kyytimiehen 230E - mitähän tälle keksis

Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

kyytimiehen 230E - mitähän tälle keksis

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kun kaikki teksti aiemmin katosi, niin aloitetaan sitten uusiksi.

Lähtökohtana on siis -85 200, joskus aikoinaan arabian suunnalta tuotu laite. Vanhasta rekisteriotteesta päätellen tammikuussa -87 päätynyt tänne kylmään pohjolaan.

Kuva

Tuossa lähtökohta. Lyhyesti tähän mennessä tehtyä:
Muovikyljet, korin väriin maalattuna
Kesävanteina w202 vakio alut, talvivanteina 15-reikäset
Takaluukku E-mallinen
Takavalot E-malli
Etuvalot Eagle-eye projektorit
Kirkkaat vilkut

Kuva

Tuon näköinen suunnilleen nykyään, ei kesän jälkeen ole jaksanut pestä.

Alkuun sai tapella kaasarin ja päin veetä vedettyjen alipaineletkujen kanssa kunnes viimevuoden tammikuussa hankin pihaan purku mesen, alkuperäinen ajatus oli saada siitä m102 koneeseen sopiva ilmastoinnin kompura, mutta vaihdoin loppupeleissä koko tekniikan. Vanhasta rouvasta tuli siis epävirallisesti 230E.

Joulukuun loppupuolella tein useamman reissun tuohon Jyväskylän autokatsastukseen ja aloin selvitellä muutoskatsastuksen kiemuroita. Tarpeeksi kauan työntekijöiden aikaa vietyäni marssin ison paperipinon kanssa konttorille ja vanha rouva sai papereihin merkinnän tekniikan vaihdosta.

Konttori hyväksyi itänaapurin sivustolta printtaillut paperit joista kävi esiin että jarrut, alusta, jouset ja iskarit on vastaavanlaiset. KL:n sivuja suosittelivat lähteeksi, mutta ne eivät tunne tuota 124.020 mallia enää.

Kokonaisprosenteiksi otteeseen merkittiin 28%, joista moottori 14%, vaihteisto, kardaani ja perä 8%, etulamput 2%, takalamput 2%, etusäleikkö (etrasta kromilistalla askarreltu avari-henkinen) 1% ja E-mallin takaluukun kansi 1%.

Vaikka alku näytti lupaavalta, niin ei kauaa mennyt kun pääsin ke-jet ongelmaisten kerhoon. Sen kanssa tuli tapeltua jo sen verran että tein päätöksen Megasquirttiin siirtymisestä. Projektia varten suunnilleen kaikki osat kasassa, vielä imusarjaa pitäisi muokkailla. Tuntuu olevan vaan kiven alla 16.5 tai 17mm poranterät jotka normi-istukkaan sais asettumaan. Tai sitten hintaa on aika reippaasti, tarvis porata vain 4kpl 10mm syvyistä reikää, ja yli 20€ terästä on tarpeeseen suhteutettuna paljon.

Hankin valmiin MS + johtosarjapaketin, ja sarjassa tulleen TPS-anturin vuoksi aika reilusti joutui imusarjaa ja kaasuläppäkoteloa muokkailla:

Kuva

Kuva

Ongelmaksi tulee se, ettei tahdo riittää aikaa tuohon puuhasteluun, joten pakko tuota ke-jettiäkin jotenkin pitää kasassa. Siinä ongelmana on järjetön kulutus sekä korkea tyhjäkäynti. Hankin tuota MS projektia varten toisen imupuolen, ja siinä tullut ilmamäärämittarin potikka näytti aika hyvältä, pitää se ensitöiksi vaihtaa ja säätää kohdilleen.

Käytin vanhaa rouvaa Boschilla testerissä, sieltähän alkoi niitä ongelmia löytyä:
Täyskaasukoskettimessa ylimenovastusta - en tehny asialle mitään, ehjä katkaisin on hyllyssä odottamassa inspiraatiota. Ja kun tuo vaikuttaa vain kaasu pohjassa oloon (mittasin itekin), eikä semmoista ihmettä omalla ajelulla tapahdu juuri koskaan.

Ylä- ja alakammion välinen paine-ero liian suuri - Määräjakaja tai EHA rikki, liian kalliit huoltaa

Ilmamäärämittarin potentiometrin lepojännite liian pieni - Se nyt olis listalla..

Sytytyksen alipaine säädin rikki - se jo uusittu

Tyhjäkäynti kylmänä pyörii siellä jossain kivassa 750 - 800 välillä, lämpimänä päälle 1000. Lämpöanturia ensimmäiseksi epäilly, en jaksanu sitä vielä mittailla. Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt tuon anturin toimintaa, niin vastus pienenee sitä mukaa kun kone lämpenee, eli teoreettisesti:
piuha irti, vastus ääretön :arrow: kone pirkuleen kylmä :arrow: korotettu tyhjäkäynti
piuha suoraan maihin, vastus lähellä nollaa :arrow: kone tosi kuuma. Johdon irrottaminen lämpimällä koneella laski kierroksia aavistuksen, alle 100rpm kuitenkin. Mutta toimii jotenkin noinkin, lähtee hyvin käyntiin niin en liikoja jaksa tuosta stressata, tutkiskelen kun jaksaa.

