Kapeakantisen 250D:n kannen kiristys

Katso myös W201.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Re: Jakoketju

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tasoplaanaus 4 sylinteriselle on 40€ jos kammiot on irti, tämä hinta alvilla ja kuitilla :roll: Mikäli joutuu ähertämään kammioiden kanssa niin +~5€per kammio ???
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Myyjä lupasi tulla vastaan puolet kansipahvin vaihtohommasta, mutta pelkästä pahvihommasta (kannen oikaisuineen). Jos haluan uudet nostajat, niin ne menee omaan piikkiin. Toisaalta taidan haluta, kun en halua lähiaikoina nokkaa irroitella.

Miten on venakumien kanssa, ovatko kulutustavaraa? Eipä noiden vaihto taida kauaa viedä, kun kansi on pöydällä? Joudutaanko venttiilit irroittamaan oikaisua varten? Jos joudutaan, niin eihän tuosta kumivaihdossa tule juurikaan lisävaivaa...
Terveisin
Tero
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei tarvitse venttiileitä irroittaa plaanaukseen, ainostaan kammiot (ja hehkut tietty).
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Laiskuus voitti. Varasin ajan puolentoista viikon päähän. Vaihdetaan paffin lisäksi venakumit ja nostajat.

Sitten on kuin uusi :wink:

Ketjukysymykseeni en vielä saanut vastausta. Kuinka löysä se tuossa nokan rattaalla on? Siis auto sammutettuna? Kiristinhän on öljynpaineella toimiva?
Terveisin
Tero
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mahtaisko siinä kiristimessäkin olla semmonen vika, ettei se pidä "painetta". Pitäisi varmaankin verrata varmuuden vuoksi ehjään osaa. Upotat sen siis öljypurkkiin ja pumppaat kunnes alkaa tulemaan vastusta.

Mulla on tuossa yksi kokonainen kone, joka on seisonut pitkään ja kyll se ketju siinäkin on kiinni rattaassa. Sen kummemmin en ole asiaa ihmetellyt.

Korjauskäsikirjasta:
Täytä kiristin moottoriöljyllä. Asetat kiristin öljyä sisältävään astiaan painemäntä alaspäin ja puristat sitten kiristimen täysin kasaan 7-10 kertaa. Öljyn pinta vähintään kuusiokannan laipan kohdalle.

Kokeile, että kiristin painuu nyt kookoon hitasti, tasaisesti ja vain kohtalaisen suurella voimalla. Ellei näin ole vaihdo kiristin kokonaisuudessan. Älä yritä purkaa sitä.

[/i]
Viimeksi muokannut veskola, 16.11.2010 20:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiristimessä on jousi + öljynpaine.
Eihän ketjun pitäisi tuntua löysältä mutta kansitiivistevika vähentää kiristimeltä painetta ja siitä tuo voi johtua.

Vai johtuisiko kaikki metakka rikkinäisestä kiristimestä :shock:
Edit; ei sentään, öljynpaineet eivät sillä alentuisi.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jospa ajatellaan, että kiristimeen latautuisi 5 barn paine kierroksilla. Sitten kierrokset laskevat alle yhteen bariin kannentiivistevian takia ja kiristin ei pidäkkään painetta 5 barissa, ketju löystyy... hmmm.

Mun mielestä se pitää kyllä ketjun kireällä vaikka kone on sammuksissa, sen takia se pitää löysätä, jotta saa nokan rattaan pois.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mun mielestä se pitää kyllä ketjun kireällä vaikka kone on sammuksissa, sen takia se pitää löysätä, jotta saa nokan rattaan pois.
Viime viikolla tein yhden 250D koneen josta karkaili kannentiivisteestä paineet, se romisi kovasti ala- ja keskikierroksilla kun kiristin ei saanut painetta.
Ketju oli ihan löysällä sammuttamisen jälkeen kun otin venakoppaa ja alipainepumppua pois ja silloin olin jo laittanut uuden kiristimen ja käytellyt sillä vähän aikaa.

Itse järkeilin asiaa niin että sammutusvaiheessa kone jää mihin kohtaan sattuu ja siinä saattaa pumppu / alipainepumppu / nokka heilauttaa ketjun vetopuolelta löysälle - ja kiristimen jousi ei pelkästään jaksa pyöräyttää pumppua tai nokkaa niin että ketju siitä kiristyisi.
Taitaahan se jäädä terveessäkin koneessa löysälle jos väärään suuntaan kampiakselilta pyöräyttää eikä käännä takaisin pyörimissuuntaan ... en ole koskaan tullut ajatelleeksi.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Katsoin sitä poikkileikkauskuvaa kirjasta ja siellä oli ne pari kuulaa ja pikkujouset...eli en nyt tiedä onko ne takaiskut vai ei...joku ehkä tietää. Nimenomaan dieselissä, ei bensakoneessa.

