Oli tuossa 123 mallia koskien topikkikin, mutta jos nyt yleistä pyörien suunatauksesta.
Vaihtelin raidetangon päät ja mittailin paljonko on aurausta. Sitähän riitti. noin 9mm 17" vanteilla. No, säätämään: Laskin vanteen leveyden mittalaitteen kohdalla ja kierteen nousun ja siitä sitten säätämään tähtäimenä 0.25 astetta aurausta. Ei ihan mennyt kuten laskin ja jäi vielä 7.5mm =>lisää säätämistä. No sitten meni kulma kerrasta nollille. Miten se nyt näin vastustaa... Pari säätöä lisää ja koeajoa välillä, aina vaan pysyy nollissa. Vielä yksi säätö sen verran taas kerran mitä laskemalla pitäis säätääkkin ja kas kumma, vähän siirtyi. Nyt auraus on 0.074 astetta eli raakasti liian vähän. Ohje tais olla 0.25 +-0.1 astetta.
Mitäs tuommoisesta liian pienestä aurauksesta seuraa? Ajattelin että renkaita ajatellen parempi että aurausta vähän kuin liikaa.
Kyllä tuolla ajelee, ei se pahalta tunnu. Mutta säätelenkö lisää ennenkuin vien säädettäväksi korjaamolle jolloin on muuta samalla tarkoitus laittaa. Eli voiko pari viikkoa ajella nuilla?
Ohjearvoja w202 pyöränkulmiksi? Wis puhuu käsittämättömistä alatukivarren kulmista alustan korkeuden määrittämisessä. Moisia kulmia ei kyllä voi mitata ilman erikoistyökaluja koska ei siellä tukivarressa ole mitään referenssipintaa mistä pääsisi mittaamaan.
Alusta on c36 ja sanoisin normaalia hieman matalammaksi. Nyt on auto suunnilleen vaakasuorassa ja edessä on uusi jousitus ja kakkosen kumit.
Olikos takana millaisia säätömahdollisuuksia?
Pyöränkulmista ja alustan geometriasta
Re: Pyöränkulmista ja alustan geometriasta
Ei hullumpi ajella vaikka aurausta ei ole juuri nimeksikään... Mitäs siitä seuraa jos auraus on kolme kertaa suositusta pienempi? Missä sen huomaa? Olen nyt ajellut toista tonnia tuolla ja eipä normiajossa tunnu ollenkaan pahalta.... 

Samaa mieltä, mahdollisimman pieni auraus taitaa kuitenki olla parasta ajon kannalta, vaikka olisikin alle annettujen ohjearvojen.dealer kirjoitti:Takana voi säätää aurausta.
Jos tuntuu ajoltaan hyvältä ohjearvoa pienemmälä aurauksella niin anna mennä vaan.
Jos renkaat alkavat kulua sisälaidoiltaan pitää joko laittaa lisää aurausta tai olla välittämättä.
No toi nyt oli aika yksinpuhelua, jos viittaat mun aloittamaan topickiinOli tuossa 123 mallia koskien topikkikin, mutta jos nyt yleistä pyörien suunatauksesta.

Koitetaan jos tähän saatais jotain yhteistä kulmien säädöstä.
Tosiaan auraus ei ole ainoa säätö, vaikka sitä se on joissain säätöpaikoissakin, kuten minun tapauksessa on käynyt. Dealerin ja monen muun ammattimiehen mukaan casteria saisi olla oikealla n. asteen enemmän. Eli oikea etupyörä hieman edempänä-pitäisi rauhoittaa tien kallistumaa oikealle. Cambereista en osaa sanoa W124:sen tapauksessa, mutta W123:sessa saisi olla aika lähellä nollaa. Ja kuten yllä edellisessä viestissäni oli ja myös ilmeisesti topickin aloittajan oman kokemuksen perusteella vain lievä auraus on mannaa suoraan menemisen kannalta.
Onko jossain saatavilla ohjearvoja-siis mersun tehtaan ilmoittamia W123:selle ja W124:selle?
