Mersun lämpenemisteho

Wsa
Viestit: 7
Liittynyt: 12.12.2005 21:56

Mersun lämpenemisteho

Viesti Kirjoittaja Wsa »

Tuolta toiselta foorumilta sain kipinän kysästä asiaa myös täältä, eli miten teillä on riittänyt W210 Diesel mersuissa lämmitysteho kovilla pakkasilla? (mielenkiintoista olisi kuulla myös bensaversioiden lämmityskyky)

Meidän versiossa auto (320cdi -00) kyllä lämpenee, mutta todella hitaasti, vaikka autossa on Webasto. Toisin sanoen sisätilat lämpenee kunhan moottori on hilannut itsensä 60 asteeseen (n. 25min -20pakkasessa), mutta tätä ilmiötähän varten autossa on webasto? Siis sitä varten että myös sisatilat saisi nopeammin lämpimäksi ettei moottorin lämpenemistä tarvitsisi odottaa. Moottorin apulämmittimenä toimii käsitykseni mukaan myös sähkölämmitin.

Onko kysymyksessä siis alimitoitettu Webaston Suomen olosuhteisiin (auto saksan tuonti)?

Sitten toinen asia: kuulin että uudessa mersun dieselissä ei ole ollenkaan webastoa, pitääkö tämä paikkaansa? Jos pitää niin onko kysymyksessä jokin Hondan kaltainen ratkaisu ilmastoinnin kylmäaineen hyväksikäytöstä vai mistä on kysymys?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uudemmissa Webaston tilalla on sähköinen lisälämmitin.

Webaston pitäisi lämmittää moottori jonkinverran nopeammin kuin kerroit - termostaattejahan noihin vaihdellaan paljon lämpenemisen hitauden takia.
Kannattaa kokeilla.
wiimax.fi
Wsa
Viestit: 7
Liittynyt: 12.12.2005 21:56

Viesti Kirjoittaja Wsa »

Jeps, termostaatti vaihettiin tuossa syksyllä ennen ilmojen kylmenemistä Veholla mahdollisimman isoon. Mutta tosiaan auton lämpeneminen 60 asteeseen kestää suhteellisen kauan, ja koska jostain syystä Webasto ei saa sisätiloja kunnolla lämmitettyä niin sisätilojen lämpenemiseen pitää oottaa moottoria matkaan.

Termostaattihan minun käsityksen mukaan ei nopeuta auton lämpenemistä vaan se määrittelee kuinka lämpimäksi kone saa mennä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eli auto lämpiää kuitenkin 80 asteeseen loppujenlopuksi ?
wiimax.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tai jos ny ei auto nii ainaki moottori. :roll:
Wsa
Viestit: 7
Liittynyt: 12.12.2005 21:56

Viesti Kirjoittaja Wsa »

Tuota auto lämpenee tuonne 65 asteen tienoille ja sen jälkeen sisälläkin kyllä lämpöä riittää. Sen korkeammalle ei lämpö nouse tässä kuten ei muissakaan autoissa ole noussut. (paitsi jos tyhjäkäyttää holtittomasti).

Se vaan kestää sinne 60 asteen tienoille nouseminen luvattoman kauan kun webaston puhku ei oikeen riitä sisätiloja lämmittelemään. Liekkö sitten suomi-mersuissa vakiona isompi Webasto?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sama Webasto, tuonti tai suomi.

Kyllä lämmön pitäisi nousta 80 seutuville jos termari on kunnossa...
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Sama Webasto, tuonti tai suomi.

Kyllä lämmön pitäisi nousta 80 seutuville jos termari on kunnossa...
Entäs termarin tiiviste? :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ääääää HVM, se termari on koko paketti koteloineen kaikkineen. :roll:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Ääääää HVM, se termari on koko paketti koteloineen kaikkineen. :roll:
Hyvä, niin on Ladassakin ja niissä tarkenee. 8)
Wsa
Viestit: 7
Liittynyt: 12.12.2005 21:56

Viesti Kirjoittaja Wsa »

Paljon kiitoksia kommenteista, hyvä tietää että lämmöt kuuluu nousta tuossa mersussa 80 tienoille. Se on kyllä suhteellisen korkea kun ajattelee mitä muut autot ovat olleet (65-75), mutta paremminhuon nuo pellaa mitä lämpimämpiä ovat. Hyvä oli myös tietää että webaston tyyppi ei muutu oli sitten kyseessä suomi/saksa maahantuonti. Osaatteko muuten vielä sanoa että onko näissä webastoissa vesipumppua vai hoitaako moottori/lämpö vakiona nesteen liikuttamisen?

Lämmöt ei siis tosiaan mee sinne 80 asteeseen saakka vaikka auto on parikin tuntia liikenteessä joten pitänee alkaa sitä ihmettelemään.
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Terve!

