Amg:t ei siedä uutta polttoainetta mitä eroa polttoaine järj

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Amg:t ei siedä uutta polttoainetta mitä eroa polttoaine järj

Viesti Kirjoittaja mcee »

Taulukoistahan se selviää, eli kaikki "tavalliset" mersut sietää tätä uutta polttoainetta vuodesta -90 alkaen, Amg:t ei

Mitä erilaista materiaalia tms Amg:n polttoaine järjestelmissä on verraten esim mersun muihin V6 ja V8 moottoreihin,

Eli esimerkki, C36 Amg ei voi käyttää uutta laatua mutta miksi esim C320 (ei amg) voi :?: onko tuolla C320:mppiselläkin kuitenkin hiukan riskaapelia ajella tuolla uudella laadulla, vainoharhasuushan tässä taas iski :?: :roll: vai jos se onkin tehoista kiinni niin oisvatten sitten ilmoittaneet suoraan sen tehorajan tai puristussuhteen :?:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5991
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Amg:t ei siedä uutta polttoainetta mitä eroa polttoaine

Viesti Kirjoittaja AK47 »

mcee kirjoitti:Taulukoistahan se selviää, eli kaikki "tavalliset" mersut sietää tätä uutta polttoainetta vuodesta -90 alkaen, Amg:t ei

Mitä erilaista materiaalia tms Amg:n polttoaine järjestelmissä on verraten esim mersun muihin V6 ja V8 moottoreihin,

Eli esimerkki, C36 Amg ei voi käyttää uutta laatua mutta miksi esim C320 (ei amg) voi :?: onko tuolla C320:mppiselläkin kuitenkin hiukan riskaapelia ajella tuolla uudella laadulla, vainoharhasuushan tässä taas iski :?: :roll: vai jos se onkin tehoista kiinni niin oisvatten sitten ilmoittaneet suoraan sen tehorajan tai puristussuhteen :?:
Eiköhän se E10 käy mihin tahansa jossa ei tule tiivisteiden kanssa ongelmia. AMG:ssä tiivisteet on ihan taatusti samat. E10 saattaa vain 99.9% varmuudella olla tehty 95 oktaanista vastaavaksi mitä puristuskestävyyteen tulee ja näinollen ei suositella jotta vältytään kalliiden moottoreiden korvausvaatimuksista (semmoisista että se moottori olisi 98:llakin hajonnut). Ehkä siinä on myös se että AMG haluaa näkyä mediassa edes jollain tapaa. Aiemmin oli netissä huhu että kaikki AMG:t käy E85:llä tarvittaessa, itsekkin nielaisin sen silloin. Asiaa AMG:ltä kysyessäni vastaus oli ettei kyseistä polttoainetta ole testattu heillä eivätkä sano soveltuuko polttoaine autoon. Varmaan AMG:tä ketuttaa kaikki viherpiipertäjien kotkotukset, myös etanoli. Vaikka etanolihan olisi hyvä polttoaine kun halutaan tehoja.

Tosin olen C36:ssa kokeillut E85+95E seoksia (n. E5-E50) koska kukaan muu ei näytä uskaltavan Suomessa. Ei vuotanut, ei syttynyt palamaan, ehkä kulutus nousi, tehot ei varmaan perseellä aistittuna muuttunut juuri minnekkään. Yhtä pyttyä katsottiin endoskoopilla muun syyn takia (oli riski että imusarjan irroituksessa olisi kohdistusholkki mennyt aukinaisesta imuvenasta pyttyyn, jonnekkin se kuitenkin hävisi tai ei ollut ensinkään) Kaikki paikat oli siistit, hoonaukset selviä, venttiilit puhtaat ja tiivistävät pinnat ok, männänlaki normaalin näköinen. Useamman tankillisen testailin. Jatkuvasta käytöstä ei siis ollut kyse.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Niinpä, ei löydy selkeää vastausta muuhun kuin että kyllä katainen osaa olla monella tapaa xxxxx jätkä ja suomi on eu:n perseennuolija ollut kautta aikain, kuka ottaa vastuun tässäkin asiassa :?: tuskin kukaan muu kuin itse loppukäyttäjä eli artisti maksaa viulut jos vikaan menee :roll:

