om 60x moottorin kiertokangen vaihtovinkki

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

om 60x moottorin kiertokangen vaihtovinkki

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Sattuipa tapaus että oli aikoinaan särkynyt alipainepumppu ja osa kuulista jäänyt öljypohjaan. Kuulat meni 5-vuoden päästä sihdistä läpi, pumppu jumiin, pumpun rattaan pultti poikki, voitelu loppu ja alakerta niin jumiin ettei pyöriny edes pitkällä varrella.
Vaurioina vain laakerit, kampiakseli ja yhdessä kiertokangessa mun makuun liikaa värieroa ettei uskaltanu jättää muuten ehjää kankea kiinni.

Kangen sai vaihdettua alakautta :idea: :idea: :idea:. Lohkossa on just sen verran tilaa että sokka pois ja tappi mahtuu sivuun. Sokan laitto on aika ikävä homma mutta välttyi kannen avaamiselta ym yht +1000€ kustannuksilta koska kone muuten täysin priima ja jopa vähän ajettu. Ja taas mennään mutkasta tietä näkymättömiin uskollisella sotaratsulla.

Kaikki konstit pitää ottaa käyttöön koska kaluston hinta alkaa useimmiten olla alle remontin hinnan :wink:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Suosittelen magneettia öljytulppaan.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Noniin, määki oon joskus miettinyt mahtuisiko tappi pois, nyt sekin selvisi. :mrgreen: Mitenhän lie uudemmissa?
S210 220 CDI -02
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Jarkko N kirjoitti:Suosittelen magneettia öljytulppaan.
Milläs se magneetti piti taas vetästä kiinni sinne?
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Re: om 60x moottorin kiertokangen vaihtovinkki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Aki P kirjoitti:Sattuipa tapaus että oli aikoinaan särkynyt alipainepumppu ja osa kuulista jäänyt öljypohjaan. Kuulat meni 5-vuoden päästä sihdistä läpi, pumppu jumiin, pumpun rattaan pultti poikki, voitelu loppu ja alakerta niin jumiin ettei pyöriny edes pitkällä varrella.
Vaurioina vain laakerit, kampiakseli ja yhdessä kiertokangessa mun makuun liikaa värieroa ettei uskaltanu jättää muuten ehjää kankea kiinni.

Kangen sai vaihdettua alakautta :idea: :idea: :idea:. Lohkossa on just sen verran tilaa että sokka pois ja tappi mahtuu sivuun. Sokan laitto on aika ikävä homma mutta välttyi kannen avaamiselta ym yht +1000€ kustannuksilta koska kone muuten täysin priima ja jopa vähän ajettu. Ja taas mennään mutkasta tietä näkymättömiin uskollisella sotaratsulla.

Kaikki konstit pitää ottaa käyttöön koska kaluston hinta alkaa useimmiten olla alle remontin hinnan :wink:
Tuota konstia on käytetty jo vuosia sitten. Kanget pystyy kyllä vaihtamaan ilman lohkon irrotusta. Ainoastaan muistaakseni ainakin 6-pyttysen nelospytyn kanki on pirullinen kiristää kun moottorin alta menevä runkopalkki osuu juuri kohdalle.

Öljypohjan irrotuksessahan pitää kuitenkin konetta nostaa niin paljon kuin se nousee. Rajottava tekiä on vaihdelaatikon vastaaminen auton pohjaan.
Samaten kallistuksenvakaaja on hyvä löysätä etupään kiinnityksistä.

Tuo magneettisysteemi vois olla hyvä ratkaisu. Miten Jarkko N on homman toteuttanut?
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Eikös se tulppa ole rautaa ja jos ei ole ni liimat on keksitty :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”