Vilkaiseppas seuraavaa topikkia. Siinä on mukava läpileikkaus
käyntilämmöistä. Seassa myös CDI-koneita.

viewtopic.php?t=1619


Heikki :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainakin W210 200-220 CDi Webaston kellosarjassa tulee mukana vesipumppu, eli sitä ei ole webastossa itsessään alunperin.
Näin lienee myös 320 CDi laita.
wiimax.fi
Avatar
P.M.N.
Viestit: 171
Liittynyt: 30.9.2005 12:05
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Re: Mersun lämpenemisteho

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Wsa kirjoitti: miten teillä on riittänyt W210 Diesel mersuissa lämmitysteho kovilla pakkasilla?
Meidän versiossa auto (320cdi -00) kyllä lämpenee, mutta todella hitaasti, vaikka autossa on Webasto. Toisin sanoen sisätilat lämpenee kunhan moottori on hilannut itsensä 60 asteeseen (n. 25min -20pakkasessa), mutta tätä ilmiötähän varten autossa on webasto? Moottorin apulämmittimenä toimii käsitykseni mukaan myös sähkölämmitin.
Omaani vaihdoin termostaatin alkutalvesta ja lisäksi laitoin MB:n alkuperäisen mustaa muovilevyä olevan "pahvin" maskin taakse. Sen jälkeen on lämpöä riittänyt. Suuresta koneen massasta johtuen lämpenemisnopeus on kyllä pikkuautoihin ja bensakoneisiin verrattuna hitaampi. Webastoa ei ole (vanhemmassa olisi ollut vakiona, mutta halusin uudemman) mutta se sähkölämmitin löytyy. Matka-ajossa noin vajaalla 90 km/h nopeudella lämmöt nousi 89 asteeseen (tietokoneen mukaan) noin 15 km ajon jälkeen, kun pakkasta oli 28 astetta.
Lohkolämmitin on vähän vajaa tehoinen isoon koneeseen, mutta auttaa kyllä lämpöjen nousemisnopeuteen.
Eli olen tarjennut :D
MB S210 320 cdi Avantgarde
MB R129 500SL 1991
MB 124 CE230 1991 sportline
Honda CBR 1100 XX 1998
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Termari meni vaihtoon, otti nokkiinsa kylmistä keleistä - kait. :wink:
Hiihtolomareissun aikoihin pohjoisessa oli yöllä -30 ...-35 pakkasta ja etelään ajelin ko. lämpötiloissa.
Pikkusen huolestuin kun lämmöt koneessa (290TD) laski hiljaksiin. Lasku pysähtyi tuohon 70 aseen vaiheille maantieajossa. Taajamassa 60 C webaston käydessä jatkuvasti.
Vaihdoin uuden termarin ja taas on n. 85 C mittarissa, taajamassa ja tiellä.
Johan tuo muistaakseni kolme vuotta toimikin kunnolla.
. . .
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Mersun lämpenemisteho

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Wsa kirjoitti:....eli miten teillä on riittänyt W210 Diesel mersuissa lämmitysteho kovilla pakkasilla?
Hyvästi on riittänyt lämpöä, eikä ole sen takia tarvinnut ajossa Webastoakaan pitää päällä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Vieläkin lämmöistä termarinvaihdon jälkeen.

Tieteellisen oikean käden kämmenmittauksen perusteella keskisuuttimista tuleva ilma tuntuu selvästi kuumemmalta (riisselissä) kun nyt termarinvaidon jälkeen koneen lämpömittari näyttää tasaisesti 85 C °.
Lämmöillä 75C° oli tuntu melkeinpä haalean puolella.
Lämpenemisnopeus on myös selvästi parantunut.

On se vaan kumma kun nykyään autot tehdään :shock: heikkommin kuin ennen.

Vanhoina hyvinä aikoina -66 WVkuplaankaan ei koskaan tarvinnut vaihtaa termaria :lol: .
. . .
Waldemar
Viestit: 3
Liittynyt: 20.3.2006 21:04
Paikkakunta: Tampere

Raitisilman suodatin

Viesti Kirjoittaja Waldemar »

Kuulemma tuohon lämpenemisongelmaan auttaa myös kun vaihtaa talveksi aktiivihiilisuodattimen tilalle tavallisen paperisuodattimen.
Avatar
57pannu
Viestit: 111
Liittynyt: 27.5.2006 22:17
Paikkakunta: takametsä

Viesti Kirjoittaja 57pannu »

dealer kirjoitti:Ainakin W210 200-220 CDi Webaston kellosarjassa tulee mukana vesipumppu, eli sitä ei ole webastossa itsessään alunperin.
Näin lienee myös 320 CDi laita.
Tuota, minkälainen se "sähkölämmitys" zydeemi on tässä minun väykyssä ( -01 200 cdi) kun ei ole sitä lipastoa. Nappulasta se käännetään päälle, mutta mitähän se aikuisten oikeasti tekee.

-hanski-
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lämmittää jäähdytysnestettä sähkövastuksella.

