ASR, värsepelistä?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

ASR, värsepelistä?

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Huomasin tuolla toisaalla Easy Riderin hieman moitiskelevan Rintterin ASR:ää.
Kokemukset muistuttavat vahvasti omiani väyrysen ratissa.
On se nyt p*rkele, kun ei kotitieltä pääse valtaväylälle, kun joku minua viisaampi päättää painaa jarrua.
Jos on päässyt tielle, ei onnistu kiihdytys, vaikka kuinka olisi tunkemassa tukkirekka persieen. Joku vaan painaa jarrua.
Koko autoa ei edes näkynyt sillä 400 metrin suoralla, jonka meidän risteyksestä näkee, mutta niin vain meinasin Paavon kanssa jäädä jalkoihin.
Onhan siinä se off-nappi, mutta kun sekään ei sulje koko järjestelmää, vaan se puuttuu silti kuskin tekemisiin.
Miksei voi vain tehdä lukkoperää, niinkuin muut sivistyneet valmistajat?
Ei, tekniikkaa tekniikan vuoksi :x

Ai halvattu, että on keksitty typerä järjestelmä. Varmaan loistopeli, jos liukas ei ole liukasta, vaan vain sateen kastelemaa asfalttia, mutta ei se kyllä talveen sovi.
Kyllä tekis taas mieli käydä Saksassa tunkemassa lederhosenit täyteen kukkakaalia :evil:



Hauku sinäkin ASR:si, sana on vapaa :idea:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Jari Nysten
Viestit: 395
Liittynyt: 27.10.2010 16:19
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

:oops: Mun mielestä se on pirun hyvä, uudet nastakumit ja ASR takaa nopeat lähdöt pienellä kaasutuksella.
Sivuluisut ottaa hienosti pois (tahattomat) ottaa tosin muutkin kun mulla ei ole pois nappia.
Tuppaahan toi vilkahteleen kesäkelilläkin.....
Tehoa ottaa pois vasta tosi huonossa paikassa, mulla ainakin vaan sutii oikee ja vasen vuorotellen kun antaa hanaa.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

UUden karheet nastakumit on mullakin, vaan ei sillä kyllä mitään nopeita lähtöjä tehdä. Toiminta on liiankin virkaintoista.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Otappa sulake 2 kokeeksi irti(muistelisin) kojetaulun päästä. No muun liikenteen sekaan ei kannata noin mennä sillä se on jarruvalon sulake :D Mutta sitten näkee eron kun ei ole mitään avustuksia päällä.ASR toki tappaa kiihtyvyyden liukkaalla jos se on päällä, mutta se sutivaa pyörää jarruttava systeemi ei menohaluja vähennä.

Uudemmissa autoissa ei oikein lukkoja ole missään. No jossain tehomalleissa bemarilla? Onkohan se sitten kallis/hankala tehdä lukko mikä toimii oikein ESP:n yms. kanssa.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Mikäs malli väyrynen oli kyseessä?
Kyllä mulla käyttäytyy oma kuin kunnon takaveto.kun keskikonsolista ottaa ESPn pois päältä.
Ja vastaavasti se päällä pääsee pahemmista paikoista kuin esim.tenavalla (joka ei kyllä talviautoiluun sovellu).
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

200 cdi vuodelta -99. Ei ole ESP:tä, pelkkä ASR.


Vaan kyllä tenavalla on niin paljon hauskempaa :wink:

Tosin lauantaina meinasi jo tulla ikävä jotain oikeaa autoa, kun ajelin tenavan hiukkasen huonokuntoisen tien päähän jyrkähkön mäen alle.
Tunti meni sadan metrin pätkällä, että sain sen pois :oops:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Oliskohan tuossa jotain vikaa, rengastuksessa tms? Edellisessä autossa oli asr ja nyt on esp, molemmat toimii hyvin :roll:
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1594
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Joo, kyllä miekin mieluummin ottaisin tuohon möhköön ASD:n kuin ASR:n, vaikka ASR:n napista pois saakin. On kyllä niin onneton etenijä että ei toista. :lol: Molemmissa entisissä Mersuissa oli ASD eikä niiden kanssa ollut ikinä talvella ongelmia. :roll: Möhkö se vain suttaa tasamaallakin. :shock: :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

xin811 kirjoitti:Oliskohan tuossa jotain vikaa, rengastuksessa tms? Edellisessä autossa oli asr ja nyt on esp, molemmat toimii hyvin :roll:
Renkaat on kyllä hyvät. Ja ihan saman lailla se toimii kuin kaikki muutkin ajamani mersut joissa on ASR ollut.
Ei kai se vika ole kuin mun takaraivossa. Vaimon mielestä oikein hyvä varuste :lol:
Minen vaan siedä sitä että insinööri on olevinaan viisaampi kuin minä :idea:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5991
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

xin811 kirjoitti:Oliskohan tuossa jotain vikaa, rengastuksessa tms? Edellisessä autossa oli asr ja nyt on esp, molemmat toimii hyvin :roll:
Samat sanat. Itse huomasin ASR:n toiminnassa huomattavaa parantumista kun takajarrut ja levyt kunnosti (ei voinut vaihtaa kun osia ei ollut suomessa). Varsinkin sisäpuolinen jarrupala kantoi kummallakin puolella sivuistaan satulaan ja jarrutusvaikutus oli arvatenkin huono. Kun poisti palan ja satulan välistä ruosteen ja alkoi levyt kiiltämään kummaltakin puolelta niin ASR toimi sivistyneemmin.

