Lähtökohtana on siis -85 200, joskus aikoinaan arabian suunnalta tuotu laite. Vanhasta rekisteriotteesta päätellen tammikuussa -87 päätynyt tänne kylmään pohjolaan.
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/6772_24022009090_1.jpg)
Tuossa lähtökohta. Lyhyesti tähän mennessä tehtyä:
Muovikyljet, korin väriin maalattuna
Kesävanteina w202 vakio alut, talvivanteina 15-reikäset
Takaluukku E-mallinen
Takavalot E-malli
Etuvalot Eagle-eye projektorit
Kirkkaat vilkut
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/6772_2010_2_2.jpg)
Tuon näköinen suunnilleen nykyään, ei kesän jälkeen ole jaksanut pestä.
Alkuun sai tapella kaasarin ja päin veetä vedettyjen alipaineletkujen kanssa kunnes viimevuoden tammikuussa hankin pihaan purku mesen, alkuperäinen ajatus oli saada siitä m102 koneeseen sopiva ilmastoinnin kompura, mutta vaihdoin loppupeleissä koko tekniikan. Vanhasta rouvasta tuli siis epävirallisesti 230E.
Joulukuun loppupuolella tein useamman reissun tuohon Jyväskylän autokatsastukseen ja aloin selvitellä muutoskatsastuksen kiemuroita. Tarpeeksi kauan työntekijöiden aikaa vietyäni marssin ison paperipinon kanssa konttorille ja vanha rouva sai papereihin merkinnän tekniikan vaihdosta.
Konttori hyväksyi itänaapurin sivustolta printtaillut paperit joista kävi esiin että jarrut, alusta, jouset ja iskarit on vastaavanlaiset. KL:n sivuja suosittelivat lähteeksi, mutta ne eivät tunne tuota 124.020 mallia enää.
Kokonaisprosenteiksi otteeseen merkittiin 28%, joista moottori 14%, vaihteisto, kardaani ja perä 8%, etulamput 2%, takalamput 2%, etusäleikkö (etrasta kromilistalla askarreltu avari-henkinen) 1% ja E-mallin takaluukun kansi 1%.
Vaikka alku näytti lupaavalta, niin ei kauaa mennyt kun pääsin ke-jet ongelmaisten kerhoon. Sen kanssa tuli tapeltua jo sen verran että tein päätöksen Megasquirttiin siirtymisestä. Projektia varten suunnilleen kaikki osat kasassa, vielä imusarjaa pitäisi muokkailla. Tuntuu olevan vaan kiven alla 16.5 tai 17mm poranterät jotka normi-istukkaan sais asettumaan. Tai sitten hintaa on aika reippaasti, tarvis porata vain 4kpl 10mm syvyistä reikää, ja yli 20€ terästä on tarpeeseen suhteutettuna paljon.
Hankin valmiin MS + johtosarjapaketin, ja sarjassa tulleen TPS-anturin vuoksi aika reilusti joutui imusarjaa ja kaasuläppäkoteloa muokkailla:
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/6772_imusarja_1.jpg)
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/6772_kaasulppkotelo_1.jpg)
Ongelmaksi tulee se, ettei tahdo riittää aikaa tuohon puuhasteluun, joten pakko tuota ke-jettiäkin jotenkin pitää kasassa. Siinä ongelmana on järjetön kulutus sekä korkea tyhjäkäynti. Hankin tuota MS projektia varten toisen imupuolen, ja siinä tullut ilmamäärämittarin potikka näytti aika hyvältä, pitää se ensitöiksi vaihtaa ja säätää kohdilleen.
Käytin vanhaa rouvaa Boschilla testerissä, sieltähän alkoi niitä ongelmia löytyä:
Täyskaasukoskettimessa ylimenovastusta - en tehny asialle mitään, ehjä katkaisin on hyllyssä odottamassa inspiraatiota. Ja kun tuo vaikuttaa vain kaasu pohjassa oloon (mittasin itekin), eikä semmoista ihmettä omalla ajelulla tapahdu juuri koskaan.
Ylä- ja alakammion välinen paine-ero liian suuri - Määräjakaja tai EHA rikki, liian kalliit huoltaa
Ilmamäärämittarin potentiometrin lepojännite liian pieni - Se nyt olis listalla..
Sytytyksen alipaine säädin rikki - se jo uusittu
Tyhjäkäynti kylmänä pyörii siellä jossain kivassa 750 - 800 välillä, lämpimänä päälle 1000. Lämpöanturia ensimmäiseksi epäilly, en jaksanu sitä vielä mittailla. Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt tuon anturin toimintaa, niin vastus pienenee sitä mukaa kun kone lämpenee, eli teoreettisesti:
piuha irti, vastus ääretön
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
piuha suoraan maihin, vastus lähellä nollaa
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
Lähinnä omaksi muistilistaksikin tarkoitettu, mutta lähaikojen suunnitelmissa vielä seuraavanlaista puuhastelua:
Ovien kahvat valkoisiksi, varmaan 3M tarralla kun huonoja kokemuksia maalin pysymisestä kahvoissa. Peileissä pysynyt jo lähes vuoden, eikä mitään merkkejä liiman pettämisestä.
Puskurien törmäyssuojat valkoisiksi, samalla tarralla nekin.
Kattovalo ei toimi kuin ovea avatessa, piirilevy ilmeisesti hajalla joten varaosa-autosta katon etupaneeli + valo kun ovat ihan erilaiset
Kardaanitunneli auton alta käydä puhalluttamassa, muuten kori + runko hyvässä kunnossa.
Vaihdelaatikon ongelmien selvittely, näistä jo olen kysellytkin. Voi olla että puuhastelen tuon vanhan laatikon kanssa kun se tallissa irrallaan, vaihdan kaikki mitä sinne on itse vaihdettavissa ja vaihdan sen alle. Tuossa 230 tekniikassa tais olla 722.408 ja tallissa oleva on 722.411.
Perän stefan vaihto, saas nähdä auttaisko pelkkä huohottimen putsaus. Vasta kun aloin ettiä stefan vaihto-ohjeita, selvis että huohotinkin pitäis putsata. Se olis varmaan ollut paljon helpompaa jos sen olis tehnyt ennen kuin tuon perän asenti paikoilleen..
Perän tukivarsien vaihto, yhdet vaihdettu + taka-apurungon etuhelat. Jos kesällä innostuis ja irrottais varaosa-vehkeestä koko takarungot ja tukivarret, puhaltais, maalais ja vaihtais puslat. Jos ne nyt sais ehjinä irti.
E-mallin konepelti jossain vaiheessa tarkoitus laittaa, yksi olis tiedossakin, mutta kun ei ikinä ole aikaa hakea.
Peräkoukku olis monta kertaa tullut tarpeeseen, pitäis puhaltaa, maalata ja asentaa.
Varaosavehkeestä löytyi myös eberi, jota en vieläkään ole saanut asennettua. Kiertovesipumppu täytyis uusia, on sama kuin mersun oma pumppu. Siitä pitäisi vielä johtoja varmuuden vuoksi uusia. Monella tuntuu olevan ongelmia akun keston kanssa näitä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä käyttäessä, joten harkinnassa myös kakkosakun hankkiminen. Se on vielä suunnitteluasteella.