Lähinnä omaksi muistilistaksikin tarkoitettu, mutta lähaikojen suunnitelmissa vielä seuraavanlaista puuhastelua:

Ovien kahvat valkoisiksi, varmaan 3M tarralla kun huonoja kokemuksia maalin pysymisestä kahvoissa. Peileissä pysynyt jo lähes vuoden, eikä mitään merkkejä liiman pettämisestä.

Puskurien törmäyssuojat valkoisiksi, samalla tarralla nekin.

Kattovalo ei toimi kuin ovea avatessa, piirilevy ilmeisesti hajalla joten varaosa-autosta katon etupaneeli + valo kun ovat ihan erilaiset

Kardaanitunneli auton alta käydä puhalluttamassa, muuten kori + runko hyvässä kunnossa.

Vaihdelaatikon ongelmien selvittely, näistä jo olen kysellytkin. Voi olla että puuhastelen tuon vanhan laatikon kanssa kun se tallissa irrallaan, vaihdan kaikki mitä sinne on itse vaihdettavissa ja vaihdan sen alle. Tuossa 230 tekniikassa tais olla 722.408 ja tallissa oleva on 722.411.

Perän stefan vaihto, saas nähdä auttaisko pelkkä huohottimen putsaus. Vasta kun aloin ettiä stefan vaihto-ohjeita, selvis että huohotinkin pitäis putsata. Se olis varmaan ollut paljon helpompaa jos sen olis tehnyt ennen kuin tuon perän asenti paikoilleen..

Perän tukivarsien vaihto, yhdet vaihdettu + taka-apurungon etuhelat. Jos kesällä innostuis ja irrottais varaosa-vehkeestä koko takarungot ja tukivarret, puhaltais, maalais ja vaihtais puslat. Jos ne nyt sais ehjinä irti.

E-mallin konepelti jossain vaiheessa tarkoitus laittaa, yksi olis tiedossakin, mutta kun ei ikinä ole aikaa hakea.

Peräkoukku olis monta kertaa tullut tarpeeseen, pitäis puhaltaa, maalata ja asentaa.

Varaosavehkeestä löytyi myös eberi, jota en vieläkään ole saanut asennettua. Kiertovesipumppu täytyis uusia, on sama kuin mersun oma pumppu. Siitä pitäisi vielä johtoja varmuuden vuoksi uusia. Monella tuntuu olevan ongelmia akun keston kanssa näitä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä käyttäessä, joten harkinnassa myös kakkosakun hankkiminen. Se on vielä suunnitteluasteella.
Viimeksi muokannut sv22, 29.8.2016 20:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt sitte ylävesiletku alkoi vuotaa :( Tekis mieli vaihtaa se termarikotelon kansi samalla vaivalla alumiiniseen, mutta valmistus kuulemma jo lopetettu. Ei auta ku tapella tuon nykyisen kanssa. Tuo on nyt jo kolmas muovikansi vuoden sisään, ei laatu oikein vakuuta.

Ennenkuin E-mallin konepeltiä voi harkita vakavasti, on vielä yks ongelma ratkaistavana, kuva kertoo parhaiten:

Kuva

Jostain syystä kuskin puolelta sarana ei painu tarpeeksi alas. Kun taas jaksais, ehtis ja viittis, niin pitäis ottaa lokasuoja pois tieltä ja kattoa mitä saranalle sais tehtyä. Tuo ollu alusta asti tuommoinen, sarana tuotu niin alas kuin ruuveissa on varaa. Epäilin et lokasuoja on tarvikemallinen ja tekee tuon siksi, mutta muihin muotoihin lokasuoja istuu sen verran hyvin ettei ongelma taida siitä löytyä.

Edelleen on pientä sähköongelmaakin, penkinlämmittimien katkaisimet ei toimi pakkasilla, jotain pientä kontaktihäiriötä selkeesti. Myös kuskin lasinnostimen valon mysteeri on selvittämättä. Sehän tekee sitä että katkaisimeen tulee valo kun laittaa valot päälle, mutta katoaa kun kääntää virrat päälle. Sen verran menty eteenpäin, että katkaisimen vastakappaleessa alas keskelle (oisko se nyt sit 5-pinni) pitäis tulla katkaisimen lampun virta ja oikeaan reunaan maa. Tuossa molemmissa on maa kun virta ja valot pois eikä muissa liittimissä ole näin, valot ku laittaa päälle siihen keskelle tulee 12.7V, joka toki pysyy siinä kun virrat laittaa ja viereisessä pysyy maa, mysteeri siis miksi katoaa valo. Ehkä joku kaunis päivä jaksaa tuotakin tarkemmin tutkiskella.
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

alumiinikantta pitäis olla saatavilla. Kaveri osti keväällä sellaisen.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sattuiskohan varaosanumeroa löytymään? Viime viikolla kävin KL:n tiskillä josta kertoivat et alumiinikantta saa enää m103 koneeseen.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

