CDi - mersun tyypillisiä ongelmia. (ja omistajien...)
CDi - mersun tyypillisiä ongelmia. (ja omistajien...)
Vuosimallin -99 220 CDi mersu tulee vikatestiin, ongelma on se tuttu; ei kulje eikä ota kierroksia kolmeatonnia enempää.
Vikatesti kertoo:
- Ilmamassamittari
- Ahtopaine paineensäätö
- Hehkutulppa
jatkuu...
Vikatesti kertoo:
- Ilmamassamittari
- Ahtopaine paineensäätö
- Hehkutulppa
jatkuu...
Viimeksi muokannut dealer, 27.2.2007 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Asiakas kyselee että mitäs nyt.
Totean että jatketaan tutkimista, kerron mahdollisista vioista; pakoputkisto tukossa (ei, vika on tullut "kertalaakista", sanoo asiakas), imusarjan painetunnistin, turbossa hukkaportti rikki, hukkaportin ohjaus, pakokaasukierrätyksen ohjaus...
Seuraavaksi tutkin turbon hukkaportin alipainekelloa ohjaavan "mutikan" alipaineletkut ja johdot.
Kokeilen ohjata testerillä hukkaporttia; liikkuu.
Kokeilen myös imusarjan läppien toimintaa; ei tapahdu mitään.
Seuraavaksi katson pienen peilin avulla imusarjan alle; joo, irti on alipainekellolta lähtevä tanko sieltä läppien vetotangon puoleisesta päästä.
Polttoainesuodatin irti ja tanko paikalleen; lukitus nippusiteellä.
jatkuu...
Totean että jatketaan tutkimista, kerron mahdollisista vioista; pakoputkisto tukossa (ei, vika on tullut "kertalaakista", sanoo asiakas), imusarjan painetunnistin, turbossa hukkaportti rikki, hukkaportin ohjaus, pakokaasukierrätyksen ohjaus...
Seuraavaksi tutkin turbon hukkaportin alipainekelloa ohjaavan "mutikan" alipaineletkut ja johdot.
Kokeilen ohjata testerillä hukkaporttia; liikkuu.
Kokeilen myös imusarjan läppien toimintaa; ei tapahdu mitään.
Seuraavaksi katson pienen peilin avulla imusarjan alle; joo, irti on alipainekellolta lähtevä tanko sieltä läppien vetotangon puoleisesta päästä.
Polttoainesuodatin irti ja tanko paikalleen; lukitus nippusiteellä.
jatkuu...
wiimax.fi
Asiakas lähtee koeajolle, tulee kohta takaisin ja kertoo ettei muuttunut miksikään.
No, kokeilen vaihtaa sen hukkaporttia ohjaavan murikan uuteen.
Niitä on kahdenlaisia, muuten samannäköinen mutta kiinnityskumi on joko musta tai sininen - avaavat hukkaportin eri paineilla...
Nyt on paikallaan uusi ilmamassamittari, em. murikka (niistä oli ne vikakoodit) ja imusarjan läpät toimivat oikein.
Taas kokeilemaan.
jatkuu...
No, kokeilen vaihtaa sen hukkaporttia ohjaavan murikan uuteen.
Niitä on kahdenlaisia, muuten samannäköinen mutta kiinnityskumi on joko musta tai sininen - avaavat hukkaportin eri paineilla...
Nyt on paikallaan uusi ilmamassamittari, em. murikka (niistä oli ne vikakoodit) ja imusarjan läpät toimivat oikein.
Taas kokeilemaan.
jatkuu...
wiimax.fi
onko nämä pikku cdi:it tosiaan noin "vikaisia" pelejä??
viime kesän aikana näin joutsentien abc:llä pelkästään ruokatuntieni
aikana ainakin kolme cdi mersua jotka eivät käynnistyneet lainkaan
*hieman tuntu ylpeeltä mennä cdi farkun viereen,ja jyrähdyttää wanha
kunnon pystis käyntiin,nopean hehkutuksen jälkeen "
viime kesän aikana näin joutsentien abc:llä pelkästään ruokatuntieni
aikana ainakin kolme cdi mersua jotka eivät käynnistyneet lainkaan
*hieman tuntu ylpeeltä mennä cdi farkun viereen,ja jyrähdyttää wanha
kunnon pystis käyntiin,nopean hehkutuksen jälkeen "
BMW E31 V12
... eikä pelaa vieläkään.
