123 vm-84 lämmitys....tai sen puute

Vastaa Viestiin
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

123 vm-84 lämmitys....tai sen puute

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Nih, termarin vaihoin, tuloksena: lämpenee ...paremmin.

Mutta ei omasta mielestä tarpeeks.

Kulkineessa kiinni webasto....vielä...oisko mahollista että ny ku se ei toimi enää ollenkaan ni ne webastolle menevät letkut imee sen lämmön...tai että sen lämmin vesi viilenee sillä mutkalla mitä se tekee webaston kautta lämppärin kennolle :?: :?:
Lämmittyään on ylävesi letku kyllä lämmin...mutta ei siinä näppejään polta...ainakaan minä...sitte ku painiskelee letkuja ni käsin tuntee ku lämpenee entisestään.

Ilma vuotoa epäilen...jossaki kohtaa...mutta missä :?: :?: ku vesikään ei katoa mihinkään mutta ilmaa tuntuis tulevan ku letkuja...ni ylävesi ku webaston kierto...painiskelee, vaan ei se vesi minnekkään katoa ku tulee syylärin ylivuoto putkesta pois ku pinta syylärissa nousee.

EI, ei kehitä painetta syyläriin, pien "tsup" kuuluu ku korkin aukoo silloin ku moottori on lämmin/kuuma ja käynnissä, saman tekee ku on sammuksissa, tosin ku on seissy muutaman tunnin ja pikkisen jäähtyny ni ei kuulu mitään ku syylärinkorkin aukasee.

Lohkolämmitin toimii hyvin ja tuntus jotta kiertää vesi lämppärissäki vaan se vesi ei mielestäni lämpene tarpeeks.

Sitte höyrystää apparin puolen tuulilasista....vaan kosteata ei oo missään...ainakaan mitä oon lämppärin ympäristöä tutkinu.

Voisko olla että tuulilasin ympäristöstä tullu vettä sisään sen verran että on ne "fyllit" tai mitälie äänieristeitä...oisko ne kosteena ja ku lämmintä alkaa tulla ni tulee se höyry niistä sitte :?: :?:

Sen tiiän että kuskin puolen reunasta tuli kovalla sateella tippoja siihe kohtaan missä on nokkapellin aukasu kahva....vaan ei oikeen selvinny mistä kohen ne tulee...ne tulee.....jostaki.

Ja kummonen syyläri sinne sopii :?: :?:
Sii muunlainen ku se oma mikä siellä nyttenki on, ja kui paljon pitää purkaa jotta saa esiin sen lämppärin kennon :?: :?:

Mitenkä saa auki sen tuulilasin ulkopuolella, alareunassa olevan pellin pois :?: :?:

Siis sen missä on ne ilmanotto aukot, ku mulla EI oo sitä mahollisuutta että sitä keskiosaa vois pois ottaa....mulla on otettava koko pelti ja irrotettava kuskinpuolen pyyhinki....vai onkos siihe olemassa joku "poppakonsti" :?: :?:


Yllä oleviin kysymyksiin ku joku ossaa vastata ni oisin ikionnellinen....muun onnellisuuden lisäks
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minkäs merkkinen termarin sinne olet ostanu, eihän vaan joku kiinalainen :roll:
selevitetääs tää ny ensin :wink:
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Näkyypi olevan WAHLER ja saksalaista alkuperää, sen verran oli erilainen jotta joutu sen venhan termarin ympärillä olevan tiivisteen...sellasen missä on se "poukama" ni vaihtamaan uuteen termarin ympärille.

Tänään sitte ajelin julmetun iso kärri perässä....siitä laitan kuvan huomenna ku saan sen valoisana aikana otettua... ja ei meinannu mersu kulkea ku max 60km/h, pikkisen ku polki ni löytyhän se kulkupuoli tai sitä löyty sen verran ettei ny ihan jaloissa oltu.

Eieln sitte täytin syylärin varmaan ylitäyteen koska ku toppasin pysäkille ja ihmettelin sen aisan nitkutusta ni tuli pellin alta pikkisen aikaa höyryä..ja paljastu sellanenki vika jotta on mittaristossa, koska höyrys ku mittari näytti tasan 80 astetta, eli jonkinmoinen maadoitusvika on kulkineessa, mutta sehän ei vaikuta siihe lämmitykseen.

