Sen olen huomannut että tietämyksen kasvaessa ei joskus osaisi etsiä vikaa sieltä missä se ilmiselvästi on vaan ajattelee liian kaukaa ja vaikeasti.
Joutuu oikein patistamaan itseään että
"vaihda nyt se jarruvalokytkin äläkä suotta mieti mikä boksi mitäkin boksia väylää pitkin käskyttää"
Ja sitten on näitä hetkiä että ajatus kuitenkin pysähtyy, tuli mieleen se Akin erään kolariauton lasinpyyhkijöiden toimimattomuus.
Itsellä on ollut joskus samanlaisia tilanteita
Pitäisi aina lähteä perusasioista; viime viikolla tuli tutkittavaksi BMW E39 ja työmääräyksessä luki ykskantaan "
Purkaa akkua"
Ajoin auton sisälle ja kyselin omistajalta muutamia asioita-
- Akku ? vaihdettu
- Laturi ? vaihdettu
- Akku tyhjenee päivässä parissa
No, hain mittarin ja avasin peräkontin. Akku esille.
Omistaja oli sitä mieltä että latausta ei tarvitse mitata ja meidän pomo jakeli vieressä neuvoja molempiin suuntiin.
Kyllästyin kahden miehen höyryämiseen ja sanoin että minä teen nämä asiat nyt siinä järjestyksessä kuin teen ja hommassa ei mene kauaakaan jos saan tehdä rauhassa
Hieman hiljeni.
Akun testaus; varaustila 53%, akku uusittava.
Laturin testaus; latausjännite tyhjäkäynnillä 11,59 volttia ja kierroksilla hieman enemmän.
Tästä päästiin siihen että "akku on uusi ja laturi on uusi ja vaihdettu vuosi tai kaksi sitten".
Selitin että sillä ei ole tässä merkitystä milloin laturi on vaihdettu tai milloin akku on vaihdettu, virta ei tule riittämään ennen kuin lataus on kunnossa ja akku OK.
Seuraavaksi mittasin paljonko auto purkaa akkua; alle 0,1 volttia eli siltä osin kunnossa.
---------------
Kerran tuli ML ajovalojen korjaukseen ja omistajan tulikivenkatkuiset saatesanat että hän ei sitten maksa sentin latia polttimoiden tutkimisesta ja ihmettelystä, niitä on jo kymmenien eurojen eestä vaiheltu parilla muulla korjaamolla.
Työkaveri houkutteli asiakkaan syrjemmälle ja minä vahdoin nopeasti polttimot sillä aikaa, kuntoon tuli
---------------
Toisella kertaa tuli Vito ajovalokytkimen vaihtoon ja sumuvalojen korjaukseen ja oli varattu enemmän aikaa kun toisella korjaamolla oli jouduttu tekemään "erikoiskytkentöjä" jotta olivat saaneet lähivalot palamaan.
Niin oli tehty eli vedetty sumarien piuhat poikki ja liitetty sinne virrat sulakerasiasta releiden kautta lähivalojen sulakkeilta.
Autossahan ei ollut alunperin mitään muuta vikaa kuin lähivalopolttimot palaneet ja sumarit oli sitten pimennetty lähivaloja etsiessä.
Polttimoiden vaihdossa meni 5 minuuttia ja viraapelikytkentöjen poistamisessa toista tuntia.
Asiakas oli tuohtunut mutta tyytyväinen, Vito otti laskun maksamisen jälkeen sutilähtöä korjaamon pihasta kohti edellistä korjauspajaa

(ei Ylivieskassa)
No tämä ei millään lailla enää liittynyt topikin aiheeseen, kaikkea sitä mieleen tulee. Lienen kertonut moneenkin kertaan mutta kuka sitä enää muistaa mitä täällä on ja mitä oli