W123 koppasen M102 koneesta saa alukopan, tais olla vanahimmissa 190 korisissaki, eiköhän nuita oo jollain purettuna? Muovikuupalla ei tosiaan juur mittään tee. M103 koppa vois käyvä jos sulla jää jakaja pois MS-päivityksen myötä, niitä on sitten ilmareiällä ja umpimallina. M102 alukopassakin pitää ilmausreikään tehä erisortin nippa että saa letkun kiinni. Sorvin kera helppo homma, mutta tekköö sen poralla ja rälläkällä sorvatenkin. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitääpä alkaa mettästään jostain purkuvehkeestä tuollaista. Jos m103 kopan laittaa, niin saattain sen letkun kanssa mennä säätämiseksi, kunhan kaiken muun sais pois tieltä. Yhdestä katkes se paisarille menevä pätkä, toisesta alareuna murtui ja tuosta ylävesiletkun vuodosta ei osaa varmuudella sanoa kun letkun reuna samalla tasolla termostaatin kannen kanssa. Vuotaa se toki syylärin päästäkin, mutta kestelee myös sitä kotelon reunaa.

No, kerrankin vika on tuommoinen joka on helppo hoitaa eikä tuu kalliiksi. En tarkkoja lukuja uskalla laskea, mutta tämän kahden vuoden aikana tuohon on tullu laitettua enemmän rahaa kuin Volvoon kuuden vuoden aikana, vaikka tuo alunperin tuli kakkos autoksi. Ku jaksais sen moottorin volvoon vihdoin vaihtaa niin jäis tälle paremmin aikaa.

Pistetääs nyt tilitys tuosta volvostakin, nyt kun torjutut muistot pääsi valloilleen. Alunperin ykkösautona oli tuommonen -00 mallin v40, joka tehtaalta lähti 1.8GDI koneella. Ihan kiva laitos, matkakulutus 98 tankatessa alle kuutta, pakkasilla kaupunki ajossa kulutus nousi melkein 9 pintaan. Noh, ostohetkestä (04) alkaen kone naputtanut liian paljon jopa GDI koneeksi, yläpään remppaaminen ei vaikuttanut. Silloin paljastui et kansi kasattu joskus väärin ja pari venttiilien öljyreikää tiivistetty umpeen. Seurauksena öljyssä uinut jakohihna, onneksi ehti vaihtaa ennen katkeamista. Viime aikoina alkoi kuluttaa öljyä melko reippaasti ja nakutus kasvoi. Luottohuoltamo veikkas ristitappia(?) nakutukseen, laakerit olis kuulemma jo hajonneet. Öljyä kun ei ulos tullu niin vaihtoehdot jää aika vähiin. Ratkaisuksi löytyi 50tkm ajettu mitsun vaihtokone, joka nyt tallissa odottelee vaihtoinspiraatiota. Takuuta varten akseleiden stefat + jakopää pitää vaihtaa, ja siihen vaiheeseen nyt oon jääny. Kampiakselin takastefan tiellä on joku hämmentävä metallilaatikko joka on aika monella pultilla kiinni, joka vieläkin jumittaa paikoillaan. Varaosaliikkeistä ei suoraan stefojakaan löydy, pitäis mennä mallin kanssa, joka vaatis jakopään rattaiden purkamisen, vanhojen irrottamisen ja sitä rataa. Vielä ei ole inspiraatiota löytynyt, jos kesään mennessä jaksais. Helpottais mersun kanssa puuhastelua kun ei olisi koko ajan ajossa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Viimein projekti pääsi vähän eteenpäin.

Melkein naapurista löytyi joutilas ysitonnari josta lähti vielä vähän lisää osia. Edelliset osat oli turboversiosta, eikä niitä saanu mitenkään järkevästi sijoitettua, nämä istuu paremmin. Turboversiossa tuo paluusäädin on o-renkaalla kiinni tukissa, joten se ei mahtunut mitenkään järkevästi tuohon tilaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Pitää vertailla vielä tuon saabin kylmäkäynnistyssuuttimen ja mesen alkuperäisen mittoja, ongelmanahan tuossa on saada alkuperäinen ilmanputsari mahdutettua paikoilleen. Viimeisestä kuvasta näkyy mihin sitä 16.5mm poraa tarvitsis, vähän pitäis saada suuttimia vielä syvemmälle. Ja ekoissa kuvissa on myös nähtävillä miten syvä kolo kaasuläppäkotelon kylkeen pitäis tehdä et sais tuo TPS-anturin sovitettua paikoilleen.

Mistäköhän tuollaisia kunnollisia bensaletkujen/putkien liittimiä mahtais saada? Tuloletku pitäis tehä uus, mieluiten semmoinen et saa ruuvattua suoraan ke-jetin alkuperäiseen tuloputkeen, sama juttu paluupuolelle. Myös tuo tukin ja paineensäätimen välinen letku ois kiva uusia, sais taipumaan vähän järkevämpään paikkaan.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt olis kaasuläppäkotelo ja imusarja lähes valmiit. Suuttimet vaan ei tiivisteiden kanssa sovi kunnolla koloonsa, joten pientä viilaamista vielä sen suhteen tarvii. Ja jonkinlainen osa pitänee vielä pellistä askarrella et saa TPS-anturin paikoilleen.

