Ongelmia moottorin käynnissä
Ongelmia moottorin käynnissä
Kaikki sai alkunsa siitä kun täytyi palata syyslomalta takaisin joensuun itärajalle. Aamulla auto käynnistyi hienosti ilman mitään tietoa siitä mitä tulisi päivällä tapahtumaan pieksämäen kohdalla. Kuitenkin, ensimmäiset 40km sujuivat täysin ongelmitta, sitten ihmettelin kun yhtäkkiä radio sammui ajossa? ajaittelin et saattoi mennä sulake tai sitten radio vanhuuttaa oikuttelee. Katsoin sulakkeet, kaikki kunnossa seuraavaksi parempi puolisko huuteli ikkunasta että nyt radio toimii??? käynnistin auton ja radio sammui, samalla huomasin että auto käynnistyi vaivoin, aivan kuin akku olisi tyhjä. Noh, ajattelin että pääsen parkanoon ja siellä osattaisiin hieman auttaa jonkun korjaamon puolesta mutta ei kai sunnuntaisin mikään paja ole auki. Siitä sitten matka jatkui kunnes alkoi nykiminen mikä pahentui pahentumistaan. Vihdoin ja viimein pääsin Virroille ja kun kurvasin nesteen pihaan niin radio lähti päälle ja kaikki oli kunnossa.
Tätä iloa ei kuitenkaan kestänyt kauaan kun taas radio sammui ja nykiminen alkoi, ajoin pitemmän matkaa pienillä vaihteilla korkeammilla kierroksilla ja rupesi taas toimimaan. Tiesin että tällä menolla laturin hiilet ovat kohta finaalissa niinkuin ne olivatkin. Auto sammui pieksämäelle ja sinne myös jäi. Kävin vaihtamassa hiilet ja säätimen ja sain apuvirtaa. Matka jatkui kohti joensuuta ja noin 40km ajon jälkeen huomasin ettei kello ei toimi? eikä myöskään radio, mutta kuin ihmeen kaupalla radio lähti käyntiin samoin kello. 160km matka oli jännitystä parhaimmastapäästä, ilman ajovaloja sekä muita sataysikympin sähköherkkuja ajaminen hermostutti vastaantulijoita ja olo oli kuin hollywoodissa, valot räpsyi ja matka jatkui puolsokeana pitkien vilauttelusta.
Pääsin kuin pääsinkin joensuuhun, auton jatkuva nykiminen ylämäissä jäi kuitenkin mietityttämään. Seuraavana päivänä tarkistin akun, sinne lisäsin puoli litraa akkuvettä ja tulpat vaihdoin. Tulpat oli siinä kunnossa ettei ne olisi enää pitkälle vieneet, kolme keltaista ja yksi öljyisen musta.
Kysymys kuuluu: Onkohan autoni sähköt ottaneet itseensä seuraavista tapahtumista niin paljon että käynti vaeltelee ja valot himmenevät kierrosten mukaan. Kierrokset aaltoilevat tyhjäkäynnissä 800rpm - 500rmp alaspäin. Mistä voisin alkaa etsiä syypäätä tuolta pannuhuoneen puolelta? sitä vielä että virranjakajan kansi ja pyörittäjä ovat uudet, tosin hieman turhautuneisuudesta koputellut/hakatut valtatie 23 varessa etsiessä vikaa kun sähköt eivät pelanneet
Tätä iloa ei kuitenkaan kestänyt kauaan kun taas radio sammui ja nykiminen alkoi, ajoin pitemmän matkaa pienillä vaihteilla korkeammilla kierroksilla ja rupesi taas toimimaan. Tiesin että tällä menolla laturin hiilet ovat kohta finaalissa niinkuin ne olivatkin. Auto sammui pieksämäelle ja sinne myös jäi. Kävin vaihtamassa hiilet ja säätimen ja sain apuvirtaa. Matka jatkui kohti joensuuta ja noin 40km ajon jälkeen huomasin ettei kello ei toimi? eikä myöskään radio, mutta kuin ihmeen kaupalla radio lähti käyntiin samoin kello. 160km matka oli jännitystä parhaimmastapäästä, ilman ajovaloja sekä muita sataysikympin sähköherkkuja ajaminen hermostutti vastaantulijoita ja olo oli kuin hollywoodissa, valot räpsyi ja matka jatkui puolsokeana pitkien vilauttelusta.
