin lumessa ja liukkaalla.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Pega kirjoitti:Ainakin kaverilla 320cdi:tä saa napilla molemmat pois, tosin vetoluiston estoa on kuulemma harvoin tarvinnut poistaa vaikka ajelee huonostihoidettuja teitä maaseudulla enimmäkseen, ei kuulemma hitaassa vauhdissa kovin herkästi tapa etenemistä.
Taitaa sitten olla modifioitu auto jos ESP lähtee kokonaan pois siitä napista. Lumipöperöstä liikkeelle lähtöä varten ja vastaaviin tilanteisiinhan se nappi on tarkoitettukin. Enpä muista milloin olisin itse siihen kajonnut.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

tähtikuljettaja kirjoitti:
Pega kirjoitti:Ainakin kaverilla 320cdi:tä saa napilla molemmat pois, tosin vetoluiston estoa on kuulemma harvoin tarvinnut poistaa vaikka ajelee huonostihoidettuja teitä maaseudulla enimmäkseen, ei kuulemma hitaassa vauhdissa kovin herkästi tapa etenemistä.
Taitaa sitten olla modifioitu auto jos ESP lähtee kokonaan pois siitä napista. Lumipöperöstä liikkeelle lähtöä varten ja vastaaviin tilanteisiinhan se nappi on tarkoitettukin. Enpä muista milloin olisin itse siihen kajonnut.
Ahaa pitääpäs kysästä onko siihe jotain muutoksia tehty yhellä pajalla, luulin ett ihan normaalia ett saa toisen tai molemmat pois päältä valinnan mukaan :oops:

Ot:nä onkos toi muuten sit normia ett toi mun 202 200cdi käyttää asr poiskytkettynä jarruja tasaamaan takapyörien sutimista vähän niinku olis lukko perä
JIs
Viestit: 40
Liittynyt: 01.4.2007 20:41

Viesti Kirjoittaja JIs »

Lähtee sekä luistonesto että ajonvakautus molemmat pois samalla ESP-napin painalluksella. Keltainen kolmio möllöttää eikä vakionopeussäädin toimi. Ja näin näyttää olevan tässä 211:ssa aivan samoin kuin 203:ssakin oli, aivan tehtaan jäljiltä.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

JIs kirjoitti:Lähtee sekä luistonesto että ajonvakautus molemmat pois samalla ESP-napin painalluksella. Keltainen kolmio möllöttää eikä vakionopeussäädin toimi. Ja näin näyttää olevan tässä 211:ssa aivan samoin kuin 203:ssakin oli, aivan tehtaan jäljiltä.
kun esp nappulasta painaa syttyy kolmio mittariin, sitten kun sutii kolmio vilkkuu ja sutivaa pyörää jarrutellan(ainakin näin kaikissa 203 malleissa ollut missä tota kokeillut"testailut useampia kuin yhden..." väliltä 00-07)

E: "dyno modessa" lähtee kaikki esp asb bas ym... pois päältä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

JIs kirjoitti:Lähtee sekä luistonesto että ajonvakautus molemmat pois samalla ESP-napin painalluksella. Keltainen kolmio möllöttää eikä vakionopeussäädin toimi. Ja näin näyttää olevan tässä 211:ssa aivan samoin kuin 203:ssakin oli, aivan tehtaan jäljiltä.
Tarkkaan ottaen oltiin molemmat väärässä. Muistin kyllä (väärin) että 211:n ESP olisi jäänyt päälle mutta pienemmällä puuttumiskynnyksellä mutta se kytkeytyykin muuten pois päältä paitsi jarruttaessa. Eli ESP-napistakin pois päältä laitettuna ESP toimii normaalisti jos painaa jarruja.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kaikki avustimet saa pois ajotietokoneen Dynomode moodissa. Myös jarrut tuntuvat menevän perinteiseksi, ilman sähkötehostusta. Vaikka ESP:n ottaa pois, niin tosiaan sutivaa pyörää jarrutellaan edelleen. Penkitys ei onnistu ollenkaan ilman dynomodea.
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Eikös noita ESPejä ole monenlaisia, riippuen hieman mallista.
joissakin malleissa saa ESPin pois mutta se menee takaisin päälle kun vauhti kasvaa tarpeeksi.

Esim omassani saa ESPin pois eikä se mene päälle kuin kytkimestä.
ja sutii niin paljon kuin kaasua painaa, mitään renkaita ei jarruteta.
Se myös sallii jonkin verran enemmän sutimista kuin tavallinen.
Saman tyyppinen on kuulemma w211 AMG:n ESPi
dyno onnistui ilman dynomodea.
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kiitokset vastauksista! Eihän se vastaajan vika ole ellei vastaus miellytä :)

Nimittäin luistoneston osalta uskon kyllä tulevani toimeen, mutta lähinnä epäilyttää kuinka paranoidi tuo ESP on auton liikkuessa.