Nyt ihmetystä herättää lämpöanturin asentelu. MS:n johtosarjassa tuli suoraan yhteensopiva lämpöanturi, se vaan m22 kierteellä. Vaihtoehdoiksihan nyt jää joko hommata esim. biltemasta semmonen putki joka vesiletkuun asennellaan tai vaihtoehtoisesti hankkia mesen oma anturi, kannessa näyttäis olevan vielä yks tyhjä paikka lämpöanturille. Tuo eka vaihtoehto vähän epäilyttää, kun letku pitäis katkaista -> taas uus paikka mistä voi vuotaa. Lisäksi johtojen vetäminen vesiletkuille asti tuntuu jotenkin hankalalta. Toisaalta mesen omassakin anturissa on pähkimistä. Lieneekö sillä kuin väliä minkä valitsee, mm. motonetistä löytyy vedenlämpötilananturi(37-3088) lämpömittarin anturi (37-3141).Lämpömitt anturi MB-2napa VIHR(37-3140) ja muutama muu, KL:n sivuilta löytyy myös useampi vaihtoehto. Tuossa eräässä oppaassa löytyis M103 lämpöanturille valmiit vastusarvot, mut onkohan semmonen samalla kierteellä kuin M102? Lämpömittarin anturi ilmeisesti noista on se joka antaa tiedon vain ja ainoastaan mittaristoon ja tuo lämpömittarin anturi on se joka menee ke-jetin boksille? Ku tuossa omassa on kaks kappaletta yks napaisia joista toinen menee boksille, toinen mittaristoon ja sitten lisäksi se kolminapainen flektille.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mun käsitys on että m103 on sama osa ku m102.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
jmo2204
Viestit: 196
Liittynyt: 24.6.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

sopii myös 9000 turbon vedenlämpöanturi laita se minä pistin ja easytrhermillä vain korjain kuntoon niin homma skulaa. eli on 026 loppuinen boshin numero
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Se m103 anturi houkuttelis siksi, et sille nyt olis valmiina se taulukko ettei tarttis ite mittailla. Ja mieluiten tämän uusilla osilla kasaa, ehkä välttyis muutamalta ongelmalta. Jos jollain olis suoraan se varaosanumero, olisin kiitollinen :D
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt vuosikatsastuskin tuli hoidettua. Suurin murhe, eli päästöt otettiin jo muutoskatsastuksen yhteydessä, joten suurin huoli kohdistui seisontajarruun. Mutta jälleen ilman huomautuksia meni läpi. Etukallistuksenvakaajan ulompien puslien pidikkeet osittain puhkiruosteessa, ja apparin p.uolella kesällä vaihdetun yläkeskitukivarren ulkopuolen pultti pikkusen ilmeisesti löysä, ku vähä riuhtoessa kolisi. Viikonlopun vietteeksi hain KL:stlä uudet kallistuksenvakaajan kumit ja ne metalliosat.

Ennen foorumin kaatumista oli puhetta niistä päiväajovaloista, E:n päällä teksti A02 ja vieressä drl. kysyin katsastuskonttorilla, ja tuumas että ne on ihan ok. Eli vaikkei "oikea" päiväajovalo RL merkinnällä, siitä huolimatta A on huomiovalo, ts. saa käyttää jos autossa ei pala yhtäaikaa mikään muu valo TAI sen kanssa palaa etu/takaparkit. Ja vähintään se 25cm maasta ja lamppujen välinen etäisyys vähintään 600mm. Eli ei ole lainmukaan väliä kumpi lukee, A vai RL. Ihan ei selvinnyt mikä merkitys niillä numeroilla Aan perässä on.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt imusarjan osat putsattu ja kokeiltu miten se oikeasti sopii.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hyvin sopii osat kohilleen, täytyy vielä askarrella muutama peitelevy tuohon potikan ja määräjakajan kohille ja jonkinmoinen sovite tuolle TPS:lle. Suuttimen reiät edelleen odottaa sen 0,2mm avartamista, mut jos seuraavalla kerralla sitten. Valmiin johtosarjan TPS liitin ei vieläkään mahdu, mutta pikkusen sitä ku muotoilee uusiksi niin ei aiheuta ongelmia.

Samalla tuli vaihdettua etukallistuksen vakaajan kumit ja kiinnikkeet, yllättävän nopea homma. Vanhat pultit vaan eivät enää kyenneet vastaamaan ajan haasteisiin. Huomas heti ajotuntuman jämäköityneen.