Pääsin kuin pääsinkin joensuuhun, auton jatkuva nykiminen ylämäissä jäi kuitenkin mietityttämään. Seuraavana päivänä tarkistin akun, sinne lisäsin puoli litraa akkuvettä ja tulpat vaihdoin. Tulpat oli siinä kunnossa ettei ne olisi enää pitkälle vieneet, kolme keltaista ja yksi öljyisen musta.
Kysymys kuuluu: Onkohan autoni sähköt ottaneet itseensä seuraavista tapahtumista niin paljon että käynti vaeltelee ja valot himmenevät kierrosten mukaan. Kierrokset aaltoilevat tyhjäkäynnissä 800rpm - 500rmp alaspäin. Mistä voisin alkaa etsiä syypäätä tuolta pannuhuoneen puolelta? sitä vielä että virranjakajan kansi ja pyörittäjä ovat uudet, tosin hieman turhautuneisuudesta koputellut/hakatut valtatie 23 varessa etsiessä vikaa kun sähköt eivät pelanneet
Vaihda rario !
No, jostakin ei halua virta kulkea. Tai kulkee väärästä paikasta. Kaikki maajohdot kiinni? Akun oikea kunto?
201:ssä ja toki 124:ssa myös auton tyhjäkäynti on huonolla akulla tai ilman akkua kokeillessa kovastikkin soutava.
Löytyisikö testimielessä HYVÄÄ akkua koeajolenkkiä varten?
Mitään erityisen herkkää rikkoutumaan ei pitäisi olla. Sanoisin että herkin sähköissä on lataus silta laturissa ja se YJ rele (juotokset) tai sen sulake.
Kunhan muistelen 201 aikoja....
No, jostakin ei halua virta kulkea. Tai kulkee väärästä paikasta. Kaikki maajohdot kiinni? Akun oikea kunto?
201:ssä ja toki 124:ssa myös auton tyhjäkäynti on huonolla akulla tai ilman akkua kokeillessa kovastikkin soutava.
Löytyisikö testimielessä HYVÄÄ akkua koeajolenkkiä varten?
Mitään erityisen herkkää rikkoutumaan ei pitäisi olla. Sanoisin että herkin sähköissä on lataus silta laturissa ja se YJ rele (juotokset) tai sen sulake.
Kunhan muistelen 201 aikoja....
Kaks maajohtoa tarkistin ja varmuuden vuoksi rapsuttelin hiekkapaperilla puhtaaksi. YJ-rele ei sano juuri mitään? eli jos hieman saisi vinkkiä mistä sellaista alkaisi etsiä?
Akku on muistaakseni 2-3 vuotta vanha, joten melko vaikea uskoa että vika johtuisi siitä?
Tämä lataus silta laturissa. Pystyykö sen kunnon tarkistamaan irroittamatta laturia? vai onko enemmänkin korvakuulo tasolla
Jos yhtään auttaa niin auto on 190E 2.0 -87 370tkm.
Akku on muistaakseni 2-3 vuotta vanha, joten melko vaikea uskoa että vika johtuisi siitä?
Tämä lataus silta laturissa. Pystyykö sen kunnon tarkistamaan irroittamatta laturia? vai onko enemmänkin korvakuulo tasolla
Jos yhtään auttaa niin auto on 190E 2.0 -87 370tkm.