Omituista.
Kokeilen puristaa turbon paineletkua auton käydessä ja kaasutan samalla.
Letku pullistuu, muttei mielestäni tarpeeksi, ei ole oikein ahtopainetta.
Kaasutan uudestaan, kerralla kaasu pohjaan; sama juttu - vaan mitäs ?
Jostain kuuluu "VHHHIIIIIUUUUUHFF" kun paine nousee ?
Olisiko coolerin pääty repeämässä, se on kyllä lähinnä noiden pitempien koneiden ongelma mutta kuitenkin... letku ei voi olla halki, painetta on kuitenkin sen verran...
Auto nosturille ja irrottamaan alapuolen suojamuoveja.
jatkuu...
Omituista.
Kokeilen puristaa turbon paineletkua auton käydessä ja kaasutan samalla.
Letku pullistuu, muttei mielestäni tarpeeksi, ei ole oikein ahtopainetta.
Kaasutan uudestaan, kerralla kaasu pohjaan; sama juttu - vaan mitäs ?
Jostain kuuluu "VHHHIIIIIUUUUUHFF" kun paine nousee ?
Olisiko coolerin pääty repeämässä, se on kyllä lähinnä noiden pitempien koneiden ongelma mutta kuitenkin... letku ei voi olla halki, painetta on kuitenkin sen verran...
Auto nosturille ja irrottamaan alapuolen suojamuoveja.
jatkuu...
wiimax.fi
... muovi irti, ja ainakin 3 asentajaa lampun kanssa kurkkimaan cooleria, neljän aikaan iltapäivällä sattui olemaan joutilaita.
Cooleri ehyt silmämääräisesti katsoen, letkusto ehyt.
Merkillistä.
No, eikun auto alas ja Jarno puikkoihin - auto takaisin ylös, käyntiin ja kaasuttelemaan.
"VHHHIIIIIUUUUUHFF"
"VHHHIIIIIUUUUUHFF"
"VHHHIIIIIUUUUUHFF"
MISTÄ se kuuluu ?
Aha, joo TUOLTA - onhan näitä tapauksia ollut ennenkin.
jatkuu...
Cooleri ehyt silmämääräisesti katsoen, letkusto ehyt.
Merkillistä.
No, eikun auto alas ja Jarno puikkoihin - auto takaisin ylös, käyntiin ja kaasuttelemaan.
"VHHHIIIIIUUUUUHFF"
"VHHHIIIIIUUUUUHFF"
"VHHHIIIIIUUUUUHFF"
MISTÄ se kuuluu ?
Aha, joo TUOLTA - onhan näitä tapauksia ollut ennenkin.
jatkuu...
wiimax.fi
Vaihtoehdot vähissä: pakoputkisto on tukossa jostain kohtaa.
Irrotamme liitoksen katalysaattorien takaa, sieltä häkee takimmaiseen katalysaattoriin.
Umpitukossa...
Ensiavuksi otetaan rautakanki ja riuska asentaja liikuttelemaan sitä; kohta ei ole katti ollenkaan tukossa enää.
Seuraavaksi kaasutellaan putki tyhjäksi irtotavarasta.
Tampio joka nousee nyt autoon käynnistää sen heti ja suorittaa muutaman kaasu-pohjaan-annetaan-olla-vähän-aikaa-kaasutuksen.
Em. "irtotavara" josta terveellisintä lienee kaiken peittävä nokipilvi on nyt ilmassa ympäri hallia.
Asiakas ihmettelee miten noin paljon mustaa voi tulla noin pienestä reiästä, jahka pystyy yökkäämiseltään puhumaan.
Autoon vaihdetaan vanhat osat paikalleen ja todetaan koeajolla että kiertää ja toimii, mutta terävyys puuttuu.
Vaihdan uuden ilmamassamittarin paikalleen, ja kas; ei ole kuulemma niin hyvin ennen kulkenutkaan.