Vaihteisto ongelma ei nyt vaan ota ratketakseen, täytyis haalia kaikki mahdolliset itse vaihdettavat huolto-osat ja rempata se irtonaisena oleva laatikko tuonne alle. Luistattaa niin perkuleesti, kick-down toimii ihan liian myöhään eikä kovin herkästi enää vaihda suurempaa silmään sen jälkeen.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mitäs hittoja tuo määränjakaja tuossa enää pöjöttää? :shock: :)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eihän tuon alkuperäisen käyttö ihan optimaalisin vaihtoehto ole, mutta päällimmäinen ajatus oli konehuoneen pitäminen mahdollisimman lähellä alkuperäistä. Eli tuon tärkein funktio on se, että voi käyttää omaa ilmanputsaria, johon taas saa näppärästi imuilman lämpöanturin sun muut. Ja sopivatpahan kaikki osat paikoilleen ja jos joskus jotain tarvii vaihtaa ei tarvi miettiä mistäköhän mikäkin osa nyt on tullu haettua, saa hakea KL:ltä.

Vaikka konttorilla olivat sitä mieltä et ketään ei oikeasti kiinnosta mitä tämän ikäisen auton polttoainelaitteille tekee, niin päällepäin alkuperäistä muistuttava tuskin kiinnittää sitten huomiota. Ennen muutoskatsastusta kysyin et mitä laki sanoo siitä jos kaasarin vaihtaa ruiskuksi, ja se ei kuulemma vaikuta mihinkään, ei tarvi muutoskatsastusta. Jatkokysymyksenä esitin et miten käy jos vaihtaa jonkin muun kuin mersun alkuperäisen, et MS:ää suunnittelin, totesivat et eipä laki määrittele mitenkään pitääkö polttoainelaitteisto olla vastaavasta vehkeestä, et ihan sama minkä ruiskun laittaa kunhan päästöt ok. Ja kun tosiaan tehon kasvattaminen ei ole tarkoitus vaan polttoainekulutuksen hillitseminen, niin ei pitäis tulla sanomista.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

olettaen että auto on 31.12.91 tai vanhempi... siis :)

ajatuksesti alkuperäisyyden säilyttämistä hivelee minun ajatusnystyröitä. Ite en dikkaa vaaleansinisitä silikoniputkista ja kartiofiltteristä ellei ne aja oikeaa asiaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

sv22 kirjoitti:Eihän tuon alkuperäisen käyttö ihan optimaalisin vaihtoehto ole, mutta päällimmäinen ajatus oli konehuoneen pitäminen mahdollisimman lähellä alkuperäistä.
On meistä moneksi... Oma periaate on riipiä v_ttuu jokainen nippeli konehuoneesta mikä muistuttaa tuosta infernaalisesta p_skalaitoksesta :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

hyvä laitos se on. käyttäjässä vain vikaa. Ilmakin liikkuu tosi nätisti siel!
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

No joo on se ladaki hyvä auto jos ei oo muita autoja ajanu :) Ite en kyllä osta enää yhtää romua ke-jetillä vaikka itsellä (ihme ja kumma) ei ees oo pahemmin ongelmia ollukkaa.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ajatus aluperin lähti siitä et ke-jetillä toi polttoainetalous karkas käsistä, ja kun selvisi minkä hintaiseksi sen uusiminen tulis, noissa sen verran ongelmaa ettei käytettyä viitti ees kokeilla, päädyin tuohon MS vaihtoehtoon. Ei sillä, kun tuon tekniikan vaihdoin, tuo jetti kuitenkin tovin pelas ihan ok, kulutus pysy matka-ajossa 8 pintaan. Ei se maailman paras ole, mutta ehjänä se ajaa asiansa siinä missä muutkin, en siis muuta pahaa voi sanoa kuin osien hinta on tolkuton!

Ja kun aikuisten oikeesti, ei tuon painosesta autosta tuolla koneella mitään rakettia tule saamaan, niin ihan turha hienostella moottoritilassakaan värikkäillä palikoilla kun ei se tosiasioita muuta.. :D Jos tarkoitus ois tehä semmonen laite jossa tehoa löytyy niin ehkä muutamat linjaukset rakentelun suhteen ois tehty toisin. Paras vaihtoehtohan olis jos tuon muutoksen jälkeen sitä ei edes huomaa.

Mutta tuo on käyttöauto, kivoilla varusteilla ja mukavuuksilla, se saakin pysyä semmoisena. Kunhan kulutusta saa vaan pudotettua.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

No jotain tuollasta vakiolookkihommaa aattelinki, vähänhän se kattila tosin öljynsuodattimen vaihtoa haittaa, mutta muuten mukava kun on orkkis näköä. Mutta ota ees se vessanpöntön kansi sieltä pois, vaikkei se ehkä liikoja jarrutakaan. (Ainakaan ennen ku se jakaja jumii sitä kuiviltaan käytellessä.)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jos sitä ite lautasta tarkotat niin se on jo lähteny, mietin vielä et pitäiskö sieltä sisältä se koko mekaniikka poistaa. Mut kokeillaas jos tässä yhteydessä joku osais vastata: Letkujen liittimet vielä uupuu, mistä sais, mihin hintaan ja millaset ne pitäis olla? Aattelin jostain letkuiksi hankkia jotain PTFE- tai vastaavaa, tarve sen verran vähäinen et olis varaa ne ostaa, ja ku hommais kerrankin kunnolliset ettei tarvis heti olla uusimassa.