Ku ajelin kärri perässä sen 18km ni aattelin laitella jaloille lämpöä puhaltamaan, ni eikös mitä, vetää kuskinpuolen sivuikkunan ja apparin puolen tuulilasista pieneen höyryyn :shock: :shock:

Edelleenkään ei vettä häviä yhtikäs mihinkään, ja mattojen alustatki kuivina, mattojen päällä on jaloista tullutta pientä kosteutta.

Huomenissa ei pahemmin ehi tirkistellä sinne kojelaudan alle, eikä vielä maanatainakaan....mutta tiistai keskiviikon aikana ehtis, vaan ihmetyttää se ku ei tasaseen höyrystä....ja mistä se kehittää sen höyryn...ja edelleenkään ei oikein tuu kuumaa, sen verran lämmintä että kyllä tarkenee...jos pitää tuulilasille ne puhallukset ja 2 nopeudella, muuten muuttuu ilman haaleaks...mutta mittarin neula ei tipu mihinkään... eikä ne vesiletkut mitään haalene.

Joko on vesipumppu menossa tai se syyläri alkaa olemaan tiensä päässä, sitä kyllä jo kesällä aattelin....mutta eihä kesällä ehtiny varsinkaan ku ei lämpöä tarvinnu ja sen minkä tarvitti ni sen se myös anto kapiiniin ja piti lasit huuruista vapaana, kovallaki sateella, se tuli koettua.

Paitti yhen kerran ku kuopiossa kävin...mutta silloin oli ikkunat huurussa kaikilla muillaki...siis niillä jotka uskalsi siinä kaatosateessa ajella.

Kokeilin sitte sen webaston toimintaa...no se ei toimi enää ollenkaan...ni lähtee ensviikolla sitte pois....jos vaan osaan ne sähköt kytkeä nii jotta toimii.

Touhottajalle muuten kiitokset niistä kaavioista niitä tutkimalla löytyy ainaki se kui ne kuuluis olla, mutta kui ne on nytte kytketty sen webaston kanssa ni luoja tietää...mutta hänellä ku on ollu muuta kiireitä ni ei oo vastaillu...ei vaikka ollaan kloppien kanssa taivaalle kiviä heitelty, naapuriki ihmetteli jotta minkä takia me korkealla lentäviä lokkeja kävyillä viskellään :shock: :?:

No jos sen webaston vesikierron poistaa ni luulis sen paremmin lämpeevän...jollei ni on lämppärin kenno tukossa...yltä ja sisältä.

Mutta kummonen homma on se vaihtaa :?: :?: Mullako ei tuo kirja sellasta kerro....varmaan sen takia ku se ei oo orkkis mersuraamattu, saatikka sitte ylipäätään mikään raamattu.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

älä ny vielä sitä kennoo vaiha, vaan litistä ne vesiletkut luttuun jollakin tulipellistä missä lämmityslaitteen venttiili on ja irrotat kokonaan sen venttiilin ja herkistelet sen ja samalla kynsissäs katot että venttiili kans pellaa ja sitten takasin seinään se hana ja letkut kiinni ja vaijerit, taikka voihan ne vaijerit olla irtikin sieltä kojelauvvan nappuloista, jos ovat irti niin avvaa se venttiili sitten vaikka käsin, jos venttiili ei pellaa kynsissäkään kunnolla, sitten se on parree uusia :wink:
se pelti siitä ikkunan eestä irtoo sillai että ensin hivautat sen lasinpyyhkijän hittoon ja sitten kaikki näkyvät ristipää ruuvit irti sen pellin reunoilta ja sen jälestä otat etu reunasta tiivisteen pois ja ruuvaat ne näkyviin tulleet ruuvit pois :lol: sitten vaan vetäset sitä peltiä ikkunasta poispäin ja pelli pitäs olla hukassa :D
no kattellaas taas :supersad:
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

pupetti kirjoitti:
Mutta kummonen homma on se vaihtaa :?: :?: Mullako ei tuo kirja sellasta kerro....varmaan sen takia ku se ei oo orkkis mersuraamattu, saatikka sitte ylipäätään mikään raamattu.
Kirjottelen seuraavan ulkomuistista ei ollu aikaa kuvailla kun pakkasta oli -22 tekoaikana.

