Lohkolämmitin ehjä vai ei?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Vitto
Viestit: 105
Liittynyt: 26.1.2006 20:43

Lohkolämmitin ehjä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Vitto »

Helvetin tyhmä kysymys, mutta askarruttaa kummasti.

Mittasin yleismittarilla johdon päästä, joka oli Defan minipistokkeessa kii. Mittari näyttää, että vastus olis ehjä eli näyttää nollaa. (Olen todella käsi sähköasioissa) mutta tuntuu, että ei lämmitä eikä sihise. Asia olis helppo tarkistaa lämpiääkö moottori, mutta konepeltiä ei saa näin talvisin (jäässä) auki :D ja koneen lämpömittari ei moiseen reagoi.

Eli voiko vastus olla paskana vaikka resistanssi on lähellä nollaa?
Viimeksi muokannut Vitto, 04.3.2006 0:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Iso-Jukka
Viestit: 349
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

Pihtiampeerimittarilla mittaaminen onnistuu, myös semmosella "kulutusmittarilla" halpahalleista saatavalla joka juoruaa kulutuksen.
Tai sitten kämpästä kaikki muu kulutus, pois ja katsoo pyöriikö sähkömittari.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Tuosta kun laskeskellaan niin voidaan todeta, että

resistanssi R saadaan kun jaetaan jännitteen neliö vastuksen teholla

eli vastuksen arvo pitäisi olla (230x230):650W=81,4 ohmia

Eli mittarin pitäis näyttää n. 80 ohmin luokkaa normaali lohkolämppärillä,
joka ainakin mulla on 650wattinen. Jos tulos on lähellä nollaa niin jossakin on vikaa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Vitto
Viestit: 105
Liittynyt: 26.1.2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Vitto »

Mites ton mittarin saa näyttään noin xx,x ohmia, omegan kohdalla, mutta minkä niistä arvoista, 2000k, 200k..jne. Mitä v:n (2000k) kelvin yksiköitä noi on??
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

k niin kuin kilo, eli 1000. 200k on siten 200 000 ohmia :idea: Väännäppä mittari vaikka kohtaan 200. Eikä se niin tarkkaa ole. Isommallakin alueella mittari mittaa, ei vain sovi niin monta desimaalia näyttöön.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

niin ja siinähän on 3 niitä napoja ja yks on suojamaa että jos vahingoissa tökkää toisen mittarin piuhan siihen suojamaahan ni ei oikein näytä lukemia.. www.loval.fi sieltä saa uusia vastuksia :D
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitatessa pitää muistaa irrottaa mahdollinen sisätilanlämmitin verkosta.
wiimax.fi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Lykkää piuha seinään ja kuuntele alkaako konehuoneesta kuulua porinaa. Pitäisi alkaa kuulumaan muutaman sekunnin päästä kun laittaa piuhan seinään. Voihan se tosin olla että konepellin läpi sitä ei kuule, mutta kokeile.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti:Lykkää piuha seinään ja kuuntele alkaako konehuoneesta kuulua porinaa. Pitäisi alkaa kuulumaan muutaman sekunnin päästä kun laittaa piuhan seinään. Voihan se tosin olla että konepellin läpi sitä ei kuule, mutta kokeile.
Nyt taidetaan puhua siitä maalaisjärjestä? :shock: Mikähän siinä muuten on että näitä vikoja pitää ruveta selvittelemään _aina_ ensin vaikeimman kautta? :shock:
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

HVM kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Lykkää piuha seinään ja kuuntele alkaako konehuoneesta kuulua porinaa. Pitäisi alkaa kuulumaan muutaman sekunnin päästä kun laittaa piuhan seinään. Voihan se tosin olla että konepellin läpi sitä ei kuule, mutta kokeile.
Nyt taidetaan puhua siitä maalaisjärjestä? :shock: Mikähän siinä muuten on että näitä vikoja pitää ruveta selvittelemään _aina_ ensin vaikeimman kautta? :shock:
Maalaisjärki ei vaan kertakaikkiaan sovi tänne Meselle..
Entä jos tämä Vitto onkin kuuro? Miilläs te maalaisjärven käyttäjät sitten kokeilette sen toiminnan? Häh?
® Mesen linttaklubi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No sitten pidetään autoa lämmityksessä 4-5 tuntia, ja katsotaan sulaako lumet konepelliltä. Jos ei, niin laitetaan auto käyntiin, ja tarkkaillaan lämpömittaria. Lohkis jaksaa lämmittää koneen pikkupakkasella noin 50-asteiseksi, eli mersun lämpömittarin alarajoille. Lämmön pitäisi siis alkaa nousta melkein heti kun auton käynnistää.

Lumi ei kyllä välttämättä sula, jos on konepellissä eristeet.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

No siinä tapauksessa eristeet konepellistä revitään mäkelään..
Entä jos lämpömittarikaan ei toimi :roll:
® Mesen linttaklubi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No sitten pitää ryömiä auton alle ja kokeilla onko kone lämmin. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Onkohan siellä pohjamuovit edessä :roll:
® Mesen linttaklubi
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Re: Lohkolämmitin ehjä vai ei?

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Vitto kirjoitti: konepeltiä ei saa näin talvisin (jäässä) auki :D ja koneen lämpömittari ei moiseen reagoi.