Kuva

Elikkä tarkoitus ois noista liittimistä jatkaa MS:lle letkut, mut vaihtoehtoja ku liittimissä löytyy enkä pysty noita mitenkään järkevästi mittailla, tahi purkaa liitinfirman pihassa, niin tarttis tietää kierre ja koko. Elikkäs tosiaan noi kohdat missä putki vaihtuu letkuksi.

Olen alkanut harkita sen lämpöanturin lisäksi myös imuilma-anturin vaihtoa alkuperäiseen versioon, koska tuossa ilmanputsarissa kuitenkin paikka alkuperäiselle anturille, muuten joutuis jonnekin porailemaan 14mm ylimääräisen reiän, ja edelleen sama perustelu, jos osa menee joskus rikki, se on helppo mersulta hakea eikä tarvi säätää asennuksen kanssa. Lisäksi varsinki lämpöanturin johdotus olis älytön vetää järkevästi kun se jonnekin vesiletkuihin pitäis asentaa.

Tarttis tuolle vaihdelaatikollekin jotain tehä, ei perkule näillä pakkasilla toimi enää mitenkään järkevästi ku pitää lyhyitä matkoja ajella. 3t rpm alkaa sekä 3 että D asennossa nykiä vaikka kone ollu jo tovin normaalilämmöissä, muutenkin tuntuu luistelevan vähän joka välissä. Voiko sinne tämmönen tavallinen kuolevainen tehä kuinka suurta remppaa? Jos tosiaan hakis nipun osia ja remppais sen irtolaatikon valmiiksi sitä hetkeä varten ku toi pettää. Suodatin, takapään stefa, ne jousipakat nyt ainakin. Mut onkos siellä jotain pantoja joita vois ite vaihella, vai onko nyt taas joku harhaluulo jääny jostain?
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

ajattelin että sitten kun itse kyllästyn jetronic:iin ja jos en jaksa heti hankkia uudempaa mosaa niin teen megan ja veivailen siihen määräjakaja-pömpelin ja ilmanputsarin välille sellaisen imutötterön vaikka lasikuidusta(tietty epoksi-hartsilla) mutta ensinhän voi tietty rakennella rauhassa megat ja muut värkit käynti-valmiiksi ja sitten vasta katsella sinne maustekaappiin.. :roll:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

On projekti jäänyt viimeaikoina vähän vähemmälle huomiolle, nyt kun suuntaavan vaiheen harjoittelut takana jää aikaa vihdoin muuhunkin.

Kaasuläppäkotelo on nyt lähes valmis, viikonloppuna ei vaan mistään löytynyt sopivia ruuveja anturin kiinnittämiseen.

Hain KL:stä imuilma-anturin sekä sen uudemman mallin 2-napaisen lämpöanturin, sen vihreähattuisen, PA-letkut ja liittimet vielä hankkimatta,itellähän tuo ke-jetin lämpöanturi yksnapainen. Niihin tarvitsis vielä liittimet.

PA- letkut ja liittimet vieläkin hankita listalla. Edelleen ongelmana se et pitäis irrotella ne aiemmin kuvissa esitetyt liittimet et sais mitat niistä. Mutta ei hirveesti huvittais liitinfirman pihassa purkailla. Tekniikkaa vaihtaessa otin varaosarouvasta bensaputkistonkin, et ei saa edes siitä malliksi.

Suutinten reiät edelleen kaipaa käsittelyä. Maltoin sentään ostaa 13.8mm terän vihdoin ja viimein, mut se ei tietenkään mahdu omaan pylväsporaan. Pitää pyytää tutulta sorvarilta jos se pyöräyttäis vartta vähän kapeammaksi.

Viikonloppuna pitäis vielä alkaa sovittelemaan ite MS-boksia jonnekin päin autoa, suunnittelin että hansikaslokeron alla/takana olis varmaan riittävästi tilaa.

Näillä nyt toistaiseksi eteenpäin, vaikka maalailuhommiakin olis tiedossa. Jos tälläkertaa vetäis sitten kunnolla, ei tarvis enää toisten tehä. Varmaan menee molemmat takakyljet lähinnä kaarien takia, puhaltelin ne pari viikkoa takaperin ja epoksimaalit päälle, apparin takaovi, kuskin ovi ja konepelti. Kun vaan jaksais jostain sen E-mallin pellin hankkia tai vaihtoehtoisesti tehä ne "valoluomet" paremmin..
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pientä päivitystä tähänkin.

MS projekti on melkein loppusuoralla. Tarvitsee vielä askarrella kiinnitysraudat joilla PA-tukin saa kiinni imusarjaan. Imusarja muuten koottuna, lambda-anturi asennettu, MS:n, suutinten ja lambdan virtoja varten rele/sulake johdotukset tehtynä ja alustavasti hahmoteltuna miten ja minne mitäkin laitetaan. Taitaa suurin ongelma tulla siinä, miten ne kaikki johdot saa vedeltyä konetilan puolelle.. Tarvitsis vielä imuilmanlämpöanturin liittimen siihen johtosarjaan.

