W124 vetely ja puoltaminen
W124 vetely ja puoltaminen
Omaa autoa ovat vaivanneet pitkään vetely- ja puoltamisongelmat. Oikeastaan oireet pahenevat koko ajan, vaikka autoa on kunnosteltu jatkuvasti. Takapyörät tuntuvat jotenkin laahaavan ja menevän omia teitään. Ajossa tuntuu jatkuvaa kiemurtelua ja puoltamista, enimmäkseen mennään ojaan päin. Urat ja tuuli tuntuvat selvästi. Erilaisia renkaita on ollut alla, mutta niillä ei ole juurikaan ollut vaikutusta. Tällä hetkellä talvivanteina ovat alkuperäiset kaivonkansialut alkuperäisellä rengaskoolla. Kaarteissa tuntuu välillä puskemista, esim. liikenneympyrässä pyrkii menemään suoraan. Välillä kääntyessä taas saattaa yllättäen kääntyäkin jyrkästi. Oikea takarengas pyrkii sutimaan ja tuntuu kuin se jotenkin pompottaisi samalla. Monesti on myös sellainen tuntuma, kuin oikea takarengas lipsuisi satunnaisesti sivusuunnassa ja takapää nykisi sivuttain.
Takakelkan etukumit ovat uudet ja muutama tukivarsikin on vaihdettu. Alatukivarsien helatkin on uusittu. Edessäkin on runsaasti uutta osaa. Pyöränsuuntaus on tehty jo kahdesti tänä vuonna.
Olisiko heittää kokemuksia ja arvioita viasta?
Takakelkan etukumit ovat uudet ja muutama tukivarsikin on vaihdettu. Alatukivarsien helatkin on uusittu. Edessäkin on runsaasti uutta osaa. Pyöränsuuntaus on tehty jo kahdesti tänä vuonna.
Olisiko heittää kokemuksia ja arvioita viasta?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
No millaisetkohan jouset autossa on? Jos siinä on väärät jouset, niin se ei ole hyvä ajettava. Lähinnä ongelmana saattaa olla, että siellä on liian jäykät jouset. Mittaa jousien paksuus työntömitalla, niin joku varmaan kertoo onko jouset väärän paksuiset-itse en nimittäin muista jousien vahvuuksia eli mallien välillä. Vaikuttaako, että kori on jotenkin korkealla. Sitten vielä tietysti on tarkasteltava renkaiden ja vanteiden viat.
takapään kiemurteluunhan ei auta muu kuin vaihtaa kaikki koiranluut sun muut puslat jne. Muute sitä vaan siirtää eri kohtaan 
esim tuon luun ku vaihtaa ni sitte alkaa liemurtelemaan jostaki toisesta kohtaa.


esim tuon luun ku vaihtaa ni sitte alkaa liemurtelemaan jostaki toisesta kohtaa.

I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Narinahelat on siis vaihdettu, mutta sillä ei ollut huomattavaa vaikutusta käytökseen. Takakelkan kumien vaihtokaan ei vaikuttanut, vaikka toinen oli jo revennyt. Takajousia ei ole tutkittu. Kyllähän tuo perä aika korkealla on, mutta niin on etupääkin uusilla jousilla. Auto on oikeastaan melko suorassa.
Kaipa se olisi uusittava kaikki liikkuvat osat takaa.
Kaipa se olisi uusittava kaikki liikkuvat osat takaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Takakelkan takimmaisissa kumeissa ei ole ainakaan näkyvää vikaa, mutta ne voisi tosiaan vaihtaa. Kaikki kumiosat alkavat olla jo aika iäkkäitä. Ensi vuoden puolella olisi tarkoitus käyttää autoa pajalla, niin voisi käydä läpi nuokin.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Mittasin etäisyyksiä maasta lokasuojien kaariin. Edessä n. 675-685 mm ja takana noin 685-690 mm. Alla on vakiokokoiset renkaat, 185/65-15. Nyt kun olisi muiden mittoja, niin voisi vertailla. 
Edit: Lokasuojankaaresta pyörän keskiöön edessä n. 390 mm ja takana 400 mm.