Tappisladia en tarvi, kunhan suojelusenkeli antaa minun kääntää auton siten että takapyörien nastoista jää 1-2 sentin naarmut jäähän aivan vähän etupyörän jälkien ulkopuolelle.

Jos tuon saa tehdä rauhassa (ei kaasulla vedättäen joten vetoluiston esto ei siis aktivoidu), niin sitten Enkeli saa sitä leveämmät heilurit ottaa kiinni, koska niitä en aio aktiivisesti käyttää.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

740 GLE kirjoitti:Kiitokset vastauksista! Eihän se vastaajan vika ole ellei vastaus miellytä :)

Nimittäin luistoneston osalta uskon kyllä tulevani toimeen, mutta lähinnä epäilyttää kuinka paranoidi tuo ESP on auton liikkuessa.

Tappisladia en tarvi, kunhan suojelusenkeli antaa minun kääntää auton siten että takapyörien nastoista jää 1-2 sentin naarmut jäähän aivan vähän etupyörän jälkien ulkopuolelle.

Jos tuon saa tehdä rauhassa (ei kaasulla vedättäen joten vetoluiston esto ei siis aktivoidu), niin sitten Enkeli saa sitä leveämmät heilurit ottaa kiinni, koska niitä en aio aktiivisesti käyttää.
Ei toi ESP ole yliherkkä kun 211 voi pyörittää donitseja asfaltilla ja vetää aika näyttäviä latukaisia. Tänään käytiin jääradalla kaverin kans ja komeesti 320cdi meni rataa linkussa
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Pega kirjoitti:
740 GLE kirjoitti: Nimittäin luistoneston osalta uskon kyllä tulevani toimeen, mutta lähinnä epäilyttää kuinka paranoidi tuo ESP on auton liikkuessa.
Ei toi ESP ole yliherkkä kun 211 voi pyörittää donitseja asfaltilla ja vetää aika näyttäviä latukaisia. Tänään käytiin jääradalla kaverin kans ja komeesti 320cdi meni rataa linkussa
Asia selvä. "Tarvitsemani" luistokulma on erittäin pieni, joten sen puolesta ESP:ta ei edes tarvinne saada pois päältä ollenkaan.

Vastaohjausta vaativaa luistoa vältän, mutta esim. väärin päin kallistetuissa hitaissa kaarteissa kuten liikenneympyröissä on varmempi olo kun yliohjausta on sen verran että ohjausta saa kaartaessaan palauttaa hieman takaisin keskiasentoa kohden eikä siis tarvitse pelätä mahdollista nokkaluisua.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Rainmaker
Viestit: 6
Liittynyt: 31.8.2012 17:41
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Rainmaker »

Lainataan vanhaa aihetta, kun kysymys sivuaa sitä...

Ilmeni seuraavanlainen ongelma: Ostin käytetyn rengassarjan, 2 rengasta leveämmät ja myöskin hieman eri korkeusprofiililla, kuin 2 muuta rengasta.

Nyt auto ei anna pitää vakionopeudensäädintä päällä, koska etu ja takapyörät pyörivät "eri nopeudella". Eli tavallaan koko ajan päällä sama ilmiö, kuin liukkaalla ajettaessa, takapyörien pidon kadottua -> vakkari tippuu pois päältä.

Voiko tätä ongelmaa ohittaa jollain tavalla, eli saakohan tuota toimintoa ohjelmoitua pois, ettei tiputtaisi vakkaria pois?
Tai saako jotenkin muuten järjestelmää ohitettua...?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Rainmaker kirjoitti:Lainataan vanhaa aihetta, kun kysymys sivuaa sitä...

Ilmeni seuraavanlainen ongelma: Ostin käytetyn rengassarjan, 2 rengasta leveämmät ja myöskin hieman eri korkeusprofiililla, kuin 2 muuta rengasta.

Nyt auto ei anna pitää vakionopeudensäädintä päällä, koska etu ja takapyörät pyörivät "eri nopeudella". Eli tavallaan koko ajan päällä sama ilmiö, kuin liukkaalla ajettaessa, takapyörien pidon kadottua -> vakkari tippuu pois päältä.