Tyytyväinen (ei mersuun tyytyväinen ) asiakas poistuu maksettuaan laskun.
Irrotamme liitoksen katalysaattorien takaa, sieltä häkee takimmaiseen katalysaattoriin.
Umpitukossa...
Ensiavuksi otetaan rautakanki ja riuska asentaja liikuttelemaan sitä; kohta ei ole katti ollenkaan tukossa enää.
Seuraavaksi kaasutellaan putki tyhjäksi irtotavarasta.
Tampio joka nousee nyt autoon käynnistää sen heti ja suorittaa muutaman kaasu-pohjaan-annetaan-olla-vähän-aikaa-kaasutuksen.
Em. "irtotavara" josta terveellisintä lienee kaiken peittävä nokipilvi on nyt ilmassa ympäri hallia.
Asiakas ihmettelee miten noin paljon mustaa voi tulla noin pienestä reiästä, jahka pystyy yökkäämiseltään puhumaan.
Autoon vaihdetaan vanhat osat paikalleen ja todetaan koeajolla että kiertää ja toimii, mutta terävyys puuttuu.
Vaihdan uuden ilmamassamittarin paikalleen, ja kas; ei ole kuulemma niin hyvin ennen kulkenutkaan.
Tyytyväinen (ei mersuun tyytyväinen ) asiakas poistuu maksettuaan laskun.
wiimax.fi
Luulisin että tukkeutumiseen on oma osansa näiden uusien moottorien luonteella; niitä ei tarvitse "huudattaa" koskaan normaaliajossa - kunnon revitys sillointällöin tekisi hyvää.
Toisaalta, pariin C250TDT:henkin on vaihdettu katti tukkeutumisen takia.
CDI varsin moneen autoon, Sprintteriinkin...
Toisaalta, pariin C250TDT:henkin on vaihdettu katti tukkeutumisen takia.
CDI varsin moneen autoon, Sprintteriinkin...
wiimax.fi
Ja justiin maanantaina kävin kaverin kanssa renkaita hakemassa ja hän ihmetteli ajotyyliäni, joka kieltämättä aiheuttaa takanatuleville näköhäiriöitä silloin tällöin. Vakuuttelin, että nämä kyllä tykkää siitä, että välillä kierrätetään kunnolla. Nuo nykydiiselit on liian väkeviä ja ihmiset saatu autolehtien ym. tahoilta vakuuttumaan, että alavääntö on poikaa, ei tarvi kierrättää konetta koskaan. Ja kun dieselikin on niin kallista, niin pitää säästää... Ja sitten ihmetellään, kun on paikat tukossa. Se euron säästö naftankulutuksessa on satanen korjaamolla
kaverin isännällä on e200cdi ja oli menny katsastamaan sitä...olivat ottanu siinä sitten pölläytys testiä ja ei oikee ollu menny läpi nii polkenu vielä enemmän ja yhtäkkiä sitten ruvennu tulemaan valkoosta pakoputkesta....konttorin mies oli sanonu ettei tohdi enempää polkea ja että kannattaa viedä huoltoon....vehon mies oli heti tienny että joo vanha tuttu...välijäähdittemen putkes oli jotai valkoista niinku purkkaa....tulee kuulemma kun ajelee paljon hiljaa ja vakionpeutta...
asiasta toiseen niin minkälaanen on 200D diesel"katti"...kun mulla tuos joku sellaanen pönttö on mitä äiteen omas ei oo...eli siinä ensimmääses käyräs..tulookko"tehoja" jos ottaa pois pienellä rautakangen koskettelulla...
asiasta toiseen niin minkälaanen on 200D diesel"katti"...kun mulla tuos joku sellaanen pönttö on mitä äiteen omas ei oo...eli siinä ensimmääses käyräs..tulookko"tehoja" jos ottaa pois pienellä rautakangen koskettelulla...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Tänään oli heti aamusta pari Väykkyä imusarjan vaihdossa, niitä peilivilkkumalleja.
Itse irrotin toisesta imusarjan, muuta
yllätyksiä ei löytynyt kuin yksi muovinen kaareva nesteputki joka oli rapautunut niin että auto odottaa nyt uutta putkea korjaamolla.