YJ-rele löytyypi akun takaa kun ottaa yhen suojamuovin pois edestä... Sen tunnistaa siitä et siinä on sulake (tai kaks) päällä ja ne kannattaa tarkistaa ensin tai oikeestaan vaihtaa samantien uusiin koska saattaa olla hapettunu... Ja sulakerasiaanki kannattaisi kaikki sulakkeet vaihella ja puhistella pidikkeet... Nimittäin itellä ratkes melko monta sähkövikaa ku vaihtoin kaikki... Löyty sumarit, vilkut, pakkivalo, töötti rupes pelaamaan, kone ei pöpöttäny nii pahasti enää, jne....
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Tässä jo polttelee. Kuvasta ei erota, mutta katso läheltä ja tarkasti kaikki nuo juotokset. Vaikka suurennuslasin kanssa. Niitä ei niin paljoa ole etteikö kaikki voisi juotella uudelleen ihan vain siksi että rele on nyt auki. Juottele varovasti ettet tee tinasiltoja.migaaa kirjoitti:Itse en näe vikaa, mutta eipä ole kokemusta juurikaan piirilevyistä, osaako joku sanoa tarkemmin?
Viallinenhan se... i see from pixels. Iha oikeesti muutama nasta on huono
Villi veikkaus, maadoitusmigaaa kirjoitti:Ainiin!!! en huomannut mainita edellisessä viestissä lainkaan tästä!!Osaako joku sanoa missä tämän liittimen mahdollisesti kuuluisi olla?
userpix/1649_ympyroitu_1.jpg
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Tuo kaksoisympäröity nyt näyttäis aika selvältä. Pistin pari muutakin joita ois kiva katsoa lähempää ja ois siellä lisäksi muutakin. Mutta veikkaan että kaksoisympäröidyssä se vika. Oisko joku juottanut vain vanhaa tinaa lämmittämällä osan nuista.
Vanha tina pois tinaimurilla tai tinaimusukalla ja uutta lyijyllistä tinaa tilalle. Jos ei ole ennen juottanut, niin kannattaa satasen parin rele antaa ihan tv huollon tai muun juotostaitoisen tehtäväksi.
Vanha tina pois tinaimurilla tai tinaimusukalla ja uutta lyijyllistä tinaa tilalle. Jos ei ole ennen juottanut, niin kannattaa satasen parin rele antaa ihan tv huollon tai muun juotostaitoisen tehtäväksi.
Nyt on taas palikat kiinni ja edistystä entiseen on sen verran että toimii normaalisti käynnistäessä ja kun siitä kuluu noin 5-10 sekunttia niin kierrokset alkavat vaeltamaan ja valot himmenemään.
Sitä vielä kysyisin kun tarkastelin virranjakajaa niin sen alapuolelta lähtevä letku. Luultavasti joku alipaineletku? kuuluisiko sen tuntua tyhjältä?
Sitä vielä kysyisin kun tarkastelin virranjakajaa niin sen alapuolelta lähtevä letku. Luultavasti joku alipaineletku? kuuluisiko sen tuntua tyhjältä?
Tottahan valot himmenee jos kierrokset laskee oikein alas. Vika ei ole välttämättä sähkövika siinä mielessä laturi siis toimisi juurikin oikein. Miten alhaalla kiekat käy kun humppailee edestakaisin?migaaa kirjoitti:Nyt on taas palikat kiinni ja edistystä entiseen on sen verran että toimii normaalisti käynnistäessä ja kun siitä kuluu noin 5-10 sekunttia niin kierrokset alkavat vaeltamaan ja valot himmenemään.
Sitä vielä kysyisin kun tarkastelin virranjakajaa niin sen alapuolelta lähtevä letku. Luultavasti joku alipaineletku? kuuluisiko sen tuntua tyhjältä?
Miten käy jos irroittaa johdon lisäilmaluistilta (mahdollisesti siellä koneen takaosassa lohkon ja öljynsuodattimen välissä) ja kylmäkäynnistys suuttimelta (taitaa olla siinä ilmanputsarin vasemmalla puolella keskellä imusarjaa, en muista näkyykö liitin ilman putsarin irroitusta)? Vaikuttaako oireisiin?