se nyt on ainakin selvää että hinnat nousee ja kulutus :idea:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eikös se ole selkeintä ajaa sillä 98 oktaanisella, sehän ei ole muuttumassa mihinkään? 10tkm 10l/100km keskikulutuksella ja hinnanero 95:seen 50€`, noin pikaisesti laskettuna..
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jooo iroonista kyllä, AMG mersut on hyvin suosittuja ruotsin etanoli E85 konvertointi piireissä juurikin sen takia että sen tekniikka soveltuu erityisen hyvin ja pienillä modifioinneilla siihen hommaan. Huomion arvoista on se, että AMG:n aivot on rajoittamaton polttoaineen määrän suhteen, mutta tehdasmalleissa esim w124 E220 aivot ja lamda aiheuttaa noin vahvalla etanoliseoksella oireita, ei voi ajaa 25% isommalla seoksel.

sen takia mua ihmetyttää miksi tuo E10 bensa ei muka kelpaa... s eo selvsti ihan bisnesjuttu, varalta, "entä jos".

www.etanol.nu saitin ylläpitäjä:
Jo det stämmer, jag har en AMG C36 från -94 och en AMG E55 från -99. Har kört totalt nästan 50000mil/10 år med dessa bilar med E85 nästan utan problem.
Dom går att köra okonverterat men spridarna räcker inte riktigt till på fullvarv. Lämpligt är nog att höja bränsletrycket en aning till 5.2 Kp/cm2 från original 4.
Det kan man göra t.ex med en BTR från en gammal KE-jet mercedes eller en ställbar BTR t.ex. Malpassi. ...
Det enda jag haft problem med i princip på AMG:n var att lambdasonden var på väg att ge upp och med lägre avgastemp blev problemet direkt akut.
Suomeks: juu mulla on c36 ja E55 joilla olen ajanut yhteensä n. 500tkm 10v aikana e85:lla. Niillä voi ajaa täysin konvertoimatta, mutta suuttimien tuotto ei aivan riitä täydellä teholla, joten polttoaineen paineen korotus on tarpeen neljästä 5.2Kp/cm2:een. Polttoaineenpaineensäätimen voi olltta joko vanhasta KE-jetistä tai Malpassin säädettävä (ja keskustelu jatkui siitä kuinka se tehdään halvalla). Ainoa ongelma joka ilmeni oli se että pakokaasut oli niin paljon kylmemmät, ett vanha katalysaattori teki tenän ja joutui vaihtamaan tilalle uudet, paremmin etanolille soveltuvat "metalli" katit.
(ko. katkelmathan on kooste minun ja hänen välisistä keskusteluista joita viestien määränä on n 40 viestin verran).
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Onhan se tietysti parempi ja turvallisempi se 98 oktaaninen mutta taitaa mennä niin että harvalta kylmäasemalta enää saa, menee ainakin meillä metsästelyksi ja taipaleiden takaa hakemiseksi kun nämä meidän "kotiasemat" ovat sattumoisin juuri niitä kylmäasemia joissa on nyt tarjolla vain kahta laatua molemmin puolin mittaria, eli 95 E ja diesel...joten tämän kaltaisilta asemilta tuskin ensivuonnakaan 98 oktaanista saa :roll: harmi homma siinä mielessä näin haja-asutuksen alueella :)
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Ajattelin kyllä raakasti kokeilla mitä toi 36:nen sanoo ja missä vaiheessa heti kun tuota ainetta vaan täältäpäin saa. Jos noin pienillä muutoksilla onnistuu niin en näe mitään murhetta suorittaa noita. Tietysti kannatan näissä "erikois" autoissa alkuperäisyyttä.
Star
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5991
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Onkos sergeyllä tietoa onko tosiaan niin että ruoattissa EXX sotketaan mittarissa? Siellä siis saa hyvinkin korkeampioktaanista kuin suomessa jossa etanoli on tietty yli sataoktanista (106-110) mutta bensatisle sitten hyvinkin lirua.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei sotketa paikalla vaan tulee valmiina litkuna. tosin osa tekee myös paikanpääl. suurinosa kuitenki valmista kamaa. Ruotsin E85 on 104 oktaanista jas suurin valmistaja on Agroetanol, Norrköping joka myy jalostamoille etanolit jotka sotkee ne paikanpäällä niin ettei ainjeet erotu toisistaan.