Sillä se selviäisi kun ottaa ehjän koneen ja ihmettelee miten siinä käy. Öljynpainehan ei kyllä säily siinä kannen öljykanavassa pitkään, se on ihan selvää, oli tiivistevika tai ei. Eikä paljon muuallakaan, se häviää kuin pieru saharaan.

Meinaan että löysää voi tulla vain jos kiristimen mäntä pääsee vetäytymään sisään päin.
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Minkälainen tuo kiristin on vaihtaa? Meinaan vain, jos en sotke sitä tähän paffihommaan vaan katson sitä sitten perästä päin. Jos ylimääräinen työ näin kahdessa erässä tehtynä on venakopan avaus, niin sitten saa olla.

Toki voin pyytää pajaa vähän tutkimaan tuota kiristintä. Ja jos se näyttää entiseltä, niin sitten hommaan sen jostain sukkelaan samaan projektiin.

Mitenkäs tuo ketjun kunto todettiinkaan? Kun rallatusta ei voi kuunnella tämän taustamelun takia...
Terveisin
Tero
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

vaihtaa nyt sen kannentiiviste ja jos konetta ei ole kiehutettu ja kannen pinnat ei ole syöpyneet....
on se kannen oikaisu aivan turhaa hommaa....en ole kun kerran oikassut ja useampaan olen vaihtanut pahvin...

ei muuta kun uusi non 40 eur pahvi paikalle ja uusilla pulteilla jos ovat venyneet...ei pakko... ja baanalle toden näköisesti ketjun ja nostajien rallatukset loppuu siihen.... vielä kun viimeistelee VHT Copper gasketilla et pysyy kiinni vaikka on vapari :D

Jos ei ole sitten nostajat kuopalla ja muuten sökönä se on eri asia .... mut jos ehyet... ne kannattaa tyhjätä ja putsata siis ottaa nostajan ja kopasee pohjan alasinta tai viilapennkiä vasten et se jousi systeemi purkaantuu ja ottaa ne pikevyneet mobiilit sieltä pois.... :shock:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

kiristin on helppo vaihtaa erikseen (myöhemminkin)
kone YKK asentoon
vanha mäkeen
uuteen öljy sisään
uuden prikan kanssa muistaakseni 80 Nm
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mua jännittää mikä se syyllinen lopulta on kun tämä homma on paketissa...

miksi YKK :roll:

Vanha prikkakin toimii hienosti, mulla jo 3-4 kertaa avattu. Kun on suuret menot niin pitää säästää pienistä menoista...vai miten se nyt meni :lol:

Aika iso hylsy siinä tarvitaan ja pitkä varsi niin ei tarvii ähkiä...ja käsimomenttiin niin on hyvä.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

YKK kuulostaa hyvältä ja vaikeammalta :D
manuaali neuvoo noin ja niin tein 8)
ja kun uusi prikkakin oli mukana niin ei tarvinnut pihistellä
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Elämä on

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Taas on vähän sellainen "elämä on" -fiilis.

Kansi käytettiin irti, muttei varsinainen ongelma poistunut. Kone kuulemma huojahtelee edelleen tyhjäkäynnillä ja knaputustakin kuuluu. Muuttuiko oireet, en tiedä. Auto on vielä pajalla, enkä ole nähnyt tai kuullut sitä.

Arvellusta öljyvuodosta ei tullut varmuutta, kun kannen irroituksessa pahvi sai joka tapauksessa kipeää. Mummeliajon karstaa kuitenkin oli PALJON. Yksi imuventtiili ei oikein kunnolla sulkeutunut.

Kansi putsattiin ja oikaistiin, kantanut venttiili hioskeltiin tiiviiksi. Venakumit ja nostajat uusittiin myös.

Rahaa paloi niin, että hirvittää. Ihan turhaa avaus ei ollut, kun tuo karstamäärä olisi todennäköisesti aiheuttanut vaurioita jatkossa. Nyt kansi on sitten uuden veroinen. Toivottavasti kalina ja huojahtelu vielä korjaantuisi.