Voiko tätä ongelmaa ohittaa jollain tavalla, eli saakohan tuota toimintoa ohjelmoitua pois, ettei tiputtaisi vakkaria pois?
Tai saako jotenkin muuten järjestelmää ohitettua...?
Jep helpo korjaus laittamalla saman kokiset renkaat joka kulmaan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Rainmaker
Viestit: 6
Liittynyt: 31.8.2012 17:41
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Rainmaker »

CDI203 kirjoitti:
Rainmaker kirjoitti:Lainataan vanhaa aihetta, kun kysymys sivuaa sitä...

Ilmeni seuraavanlainen ongelma: Ostin käytetyn rengassarjan, 2 rengasta leveämmät ja myöskin hieman eri korkeusprofiililla, kuin 2 muuta rengasta.

Nyt auto ei anna pitää vakionopeudensäädintä päällä, koska etu ja takapyörät pyörivät "eri nopeudella". Eli tavallaan koko ajan päällä sama ilmiö, kuin liukkaalla ajettaessa, takapyörien pidon kadottua -> vakkari tippuu pois päältä.

Voiko tätä ongelmaa ohittaa jollain tavalla, eli saakohan tuota toimintoa ohjelmoitua pois, ettei tiputtaisi vakkaria pois?
Tai saako jotenkin muuten järjestelmää ohitettua...?
Jep helpo korjaus laittamalla saman kokiset renkaat joka kulmaan
No shit Sherlock!

Käytettynä ostetussa vannesarjassa vaan olisi päällä nuo renkaat, joilla olisi käyttöikää vielä jäljellä, mutta kai ne saa sitten heittää menemään, jos vakkaria ei saa niillä mitenkään toimimaan.

Varsin "fiksu" Mersumies kyllä sitten ollut, joka on tuollaisen sekarengastuksen vanteisiin ostanut.
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Tuntuu että monasti renkaiden ja vanteiden hankinnassa AINOA kriteeri on ulkonäkö... mitäs sitä nyt jos auto on hirvee uratutka/vesisuksi/täryjyrä, kunhan se näyttää vaan v**un (omasta mielestä!) hyvältä.

Jos sekarengastusta käyttää niin tarttis aina laskea kehä vastaamaan erittäin lähelle toisiaan. Toki sitten 'tehollinen' kehä voi olla vielä hieman eri kuin laskennallinen, ja tulos on tiedossa.

Onkohan muuten vakkuutusyhtiöllä jotain sanomista jos selviää että mällätty auto on ollut dynomoodissa? :evil:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

MHe kirjoitti:Tuntuu että monasti renkaiden ja vanteiden hankinnassa AINOA kriteeri on ulkonäkö... mitäs sitä nyt jos auto on hirvee uratutka/vesisuksi/täryjyrä, kunhan se näyttää vaan v**un (omasta mielestä!) hyvältä.

Jos sekarengastusta käyttää niin tarttis aina laskea kehä vastaamaan erittäin lähelle toisiaan. Toki sitten 'tehollinen' kehä voi olla vielä hieman eri kuin laskennallinen, ja tulos on tiedossa.

Onkohan muuten vakkuutusyhtiöllä jotain sanomista jos selviää että mällätty auto on ollut dynomoodissa? :evil:
Ei maha vakkari pelata dynomoodissakaan kun nopeustieto on ristiriitanen?
Muuten voi varmaan ohittaa mutt vakkari taitaa lopettaa toimintansa kun ohittelee luistonestot yms abs antureita tarvitsevat toiminnot
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Juu ei varmaankaan toimi, sinänsä hyvä nootti tälle välikysyjälle että lähes turha etsiä muuta ratkaisua (tuskin mikään open source syteemi on mihin kauhee guru vois ohjelmoida vakkarin käyttämän nopeustiedon vaan yhdestä anturista). Noihin aiempiin luistopoistatteluihin vaan dynosta kommentoin... ei tää vielä mikän amerikka ole, ja mustia laatikoita ei (vielä) autoissa ole, mutta periaatteesahan tuon saattais saada selville mällätystä autosta?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Jos joutuu onnettomuuteen esimerkiksi tämän juttuketjun varusteilla, niin kevyemmässäkin onnettomuudessä voi vakuutusyhtiö tarttua muutoskatsastamattomiin, erikoisen kokoisiin renkaisiin, jotka sotkevat ajovakautuksen ja ABS:n toiminan. Sitten jos sattuu olemaan kuolemaan johtanut onnettomuus, niin tutkijalautakunta tutkii hyvinkin tarkkaan..--> http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.n ... endocument
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

jos esp äois päältä napista ei toimi vakkari ainakaan feisliftissä. Joten epäilen ettei dynomodessa toimi myoskään.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 sähkö”