Imusarjastahan oli kahdesta läpästä käyttövipu irti.
Alla olevasta kuvasta näette minkäverran noin 140 tkm matkalla kertyy karstaa / kaikkea mustaa pakokaasukierrätykseen - tuosta reiästä kulkee siis kaikki ilma mitä 220 CDi tarvitsee kulkeakseen...
Tuo mustan pas*kan peitossa oleva alue on reikää, ettäs tiedätte.
Työkaveri vaihtoi imusarjan toiseen samanikäiseen hieman enemmän ajettuun, kaksi läpän vipua käyttövivusta irti + läppiä liikuttavan moottorin vipu irti + nelospytyn läppä kokonaan irti ja imukanavassa suunnilleen imuventtiilin lautasessa kiinni.
Läppäakseli hukassa, sen jäljiltä imusarjassa reikä.
Itse irrotin toisesta imusarjan, muuta
yllätyksiä ei löytynyt kuin yksi muovinen kaareva nesteputki joka oli rapautunut niin että auto odottaa nyt uutta putkea korjaamolla.
Imusarjastahan oli kahdesta läpästä käyttövipu irti.
Alla olevasta kuvasta näette minkäverran noin 140 tkm matkalla kertyy karstaa / kaikkea mustaa pakokaasukierrätykseen - tuosta reiästä kulkee siis kaikki ilma mitä 220 CDi tarvitsee kulkeakseen...
Tuo mustan pas*kan peitossa oleva alue on reikää, ettäs tiedätte.
Työkaveri vaihtoi imusarjan toiseen samanikäiseen hieman enemmän ajettuun, kaksi läpän vipua käyttövivusta irti + läppiä liikuttavan moottorin vipu irti + nelospytyn läppä kokonaan irti ja imukanavassa suunnilleen imuventtiilin lautasessa kiinni.
Läppäakseli hukassa, sen jäljiltä imusarjassa reikä.
wiimax.fi
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
No pitäskö täsä ruveta röörit hoonaamaan ite kelläkin.
Kun on sekaantunut tuommoseen 200CDi malliin ja alakaa kilsoja olla semmonen 250t takanapäin.
Kuinka hankala se on dealer tuommonen rojekti toteuttaa, laitoitta vissiin uuvet imusarjat molempiin? vai voiko nuita hoonata..
Käykö pölliis rouvalta jo pulloharjan keittiöstä vai miten täs nyt tulisi edetä
Kun on sekaantunut tuommoseen 200CDi malliin ja alakaa kilsoja olla semmonen 250t takanapäin.
Kuinka hankala se on dealer tuommonen rojekti toteuttaa, laitoitta vissiin uuvet imusarjat molempiin? vai voiko nuita hoonata..
Käykö pölliis rouvalta jo pulloharjan keittiöstä vai miten täs nyt tulisi edetä
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Olen itsekseni pähkäillyt näitä imusarjan / katin tukkeutumisia kontra
mitä öljyä käytetään moottorissa -suhdetta. Nythän esim. W211 koppasissa joissa on ns. partikkelisuodatin pakoputkistossa vaatii tietyn luokituksen omaavaa öljyä koneeseen joka sitoo itseensä enemmän epäpuhtauksia.
Auton valmistajistahan on lähtöisin tämä kuumanpään viskositeetin pudotus 50:stä 30:iin.
Syitä tähän on mm.:
- männänrenkaiden puristus voimaa on heikennetty
>pienempi kitka>pienempi tehohäviö>pienempi polttoaineen kulutus
- lievempää öljyä kierrätetään moottorissa
>pienempi tehohäviö>pienempi polttoaineen kulutus
- jne.
Nyt kun moottoriin laitetaan esim. 5W/50 öljy, niin lähellä palotilaa öljyn viskositeetti on jotain 70 tai jotain. Tällöin tämä jäykkä öljy painaa männän renkaat irti sylinteriseinämistä ja öljyä jää sylinteriputkiin
>>öljyinen palamisjäte kerääntyy imusarjaan / katalysaattoriin.