Edit: Lokasuojankaaresta pyörän keskiöön edessä n. 390 mm ja takana 400 mm.
Viimeksi muokannut AriK123, 10.2.2011 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Minulla on w124T 300D, eli farkkukorilla. Auto oli viisi vuotta, ja liki parisataa tuhatta kilometriä sitten ostaessa tosi hyvä ajaa. Noin vuosi sitten taka-alatukivarren ulommat helat alkoivat pitää ääntä, ja auto veti oikealle. Vaihdoin ne uusiin. Samalla uusin kaikki tukivarret kun olivat hieman väljiä. Samoin apurungon puslat. Sitten oli hetken parempi ajaa kunnes taas veti ojaan päin ja otti sivuloikkia. Voi sanoa että holtiton ajettava. Taakse on myös uusittu iskarit pari vuotta sitten. Tänä syksynä tutkin välyksiä, ja toinen takapyörän laakeri oli väljä. Se tuli vaihdettua. Ei vaikuttanut mitenkään. Edessä oli alatukivarren puslat väljiä, ja raidetangon sisemmät päät, sekä alapallonivelet. Nyt on uusittu etupäähän alapallot, tukivarsien puslat, koko raidetanko, ohjausiskari, apusimpukan hela, pyöränlaakerit, ja nelipyöräsuuntaus tehty. On taas niin hyvä ajaa että!!! ja menee kuin sukkasillaan kun ei tuu rengasäänet rikkinäisten helojen läpi sisälle.
Laitoin kaikki laatuosista, joten hintaa tuli jonnin verran, vaan homma kannatti kyllä. Ainakin jouset kannattaa ostaa merkkiliikkeestä jos haluaa saada juuri oikeanlaiset, sillä niihin vaikuttaa auton tyypin lisäksi varustetaso. Jousia on tosi monen jäykkyyksisä. Oireidesi perusteella, ja pikkuhiljaa osia vaihtaneena voisi sanoa, että muiden väljien paikkojen lisäksi kannattaa ainakin vaihtaa etualatukivarren puslat uusiin. Niiden vaihtamisella oli tosi suuri vaikutus ajettavuuteen, ja niiden kunto on vaikea todeta. Omassa autossani keula makasi hieman liian alhaalla ennen vaihtoa, ja rengasäänet tunkivat aika voimakkaasti sisään.
Laitoin kaikki laatuosista, joten hintaa tuli jonnin verran, vaan homma kannatti kyllä. Ainakin jouset kannattaa ostaa merkkiliikkeestä jos haluaa saada juuri oikeanlaiset, sillä niihin vaikuttaa auton tyypin lisäksi varustetaso. Jousia on tosi monen jäykkyyksisä. Oireidesi perusteella, ja pikkuhiljaa osia vaihtaneena voisi sanoa, että muiden väljien paikkojen lisäksi kannattaa ainakin vaihtaa etualatukivarren puslat uusiin. Niiden vaihtamisella oli tosi suuri vaikutus ajettavuuteen, ja niiden kunto on vaikea todeta. Omassa autossani keula makasi hieman liian alhaalla ennen vaihtoa, ja rengasäänet tunkivat aika voimakkaasti sisään.
Aika samanlaista korjauslistaa näyttäisi olevan. 
Eteen on jo vaihdettu alapallot, alatukivarsien puslat, ohjausiskari, vasen raidetanko, vasemman etupyörän laakerit, vakaajan kumit, jouset, iskarit, iskarien yläpäät ja apusimpukan korjaussarja.
Ongelma tuntuisi olevan takapäässä, keula ei juurikaan vetele enää. Takapyörät etsivät kaikki urat, halkeamat jne. tiestä.

Eteen on jo vaihdettu alapallot, alatukivarsien puslat, ohjausiskari, vasen raidetanko, vasemman etupyörän laakerit, vakaajan kumit, jouset, iskarit, iskarien yläpäät ja apusimpukan korjaussarja.
Ongelma tuntuisi olevan takapäässä, keula ei juurikaan vetele enää. Takapyörät etsivät kaikki urat, halkeamat jne. tiestä.

MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
mistä noita tukivarsia ja puslia kannattais ostaa että tulee hyvät
itsellä kans vähän puoltaa ja sitten on sellainen ominaisuus että kun kaasua lisää niin perä tuntuu menevän kuin ajokoira
tasakaasulla muuten hyvä ajaa mutta puoltaa vähän. mitään huomattavaa väljyyksiä ei ole löydetty ja katsastus mieskään sanonut mitään 




Katsastuksessa ei yleensä välykset löydy, pitää mennä asiantuntevan korjaajan luokse. 
Yksi suosittu ostospaikka:
http://www.kl-varaosat.fi

Yksi suosittu ostospaikka:
http://www.kl-varaosat.fi
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Olen saanut ihan Febiä(kin)mikkope kirjoitti:mites nuo motonetin osat![]()
Oulussa MB - osa, sieltä saa alkuperäistä laatua.
Viimeksi muokannut Ruoja, 30.12.2010 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
Kesällä löysäilin simpukkaa ja nyt löysättiin lisää. Ohjaus on ollut koko ajan tahmea ja simpukka oli alun perin liian tiukalle kiristetty. Pitää nyt säädellä lisää ja kokeilla, saako ohjauksesta vielä toimivaa.
Lisäksi ihmetyttää etupyörien asento. Ne ovat silmämääräisesti katsottuna ihan pystyasennossa. Säädöt ovat ihan sisäreunassa, eli pyörän alareuna aika sisällä. Onkohan tuo ihan oikein?
Lisäksi ihmetyttää etupyörien asento. Ne ovat silmämääräisesti katsottuna ihan pystyasennossa. Säädöt ovat ihan sisäreunassa, eli pyörän alareuna aika sisällä. Onkohan tuo ihan oikein?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Auton valmistusvuosi on -88, mutta yleensä kaikki katsovat rekisteriotetta, johon on merkitty -89. Viimeksi kokeiltiin noita vanhempia arvoja. Kuten olen ennenkin maininnut, niin säätäjät eivät yleensä tiedä tuosta casterin säätämisestä eri arvoihin. 

MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07