Mersun vauhtipyörät...

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Maage
Viestit: 12
Liittynyt: 12.11.2010 18:20

Mersun vauhtipyörät...

Viesti Kirjoittaja Maage »

Minulle tuli pien ongelma, kun rupesin vaihtamaan vaihdelaatikkoa C sarjan 200 dieseliin. Laatikko jonka aioin sinne laittaa, on 124 5-vaihteinen. Eikä siinä mitään, kaikki meni oikein hyvin. Vaihdoin vanhasta laatikosta sen viimeisen kopan, joka on 5-vaihteen suojana jne. jne. Ongelmaksi koitui lähinnä se, että tässä 124:sen vaihdelaatikossa on noin 2.5 cm. lyhyempi kytkinakseli. Eli kun sen laittoi paikallen, kytkinakselin pää ei tavoittanut silmälaakeria.... No, kun kyselin asiasta "viisammilta" he kertoivat että vuonna -89 tuli 124 mallin 250 dieseliin massavauhtipyörä. Ja että tämä minun uusilaatikko olisi sellaisesta ehkä. Mutta kukaan ei ole osannut kertoa minulle että onko tässä minun autossani oltava sellainen massavauhtipyörä, ja mistä eroitan sen tavallisesta? Eli siis kysynkin että: Vuoden -94 C-mallin 200 diesel, onko siinä massavauhtipyörä? Mistä tiedän onko käsissäni massavauhtipyörä vai tavallinen?
Maage
Viestit: 12
Liittynyt: 12.11.2010 18:20

Viesti Kirjoittaja Maage »

Senverran olen saanut nyt selville, että on olemassa pidemmällä kytkinakselilla ja lyhyemmällä kytkinakselilla olevia vaihdelaatikoita... Kumpi näistä on se massavauhtipyörän tarvitseva vaihdelaatikko? Voiko vaihdelaatikon vaihtaa toiseen, jos vaihtaa myös vauhtipyörän ja kytkimen?
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Miun käsityksen mukkaan massapyörän kans pittää olla lyhyt jne... Mut kytkinlevy pitäs olla sama kuten asetelmanki... Mut pittää vissiin ootella viikonlopun yli ku kaikki tietäjät on virroilla miittailemassa... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Maage
Viestit: 12
Liittynyt: 12.11.2010 18:20

Viesti Kirjoittaja Maage »

No näin olen ajatellu tän itekkin... Koska autossani oli ns. pitkäakselinen laatikko, ja se vauhtipyörä on minunmielestäni kyllä aivan tavallinen teräksinen pyörä. Nyt mulla on autonvieressä muuten täysin käyvä laatikko, mutta siinä on tämä lyhyt akseli. Nyt siis kiinnostais, että jos hommaan toisen vauhtipyörän, joka nyt käsittääkseni on sellanen massavauhtipyörä, riittääkö se sen vaihto siihen että tuo lyhytakselinen laatikko kävis tuohon minun autoon? Monimutkaisesti selitetty, mutta toivottavasti ymmärrätte... :?
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kytkinlevytkään ei oo sitte samoja, kaksoismassalla olevissa ei ole levyssä jousia.
S210 220 CDI -02
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

MatKa kirjoitti:Kytkinlevytkään ei oo sitte samoja, kaksoismassalla olevissa ei ole levyssä jousia.
Kyllä niissä on.
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

tuikku kirjoitti:
MatKa kirjoitti:Kytkinlevytkään ei oo sitte samoja, kaksoismassalla olevissa ei ole levyssä jousia.
Kyllä niissä on.
Häh? Ainakin jos tuon ikäluokan autoon haluaa jousittamattoman levyn, se löytyy nimenomaan kaksoismassavp:llä olevasta autosta. Sanotaan nyt sitten ettei ainakaan kaikissa jousia ole.
S210 220 CDI -02
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tuikku kirjoitti:
MatKa kirjoitti:Kytkinlevytkään ei oo sitte samoja, kaksoismassalla olevissa ei ole levyssä jousia.
Kyllä niissä on.

Niin ... kyllä niissä vaan on.
Maage
Viestit: 12
Liittynyt: 12.11.2010 18:20

Viesti Kirjoittaja Maage »

Mua ei nyt hyödytä teidän väittely kytkimestä. "Juupas, eipäs..." Mua kiinnostaa nyt enemmänkin saada tuo mun auto kuntoon ja liikenteeseen. :!:
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jeemu »

tuikku kirjoitti:
tuikku kirjoitti:
MatKa kirjoitti:Kytkinlevytkään ei oo sitte samoja, kaksoismassalla olevissa ei ole levyssä jousia.
Kyllä niissä on.

