320cdi ei starttaa avaimesta "RATKAISTU"

Vastaa Viestiin
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

320cdi ei starttaa avaimesta "RATKAISTU"

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eihän tuo mitään uutta ole mutta nyt menee sormi suuhun :shock:

Kaikki periaatteessa menee ok, eli hyväksyy avaimen ja käynnistyslupa ym kunnossa, mutta ei starttaa. Virta päällä ollessaan saa käyntiin kun yhdistää releen kärjet relemodulista. Hommahan menee jotenki näin: Virtalukko antaa can signaalin cdi:lle ja cdi käskyttää relemodulia ja moduli starttia.

-Can kunnossa
-relemodulin ja cdi:n väli kunnossa
-kokeiltu toisilla bokseilla, virtalukolla ym..

Mittausarvoissa ei ole saatavilla virtalukon ja ohjauslukon versio ym. numeroita eli joku tieto/sähkö puuttuu ennen lukkoja?????

Alkutilanne: Keulakolariauto josta oli etusulakerasiasta viety kaikki sulakkeet :evil:

Sulakkeet laitettu kaavion mukaan takas ja tarkistettu vielä toisesta autosta, myös takapenkin alta ja kojetaulun päästä katottu sulakkeet läpi.

Mistä tulee rattilukolle ja virtalukolle tiedot????

Mielenkiintoista ja ärsyttävää
Viimeksi muokannut Aki P, 22.11.2010 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Re: 320cdi ei starttaa avaimesta

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Aki P kirjoitti:Virta päällä ollessaan saa käyntiin kun yhdistää releen kärjet relemodulista. Hommahan menee jotenki näin: Virtalukko antaa can signaalin cdi:lle ja cdi käskyttää relemodulia ja moduli starttia.
Tee siitä SLR-mersu. Laitat erillisen starttinappulan, joka ohjaa relettä. Avaimesta virta päälle ja nappulasta startti. :wink:

Vai onko noissa joku bitikytkin, joka pitää buutata jos autosta on poksahtaneet airbägit tms.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4291
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Olikos tossa mallisa? se sytemi että meni sieltä, jostain jemmasta (airbagi anturin/srs sisältä) se "sulake" jos tärsky on tarppeksi kova niin se estää käynistymisen

E:virta lukon jutut taisi kierrelä jostain mittariston/sen takan olevan (boxsin) kautta

startin esto kärjet myös varmman tarkistanut jo?
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

startti käsky menee virtalukolta can väyläisesti suoraan eculle joka sitten laukaisee automaattisen startin päälle jos on täysi kuu :happy:
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kokeile startata staarilla.
Jos ei starttaa, saattaisi tulla "kunnollinen" vikakoodi, jos starttaa, avaimessa on jotain.
Minulla oli Paawossa samaa ... ja se ratkesi akun vaihdolla.
Olisko tuossakin jo sellainen järjestelmä, joka ei halua lähteä päälle, jollei jännite riitä.

Jos mitään vikakoodia ei tule - jääkö siinä enää muuta vaihtoehtoa, kuin että johto on poikki, tai joku sulake tosiaan vielä huomaamatta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29302
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muistaakseni Rane värkkäili samanlaisen tapauksen kanssa joskus vuosi pari sitten, tosin se väykky lähti välillä ja välillä ei.
Kysäisepä käydessäsi onko muistikuvaa mitä löytyi vai löytyikö mitään.
Absinthe
Viestit: 114
Liittynyt: 13.2.2007 21:29

