Pysäköinti jarru
Pysäköinti jarru
Autooni on tainnut iskeä Mersuille hyvin tyypillenen ominaisuus, nimittäin "James Bond:n" rähinä kohtauksista matkitun käsijarru käännöksen tekeminen kahden sadan vauhdista ei taida enää onnistua.
Eli satuin tänään jyrkempään paikkaan pysäköidessäni kytkemään myös ns."käsijarrun" päälle, polkaisin polkimen suhteellisen syvälle, en kuitenkaan erityisen voimallisesti. No pois lähtiessäni hyppäsin normaalisti autoon, käynnistin koneen, kytkin "käsijarrun" pois päältä, pakitin hivenen taakse päin ja läksin liikkeelle. No sekunnin päästä Lenni-kallen jazzin katkaisi ikävältä tuntuva pipipipipipipipipipip ja monitoiminäytössä lukee "please, relase parking brake". No mitäs tässä vapautin käsijarrun jo liikkeelle lähtiessäni, ei muuta kun kuunnellaan piipitystä seuraavalle sivukadulle jonka varteen onnistuin pysäköimään.
Polkaisin käsijarrun uudelleen pohjaan, hivenen "pohjempaan" kuin ensimmäisellä kerralla. Mutta jarrupoljin ei vieläkään halunnut nousta ylös. Yritin myös nostaa kengän kärjellä poljinta samaan aikaan kun pidin vapautuskahvaa ylhäällä, mutta tästä ei tuntunut olevan apua. Poljeskeltuani jokusen kerran käsijarrun pedaalia, tapahtui ihme, jarrupedaali nimittäin pomppasi ylös. (Samalla tein periaate päätöksen, jotta pysäköin jatkossa pelkästään automaatin P-asennon varaan, ainakin Jyväskylän kokoisissa kaupungeissa. )
Päästyäni takaisin syrjäseudulle, kokeilin käsijarrun toimintaa tuossa kuivurin pihalla olevassa rinteessä. No käsijarru ei suoraan sanottuna pidä enää ollenkaan. Jos polkaisen käsijarrun pohjaan hivenen jyrkemmässä mäessä ilman vauhtia, niin auto jää kyllä paikoilleen. Mutta jos vauhtia on vähänkin (n.10 km/h) jatkaa auto rullaamistaan loputtomiin. Mutta nyt käsijarru kuitenkin vapautuu kunnolla.
Kannattaisikohan asialle tehdä jotain, käsijarruahan minä en tarvitse milloinkaan, edeltävästä käyttö kerrasta lienee se puolivuotta.
Mutta katsastuksessa taitaavat vaatia automaatti-autoltakin toimivan käsijarrun? Pahentuneeko tilanne koko-ajan vai korjautanko tuon seuraavassa huollossa, vai peräti päivää ennen viimeistä katsastuspäivää puolentoista vuoden päästä.
Eli satuin tänään jyrkempään paikkaan pysäköidessäni kytkemään myös ns."käsijarrun" päälle, polkaisin polkimen suhteellisen syvälle, en kuitenkaan erityisen voimallisesti. No pois lähtiessäni hyppäsin normaalisti autoon, käynnistin koneen, kytkin "käsijarrun" pois päältä, pakitin hivenen taakse päin ja läksin liikkeelle. No sekunnin päästä Lenni-kallen jazzin katkaisi ikävältä tuntuva pipipipipipipipipipip ja monitoiminäytössä lukee "please, relase parking brake". No mitäs tässä vapautin käsijarrun jo liikkeelle lähtiessäni, ei muuta kun kuunnellaan piipitystä seuraavalle sivukadulle jonka varteen onnistuin pysäköimään.
Polkaisin käsijarrun uudelleen pohjaan, hivenen "pohjempaan" kuin ensimmäisellä kerralla. Mutta jarrupoljin ei vieläkään halunnut nousta ylös. Yritin myös nostaa kengän kärjellä poljinta samaan aikaan kun pidin vapautuskahvaa ylhäällä, mutta tästä ei tuntunut olevan apua. Poljeskeltuani jokusen kerran käsijarrun pedaalia, tapahtui ihme, jarrupedaali nimittäin pomppasi ylös. (Samalla tein periaate päätöksen, jotta pysäköin jatkossa pelkästään automaatin P-asennon varaan, ainakin Jyväskylän kokoisissa kaupungeissa. )
Päästyäni takaisin syrjäseudulle, kokeilin käsijarrun toimintaa tuossa kuivurin pihalla olevassa rinteessä. No käsijarru ei suoraan sanottuna pidä enää ollenkaan. Jos polkaisen käsijarrun pohjaan hivenen jyrkemmässä mäessä ilman vauhtia, niin auto jää kyllä paikoilleen. Mutta jos vauhtia on vähänkin (n.10 km/h) jatkaa auto rullaamistaan loputtomiin. Mutta nyt käsijarru kuitenkin vapautuu kunnolla.