Naapurifoorumin kautta löytyi henkilö joka teki ohjelman valmiiksi boksiin, ja vaikka OT:ksi menee, hoiti kuntoon myös ite MS:n. Tilasin sen suoraan protopartsilta, ja siellä vaihtoehdot on joko Hall tai VR, eikä kumpikaan niistä ole yhteensopiva siihen että saa puolalta kierroslukusignaalin, vaati muutostöitä. Olis pitänyt tehdä tilaus puhelimitse ja kertoa että tulee sen verran vanhaan laitteeseen ettei kumpikaan sovellu.

Osittain tuli maalailutkin hoidettua, kuskin puolen ovet ja lokasuoja sai uuden värin pintaan, samaa vauhtia meni toinen konepelti ja tulipa yks kromikehyskin suihkittua korin väriin. Ahdas talli ja kiire ei ole hyvä yhdistelmä, kaipaa aika reippaasti 4000 paperia ja hiontavahaa että lopputulos kelpaa.

Laatikko tais tulla nyt tiensä päähän, kaupungissa ei meinaa vaihtaa 2-3 väliä, nykii ja luistelee. Paineet on tapissa, tai tarkemmin tappi ei enää yllä kunnolla säätöruuviin. Ens viikolla tarkoitus vaihtaa tallissa lojuva toinen laatikko alle, jos se menis tovin pelkällä uudella suodattimella ja öljyillä, takapään stefalla ja vois sen 2-3 jousetkin sinne uusia samalla. Jos ajan kanssa kokeilis tuon nykyisen laatikon pistää paloiksi ja vaihdella sinne kaikki mikä on mahdollista vaihtaa omin päin.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pikkuhiljaa tämäkin projekti on taas menossa eteenpäin.

MS alkaa olla jo vähän sinne päin kasassa.

Kuva
Tuossa jo askarreltuna ite boksin, suutinten ja lambdan rele/sulake viritelmä.

Kuva
TPS-anturi vihdoin ja viimein asennettuna siten että kaasuläppäkotelokin mahtuu paikoilleen.

Kuva
Ja tästä näkee että aika tiukille meni kaikesta muokkaustyöstä huolimatta. Anturinliitinhän täytyi pistää paloiksi, ensiksi siksi että se mahtuu, toisekseen sen vuoksi että protopartsin johtosarja suunniteltu ilmeisesti siten että anturi tulisi just toiselle puolelle, toimi anturi siis väärin päin.

Vaihdelaatikko tuli vaihdettua, samalla paljastui kardaanin kuminivelen hajoaminen. Nyt laatikko kyl toimii, periaatteessa, vaihdekepistä tuli vaan jotenkin kummallisen nihkeä, ei keppi liiku niinkuin ennen. Tosin kokeilin ottaa vaihteensiirto vivunkin irti, ei silloinkaan ihan normaalilta tunnu, tiiä onko vika laatikon päässä vaiko ite kepissä. Se saattoi saada muutaman osuman kun vipu oli kepin päässä kiinni kun toista laatikkoa yrittä saada paikoilleen..[/img]
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt viimein sain tehtyä tukille järjellisen kiinnityksen, alkais olla melko lähellä asennusvalmista.
Kuva

Kuva

Vielä kun sais aikaiseksi vetää johdot, tehdä reiän liittimille akun taakse ja muuta tuommosta pientä.

Kompuran hajoamisen johdosta jäi konepellin loppumaalaus kesken, mutta vähän uutta ilmettä tuli jo tällä keinolla:

Kuva

Kauempaa ihan siedettävä vaihtoehto, mutta kuten tästä kuvasta näkee, konepellin etureuna hieman liikaa nähnyt elämää, ja muutenkin pelli pikkusen väärässä asennossa. Eikä tuota jaksa alkaa säätelemään, jos sitten uuden kun maalit saa päälle.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tuli semmonen pölijyys mieleen että olisikohan mahollista surrata vessanpöntön kansi auki-asentoon ja vejellä vaan määränjakajasta putket sähkösuuttimille? Ei tarviis pa-tukkia.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Se vähäinen ymmärrys mitä itellä tuosta on, niin miksei se teoriassa vois toimiakin, vaatis vaan paineensäätimen muutoksen, ja jonkinlaiset adapterit suuttimille. Tuo tukki tosin ei ole mitenkään hankala, kun 9000t saabista menee ihan suoraan. Näppäräähän toki olis jos löytäis jostain suuttimet jotka menis heittämällä paikoilleen, imusarjan muokkailuhan tuossa se suurin projekti on ollut.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Joo, nyt projekti vihdoin eteni.

Kuva

Tästä lähettiin. Pari reikää ja kylmästi rälläkällä isohko reikä tulipelliin et saa MS:n liittimen läpi. Mietin pitkään et kannaattaako, kun joka tapauksessa kaikki johdot pitää katkaista et saa oikean mittaiseksi, mutta päädyin tähän ratkaisuun, koska koin et pysyy paremmin selvillä johdotuksesta..