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Omassa mursussa oli täysin samanlainen ongelma. Aika kauan sai vikaa etsiä... Loppujen lopuksi vika oli palaneessa 20a sulakkeessa oiskohan ollu 20 tai 22 se numero... Uskon, että olet sulakkeet jo tarkistanu!
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4291
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Absinthe kirjoitti:Omassa mursussa oli täysin samanlainen ongelma. Aika kauan sai vikaa etsiä... Loppujen lopuksi vika oli palaneessa 20a sulakkeessa oiskohan ollu 20 tai 22 se numero... Uskon, että olet sulakkeet jo tarkistanu!
Sulakeitten lisäksi tarkistaa sulake pohja/siitä lähtevä johto
(yhdessä omassa 203 mallisa oikuteli sen sulakken kontakti ja teki että kaikki ok, mutta ei pyöritä...)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

WIS:ssä oli semmoinen ohje että jos jäähdyttimen puhaltimen moottori tai sen johtosarja on oikosulussa, niin ei starttaa. Tosin silloin sieltä pitäisi palaa joku sulake, joka taas tekee jonkun muunkin paikan jännitteettömäksi, mikä sitten estää starttireleen ohjauksen. Koitan vielä katsella tuota ohjetta, kun oli vähän epämääräinen, eikä heti saanut selvää että missä se sulake on. Ohjeena kuitenkin oli että puhaltimen johtosarjan pistoke irti, ehyt sulake paikalleen ja kokeilemaan.

E: K40 releboxilla on liitin josta lähtee johdot jäähdytyspuhaltimelle (edestäpäin katsottuna vasemmassa yläkulmassa) ja releboxilta pitäisi löytyä myös sulake K40 4f5.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Juu.

Pitääpä tarkkailla lisää. Kesällä oli yksi vastaava mutta se ei lähteny startin releeltäkään käyntiin ja ecu oli rikki. Mutta se toimikin toisilla vermeillä ja tämä ei toimi. Sulakkeet on kyllä katottu mutta niin on monesti muulloinki käyny että kuitenki joku virta puuttuu.

Hirmu säästötoimet ollu jollain ottaa kaikki sulakkeet pois :axe:

Purkuun tulleessa 203:ssa ei virta-avain kääntyny ja kojelaudan päästä puuttui yksi sulake...... varmaan kans kolarissa irronnu ja hävinny. Ihme kiusan tekoa :evil:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

CDI203 kirjoitti:Olikos tossa mallisa? se sytemi että meni sieltä, jostain jemmasta (airbagi anturin/srs sisältä) se "sulake" jos tärsky on tarppeksi kova niin se estää käynistymisen

E:virta lukon jutut taisi kierrelä jostain mittariston/sen takan olevan (boxsin) kautta

startin esto kärjet myös varmman tarkistanut jo?
Ei näissä ole koskaan ollu etteikö bägien jälkeen lähtis käyntiin. Toki kone sammuu crash-signaalista kolarissa.

Estokärjet toimii loogisesti.

Tosiaan virtalukon versio ym tiedot ei ole luettavissa eli joku koodaustieto ei tule perille jostain. Lukko toimii muuten normaalisti kuten rattilukkokin, muttei vaan anna startata.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

tuikku kirjoitti:.
Kokeile startata staarilla.
Jos ei starttaa, saattaisi tulla "kunnollinen" vikakoodi, jos starttaa, avaimessa on jotain.
Minulla oli Paawossa samaa ... ja se ratkesi akun vaihdolla.
Olisko tuossakin jo sellainen järjestelmä, joka ei halua lähteä päälle, jollei jännite riitä.

Jos mitään vikakoodia ei tule - jääkö siinä enää muuta vaihtoehtoa, kuin että johto on poikki, tai joku sulake tosiaan vielä huomaamatta.
Ei tosiaan toimi toisenkaan auton vehkeillä ja avaimilla.
Jännite oli liki 12v kun boosterilaturi työnsi kokoajan lisää virtaa, mutta pitää vielä tuo itse akku testailla.
Itse epäilen että vielä joku virran syöttö puuttuu virtalukolta niistä ohuista johdoista, koska niiden tiedot ei ole saatavilla.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4291
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Aki P kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Kokeile startata staarilla.
Jos ei starttaa, saattaisi tulla "kunnollinen" vikakoodi, jos starttaa, avaimessa on jotain.
Minulla oli Paawossa samaa ... ja se ratkesi akun vaihdolla.
Olisko tuossakin jo sellainen järjestelmä, joka ei halua lähteä päälle, jollei jännite riitä.

