Puhaltimen vaihtio edessä
Puhaltimen vaihtio edessä
Alkoi puhallin W123:sta päristelemään kesken ajon. Olisikohan laakeri hajonnut ja siivet alkaneet ottaan koppaan kiinni? Moottorin ja samalla etuvastusten vaihto siis ajankohtainen (1. asento ei toimi)? Availin paikkoja ja jäin ihmettelemään toista kaapelia moottorin kylkeen, jota ei huolto-ohjekirjassa lainkaan ollut mainittu. Lieneekö se niille etuvastuksille? Virransyöttökaapeli sen sijaan irtosi kevyesti. Tuo toinen tuntuu olevan aika tiukka asennus eikä paljoa anna periksi, joten kuinka olisi paras irroitella? Ruuvataanko peltiruuvit vaan irti kyljen kannesta, jolloin alkaisi hellittää? Itse siipipyörän irroituksesta olen saanutkin tietoa toisesta foorumista kunhan siihen vaiheeseen pääsen.
Itse asiassa irrotus olikin helppo: Kaapelin päässä oli abico-liittimet toinen koiras ja toinen naaras. Nyt sitten alkoikin kadonneen aarteen metsästys: Palikka sattuu olemaan ranskalainen Safica, jossa etuvastukset ovat integroituna hiilien yhteyteen. Tukkurit lupaavat eioota. Onko jonkun romukopassa kelvollista kapinetta? Omasta on siis mennyt yksi etuvastus ja siipipyöröpään laakeri (jonka voi varmaan fiksata hätätilassa).
Tuleeko meseläisiltä tähän vihjettä?
Tuleeko meseläisiltä tähän vihjettä?
Tästähän tulee vallan ketjukirje itselle. Sain kaverin vintiltä käytetyn vaihtopuhaltimen kun revittiin irti kokonaisesta paketista. Siinä ne esivastukset näyttivät olleen ilmakanavassa, johon kyllä on aika vaikea päästä käsiksi purkamatta. Joku sanoio, että ne olisivat katkaisimen yhteydessä? Missä lienee pihvi? No täytynee tässä vaiheessa tyytyä 2 ja 3-nopeuksiin kun ei riitä maltti alkaa väsäämään omia kytkentöjä.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 05.11.2007 13:07
Kiitos kommenteista.
Ne ovat varmaan niitä häiriönpoistajia. Niiden etuvastuksien täytyy olla siellä katkaisimen päässä, koska sieltä tulee se nelinapainen johtokin. Sitä paitsi epäilen vastuksessa olleen jotain häikkää jo aiemmin, koska katkaisimen seutu tuntui arveluttavan kuumalta.
Pitää seuraavaksi kaivaa esiin ne vastukset.
Ne ovat varmaan niitä häiriönpoistajia. Niiden etuvastuksien täytyy olla siellä katkaisimen päässä, koska sieltä tulee se nelinapainen johtokin. Sitä paitsi epäilen vastuksessa olleen jotain häikkää jo aiemmin, koska katkaisimen seutu tuntui arveluttavan kuumalta.
Pitää seuraavaksi kaivaa esiin ne vastukset.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 05.11.2007 13:07
Niinkuin sanoin, en tunne näitä isompia mersuja. Kuitenkin sanoisin että katkaisimen kuumeneminen ei välttämättä merkitse että etuvastukset olisivat siellä. Huono kosketus aiheuttaa kontaktissa häviötä joka puolestaan aiheuttaa kuumenemista. Mainitsit katkaisijalta tulevan 4 johtoa. Se nimenomaan vihjailee etteivät vastukset ole siellä, silloin tarvittaisiin vain kaksi johtoa. Tenavassa ne vastukset taisivat olla siellä puhaltimen maisemissa en muista tarkemmin.
Katkaisimen seutu lämpenee myös valot päällä ollessa yllättävän kuumaksi, jos mittariston valaistus on säädetty kirkkaimilleen, koska säätönuppien ja taustalevyn valaistuksen hehkupolttimot sitä lämmittävät. Liian suuritehoisilla polttimoilla saattaa jopa muovit sulaa.. Etuvastuksien sijainnista ei ole muistikuvaa, vaikka puhaltimen olen kerran irti käyttänytkin ja puhdistanut moottorin.
Jari_W123:n vihje näyttäisi oikealta. Välillä kaikki 3 asentoa toimivat, välikllä vain 2-3 tai vain 3. Puhaltimen moottori on nyt kunnossa. Tosin ostin Espoon Mokkilalta käytetyn siipineen (eri merkki eri akselihalkaisija), jossa siipipyörän akseliholkki osoittautui soikeaksi kuluneeksi ja teipillä suoraan kiilatuksi. Kun jouduin säätämään sitä, ei siitä enää tullut kalua, eikä myyjä suostunut vaihtamaan sitä. Siinä meni 50 €. Hyvinkäältä sain vähän käytetyn samanlaisen moottorin kuin alkuperäinen, joka pelittää erinomaisesti vanhoilla siivillä. Romis antoi vielä takuun. Jollei toimi, voi palauttaa.
Kiitos kaikille hyvistä vhjeistä.
Oikein hyvää alkavaa MB-vuotta 2011!
Kiitos kaikille hyvistä vhjeistä.
Oikein hyvää alkavaa MB-vuotta 2011!