btw noi konvertoidut autot tarvii olla lämpöroikassa jo, kun lämpö on plussan puolella. Monella on sellainen 1000kr kylmäkäynnistyspaketti joka huijaa kylmäkäynnistyspiiriä luulemaan että on 20 astetta kylmempi keli. Tietty tätä ei tarvita jos pystyy laittamaan E85 ohjelmoinnin autoon...
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Ei hyvältä näytä tämä polttoaine uudistus, mitään kasvihuone ilmiötä sillä ei pysäytetä se on vain täyttä kusetusta koko juttu, polttoaineen hinta nousee alkuvuonna ja jos sillä ylipäänsä uskaltaa ajaa tietenkin jokainen omalla riskillä niin kaupanpäälle kulutuskin samalla nousee, eli jonkin asteinen riski tulee kuvioihin mukaan + kulutus nousee ja litrahinta kallistuu :x

Esim. Tuo C320 kun ei mene millään ajotyylillä meidän sekalaisessa ajossa alle 13 litran satasella, joskus jopa kaupunkiajossa 17 litraa, mitähän se mahtaa todellisuudessa olla kulutus tuolla uudella aineella :? silläkö maailma pelastuu että tällä etanoolilla kulutukset kasvaa ja sitä on tuotettava enemmän, fiksua politikointia niin kuin aina :twisted:
Mersuja
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Aika rauhallisin mielin autokansa ottaa näköjään tämänkin EU uudistuksen vastaan, ja lisää tulee kun ei kukaan vastusta :arrow:

Tämän jälkeen monesta autosta tuleekin sitten todellisia museoautoja kun niillä ei enää voi ajaa ollenkaan, vuosi 2015 on lähellä jollei sitä ennen maailman loppu tule :D :arrow:

http://www.iltalehti.fi/autot/2010112812748072_au.shtml
Mersuja
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ihme loivennus. samantien e85 markkinoille ja bi-fuel autoille verohelpotus kuten ruotsissa oli vielä muutama vuosi sitten.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Selvit ... 5252236590

Että se siitä ympäristöystävillyydestä..taas.

Ja yhä edelleenkin tuo E15 uudistuksen jälkeen saa 98 bensaa. Ei siis mitään ongelmaa vanhoillakaan ajelussa.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5991
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AM kirjoitti:http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Selvit ... 5252236590

Että se siitä ympäristöystävillyydestä..taas.

Ja yhä edelleenkin tuo E15 uudistuksen jälkeen saa 98 bensaa. Ei siis mitään ongelmaa vanhoillakaan ajelussa.
Siis toki etanolia polttamalla autossa tulee hiilidioksiidia. Mutta sama määrä hiilidioksidia vapautuu jos ne jätteet mistä etanoli tehdään kipataan kaatikselle.

Tankkasimpa tänään etanolia noin E50 seoksen muodossa ja katsotaan miten AMG sen näin pikkupakkasilla nielee. Olipa muuten E85 pistooli petikossa aika lumessa, meni varmaan vettä tankkiin mutta onhan siellä nyt sitä sitomassa sitä etanoolia. Bensan osuuden hoitaa v-power tällä kertaa (oli pakko tankata shellillä kun opiskelijavalo syttyi).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”