Kyselin ihan veholta auton ohjearvoista. Homma vaan tökkää niihin alustan "korkeuden" mittauksiin jotka kuulema pakko ottaa alatukivarresta ja vetoakselin kallistusasteesta.
Kumma etteivät tiedä paljonko auton korkeus on linjalta lähtiessään ja paljonko siinä korkeudessa on pyöränkulmat tai minkä verran on maavara jostakin tietystä kohtaa yms? Miten lienee koko auto pystytty ylipäätään suunnittelemaan? Eihän tuossa voi tietää edes painopisteen korkeutta jos ei auton korkeutta tiedä milleissä? No, auto on eri lähteiden mukaan 1412-1418mm korkea ja jos nyt sais tuon alustan suunnilleen siihen, jotta ainakin riittäis säätövarat niiltä osin kun säätömahdollisuutta on. Luulisi että edes auton etu ja takapään korkeuserolle on joku raja. Vasen ja oikea puoli ei saa olla yli 9mm eri korkeudella sanoo WIS.
Onhan tietysti hienoa yksilövapauden tunnetta luovaa se, että voi silmää miellyttäväksi säätää autonsa jousenkumeilla LINTAKSI tai persekorollaksi oman maun mukaan ja silti löytyy säätöohje pyöränkulmille kun on MB:n tukivarsi/vetoakseli-kulmamittarit.
No, tässä muille C36 alustan ohjearvoista kiinostuneille jotain vehon näkemystä raja-arvoista. Tieto oli varsin vaivalloista saada (piti kysellä amg:ltä, veholta, veholta,veholta ja veholta), joten ohessa lainausta ja kommentti !
-------------------------------------------------------------------------------------
Ensiksi haluamme todeta, että Mercedes-benz ilmoittaa auton korkeuden vain kyseisinä alatukivarren tai vetoakselin kallistusasteina.
Mitään muita arvoja ei ole olemassa. Auton korkeus on viitteellinen, eikä sitä voi käyttää ohjauskulmien määrittelyssä. Ihan varmaan auton korkeus vaikuttaa pyöränkulmiin 1:fx kaavalla ja taulukkokin olisi laadittavissa samalla lailla kuin jäähdytysnesteen pakkaskestävyys seossuhteen mukaan, koska taulukko on laadittu alatukivarren kulmillekkin. Alatukivarren nivelöinnissä ja mitoissa ei tapahdu muutoksia, arvot ovat vakiot
Jos nämä eivät tyydytä, joudutte hakemaan kompromissiä auton ulkomuodon kanssa, ts. määrittelette auton korkeuden silmämääräisesti.
Tällöin emme tietenkään myöskään voi tarkkoja arvoja antaa eri pyöränkulmille.
Nykyaikaisissa, Mercedes-Benz yhteensopivissa ohjauskulmalaitteissa on myös ns. takaperoinen laskenta, eli koska taka-akseliston cambereita ei pysty säätämään, mittaa laite korkeuden epäsuorasti pyöränkallistumasta ja näyttää sen vetoakselin kallistuskulmana. Tällöin pitää vain huolehtia siitä ettei pyöräntuennassa ole vaurioita.
Edessä samoin, mutta siellä ongelmana on tietenkin, että camberia pystyy säätämään, jolloin korkeusarvo ei ole välttämättä oikein.
Jotta voimme välittää tarkat, ohjeenmukaiset ohjauskulma-arvot, tarvitsemme auton korkeustiedot asteina oikeista paikoista mitattuna.
Tarkat arvot voimme antaa auraukselle, koska niiden arvot ovat korkeudesta riippumatta samat
Taka-akseli: 0 astetta 33' (+-7')
Etuakseli: 0 astetta 25' (+-10')
Muut arvot voidaan antaa vain vaihteluväleinä, eli auton korkeudesta riippuen
Taka-camber: -0 astetta 30'... -2 astetta 52' (+-30')
Etucamber: -0 astetta 17' ... -2 astetta 08' (+-20', max. Ero puolien välillä 20')
Caster: 4 astetta 04' ... 6 astetta 04' (+-30', max ero puolien välillä 30')
Suosittelemme kuitenkin säätämään autonne merkkikorjaamossa, jossa tarvittavat laitteet ovat.