Jos mitään vikakoodia ei tule - jääkö siinä enää muuta vaihtoehtoa, kuin että johto on poikki, tai joku sulake tosiaan vielä huomaamatta.
Ei tosiaan toimi toisenkaan auton vehkeillä ja avaimilla.
Jännite oli liki 12v kun boosterilaturi työnsi kokoajan lisää virtaa, mutta pitää vielä tuo itse akku testailla.
Itse epäilen että vielä joku virran syöttö puuttuu virtalukolta niistä ohuista johdoista, koska niiden tiedot ei ole saatavilla.
vakoila kytkentää toiseta tomivasta samanlaisesta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Harald
Viestit: 270
Liittynyt: 21.11.2007 11:52
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Mulla oli joskus siinä vihiriässä (sullekin Aki tutussa) S202 CDI:ssä samankuuloinen juttu. Lupa tuli mutta käymään ei lähtenyt ennen ku vaihtoi akun. :shock:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pitänee tieten takavarikoida toisen työmiehen vastaava väykky ja antaa sille purkutuomio ja katella mitä siinä on erilailla kuin tässä.

Ja samalla vaihtaa yksi keula siitä tähän :whistle:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Sen verran kerenny toimivia mittomaan ettei niissäkään näy nuo virtalukon tietyt tiedot, eli ei oo siinä vika.

Pitänee seuraavaksi tutkia vaihteistoa vielä lisää. Sen verran takakannake nitkahtanut että jos laatikon sisältä tulee ristiriitaista tietoa keppiyksikköön nähden jne. eli kaikki ehdot ei olisi yhtäaikaa päällä käynnistymisen kannalta :roll: :?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5983
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Aki P kirjoitti:Juu.

Pitääpä tarkkailla lisää. Kesällä oli yksi vastaava mutta se ei lähteny startin releeltäkään käyntiin ja ecu oli rikki. Mutta se toimikin toisilla vermeillä ja tämä ei toimi. Sulakkeet on kyllä katottu mutta niin on monesti muulloinki käyny että kuitenki joku virta puuttuu.

Hirmu säästötoimet ollu jollain ottaa kaikki sulakkeet pois :axe:

Purkuun tulleessa 203:ssa ei virta-avain kääntyny ja kojelaudan päästä puuttui yksi sulake...... varmaan kans kolarissa irronnu ja hävinny. Ihme kiusan tekoa :evil:
Sulakkeiden mysteeri: Oisko kolarin jälkeen joku paikka savunnu sinistä savua tai joku laite jääny päälle ja ei ole akun kenkään ollut työkalua ja on ruvettu nyppimään sulakkeita yksi kerrallaan pois... Sitten on pitänyt nyppiä lopulta kaikki kun ei ole ollut vaikutusta....

Ja oisko joku paikka ottanut itseensä siitä että on sulakkeita nypitty vaikka jossain virta päällä...
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

AK47 oikeessa sulakemysteeristä. Oli kuulemma kärynny> nesteet öljyt ym kartanolle :wink:


Mysteeri ratkaistu :idea: :!: :!: :D

keppi oli P-asennossa testerin mukaan, mutta vaiheloota R-asennossa. Tarvii saman tiedon laatikosta ja keppiyksiköstä.

Kyllä sitä ihminen osaa olla tyhmä :oops: Ekaks pitäis tommoset tarkistaa kolaritapauksessa :idiot:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4291
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Aki P kirjoitti:AK47 oikeessa sulakemysteeristä. Oli kuulemma kärynny> nesteet öljyt ym kartanolle :wink:


Mysteeri ratkaistu :idea: :!: :!: :D

keppi oli P-asennossa testerin mukaan, mutta vaiheloota R-asennossa. Tarvii saman tiedon laatikosta ja keppiyksiköstä.