Kun käytetään esim. 0W/30 luokan öljyä em. ilmiötä ei tapahdu lainkaan tai ainakin huomattavasti vähemmän, koska nyt ns. kuumapää on paljon lievempää eikä öljy paina männänrenkaita irti sylinteriputkista.
Öljynkulutuksena em. asia ei välttämättä näy mitenkään radikaalina, voi olla sellaista pientä kulutusta kaikenaikaa.
mitä öljyä käytetään moottorissa -suhdetta. Nythän esim. W211 koppasissa joissa on ns. partikkelisuodatin pakoputkistossa vaatii tietyn luokituksen omaavaa öljyä koneeseen joka sitoo itseensä enemmän epäpuhtauksia.
Auton valmistajistahan on lähtöisin tämä kuumanpään viskositeetin pudotus 50:stä 30:iin.
Syitä tähän on mm.:
- männänrenkaiden puristus voimaa on heikennetty
>pienempi kitka>pienempi tehohäviö>pienempi polttoaineen kulutus
- lievempää öljyä kierrätetään moottorissa
>pienempi tehohäviö>pienempi polttoaineen kulutus
- jne.
Nyt kun moottoriin laitetaan esim. 5W/50 öljy, niin lähellä palotilaa öljyn viskositeetti on jotain 70 tai jotain. Tällöin tämä jäykkä öljy painaa männän renkaat irti sylinteriseinämistä ja öljyä jää sylinteriputkiin
>>öljyinen palamisjäte kerääntyy imusarjaan / katalysaattoriin.
Kun käytetään esim. 0W/30 luokan öljyä em. ilmiötä ei tapahdu lainkaan tai ainakin huomattavasti vähemmän, koska nyt ns. kuumapää on paljon lievempää eikä öljy paina männänrenkaita irti sylinteriputkista.
Öljynkulutuksena em. asia ei välttämättä näy mitenkään radikaalina, voi olla sellaista pientä kulutusta kaikenaikaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
No joo kun nyt aloit sitä castrolia ylistämään, niin sanopa myydäänkö esim. longteccia tai r-teccia ns. pullotavarana yksityisille olleskaan?Lucky-Dog kirjoitti: Kun käytetään esim. 0W/30 luokan öljyä em. ilmiötä ei tapahdu lainkaan tai ainakin huomattavasti vähemmän, koska nyt ns. kuumapää on paljon lievempää eikä öljy paina männänrenkaita irti sylinteriputkista.
.
Vai pelkästään letkusta 19€ litra..
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Jaa-a empä maininnut öljymerkeistä mitään
Ja asiassa oleellisinta on ne viskositeetit, olkoon merkki sitten mikä hyvänsä.....
Ei taida saada kuin litran puteleissa ovat ns. korjaamoöljyjä
Itsellä on tynnyrissä SLX 0/30 Longtec:iä...anna tarkat tiedot öljyistä niin selvittelen asiaa .....ja hintoja
Ja asiassa oleellisinta on ne viskositeetit, olkoon merkki sitten mikä hyvänsä.....
Ei taida saada kuin litran puteleissa ovat ns. korjaamoöljyjä
Itsellä on tynnyrissä SLX 0/30 Longtec:iä...anna tarkat tiedot öljyistä niin selvittelen asiaa .....ja hintoja
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Pyrstötähti, imusarjan irrotuksessa ja kiinnityksessä menee aikaa yhteensä kolmisen tuntia.
Mainitsemiini autoihin tuli uudet imusarjat, koska niissä oli "läppäsysteemit" hajalla edellä kertomallani tavalla.
Imusarja irti, liuotinainetta, harjaa, rautalankaa, painepesuria... mitä vaan keksit.
Tuo kuvan palikkahan on muutamassa minuutissa irti, se on helppo "siivota".
Mainitsemiini autoihin tuli uudet imusarjat, koska niissä oli "läppäsysteemit" hajalla edellä kertomallani tavalla.
Imusarja irti, liuotinainetta, harjaa, rautalankaa, painepesuria... mitä vaan keksit.
Tuo kuvan palikkahan on muutamassa minuutissa irti, se on helppo "siivota".
wiimax.fi