miten varmistan että perä on ehyt ?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

miten varmistan että perä on ehyt ?

Viesti Kirjoittaja epk »

elikkä joo olis yks w201 perä mikä ei ajossa vollota ja lonksu. Ajettu varmasti 280tkm.


Miten koitan kun se tuossa nyt on irti että se on ehyt ?

sama kysymys vetareille.
Avatar
jake_87
aktiivimeseläinen
Viestit: 1617
Liittynyt: 08.7.2007 16:34
Paikkakunta: oulainen/ylivieska

Viesti Kirjoittaja jake_87 »

pyörittele sitä :lol:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Minä kurkkaisin ensimmäisenä sinne sisälle.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no sieltä näkee tietysti osan totuudesta. Tarkoitan nyt lähinnä ulkoa todettavia seikkoja lisäksi, eli millaiset päittäis välykset laipoissa, kun pidät laipoista kiinni kuuluuko olla täysin välyksetön kun "pänniä" vääntää, äänimaailma kun pyörittää kardaanin ja tai vetareiden laipoista: pitääkö olla täysin äänetön vaiko pientä kosketusta kuultavissa jne.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

pistä tyhjän peltitynnyrin päälle se ja pyörittele siinä sitä, pitäs kuulua rohinat jos siinä ääni vikaa on :wink:
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Kyllähän se selviää hyvin pitkälti takakannen avaamisella. Jos perä on äänetön ja rattaissa ei ole jälkiä tai lämpövärjäytymiä ja keksitappi ei ole mainittavasti väljä on se melko varmasti ehjä. Eikös laakerit näe aika hyvin kun ottaa vetareiden laipat pois? Paitsi sitä pinionin laakeria.. Puoli miljoonaa ajetussa saattaa keskitapin reijät olla yli 5mm venyneet. Niin joo, voithan vielä hifistellä ja sivellä lautaspyörän hampaat vaseliinilla(jollain värillisellä vaikka mustalla) ja pyöritellä perää ja kattoa minkälainen on hammaskosketus. Hampaaseen pitäis jäädä keskelle jälki, jos se on reunassa niin hammaskosketus on pielessä. Mittakellolla voit tarkistaa hammasvälyksen, jostain voi löytyä arvo mitä se pitäisi olla. Veikkasin että jotain 0,2 mm pitäis olla mitattuna siitä lautaspörän hampaasta
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Nuo ylläolevat vinkit ovat hyvät, mutta mahtaako kuitenkaan tuollakaan varmistaa äänettömyyttä-tosin tuota tynnyrikikkaa en ole koittanut :wink: Ja ei kai niitä ääniä edes ole, kun kerran viestissä lukee, et äänetön ja lonksumaton.

Kyllä niissä pieni välys on pääsääntöisesti ollut vaikka kunnossa ovatkin olleet. Uutta en ole päässyt kokeilemaan. :wink: Liekkö siinäkin pieni välys valmiina?
Vetareiden niveliä voi väännellä ja tutkia liikkuvuutta, mutta noissa useimmiten ei vikaa, jos kumit olleet ehjät. Eniten kiinnostus kohdistuu vetareiden kumipalkeiden ohuimpiin kiinnityskohtiin, jos ovat pullistuneet, niin ovat ruostuneet alta, ja voivat tehdä sen katkeamistempun. Mutta noita vetareitakin taitaa olla eri paksuisia W201:sissakin koneen tai vuosimallin mukaan, kuten W124:sissa. :?:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”