Kannattaisikohan asialle tehdä jotain, käsijarruahan minä en tarvitse milloinkaan, edeltävästä käyttö kerrasta lienee se puolivuotta.
Mutta katsastuksessa taitaavat vaatia automaatti-autoltakin toimivan käsijarrun? Pahentuneeko tilanne koko-ajan vai korjautanko tuon seuraavassa huollossa, vai peräti päivää ennen viimeistä katsastuspäivää puolentoista vuoden päästä.
BMW 318d -09
Re: Pysäköinti jarru
Juu näin on.J.T.S kirjoitti:...katsastuksessa taitaavat vaatia automaatti-autoltakin toimivan käsijarrun...
Tuskinpa tuo tuosta pahenee, jos et käsijarrua käytä. Eiköhän vika liene aikalailla mekaanista sorttia. Itse odottaisin seuraavaan huoltoon tai muuhun telakkavisiittiin ja laittaisin sitten kuntoon.J.T.S kirjoitti:...Pahentuneeko tilanne koko-ajan vai korjautanko tuon seuraavassa huollossa, vai peräti päivää ennen viimeistä katsastuspäivää puolentoista vuoden päästä.
-T
Ensimmäiseksi kannattaa koittaa säätää käsijarrua.
Muistaakseni jossain Ezkon jutussa on tekniikka selvitetty osin kuvinkin - äärimmäisen yksinkertainen homma.
Vasemmalla puolella ruuvia käännetään pultinreiästä ylö... eiku alas eiku ....
No käännetään jokatapauksessa .
Säätöä tarvitaan ylen harvoin eli yleensä vaijjereiden venyttyä tai hihnojen hieman kuluttua.
Muutama viikko sitten säädin omastani ja tänään katsastaja kun polkas kässärin pohjaan niin mersu loikkas kun kani pois teloilta.
- " OHO, näähän pitääkin" tuumas kaveri.
Sanoi kans että usein automaateissa kässärit on huonolla hapella kun niitä ei käytetä.
Muistaakseni jossain Ezkon jutussa on tekniikka selvitetty osin kuvinkin - äärimmäisen yksinkertainen homma.
Vasemmalla puolella ruuvia käännetään pultinreiästä ylö... eiku alas eiku ....
No käännetään jokatapauksessa .
Säätöä tarvitaan ylen harvoin eli yleensä vaijjereiden venyttyä tai hihnojen hieman kuluttua.
Muutama viikko sitten säädin omastani ja tänään katsastaja kun polkas kässärin pohjaan niin mersu loikkas kun kani pois teloilta.
- " OHO, näähän pitääkin" tuumas kaveri.
Sanoi kans että usein automaateissa kässärit on huonolla hapella kun niitä ei käytetä.
. . .
Mahtavaa, tuo säätö kylläkin kuulostaisi järkeenkäyvältä, poljin nimittäin painuu pohjaan. Täytynee etsiskellä jostakin säätö ohjeet.
Sillä vaan kiinnostaa tuo käsijarru, että mitä sieltä olisi saattanut hajota, mutta vielähän tässä on puolisen vuotta sitä "vaihto-tähti" takuuta jäljellä... Eikun "säätämään".
Sillä vaan kiinnostaa tuo käsijarru, että mitä sieltä olisi saattanut hajota, mutta vielähän tässä on puolisen vuotta sitä "vaihto-tähti" takuuta jäljellä... Eikun "säätämään".
BMW 318d -09
Tässä se Ezkon juttu ja kuvat.
Sitä jarrulevyähän ei tarvi irroittaa jos on vain säädöstä kyse.
Riittää kun irroittaa takarenkaan ja kunnioittaa Mersua kumartuen rapaan polvilleen taskulamppu hampaissa rippipuku päällä ja tihrustaa pultinreiästä ruuvin paikkaa.
Sitten ainakin kerran vääntää niitä säätörullia väärinperin ennenkuin huomaa että se onkin jumissa ja sitten se levy pitääkin irroittaa.
Sitä jarrulevyähän ei tarvi irroittaa jos on vain säädöstä kyse.
Riittää kun irroittaa takarenkaan ja kunnioittaa Mersua kumartuen rapaan polvilleen taskulamppu hampaissa rippipuku päällä ja tihrustaa pultinreiästä ruuvin paikkaa.