Kyllä sitä ihminen osaa olla tyhmä :oops: Ekaks pitäis tommoset tarkistaa kolaritapauksessa :idiot:
Elikäs oli sitten se laatikko...

Joskus vikkoja ei vaan ei meinaa huomata
vaikka olisi kuinka selvästi
näkyvissä/ilmeisiä mitä(liian näkyvillä, paras piilo on näkyvillä...)

hyvä että tuli kuntoon :)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Aki P kirjoitti: Kyllä sitä Aki osaa olla tyhmä :oops:
Olisit kysyny multa, mie olisin tuon osanu sanoa heti :roll:
No Merc at the moment
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Aki P kirjoitti:

Mysteeri ratkaistu :idea: :!: :!: :D

keppi oli P-asennossa testerin mukaan, mutta vaiheloota R-asennossa. Tarvii saman tiedon laatikosta ja keppiyksiköstä.

Kyllä sitä ihminen osaa olla tyhmä :oops: Ekaks pitäis tommoset tarkistaa kolaritapauksessa :idiot:
No taas olet yhtä asiaa viisaampi.
Kohta voi tuoda oman auton teille huoltoon.!!
EI valohuoltoon,kiitos.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Nämä on just näitä ku jokapäivä joku kysyy että "sinä ku tiijät näistä mersuista??". Aina vaan on helpompi vastata että päivä päivältä mitä enemmän näitä tekee niin sitä tyhmemmäksi tulee. Kaikki tietävyys kaikkoaa viimeistää siinä vaiheessa kun kokeilee itte tehdä jotain :idea:

No tulipahan perehdyttyä nyt tuohonki vaivaan perin juurin jos vaikka joskus tommonen ei ihan oikeasti lähde käyntiin :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29302
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sen olen huomannut että tietämyksen kasvaessa ei joskus osaisi etsiä vikaa sieltä missä se ilmiselvästi on vaan ajattelee liian kaukaa ja vaikeasti.
Joutuu oikein patistamaan itseään että
"vaihda nyt se jarruvalokytkin äläkä suotta mieti mikä boksi mitäkin boksia väylää pitkin käskyttää"

Ja sitten on näitä hetkiä että ajatus kuitenkin pysähtyy, tuli mieleen se Akin erään kolariauton lasinpyyhkijöiden toimimattomuus.
Itsellä on ollut joskus samanlaisia tilanteita :oops:

Pitäisi aina lähteä perusasioista; viime viikolla tuli tutkittavaksi BMW E39 ja työmääräyksessä luki ykskantaan "Purkaa akkua"
Ajoin auton sisälle ja kyselin omistajalta muutamia asioita-
- Akku ? vaihdettu
- Laturi ? vaihdettu
- Akku tyhjenee päivässä parissa

No, hain mittarin ja avasin peräkontin. Akku esille.
Omistaja oli sitä mieltä että latausta ei tarvitse mitata ja meidän pomo jakeli vieressä neuvoja molempiin suuntiin.
Kyllästyin kahden miehen höyryämiseen ja sanoin että minä teen nämä asiat nyt siinä järjestyksessä kuin teen ja hommassa ei mene kauaakaan jos saan tehdä rauhassa :idea:

Hieman hiljeni.

Akun testaus; varaustila 53%, akku uusittava.
Laturin testaus; latausjännite tyhjäkäynnillä 11,59 volttia ja kierroksilla hieman enemmän.

Tästä päästiin siihen että "akku on uusi ja laturi on uusi ja vaihdettu vuosi tai kaksi sitten".
Selitin että sillä ei ole tässä merkitystä milloin laturi on vaihdettu tai milloin akku on vaihdettu, virta ei tule riittämään ennen kuin lataus on kunnossa ja akku OK.
Seuraavaksi mittasin paljonko auto purkaa akkua; alle 0,1 volttia eli siltä osin kunnossa.