Ekana A-pilarin verhoukset pois, hanskalokero pois, potkupahvit pois, kaiuttimien ritilät pois->löytyy ekat kiinnityspultit, keskikonsoli pois edestä otettava ensin kyynärnoja pois penkistä mikäli et halua särkeä konsolia. Konsolista löytyy tavaralokeron pohjasta ristipääruuvi se ekana auki sit lämppärin paneeli irti, säätimien mutterit auki ja mätetään käsissä olevat mutterit lattialle, yläpuolella oleva säädinpaneeli irti, korkeudensäädön ja takalasinlämppärin yms. johdot irrotettava.

Mittaristo irti, ratti irti, apumiehenpuolella näkyvä kiinnitystanko joka pitää kojelautaa paikoillaan irrotettava tässä vaiheessa. Kun oot saanu kojelaudan irti näkyy lämppärin kotelo.

Letkut irti konehuoneen puolelta-> kiinnityspannat jotka pitää lämppärinkoteloa paikoillaan irrotetaan nyt-> vaijerit irti säätimistä-> jalkarännit (ilmarännit takatilaan) irti lattioista ja seuraavaksi voi vetää lämppärin kotelon irti. Kotelo on sitten etupäästään sellanen että sitä pitää painaa alaspäin samalla kun vetää ulos. Puretaan klipsit irti kotelosta ja päästellään kenno pois.

Ai perhana, muistin justiinsa että sieltä sivuilta on kummaltakin puolelta kojelauta kiinnitetty A-pilarin kohdilta runkoon nekin on irroteltava.

Koko homma on tehty 2,5h kuluessa...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Heitä se Wahleri sieltä pois ja hae Veholta originaali termostaatti. Viime vuonnakin kahteen W123:seen Wahlerin tilalle vaihdoin Vehon termostaatin.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tai sitten Behr, se on orkkismerkki.
Tai sitten termarin osalta kaikki on OK jos lämmöt nousee 80 paikkeille vai olikos se 123ssa että pitää nousta vähän yli.
Ylä- ja alavesiletkujen lämmöstä ei kannata yrittää päätellä mitään.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Kiitos näistä tiedoista, ja tuon mihalinen kertoman mukaan EN ala ettimään lämppärinkennoa...ainakaan tänätalvena...syy siihe on se että on vaan viikonloput aikaa, ja aika usein ei silloinkaan...ainakaan sitä 4-8 tuntia mikä siinä kuitenki menee ku kasaamisenki laskee mukaan.

Pitänee hommata toinen mersu tilalle jos tuon 123:sen meinaa ihan tosissani kuntoon laittaa, mutta kahtoo ny kunhan nämä joulu hässäkät taas on tehty ni pikkisen helpottaa...luulisin.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Onkoha se tarvike termari sopiva ollenkaan tuoho mun 123:seen :?: :?:

Tänään nosti lämmöt kerran liki 80 asteeseen....mittarin mukaan..ja sisälle tuli ihanan lämmintä...mutta vaan hetkeks.

Lämmön tulo loppu siihe ku toppasin risteykseen, sitte alko lasit höyrystymään no vauhtia tuulettimelle...ei mainittavaa tulosta...ja ku pääsin risteyksestä lähtemään ja toppasin heti sen jälestä pysäkille ni taas tuli hetken aikaa oikeen kuumaa...ja sitte taas rupes ikkunat höyrystymään, siinä vaiheessa ku näin ikkunasta kunnolla ulos ni tuli höyryä konepellin reunan alta....sen 2 sekunttia...tai voipi se olla jotaki muutaki ku pölisi, mutta ihan näytti siltä, vaan nesteet ei mihinkään katoa, jollei perään laita tosi ISOA kärriä ja vedä sitä 16 kilometriä perässään, silloin tuli kyllä hetken aikaa höyryä ylivuotoletkusta, mutta ei sisälle kuumaa, sellasen lehmän hönkäyksen antaa sisuksiin.

Pitää varmaan putsata ne venttiilit, ottaa webastolta kierto pois, hommata kunnollinen termari ja koittaa uudestaan.
tässä vielä kuva millanen kärri oli perässä:

Kuva
Kuva

ja offtopiccia sen verran että yks kissa päätti pojan pelästyttää

Kuva
Kuva
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 lämmitys, ilmastointi”