Sitten ainakin kerran vääntää niitä säätörullia väärinperin ennenkuin huomaa että se onkin jumissa ja sitten se levy pitääkin irroittaa.
. . .
Tarkista takapenkin istuinosan alla oleva vaijerien tasaaja.
Tarkista takapenkin istuinosan alla oleva vaijerien tasaaja. Löytyy keskellä olevan peltilevyn alta.
Itte olen oppinu käsijarrun käytön molemmissa automaateissa, oliskohan ollut Raulin puheista 'vaarin ottaneena,' että siellä vaihteistossa ei ole kauhean kovat mitotukset sille P-asennolle ja kun meilläkin kotona alapiha on viertävä niin se jää rasitukselle, joten auto parkkiin, keppi (N) asentoon ja jalkakäsijarru päälle, kun auto on liikahtanu ja jäänyt käsijarrun varaan, sitten (P) päälle ja ulos.
Tarvitseeko jarrulevyn irroittamiseen jonkinlaista ulosvetäjää vai pitäisikö irrota käsin? Eipä ainakaan maanantaina kumpikaan takajarrulevyistä antanut suurempaa toivoa irroittamisen suhteen. Koitin myös vähän koputella pulttireikien kohdalta ruosteen irroittamisen toivossa..
Tuntuu siltä että ongelmana on levyn liian kova kiintyminen rakkaaseen keskiöön, sillä en edes onnistunut levyjä pyörittämään pyörimissuuntiin.
(ja jarrulevyn lukitusruuvi oli irroitettu )
Tarkoituksenani on puhdistaa seisontajarrun osat etteivät jäisi päälle kun polkimen vapauttaa. Ongelma ei ole vaijereissa.
Tuntuu siltä että ongelmana on levyn liian kova kiintyminen rakkaaseen keskiöön, sillä en edes onnistunut levyjä pyörittämään pyörimissuuntiin.
(ja jarrulevyn lukitusruuvi oli irroitettu )
Tarkoituksenani on puhdistaa seisontajarrun osat etteivät jäisi päälle kun polkimen vapauttaa. Ongelma ei ole vaijereissa.
Nii, onko käsijarrunkenkiä löysäilty? sieltä pultinreijästä....creep kirjoitti:Tarvitseeko jarrulevyn irroittamiseen jonkinlaista ulosvetäjää vai pitäisikö irrota käsin? Eipä ainakaan maanantaina kumpikaan takajarrulevyistä antanut suurempaa toivoa irroittamisen suhteen. Koitin myös vähän koputella pulttireikien kohdalta ruosteen irroittamisen toivossa..
Tuntuu siltä että ongelmana on levyn liian kova kiintyminen rakkaaseen keskiöön, sillä en edes onnistunut levyjä pyörittämään pyörimissuuntiin.
(ja jarrulevyn lukitusruuvi oli irroitettu )
Tarkoituksenani on puhdistaa seisontajarrun osat etteivät jäisi päälle kun polkimen vapauttaa. Ongelma ei ole vaijereissa.
Omatkin oli tiukassa, laitoin ulosvetäjän ja naputtelin hetken niin luovutti ne lopulta.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Jeps, tuota naputtelua kokeilinkin kumivasaralla mutta ilmeisesti liian neitseellisesti ei kuitenkaan tavotteena kierouttaa jarrulevyjämbsilver kirjoitti:Raakaa voimaa peliin... Elikkä naputtelet ja pyörittelet levyä takapuolelta. Suositeltavaa naputella jollain kumivasaran tyylisellä aseella. Itse olen kyllä ihan tavallisellakin vasaralla varovasti hakkaillut...
Mielestäni jarrukengät ei ollu kiinni ja mulla oli vaiereiden ylälinkku irti, eli periaatteessa löysää olis, täytyy tosin vielä totakin testata uudestaanBoss kirjoitti:Nii, onko käsijarrunkenkiä löysäilty? sieltä pultinreijästä....
Omatkin oli tiukassa, laitoin ulosvetäjän ja naputtelin hetken niin luovutti ne lopulta.