Eli voiko vastus olla paskana vaikka resistanssi on lähellä nollaa?
Tämän takia aloitin vastaamisen "vaikeimman" kautta :wink:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Vitto
Viestit: 105
Liittynyt: 26.1.2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Vitto »

:D


Ei sihise, kun taitaa olla säteilylämmitin, mittasin vastuksen ja näytti 130 ohmia (mittarin alue 200) eli noin 400w. Eiks noi säteilymallit ole 400w?. Ja kyseessä ei o Mersu eihän mersuissa konepellin vaijeri jäädy..
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Henk. koht mielipide on että nuo säteilylämmittimet lämmittää enemmän mieltä kuin moottoria. :roll:
Volvon vitoskone?
Vitto
Viestit: 105
Liittynyt: 26.1.2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Vitto »

Jarno.V kirjoitti:Henk. koht mielipide on että nuo säteilylämmittimet lämmittää enemmän mieltä kuin moottoria. :roll:
Volvon vitoskone?

Totta joka sana, toi toimii 'apulämmittimenä' jos polttoaine lämmitintä ei käytä. Yleensä noin. 3-4 tuntia päällä. En tosin ole varma onko toi säteilylämmitin, mutta tod. näk.
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

KOKO lämmityssysteemin tarkastus kotikonstein käy helposti näin. Tökkäät roikan paikalleen autoon ja vedät suko pään sisälle kabiiniin. Kopukynästä toinen pää johonkin virralliseen 12v piuhanpäähän esim, sytkäri tai sulake. Toisella päällä tökkäät siihen suojamaatto kieleen pistokkeesa, niin syttyy valo jos suojamaadoitus on kunnossa. Sitten siirrät pään jompaan kumpaan niistä tapeista ja yhdistät toisen tapin suojamaadoitus kieleen. Jos valo syttyy nyt huomattavasti himmeämpänä , olet juuri testannut lämmittimen ja kaikki johdot sekä todennut ne ehjiksi.
Ja kuten aiemmin oli maininta irroita mahdollinen sisätilalämmitin testi ajaksi.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

peehoo7 kirjoitti:Sitten siirrät pään jompaan kumpaan niistä tapeista ja yhdistät toisen tapin suojamaadoitus kieleen. Jos valo syttyy nyt huomattavasti himmeämpänä , olet juuri testannut lämmittimen ja kaikki johdot sekä todennut ne ehjiksi.
Saako tuolla systeemillä kuitenkaan testattua sitä, ettei jostakin paikasta olisi pikku vuotoa suojamaahan? Vielä kun lisää testin, jossa toista tappia ei kytketä suojamaahan mutta tökitään vikakynällä toista tappia, niin saadaan selville, onko maadoitukseen vuotoa. Jos lamppu syttyy vaikka erittäin himmeästi, niin silloin on vehke rikki.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Ton lohkolämppärin toiminnan tai olemassa olon ( :?: ) voi todeta pakkasilla lämmittämällä ensin noin ½-1 tuntia. Sitten vaan syylarin korkki auki ja varovainen kokeilu onko vesi lämmennyt. Ei se kerkiä siinä ajassa paljon lämpenemään mutta ero on kuitenkin huomattava verrattuna jääkylmään veteen.

Säteily lämmittimet on aika peestä. Nehän ei suoranaisesti lämmitä jäähdytysvettä ja aika paljon energiaa menee mopelle. Jos autossa on sät.lämmitin niin siellä pitäisi kulkea sähkövastus öljypohjan ympäri.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Volvon bensakoneessa tuo motikka tulee pakosarjan alle lohkon kylkeen pultilla kiinni, tietty se vähän siinä säteilee kun lohkokin on alumiinia mutta aika marginaalinen vaikutus.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jarno.V kirjoitti:Volvon bensakoneessa tuo motikka tulee pakosarjan alle lohkon kylkeen pultilla kiinni, tietty se vähän siinä säteilee kun lohkokin on alumiinia mutta aika marginaalinen vaikutus.
Jarno varmaan kertoo onko tässä väittämässä perää:

Lankomiehen Omega MV6 ei lähde pakkasesta käyntiin jos sitä lämmittää säteilylämmittimellä. Kone lämpiää vain juuri sen verran että se ei enää älyä rikastaa käynnistysseosta, muttei ole kyllin lämmin lähteäkseen ilman huikkaakaan. :shock:
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Eihän tuo mitenkään harvinaista ole :lol:
Monessakin on tuota samaa vikaa, suunnittelijat ei ole arvanneet mitä kaikkea ne hullut suomalaiset pellin alle kotöstävät. Ei sille oikein ole mitä tehdä, roikka irti joku puoli tuntia ennen starttia varmaankin auttaa.
Helppo vikahan tuo valmistajalle olisi korjata, kun moott. softa ottaisi enemmän huomioon imulämpöanturia ko. tilanteessa.
Toisaalta nykyiset päästörajat taas kieltää ns. "riittävän" rikkaan seoksen, kaikkein ympäristöystävällisintähän on jos auto ei lähde ollenkaan käyntiin. :idea:
Yleensä kyllä pitäisi lähteä tulille pienen sahauksen jälkeen.
Olikohan joku chrysler(vai jeep) jossa virrat kytkettäsessä moott. ohjainlaite tarkistaa lämpöanturit kun moottori on seissyt yli 8 tuntia, eli ulkolämpö, imulämpö ja vedenlämpö pitää olla ~samat ja vikakoodia pukkaa jos joku heittää muista. Sitten täällä kun ruuvataan jos mitä letkulämmitintä pellin alle, auto seisoo yön yli roikassa ja kappas kun vikavalo palaa :jerkit:
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Isällä on Jeepissä sellainen rakentaja-raju -mallin lohkolämppäri.
Eli ennen lähtöä heitetään pari 500 W halogeeniä auton alle ja täkki konepellille. Ei se ainakaan vikakoodia pukkaa..
® Mesen linttaklubi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No kappas, sokeakin kana löytää joskus jyvän. :D Juuri noin neuvoin Jarno lankomiestä tekemään, pääsevät ressukat edes joskus käymään kaupoilla muullakin kuin potkurilla. :lol: Ja ooppeli syttyy. :idea:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”