Ehkä vika on kuitenkin pissivä suutin...

Tiistaina kannen työstänyt kaveri menee kuuntelemaan koneen käyntiä ja tekee oman arvauksensa...
Terveisin
Tero
turbocompound
Viestit: 114
Liittynyt: 19.10.2010 22:54
Paikkakunta: Tukholma

Re: Elämä on

Viesti Kirjoittaja turbocompound »

dieselflosse kirjoitti:Taas on vähän sellainen "elämä on" -fiilis.

Kansi käytettiin irti, muttei varsinainen ongelma poistunut. Kone kuulemma huojahtelee edelleen tyhjäkäynnillä ja knaputustakin kuuluu.
Niin mullaki huojahteli ja yks pytty välillä pois pelistä. Ei "knaputellut" joten suihkut ja pumppu ppd:lle kunnostukseen.
"Uudet" osat paikalleen ja käyntiin, naknaknaknak alkoi kuulumaan eli kiertokanki/laakerivikaa.

Muuten huojumiset ja pätkimiset jäi, ainakin vähemmälle, mutta nakutus ääni lisäänty/koveni kun alkoi saada kunnolla "soppaa".
Pumpussa ja suihkuissa oli vikaa mutta niin on vielä moottorissakin.

En oo purkanut moottoria sillä tilalle tulee 605 sijasta 605dt.

Joten et oo ainoa moottori ongelmien kanssa. :wink:
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Jatkotutkimukset paljastivat, että pumpun ajoitus vaeltelee matalilla kierroksilla. Arvaus on, että pumpussa on laakerivika.

Noh, aika huollolle on varattu ja pumppu pitäisi laittaa Matkahuollolla matkaan.

Missähän se vaihevaiheelta pumpun irroitusohje olikaan?
Terveisin
Tero
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pumpun irroitusohje

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Minähän olen rustanut ohjeen joskus ihan itse :lol:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ght=pumppu
Terveisin
Tero
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Re: Pumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja veskola »

dieselflosse kirjoitti:Jatkotutkimukset paljastivat, että pumpun ajoitus vaeltelee matalilla kierroksilla
Oliko tähän olemassa joku mittari, jolla asian näki vai miten tuon sai selville ?
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

veskola kirjoitti:
Oliko tähän olemassa joku mittari, jolla asian näki vai miten tuon sai selville ?
Tarkempia yksityiskohtia en tunne, mutta monttöörin kertomuksesta sain sen käsityksen, jotta on.

Onnistuisikohan tuo ihan strobolla, jossa on sykäysanturi tms. (kiinni 1 syl löpöputkeen)...
Terveisin
Tero
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kalinat tiessään

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Do-diin, nyt käy vitonen nätisti, myös matalilla kierroksilla.

Vika oli loppujen lopuksi kuluneessa nokka-akselin ketjurattaassa. Ketjunkiristin ei saanut ketjua kireälle, mikä aiheutti suunnatonta huojuntaa ruiskuajoituksessa.

Liekö sitten mittari joskus pyörinyt takaperin vai öljyt unohtuneet vaihtua :roll: . Joka tapauksessa nyt koneen yläkerta on kuin uudessa, ketju ja alipainepumppukin vaihdettu. Ja korihan tuossa on myös, melkein voisi sanoa, ruosteeton. Toivottavasti suhteemme näiden alkukangertelujen jälkeen sujuu sulavammin..

Ps. Sammumattomuuskin selvisi. Oli virtalukon perässä oleva alipaineventtiili alkanut vuotaa..
Terveisin
Tero
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Korjaantukos nuo huonot öljynpaineet missä välissä?
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mika.T kirjoitti:Korjaantukos nuo huonot öljynpaineet missä välissä?
Taisi olla tilapäinen häiriö, kun moottori kävi yli 100C lämmössä. Normaaliajossa paineet ovat alimmillaan käyneet 1,5:ssä, koneen ollessa reilussa 90-asteessa.
Terveisin
Tero
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Ompa hyä ko viimein löyty vikapaikka ja saitta ajettua pahanhengen ulos kiesistä :lol:
No Merc at the moment
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

pp d kirjoitti:Ompa hyä ko viimein löyty vikapaikka ja saitta ajettua pahanhengen ulos kiesistä :lol:
Ja nyt pääsee naatiskelemaan hyvin huolletusta pumpusta. Löytyi koneesta alavääntökin :wink:
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”