Joutuu lopuksi vielä toteamaan että älyttömän nopeita vastaajia löytyy tältä foorumilta
Re: Pysäköinti jarru
TÄTTÄTÄRÄÄ TÄTÄTÄÄÄÄ Onneksi olkoon ikiliikkujan keksimisen johdosta.J.T.S kirjoitti: Mutta jos vauhtia on vähänkin (n.10 km/h) jatkaa auto rullaamistaan loputtomiin. :
Aasiaan unohtakaa ne kumivasarat, jos ei kestä normi vasaralla piestä on liian heikko pitää vaihtaa muutenkin Pitää vain muistaa löysätä ne käsi... pysäköintijarrukengät enstä tai ei sekään pakollista ole jos uusii samalla kaikki hilut ja tilbehöörit
ot: Vaihoin joskus aikoinaan 3 vuotta vanhaan c-sarjalaiseen takajarrut. Testasin käs... pysäköintijarrua seisoin oviaukossa ja polkaisin jarrun päälle mikä sielä takapenkillä rämähti No ruostehan oli syöny aamiaiseksi takapenkin alta kä... pysäköintijarru systeemin kiinnitys kohdat
Re: Tarkista takapenkin istuinosan alla oleva vaijerien tasa
Laittaisin euroni tämän vinkin puolelle, itse olin vastaavanlaisen jarrun häviämisen/polkimen lattiaan menon jälkeen ostamassa uutta toisen puolen jarruvaijeria ja ryömimässä auton alle. Tuttu työkseen MB:eitä korjaava sanoi 99% varmuudella vian löytyvän tuosta takapenkin alta ja näihän se sitten olikin.kantsy kirjoitti:Tarkista takapenkin istuinosan alla oleva vaijerien tasaaja. Löytyy keskellä olevan peltilevyn alta.
Noniin, terveppä taas vanhaan, uuteen foorumiin uudelleen rekanneen zakenkin puolesta.
Tässä sattui olemaan toikki valmiina käs...eiku pysäköintijarrua varten.
Sattuipa katsastuksessa, että pysäköintijarru otti hiukan epätasaisesti ja katsastus-setä sitten runttaili poljinta usempaan otteeseen oikein kunnon voimalla ja saikin tulokseksi juuri ja juuri hyväksytyn arvon, jotta läpi meni.
No muutaman päivän kuluttua piti käyttää tuota pysäköintijarrua (niin käytän sitä todella harvoin) niin poljin olikin ihan vetelä ja meni suoraan pohjaan, ilman vastusta.
Korjaamolla aavisteltiin, että vaijeri/vaijerit olisi irronneet siellä takapenkin alla, kun jotkut linkut olisi jumittuneet?
Eli onko se takapenkin alla oleva vaijerien yhtymäkohta auton ulkopuolella, vai penkin alla, mutta sisäpuolella?
Ja mitä muuta kannattaa ilman muuta hankkia kässäriremppaan niitten kenkien lisäksi? (jousia, linkkuja, kenties vaijereita)
Tarkoitus olis tehdä remppa teeseitse hengessä, mutta kokeneen kaverin avustuksella. Remppapaikka vaan on aika pitkällä, joten puuttuvien osien takia saattaa ärräpäitä lentää, muttei turhaa viitsisi ihan kaikkea hankkia uusiksikaan. No ehkä kannattaa kuitenkin pariin reissuun varautua ja tutkia ensin, mitä muuta tarvitaan, eihän tolla nyt niin kiire ole, kun se leimakin tuli.
Tässä sattui olemaan toikki valmiina käs...eiku pysäköintijarrua varten.
Sattuipa katsastuksessa, että pysäköintijarru otti hiukan epätasaisesti ja katsastus-setä sitten runttaili poljinta usempaan otteeseen oikein kunnon voimalla ja saikin tulokseksi juuri ja juuri hyväksytyn arvon, jotta läpi meni.
No muutaman päivän kuluttua piti käyttää tuota pysäköintijarrua (niin käytän sitä todella harvoin) niin poljin olikin ihan vetelä ja meni suoraan pohjaan, ilman vastusta.
Korjaamolla aavisteltiin, että vaijeri/vaijerit olisi irronneet siellä takapenkin alla, kun jotkut linkut olisi jumittuneet?
Eli onko se takapenkin alla oleva vaijerien yhtymäkohta auton ulkopuolella, vai penkin alla, mutta sisäpuolella?
Ja mitä muuta kannattaa ilman muuta hankkia kässäriremppaan niitten kenkien lisäksi? (jousia, linkkuja, kenties vaijereita)
Tarkoitus olis tehdä remppa teeseitse hengessä, mutta kokeneen kaverin avustuksella. Remppapaikka vaan on aika pitkällä, joten puuttuvien osien takia saattaa ärräpäitä lentää, muttei turhaa viitsisi ihan kaikkea hankkia uusiksikaan. No ehkä kannattaa kuitenkin pariin reissuun varautua ja tutkia ensin, mitä muuta tarvitaan, eihän tolla nyt niin kiire ole, kun se leimakin tuli.