Niin ... kyllä niissä vaan on.
Joisaki malleisa on ja joisaki ei oo.
Maage kirjoitti:Mua ei nyt hyödytä teidän väittely kytkimestä. "Juupas, eipäs..." Mua kiinnostaa nyt enemmänkin saada tuo mun auto kuntoon ja liikenteeseen. :!:
Laita vp/kytkin paketti siitä mistä lootaki,
tai hommaat sopivan lootan siihe, tai vaihat siihe nykysee lootaan pitkän kytkinakselin.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mersun vauhtipyörät...

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Maage kirjoitti: Mistä tiedän onko käsissäni massavauhtipyörä vai tavallinen?
Kaks massa pyörä on reilusti paksumpi kuin normaali kiinteä ja kaks massassa on nimensä mukaan kaksi limppua jotka pyörähtää käsin jonkin verra toisiinsa nähden. Huomaat kun otat sen kampurasta irti että joudutko niin sanotusti toisen limpun läpi irroittamaan vauhtipyörän pultit,silloin kyseessä kaks massa.
Star
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

Alla olevat kuvat ovat c180 -94 vauhtipyörästä joka on kaksoismassa
Kuva
Kuva
Sit kytkin
Kuva
Kuva
Harmi kun pimeetä terassilla mut huomenna voin kuvata vauhtipyörän paksuuden
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Noniin, kerrankin minäkin olin oikeassa :lol:
S210 220 CDI -02
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

Tuossa kyseisessä menopelissä oli silloin kiinni lyhyt akselinen aski
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Maage
Viestit: 12
Liittynyt: 12.11.2010 18:20

Viesti Kirjoittaja Maage »

Kiitokset kaikille. Olen nyt tuossakin asiassa viisaampi, myös teidän ansiosta. Minulla on siis teräksinen vauhtipyörä, ja pitkäakselinen laatikko, joka on rikki. Lattialla olis nyt yksi ylinmääräinen lyhytakselinen laatikko, joka on hyvä. Auton peräluukussa on viimeisin hankintani. Se on nyt pitkäakselinen laatikko, jonka saan laitettua pienin muutoksin autooni. Pinin muutoksin siksi, että uusi laatikko on 124:sen, ja siihen täytyy vaihtaa viimeinen pätkä laatikon kuorista. Saanähdä, onko laatikko nyt sitten ehjä. Siltä se tuntuu, ja sillein on sanottu.... :roll:
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1360
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Onko tuo kaksoismassavauhtipyörä nykyään kaikkien mersun moottorien jatkeena, vai onko joitakin moottorimalleja jotka ovat perinteisellä vauhtipyörällä?

Ja toinen kysymys, ovatko nuo kaksoismassavauhtipyörät Mersuissa kuinka kestäviä?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Jaa... Veikkaisin että on koska taas hyvä kohde rahastaa, mutta Cdi malleihin saa kiinteitä vauhtipyöria edulliseen hintaan verrattuna alkuperäiseen.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1360
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Onko näissä mitään nyrkkisääntöä keston suhteen? Olen kuullut, että Bemarissa kaksoismassavauhtipyörän kesto olisi noin 250tkm.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Eikös ne ilmöita tehonkeston niistä, mutta kaiketi Cdi vehkeiden kaksoismassat kestävempiä kun niitähän pystyy jopa piristämään ilman ongelmia.
Paras esimerkki saattais olla vanha jakajapumpullinen sprintteri mikä ei siedä yhtää tehojen nostoa tai kärryä perään ja siinähän on hyvä alavääntö.

Eikö se kilometrimäärä riipu ajotavasta, viritysasteesta, kärryn vedosta,jne...
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

[quote="Maage"]
- Lattialla olis nyt yksi ylinmääräinen lyhytakselinen laatikko.

-Pienin muutoksin siksi, että uusi laatikko on 124:sen, ja siihen täytyy vaihtaa viimeinen pätkä laatikon kuorista.... quote]

*******
Sotkeudun tähän topiikkin kun olen etsinyt haulla että olisiko mittatietoa kenelläkään moottorin ja vaihtoiston tasopinnasta mitattuna kyseine ero.
Ja kuinka tunnistetaan ko.pituudet ennakkoon.

Ihetelläni vaihteiston 4-v vaihto lähenee rusahtavan kolmosen tähden.
Olisin onnesta sykkyrällä jos Te kertoisitte.

Selviääkö tämä vaihteiston numerosta .... :roll:
VALMET 5oo -69
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”