Virranjakajan kupeessa taitaa olla tässäkin semmoinen alipainerasia joka säätelee imusarjan paineesta riippuen sytkää. Puhaltamalla ja imemällä sen letkuun selviää vuotaako kalvo. Josko tämän letkua tarkoitit? Ei siellä ole muuta kuin vallitseva ilmakehä painetta tai moottorin käydessä pieni alipaine.
Otappa yj-rele irti ja kurkkaa sen sisälle. Jos siellä on huono kontakti tai ei kontakia ollenkaan nastojen 87L ja 87 välillä, niin tyhjäkäynninsäätöventtiili ei toimi, mikäli autossa sellainen on. Kaikissa ei sitä ole. Omasta tinailin yj-releen uusiksi ja toimii nyt hyvin. Aiemmin tyhjäkäynti oli mitä oli.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
PA punpun rele maksaa mansikoita mutta yjrele on "edukas" oisko 30e. Mutta kannattaahan se kurkata mitä siellä on sisällä, varsinkin jos sitä on ennestään auottu.... Se on kyllä peltikuorisena hieman kovempi luu kuin pa-pumpun rele.migaaa kirjoitti:Saakos tuota yj-relettä mitenkään hienosti ja väkivallattomasti auki? kolhuista ja palojen puutteestä päätellen ollut ennenkin auki..
Tuntuisi olevan hyvinkin piukassa. Päälliskannen saa tavallaan auki joka kulmasta mutta sisukset eivät tule ulos.AK47 kirjoitti:PA punpun rele maksaa mansikoita mutta yjrele on "edukas" oisko 30e. Mutta kannattaahan se kurkata mitä siellä on sisällä, varsinkin jos sitä on ennestään auottu.... Se on kyllä peltikuorisena hieman kovempi luu kuin pa-pumpun rele.migaaa kirjoitti:Saakos tuota yj-relettä mitenkään hienosti ja väkivallattomasti auki? kolhuista ja palojen puutteestä päätellen ollut ennenkin auki..
Eikös se aukee sieltä alapäästämigaaa kirjoitti: Tuntuisi olevan hyvinkin piukassa. Päälliskannen saa tavallaan auki joka kulmasta mutta sisukset eivät tule ulos.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
hyvä kun sanoit. Vaikea päätellä kun on avatun näköinen boxi ja ainoastaan yläpäästä koitettu auki..joskus edellisen käyttäjän toimestateppo21 kirjoitti:Eikös se aukee sieltä alapäästämigaaa kirjoitti: Tuntuisi olevan hyvinkin piukassa. Päälliskannen saa tavallaan auki joka kulmasta mutta sisukset eivät tule ulos.
No nyt on auki! en tie sit kannattiko..näyttäs ihan hyvältmigaaa kirjoitti:hyvä kun sanoit. Vaikea päätellä kun on avatun näköinen boxi ja ainoastaan yläpäästä koitettu auki..joskus edellisen käyttäjän toimestateppo21 kirjoitti:Eikös se aukee sieltä alapäästämigaaa kirjoitti: Tuntuisi olevan hyvinkin piukassa. Päälliskannen saa tavallaan auki joka kulmasta mutta sisukset eivät tule ulos.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 28.10.2010 23:18
- Paikkakunta: tampere
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 05.11.2007 13:07
Näissä relepaketeissa on toki muitakin vikamahdollisuuksia kuin huonot juotokset. Releiden kärjet ovat yksi sellainen. Minulla temppuili yj-rele (oletus). Juotokset kondiksessa mutta kärjet epäilyttivät. Niihinhän ei oikein pääse käsiksi joten porasin VAROVASTI kartioporalla n. 10mm:n aukon diodin alumiiniseen jäähdytyslevyyn kärkien kohdalle. Sitten vaan hiomaliuska pinsetteihin ja pientä kihnutusta. Paineilmalla alumiinilastut ym. muu roina pois ja hyvä tuli.