Esimerkiksi Veho Pitäjänmäki tai Olari pystyvät säätämään autonne ohjauskulmat varmasti vastaamaan tehtaan ohjeita.
Ohjauskulmien toleransseilla voidaan vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin haluamaanne suuntaan.
Jos auto on viety Lohjalle esim. vain tarkstuksene ja säätöön, ei mekaanikolle ole kerrottu mitä haetaan, vaan hän on säätänyt toleranssien keskelle. Hyvä mekaanikko pystyy kuljettajan kertoman mukaan säätämään olemassaolevia kulmia haluttuun suuntaan pysyen edelleen toleranssien sisällä.
Valmistajatehdas ei valitettavasti toimita autoonne ISOFIX kiinnikkeitä jälkiasennukseen turvallisuussyistä.
terveisin
Veho Group Oy Ab
Mercedes-Benz henkilöautot
Tuotetekniikka
-------------------------------------------------------------------------------------
No, ei ne Lohjalla saanut aikoinaan edes toleranssien sisään sitä kun oli liian matala. Ja sitten kyselivät että onko madallettu
Näkihän sen korvallakin että on normaalia matalampi. Mitään lappua ei sieltä saanu ja maksoi 170e (jossa mukana kaksi epäkeskopulttia tai mitä camber säätötangoksi nyt sanoivat a 20e).
ja oli talvella tappopeli ajella. Nyt ilman vehon mittaria säädettynä uskalsi ajaa jo rajoitustenkin mukaan talvikelillä.
Että jossakin muualla säädetään kuin veholla jos vain mitenkään on mahdollista. Semmoisessa paikassa josta SAA lapun mitä ne kulmat nyt on. Muutenhan saa ruuvailla jokapaikassa edestakas vaikka maailman tappiin jos ei ole hajuakaan mitä ne kulmat on nyt tai aiemmin oli.
Jos nyt ensin laittais tehtaan raja-arvojen sisään. Siitä voi sitten säädellä vaikka kuinka. Vertailukohta pitää saada.
Kumma etteivät tiedä paljonko auton korkeus on linjalta lähtiessään ja paljonko siinä korkeudessa on pyöränkulmat tai minkä verran on maavara jostakin tietystä kohtaa yms? Miten lienee koko auto pystytty ylipäätään suunnittelemaan? Eihän tuossa voi tietää edes painopisteen korkeutta jos ei auton korkeutta tiedä milleissä? No, auto on eri lähteiden mukaan 1412-1418mm korkea ja jos nyt sais tuon alustan suunnilleen siihen, jotta ainakin riittäis säätövarat niiltä osin kun säätömahdollisuutta on. Luulisi että edes auton etu ja takapään korkeuserolle on joku raja. Vasen ja oikea puoli ei saa olla yli 9mm eri korkeudella sanoo WIS.
Onhan tietysti hienoa yksilövapauden tunnetta luovaa se, että voi silmää miellyttäväksi säätää autonsa jousenkumeilla LINTAKSI tai persekorollaksi oman maun mukaan ja silti löytyy säätöohje pyöränkulmille kun on MB:n tukivarsi/vetoakseli-kulmamittarit.
No, tässä muille C36 alustan ohjearvoista kiinostuneille jotain vehon näkemystä raja-arvoista. Tieto oli varsin vaivalloista saada (piti kysellä amg:ltä, veholta, veholta,veholta ja veholta), joten ohessa lainausta ja kommentti !
-------------------------------------------------------------------------------------
Ensiksi haluamme todeta, että Mercedes-benz ilmoittaa auton korkeuden vain kyseisinä alatukivarren tai vetoakselin kallistusasteina.
