Leemu kirjoitti:Meissenkeri kirjoitti:
Kuvasta näkee heti että renkaassa on pidetty liian korkeaa painetta, joka johtaa keskialueen kulumiseen ja korkeissa lämpötiloissa runkovaurioon.
Rengaskauppiaan kanssa juttelin taannoin ja hän sanoi nykyaikaisen talvirenkaan kuluvan keskeltä huomattavasti nopeammin vaikka olisi oikeat paineetkin

http://www.nokianrenkaat.fi/usein_kysyttya
"On normaalia, että vetorenkaat kuluvat enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät renkaat reunoilta. Paras keino kulumisen tasaamiseksi ja mahdollisimman hyvän ajotuloksen saavuttamiseksi on kierrättää renkaita edestä taakse noin 8 - 10.000 km välein."
Oman kokemukseni mukaan liian alhaiset paineet ovat lähes 100% syynä renkaan rakenteen pettämiseen.
Kuopat, kanttien ylitykset jne. aiheuttavat alipaineiseen renkaaseen kovia muodonmuutoksia ja pelkässä ajossakin vajaapaineisen renkaan jatkuva muodonmuutos väsyttää renkaan rakenteen ja lopulta katkaisee teräsvyöt.
Vähän kovemmilla paineilla auto rullaa selvästi paremmin eikä pitokyvyssä ole merkittävää eroa kuin vasta silloin kun paineita on ihan megana liikaa. Bonuksena auto vähän tarkempi ajaa ja 'kovempi', miinuksena jousituksen osat saavat vähän kovempia iskuja ja äänitaso voi hieman nousta.
Joskus 10-20v sitten paineilla oli suurempi merkitys renkaan kulumiseen reunoilta/keskeltä. En ole huomannut merkittävää kulumiseroa keskeltä vs. reunoilta, vaikka ajankin pääsääntöisesti noin 0.5bar 'ylipaineilla'.
Jopa pikkuautojen käytös paranee huomattavasti vähän kovemmilla paineilla. Suomessa yleensä suositeltu 2.1 - 2.2 bar on mielestäni aivan liian vähän, 2.5 on huomattavasti lähempänä 'oikeaa'. Painavammissa autoissa vielä selvästi enemmän.
Kannattaa kokeilla eri paineita ja IMHO 0.3 tai jopa 0.5 bar suosituksia kovempi paine antaa parhaan lopputuloksen.
Ainakin Sprinterissä rengasmerkeillä ja tyypeillä on aivan käsittämätön ero. Esim. Nokian NRC2 3.5 barin paineilla tuntui järisyttävän kovalta ja liukkaalta, kun taas nykyiset Contin Vanco Four Seasonit 4.0 barilla tuntuvat samalta kuin Nokianit 3.0 barilla. Talvella sikaliukkaalla olen laskenut noiden saksankitkattomien ja kesärenkaiden paineet 0.5 - 1.0 bar alemmas.
Lisäksi kannattaa muistaa, että huoltoasemien mittarit näyttävät usein ihan mitä sattuu. Yleensä yläkanttiin.