Tyhjäkäynnin kanssa oli n. vuosi sitten ongelmia. Aluksi vaikutti että ultraäänipesu olisi tehonnut mutta lopulta piti hankkia käytetty viallinen säädin ja purkaa se. Luistipäässä oli tiukassa istuvia kerrostunia jotka lähtivät vasta kiillotustahnalla pitkän puutikun ja rätin kanssa jynssäämällä. En tässä kehoita ketään alkamaan ainoan säätimensä kanssa näin temeltämään, homma sisältää munausmahdollisuuksia. Joka tapauksessa tyhjäkäynti on pysynyt suht`vakaana siitä alkaen.
Ps. Jos rassailee luistia vaikkapa kokeillakseen jumittaako se, ei pidä tehdä sitä ruuvimeisselillä vaan muovi-tai puutikulla. Välykset ovat tosi pieniä ja naarmu on pahasta.
Tyhjäkäynnin kanssa oli n. vuosi sitten ongelmia. Aluksi vaikutti että ultraäänipesu olisi tehonnut mutta lopulta piti hankkia käytetty viallinen säädin ja purkaa se. Luistipäässä oli tiukassa istuvia kerrostunia jotka lähtivät vasta kiillotustahnalla pitkän puutikun ja rätin kanssa jynssäämällä. En tässä kehoita ketään alkamaan ainoan säätimensä kanssa näin temeltämään, homma sisältää munausmahdollisuuksia. Joka tapauksessa tyhjäkäynti on pysynyt suht`vakaana siitä alkaen.
Ps. Jos rassailee luistia vaikkapa kokeillakseen jumittaako se, ei pidä tehdä sitä ruuvimeisselillä vaan muovi-tai puutikulla. Välykset ovat tosi pieniä ja naarmu on pahasta.
Tämän lisäilmaluistin johto? en ole nyt aivan varma mitä johtoa tällä tarkoitetaan. kuitenkin, sitä en ole vielä testannut.AK47 kirjoitti:Tottahan valot himmenee jos kierrokset laskee oikein alas. Vika ei ole välttämättä sähkövika siinä mielessä laturi siis toimisi juurikin oikein. Miten alhaalla kiekat käy kun humppailee edestakaisin?migaaa kirjoitti:Nyt on taas palikat kiinni ja edistystä entiseen on sen verran että toimii normaalisti käynnistäessä ja kun siitä kuluu noin 5-10 sekunttia niin kierrokset alkavat vaeltamaan ja valot himmenemään.
Sitä vielä kysyisin kun tarkastelin virranjakajaa niin sen alapuolelta lähtevä letku. Luultavasti joku alipaineletku? kuuluisiko sen tuntua tyhjältä?
Miten käy jos irroittaa johdon lisäilmaluistilta (mahdollisesti siellä koneen takaosassa lohkon ja öljynsuodattimen välissä) ja kylmäkäynnistys suuttimelta (taitaa olla siinä ilmanputsarin vasemmalla puolella keskellä imusarjaa, en muista näkyykö liitin ilman putsarin irroitusta)? Vaikuttaako oireisiin?
Virranjakajan kupeessa taitaa olla tässäkin semmoinen alipainerasia joka säätelee imusarjan paineesta riippuen sytkää. Puhaltamalla ja imemällä sen letkuun selviää vuotaako kalvo. Josko tämän letkua tarkoitit? Ei siellä ole muuta kuin vallitseva ilmakehä painetta tai moottorin käydessä pieni alipaine.
Mutta tämän releenaukomisoperaation jälkeen tupsahti sellainen asia esille että nyt kun ulkona on vaivaiset -3 astetta pakkasta niin mese ei lähde käyntiin.. tai lähtee mutta sammuu 5-10s kuluessa ja varsinkin jos painaa vähänkin kaasua?
Vastaavanlainen ongelma sattui noin 2kk sitten. Auto toimi muuten moitteettomasti, mutta yhtenä aamuna ei. Sain kuitenkin auton käyntiin loppujen lopuksi, ties sitten missä vika?