Tosin hieman liian herkältä vaikuttaa vieläkin... Pitäisiköhän tehdä abs rinkula hieman vähemmillä hampailla.....
egyptian
Viestit: 60
Liittynyt: 13.11.2010 5:12

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Jännä miten voi olla ihmisillä erilaisia tuntemuksia. Itellä eka talvea CLK ajossa ilman ESP:tä ja ERINOMAINEN talviauto, monesti lähtee risteyksistä paremmin kuin vieressä sutivat etuvetoiset, kiitos uusien nastarenkaiden ja ASR:n. Ei ole mitään moitittavaa eikä ole kertaakaan tarvinut laittaa pois päältä päivittäisessä ajossa.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

124:sen asr = täysin turha ja pelle varuste, maksoikin aikanaan ~30t mk, vai oliko ~20t mk, no samapa tuo mutta ei käytönnössä tee muuta kuin tapa etenemisen (ja leikkimisen ) täysin. Olis ihan ok varuste JOS sen saisi kokonaan napista pois, vaan ei saa :(


egyptian, rohkenen hieman epäillä valoista lähtökykyä vs. etuvetoiseen :D
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Väyrysessähän sen saa Kokonaan napista pois. Siis ASR:n. Jäljelle taitaa vielä Fentonin mersussakin jäädä ETS joka jarruttaa sutivaa pyörää, ei siis vaikuta konetehoihin millään tavalla. Omasta mielestä se ei haittaa etenemistäkään, risteyksistä lähtiessä se tosin estää aika tehokkaasti perän luistamisen. No leikkimistä sekään ei estä, kunhan ajaa aina yli 70km/h :wink:

Ainakin Viton ASR on sen verran tyhmä että ihan kaasujalalla kaasua annostellen auto kiihtyy huomattavasti paremmin.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3050
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Juu, siis jos olin epäselvä sanoissani, niin tehon rajoitus kyllä poistuu sen napin mukana.
Kyllä sillä huomattavasti rivakammin liikkeelle pääsee, kun järjestelmä on kytketty pois.
Herkkäjalkainen siis. Jos ei osaa muuta kuin olkaista nilkan suoraksi ja odottaa, on ASR varmaan ihan kelpo peli.

Minä en tykkää ja piste.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mullakin 126:ssa tuo asr ja eipä se mikkään hääppönen laite ole, mun mielestä auton valmistajan tarvis se poista omaan piikkiinsä kun tollasia laittelee :cry:
126:sta sitä ei saa ollenkaan päältä pois eikä se paljon auta siitä lumiketju nappulastakaan, mutta hiukan parempi jos oikein liposaa sattuu olee mutta kyllä lukko olis paljon parempi :wink:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eihän ASR ole edes tarkoitettu arktisiin oloihin vaan keskieuroopan hyvin suolatuille teille märkäpidon parantamiseksi. Se vaatii ihan oman tekniikkansa että sil tule toimeen.

Paljokoha ASD on uutena maksanut?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

asd 11900 mk ja asr 14900 tai sitten 24900mk , en oo tuosta varma kun skanni helvetin epäselvä (näyttäis kyllä eka numero olevan 2 )
Avatar
Jari Nysten
Viestit: 395
Liittynyt: 27.10.2010 16:19
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Aika paljon vaihtelee mielipiteet, minä kyllä pidän ASR:stä.
Kaasujalkani hakee pitoa hillitysti ja lähdöt on reippaita mielestäni.
Paljon painoa vetävillä pyörillä, uudet hkp7, ja ASR, todella hyvä!
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5991
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

epk kirjoitti:124:sen asr = täysin turha ja pelle varuste, maksoikin aikanaan ~30t mk, vai oliko ~20t mk, no samapa tuo mutta ei käytönnössä tee muuta kuin tapa etenemisen (ja leikkimisen ) täysin. Olis ihan ok varuste JOS sen saisi kokonaan napista pois, vaan ei saa :(


egyptian, rohkenen hieman epäillä valoista lähtökykyä vs. etuvetoiseen :D

Koskeeko pois saanti vain 124 mallia? Siis ettei lähtisi kokonaan pois?

Ainakin w202:ssa saa aikalailla pois napilla (c36).

Miksiköhän formuloissa oli aikoinaan kovasti puhetta että joillakin on laiton sutimisenesto jos se pääasiassa haittaa etenemistä?

Jos ASR estää talvella liikkeellelähdön se tulee kääntää pois päältä.

Kuka ostaisi auton josta ei saa halutessaan ASR tai muuta vastaavaa halutessa pois päältä?