Mitään muita arvoja ei ole olemassa. Auton korkeus on viitteellinen, eikä sitä voi käyttää ohjauskulmien määrittelyssä. Ihan varmaan auton korkeus vaikuttaa pyöränkulmiin 1:fx kaavalla ja taulukkokin olisi laadittavissa samalla lailla kuin jäähdytysnesteen pakkaskestävyys seossuhteen mukaan, koska taulukko on laadittu alatukivarren kulmillekkin. Alatukivarren nivelöinnissä ja mitoissa ei tapahdu muutoksia, arvot ovat vakiot
Jos nämä eivät tyydytä, joudutte hakemaan kompromissiä auton ulkomuodon kanssa, ts. määrittelette auton korkeuden silmämääräisesti.
Tällöin emme tietenkään myöskään voi tarkkoja arvoja antaa eri pyöränkulmille.
Nykyaikaisissa, Mercedes-Benz yhteensopivissa ohjauskulmalaitteissa on myös ns. takaperoinen laskenta, eli koska taka-akseliston cambereita ei pysty säätämään, mittaa laite korkeuden epäsuorasti pyöränkallistumasta ja näyttää sen vetoakselin kallistuskulmana. Tällöin pitää vain huolehtia siitä ettei pyöräntuennassa ole vaurioita.
Edessä samoin, mutta siellä ongelmana on tietenkin, että camberia pystyy säätämään, jolloin korkeusarvo ei ole välttämättä oikein.
Jotta voimme välittää tarkat, ohjeenmukaiset ohjauskulma-arvot, tarvitsemme auton korkeustiedot asteina oikeista paikoista mitattuna.
Tarkat arvot voimme antaa auraukselle, koska niiden arvot ovat korkeudesta riippumatta samat
Taka-akseli: 0 astetta 33' (+-7')
Etuakseli: 0 astetta 25' (+-10')
Muut arvot voidaan antaa vain vaihteluväleinä, eli auton korkeudesta riippuen
Taka-camber: -0 astetta 30'... -2 astetta 52' (+-30')
Etucamber: -0 astetta 17' ... -2 astetta 08' (+-20', max. Ero puolien välillä 20')
Caster: 4 astetta 04' ... 6 astetta 04' (+-30', max ero puolien välillä 30')
Suosittelemme kuitenkin säätämään autonne merkkikorjaamossa, jossa tarvittavat laitteet ovat.
Esimerkiksi Veho Pitäjänmäki tai Olari pystyvät säätämään autonne ohjauskulmat varmasti vastaamaan tehtaan ohjeita.
Ohjauskulmien toleransseilla voidaan vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin haluamaanne suuntaan.
Jos auto on viety Lohjalle esim. vain tarkstuksene ja säätöön, ei mekaanikolle ole kerrottu mitä haetaan, vaan hän on säätänyt toleranssien keskelle. Hyvä mekaanikko pystyy kuljettajan kertoman mukaan säätämään olemassaolevia kulmia haluttuun suuntaan pysyen edelleen toleranssien sisällä.
Valmistajatehdas ei valitettavasti toimita autoonne ISOFIX kiinnikkeitä jälkiasennukseen turvallisuussyistä.
terveisin
Veho Group Oy Ab
Mercedes-Benz henkilöautot
Tuotetekniikka
-------------------------------------------------------------------------------------
No, ei ne Lohjalla saanut aikoinaan edes toleranssien sisään sitä kun oli liian matala. Ja sitten kyselivät että onko madallettu

ja oli talvella tappopeli ajella. Nyt ilman vehon mittaria säädettynä uskalsi ajaa jo rajoitustenkin mukaan talvikelillä.
Että jossakin muualla säädetään kuin veholla jos vain mitenkään on mahdollista. Semmoisessa paikassa josta SAA lapun mitä ne kulmat nyt on. Muutenhan saa ruuvailla jokapaikassa edestakas vaikka maailman tappiin jos ei ole hajuakaan mitä ne kulmat on nyt tai aiemmin oli.
Jos nyt ensin laittais tehtaan raja-arvojen sisään. Siitä voi sitten säädellä vaikka kuinka. Vertailukohta pitää saada.