---------------

Kerran tuli ML ajovalojen korjaukseen ja omistajan tulikivenkatkuiset saatesanat että hän ei sitten maksa sentin latia polttimoiden tutkimisesta ja ihmettelystä, niitä on jo kymmenien eurojen eestä vaiheltu parilla muulla korjaamolla.
Työkaveri houkutteli asiakkaan syrjemmälle ja minä vahdoin nopeasti polttimot sillä aikaa, kuntoon tuli 8)

---------------

Toisella kertaa tuli Vito ajovalokytkimen vaihtoon ja sumuvalojen korjaukseen ja oli varattu enemmän aikaa kun toisella korjaamolla oli jouduttu tekemään "erikoiskytkentöjä" jotta olivat saaneet lähivalot palamaan.
Niin oli tehty eli vedetty sumarien piuhat poikki ja liitetty sinne virrat sulakerasiasta releiden kautta lähivalojen sulakkeilta.
Autossahan ei ollut alunperin mitään muuta vikaa kuin lähivalopolttimot palaneet ja sumarit oli sitten pimennetty lähivaloja etsiessä.
Polttimoiden vaihdossa meni 5 minuuttia ja viraapelikytkentöjen poistamisessa toista tuntia.
Asiakas oli tuohtunut mutta tyytyväinen, Vito otti laskun maksamisen jälkeen sutilähtöä korjaamon pihasta kohti edellistä korjauspajaa :twisted: (ei Ylivieskassa)



No tämä ei millään lailla enää liittynyt topikin aiheeseen, kaikkea sitä mieleen tulee. Lienen kertonut moneenkin kertaan mutta kuka sitä enää muistaa mitä täällä on ja mitä oli :roll:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

^^ Passaa hyvin jutun jatkoksi. Se joskus teetättää. Kaikista pahimpia just nuo kun auto tulee jonku jutun takia "ku ne ei saanu sitä siellä kuntoon plaaplaa paska paikka palaa plaa". Se ja se ja se on jo katottu elä nyt siihen ainakaan aikaa tuhlaa. Ja vika on sitte just niissä korjatuissa jutuissa jota ei ole osattu korjata tai sitten käy niinku nyt kävi että jäi nokan varjoon :oops:
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

mulla oli joskus samanmoinen ropleema mutta kun auto oli manuaali laatikolla :shock:
kuinka kun käynnistitte auton starti johdosta niin eikö ilmennyt jotta pakki on päällä
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

xr kirjoitti:mulla oli joskus samanmoinen ropleema mutta kun auto oli manuaali laatikolla :shock:
kuinka kun käynnistitte auton starti johdosta niin eikö ilmennyt jotta pakki on päällä
No eipä tullu siinä tohinassa kateltua että takarattaat pyörii kun oli nosturilla nostettuna :oops:
Avatar
JeremyH
Viestit: 90
Liittynyt: 20.10.2010 23:44
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Vielä "hauskempaa" se on silloin kun joku ulkopuolinen autoista mitään tietämätön huomaa vian. :roll:

Esim. kun eräs vanhempi bensa-mersu lähti kyllä käyntiin, mutta kierroksilla loppui bensan saanti. läpinäkyvä bensansuodatin oli puhdas joten vikaa tutkimaan pidemmälle...
kun kaikki (kaasarin toiminnot yms.) oli moneen kertaan tarkistettu, niin auton omistaja (nais-ihminen) joka myönsi myöhemmin ettei tiennyt edes mistä konepelti avattiin. Kysyi että eikö tuon mötikän (bensansuodattimen) pitäisi olla toisinpäin? viimeksi sä laitoit sen erilailla...
(kaiken lisäksi vielä oma kämmi... RAAH)

Joskus ne vaan on liian lähellä... Tosin tulipahan tutustuttua Pierburgin sielunelämään. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”