Kuva

Tässä kokonaisuus valmiina, johdot oikeisiin mittoihin pätkittynä. Motonetistä venepuolelta nylonläpivienti, alumiinipelli ja hyvä tuli. Rälläköidyn reijän reunat luonnollisesti happomaalilla suojattu, sulakerasian ruuvit taasen würthin kotelosuoja-aineella. Meni siihen reipas 5h et sai kaikki nätisti mitattua, kauhee määrä värikkäitä nippusiteitä mittoja merkitsemään, reilu määrä lämmitettävää kutistesukkaa, tinaa ja eritysnauhaa.


Kuva

Vanha imusarja irrotettuna. Sen verran tästä ainakin oli hyötyä et nesteen katoilun syyksi paljastui vuotava lohkolämppärin elementti. Paikallisesta varaosaliikkeestä 89€ hintaan uusi, onneksi oli kierteellä oleva malli, säästyi pahalta.

Kuva

Imusarja jokseenkin kohdilleen soviteltuna.

Kuva

Vanha kotelo paikoillaan, tuon ainoa virka todellisuudessahan siis on olla ilmanputsarin alustana... :roll: Tukkikin jo soviteltuna.

Kuva

Johdoista tehty jo jonkinmoinen nippu, tässä vaiheessa kaikki oli vielä vallan mainiosti, yhtään ongelmaa tullut vastaan.

Kuva

Tässä kohtaa johdotuksesta puuttuu vielä MS:n, lambdan sekä suutinten virtajohdot. Releet sai kivasti tuonne KE-boksin ja alkuperäisreleiden viereen.

Kuva

Tässäpä tuli eka pieni ongelma. PA-tukki tuli suoraan tuon metallipidikkeen kohdille, joten vähän migiä kun näytti niin sai ilmanputsarin kotelolle uuden kiinnikkeen. Toinen vastaavanlainen ongelma tuli vastaan kun tyhjäkäyntimoottoria sovittelin kohdilleen, jossain aikaisemmin kuvatuista kiinnikkeistä piti vähän rälläkällä veistää että mahtui letkut paikoilleen. Tämä lähinnä siitä syystä (samoin ku koko tk moottori) ettei tarvi letkujen toimintaa miettiä pitemmälle, kunhan länttää samoihin kohti takasin.

Kuva

Letkut ja vaijerit paikoillaan. Tosta letkusta on muutama sana vielä lopuksi sanottavana... :evil:

Kuva

Tossa kuva kannakkeesta toisesta näkökulmasta.

Kuva

Ja tällaiselta se ite boksi nyt näyttää. Päädyin tuohon sisäsijoitukseen, pysyy poissa säiden armoilta. Pitää vielä tuota kiinnitystä vähän parannella, laittaa pehmusteita väliin sun muuta. Mut lähes valmista. Vielä pitää huohottimen letkusto tehä uusiksi, se putki jää suoraan tuohon tukin kohdalle. Aloin puuhastelemaan 12mm putkiliittimistä, T-haara ja kaks 90asteista, se letku mahtuu just kivasti päälle ja sillä saa alitettua tuon tukin.

Niin, letkuista... Biltemasta ostettu, nimellä polttoaineletku.. Tietäähän sen ettei ne parasta laatua ole, mutta joku raja. Kaikki kasassa, eka koeajo. 20km ja bensa tulee sumuna letkusta läpi liittimen yläpuolelta.. Polttoaine letku joka ei kestä bensaa tuntiakaan, onneksi ei tapahtunut mitään vakavaa.

Boksin ohjelmoinnista on huolehtinut naapurifoorumilta tuttu henkilö, hänelle suuret kiitokset! :D

Nyt boksiin ajettu jonkunlainen peruskartta, tuossahan on kapee kaista lambda, joka sekin pimeni.. Tarkoitus on seuraavalla kerralla kun pohjanmaan suuntaan ehtii ajella säätää laajakaista lambdalla kartat paremmin säätöihin. Tuossa ei ole vielä mitään kiihdytysrikastuksia tai muutakaan hienompaa, kunhan eteenpäin liikkuu.

Tästä huolimatta, matka-ajossa kulutus 9.049L/100km :) Huomioidaan et tuon ke-jetin kanssa 12.5/100, eikä säädöt enää auttaneet. Eli ilman hienosäätöäkin nyt kulutus sama kuin tehtaanmukaiset arvot. Pitäisi kuulemma vielä parikin litraa saada nipistettyä tuosta pois kunhan saa säädöt kohilleen. Tuo nykyinen kartta on siis 300 koneeseen tehdystä, jota on vähän siis vedetty alaspäin. Huomaa et kylmällä koneella ei meinaa kunnolla kestää kaasua eikä kovin reiluja kiihdytyksiä pysty tehdä kun säädöt vielä puuttuu. Mutta jo tässä vaiheessa voi sanoa ettei yhtään kaduta, harmittaa vaan kun ei ollut rohkeutta ryhtyä tähän projektiin aikaisemmin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”