Joissain mersuissa paisuntasäiliön alla, joissain lohkon kyljessä.
wiimax.fi
Avatar
P.M.N.
Viestit: 171
Liittynyt: 30.9.2005 12:05
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Tuon ikäisessä väyrysessä (ainakin isommassa koneessa) se on paisuntäsäiliön vieressä olevan alipaineen kerääjäsäiliön alla.
MB S210 320 cdi Avantgarde
MB R129 500SL 1991
MB 124 CE230 1991 sportline
Honda CBR 1100 XX 1998
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Just noin P.M.N. - puhuin läpiä päähäni äsken.
wiimax.fi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Laitoin väyryseen automaattisen lisälämmittimen. Nyt tarkeni tänä talvena ajaa yli 30-asteen pakkasella ilman hanskoja. Hintaa tuli muutama kymmenen euroa ja aikaa meni 10 minuuttia.

Kuva

Sanoivat tarvikeliikkeessä että tuo asennetaan maskin ulkopuolelle. Minusta se on siistimmän näköinen kun asentaa maskin taakse, ja niin teinkin.

Kuva

Ulkonäkö ei juurikaan kärsinyt.

Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ite ratkaisin saman asian laittamalla arkin sellua (työmaalta lainattu) jäähdyttimen eteen.
Hyvin on tarennut cdi:llä ajella ilman hanskoja,tosin ei ole vielä ollut - 28 kylmempiä kelejä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Wsa kirjoitti:Jeps, termostaatti vaihettiin tuossa syksyllä ennen ilmojen kylmenemistä Veholla mahdollisimman isoon. Mutta tosiaan auton lämpeneminen 60 asteeseen kestää suhteellisen kauan, ja koska jostain syystä Webasto ei saa sisätiloja kunnolla lämmitettyä niin sisätilojen lämpenemiseen pitää oottaa moottoria matkaan.

Termostaattihan minun käsityksen mukaan ei nopeuta auton lämpenemistä vaan se määrittelee kuinka lämpimäksi kone saa mennä.
Vaihtovathan ne molemat termostaati :?: (tuskin...)

viewtopic.php?t=24397&highlight=

jos jompi kumpi on kokoajan pikusen auki niin lämpii tosihitaasti...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

kilander kirjoitti:Ite ratkaisin saman asian laittamalla arkin sellua (työmaalta lainattu) jäähdyttimen eteen.
Suoraan jäähdyttimen eteen ei saa mennä laittamaan pahvia tai selluloosaa. Ajoviima vääntää jäähdytintä niin että varmuudella alkaa jossakin vaiheessa vuotamaan. Viimanestolaitteistot pitää laittaa tuohon maskiiin, joko etu- tai takapuolelle. Oot ehkä niin tehnytkin mutta tuosta sinun tekstistä joku voi tehdä virheellisen päätelmän.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5982
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Hmm. Pakkasta oli (23.12.2010) -31 pahimmillaan ja ajossa moottorin lämmöt nousi vauhdista riippuen max 80 asteeseen. Sisätilassa ei päässyt ensimmäisen muutaman sadan kilometrin aikana säädettyyn 32 asteeseen (unohtui) ;) Loppumatkassa kun nopeus laski n. 10-20km/h jo 22 asteen asetuksella alkoi tulla kuuma. Palella toki ei tarvinnut ensimmäisen 5 km jälkeen, lämmintä puhalsi.

Kyllä se syyläri aikalailla jäähdyttää myllyä. Kovemmassa vauhdissa oli mosan lämmöt n. 70-75.

Periaatteessa moottorin lämmöllä lämmittäisi ISON saunan koska bensamosan hyötysuhde on n. 20-25% ja loput menee lähinnä lämmöksi. Elikkä 200kW padalla lämpöä on "hukattavaksi" n. 600-800kW jos sen kaiken hukkaisi ohjaamon lämmittämiseen niin sais olla ulkona vaikka 100 astetta pakkasta eikä tuntuis missään - hiki virtaisi. Taitaa vaan syylärin kenno hukata tuosta sen 99% ???

Paljonkohan oikeasti tuo sisäpuhaltimen kenno saa lämpöä siirrettyä? monta wattia sen teho mahtanee olla?
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

200kw pata ei kuitenkaan käytä matka-ajossa tasakaasulla kuin sen tehon mitä tarvitaan siihen että auto liikkuu eteenpäin miinus tietty häviöt..

Mutta ei se Suomen oloja varten ole tehty tuo mersun lämpötilansäätö.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mutta ei se Suomen oloja varten ole tehty tuo mersun lämpötilansäätö.
Säätösysteemihän on mersuissa juurikin hyvä alkaen 124-korisesta.
Ei tarvitse rassata, kesät talvet saa olla rullat sopivan lämpötilan kohdalla.
Vai mitä tarkoitit :D
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dealer kirjoitti:
Mutta ei se Suomen oloja varten ole tehty tuo mersun lämpötilansäätö.
Säätösysteemihän on mersuissa juurikin hyvä alkaen 124-korisesta.
Ei tarvitse rassata, kesät talvet saa olla rullat sopivan lämpötilan kohdalla.
Vai mitä tarkoitit :D
Sille 124:n säätösysteemin keksijälle pitäis kyllä nobelin palkintoa tai jotain.
Mentiin joulunviettoon aatonaattona ja pakkasta oli se -28 tai vähän enempi. Samassa 22 -23 asteessa oli rullat kuin aina ja paitahihasillaan tarkeni ajaa.
8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 lämmitys, ilmastointi”