Sama se minulle on jos joku ei tykkää, mutta itse en ajelisi kyllä ilman ASR tai kehittyneempää talvikeleillä. Mukavuusvaruste kuten automaattilaatikko tai ilmastointi. Ensin luulee että ne on vain turhakkeita mutta kun itse käyttää niin löytyy kummasti hyviä puolia. Tosin on se saatava pois päältä halutessa, muutoin se on varmasti ärsyttävä varuste... (ASR ETS ESP tms)
Avatar
Jari Nysten
Viestit: 395
Liittynyt: 27.10.2010 16:19
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Juu, minä en saa pois päältä, mulla eiole kuin lumiketjunappi.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
® Mesen V8 Klubi
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Mjoo, kyllähän ASR leikin lopettaa.
En kuitenkaan pois antaisi.
En edes asd:hen vaihtaisi. :twisted:
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Mulla on tuo ETS möhkössä ja se haittaa menoja lähinnä pienellä kaasulla. Jos on tarpeeksi liukasta ja antaa kunnolla kaasua niin tuntuu ettei sitä ole edes olemassa :lol:
® Mesen V8 Klubi
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Siis häh ASR ja ESP:hän takaa ainaki toimiessaan sen parhaan mahdollisen kiihtyvyyden mitä pito antaa myötä ja mulla tuo ASR/ESP puuttuu peliin poiskytkettynä vasta sitte ku se auto lähtee kunnolla lapasesta. Löytyy tällä hetkellä nuo kaikki variaatiot eli ASD, ASR ja ESP ja hyvin on tultu toimeen kaikkien kanssa.
ASR:llä tullu ajeltua kitkoilla ja hyvin sillä pääsee tuon meidän kotinyppylänkin ylös ku luistonestottomat, nastarenkaiset auton jää alas ruikuttamaan :)

Jos tää topic ajautuu vanhankaavan mukaan niin kohta tässä joku tulee selostamaa miten hengenvaaralliset kapistukset ABS:t on :twisted:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sprinterinkin kanssa tulee jotenkuten toimeen jos on tonnin nyytti kyyvissä, tyhjänä tarviisi saaha tuo ASR kokonaan pois. Kojelauvassa on ASR off-nappi, mutta eipä tuolla ole mitään vaikutusta käytännössä. Vasemmalla ku hipasoo jarrua, niin olovinaan menis paremmin, en tiijä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Mulla on justiin sama pirssi ja otan kyllä aina taajamassa sen pois :D sitten kun on maantiellä oikea nopeus saavutettu niin heitän sen takasin.. On kyllä raivostuttava kun perä irtoaa ja teet sen normaalin korjausliikkeen mikä tulee luonnostaan, niin asr kerkiää justiin samaan aikaan jarrutella ja teet vaan ylimääräsen liikkeen ja näyttää melko hoopolta varmaan ulkoapäin. Eikä tuolla ainakaan pääse eteenpäin jos on paksulti lunta tiellä, meinaa jämähtää heti kii mutta luojan kiitos sen saa pois.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

sonikki kirjoitti:Siis häh ASR ja ESP:hän takaa ainaki toimiessaan sen parhaan mahdollisen kiihtyvyyden mitä pito antaa myötä
Ei kaikissa tapauksissa, esimerkiksi lumikelillä ASR rampauttaa koko auton. Ilmeisesti myös ESP, tästä ei tosin kokemusta.
Jos tää topic ajautuu vanhankaavan mukaan niin kohta tässä joku tulee selostamaa miten hengenvaaralliset kapistukset ABS:t on :twisted:
Onhan ne ABS:ät ihan hyvät varusteet, vaikka pidentävätkin jarrutusmatkoja :twisted:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin ABS vaatii tilaa ohitukseen ja ainakaa tääl oolannis ei juuri ikinä ole mahista sellasille tempuille ku o paljo liikennettä ja kapeet tiet.

ASR kehnoin paikka on kun kadut kaupungin on hyvässä jäässä ja päälle tulee pakkaslumet. Sillo ei kannata ajella mitää muuta ku matkaa, ei livo sivuttain.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Harvassa tilanteessa ne Absit jarrutusmatkaa pidentää. Ehkä pienehköissä kaupunkinopeuksissa tietyissä tilanteissa..ei muuten. Ja ehkä teoriassa mutta käytännössä uraisella/kaltevalla tiellä absillisen jarrutusmatka on aina lyhyempi.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Ensimmäinen hakutulos googlesta "jarrutusmatkat ABS":

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MKB5XoQs5dE[/youtube]
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

simoks kirjoitti:Mulla on justiin sama pirssi ja otan kyllä aina taajamassa sen pois :D sitten kun on maantiellä oikea nopeus saavutettu niin heitän sen takasin.. On kyllä raivostuttava kun perä irtoaa ja teet sen normaalin korjausliikkeen mikä tulee luonnostaan, niin asr kerkiää justiin samaan aikaan jarrutella ja teet vaan ylimääräsen liikkeen ja näyttää melko hoopolta varmaan ulkoapäin. Eikä tuolla ainakaan pääse eteenpäin jos on paksulti lunta tiellä, meinaa jämähtää heti kii mutta luojan kiitos sen saa pois.
Kuulostaa taas kyllä melko uskovitunmattomalta mutta kukin tyylillään :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”