Öljyn mittatikku ja määrä epäilykysymys
Öljyn mittatikku ja määrä epäilykysymys
Tulee aika usein tuota öljyntasoakin katseltua ja jonnii verranhan se vie ja alleen lorottelee, ei siitä pääse mihinkään, vaan se ei liene ongelma.
Kiinnostus heräs vaan siihen, että kun tuo oma kulkuväline seisoopi yön yli, alkaa öljyn mittatikussa näkyvä enää sellanen puolikas ja sinnepäin.
Mutta kun pysähtyy vaikka huolttikselle ja muutaman minuutin siinä oottelee niin täyttä näyttää sama mittatikku.
Kiinnostus heräs vaan siihen, että kun tuo oma kulkuväline seisoopi yön yli, alkaa öljyn mittatikussa näkyvä enää sellanen puolikas ja sinnepäin.
Mutta kun pysähtyy vaikka huolttikselle ja muutaman minuutin siinä oottelee niin täyttä näyttää sama mittatikku.
Ajankohtainen aihe. Kävipä eilen niin, että mökkitiellä (Lahden moottoritie) alkoi mittaristo poikkeuksellisesti piippailla kerran-pari ja näyttöön tuli pieni astian kuva ja teksti "HI". Mistään tervehdystekstistä ei kyse ollut, kun ohjekirjasta sai ao. kohdan plarattua. Tykkäsi siis, että liikaa on öljyä.
Pysähdyin kahville ja kupillisen jälkeen tarkistusmittaus tikusta vahvisti, että ylärajoilla mennään. Öljyt vaihdettu viimeksi 5 tkm sitten. Kurkistus öljykorkista sisään: ei mitään ihmeellistä, vaahtoa tms. Paisarissa kaikki normaalisti, ei ole nesteet sekoittuneet eikä nesteitä häviä. Lisää päänraavintaa: ei viime aikoina mitään muuta muutosta ole ollut - paitsi termostaatti on vaihdettu viikko sitten. Lämmöt nousevat nyt 87-termostaatilla, noh 87-asteisiksi varmaankin, neulan-pari 80-asteen viivan yli. Aikaisemmin jäi n. 60-asteiseksi.
Öljyn lämpötilakerroin on 0,0009. Kaavalla laskien, esim. 10 asteen lämpötilasta liikkeelle lähtien (10 C => 60 C):
0,0009 x 7 l x 50 C = 0,315 litraa, eli 3,15 desiä kasvaa tilavuus
10 C => 87 C
0,0009 x 7 l x 77 C = 0,4851 litraa, eli 4,85 desiä kasvaa tilavuus
Termostaatin vaihto on siis kasvattanut öljytilavuutta lämpimänä 1,7 desiä. Kamelin selkä ilmeisesti katkesi tuosta ja alkoi herjata liian korkeasta pinnasta.
Täytyy yrittää huomenissa ottaa joku puolikas litra pois koneesta. Kuka osaa parhaiten pelotella, mitä kaikkea haittaa tällä viikonlopun välinpitämättömyydellä on saatu aikaan, kun on ajettu vaan? Onneksi näillä öljyn hinnoilla sentään myydään edes kylmänä...
Pysähdyin kahville ja kupillisen jälkeen tarkistusmittaus tikusta vahvisti, että ylärajoilla mennään. Öljyt vaihdettu viimeksi 5 tkm sitten. Kurkistus öljykorkista sisään: ei mitään ihmeellistä, vaahtoa tms. Paisarissa kaikki normaalisti, ei ole nesteet sekoittuneet eikä nesteitä häviä. Lisää päänraavintaa: ei viime aikoina mitään muuta muutosta ole ollut - paitsi termostaatti on vaihdettu viikko sitten. Lämmöt nousevat nyt 87-termostaatilla, noh 87-asteisiksi varmaankin, neulan-pari 80-asteen viivan yli. Aikaisemmin jäi n. 60-asteiseksi.
Öljyn lämpötilakerroin on 0,0009. Kaavalla laskien, esim. 10 asteen lämpötilasta liikkeelle lähtien (10 C => 60 C):
0,0009 x 7 l x 50 C = 0,315 litraa, eli 3,15 desiä kasvaa tilavuus
10 C => 87 C
0,0009 x 7 l x 77 C = 0,4851 litraa, eli 4,85 desiä kasvaa tilavuus
Termostaatin vaihto on siis kasvattanut öljytilavuutta lämpimänä 1,7 desiä. Kamelin selkä ilmeisesti katkesi tuosta ja alkoi herjata liian korkeasta pinnasta.
Täytyy yrittää huomenissa ottaa joku puolikas litra pois koneesta. Kuka osaa parhaiten pelotella, mitä kaikkea haittaa tällä viikonlopun välinpitämättömyydellä on saatu aikaan, kun on ajettu vaan? Onneksi näillä öljyn hinnoilla sentään myydään edes kylmänä...
Viimeksi muokannut isk, 08.6.2008 22:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Ex: S202, S203, W169, W164
ei kai, minun laskuopin mukaan ihan ok. (tuolla kaavalla)dealer kirjoitti:Nyt on jossain iskin laskuissa pilkkuvirhe ?
Edit: mietin vaan että 20 litrassa on litran ero riippuen siitä ollaanko -30 asteessa vai + 30 asteessa siirtelemään ennen talvea öljykannut kuumempaan paikkaan.
20 litraa 60asteen lämpötila erolla antaa sen litran eli 1.08 litraa
Ainut viba on toi alin lasku siinä lämpötilaero pitää olla 67 eikä 77
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Kaavasssa ei taida olla vikaa...........mutta lähtöarvoja en viitti alkaa metsästään. ja öljyn lämpötila on huomattavasti korkeampi kuin veden lämpötila. Tiilerin öljyn kerroin tuntuu olevan 0,000833333 liekkö ralli mormulaa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Juujuu, tehään niin en minä tosissani ollut tuon pilkkuvirheen kanssa, on tässä aikaa ootella.Odotellaan viksumpia kaavoja lämpölaajenemisen laskemiseksi.
Minun kaavassa on huomioitu ympäristön paine.Tiilerin öljyn kerroin tuntuu olevan 0,000833333
Tuskinpa mitään. Näetkö kuitista / muistatko paljonko koneeseen laitettiin öljyä viimeisimmässä öljynvaihdossa ?Kuka osaa parhaiten pelotella, mitä kaikkea haittaa tällä viikonlopun välinpitämättömyydellä on saatu aikaan, kun on ajettu vaan?
Aika hurjan isolta tuo laajeneminen kyllä tuntuu, reilu puoli litraa tekee siis jo puolet mittatikusta Öljyn lämmöthän menee yli 100 helposti, reilu 110 taitaa olla jos vähän polkee...
Kai se sitten pitää paikkaansa jos viisaat niin laskee, jostain syystä en tuota vaihtelua vain ole mittatikusta katsellessa huomannut No tottahan laatikon öljyssä tuon huomaa kun eri mitat 20 ja 80 asteiselle öljylle.
Kai se sitten pitää paikkaansa jos viisaat niin laskee, jostain syystä en tuota vaihtelua vain ole mittatikusta katsellessa huomannut No tottahan laatikon öljyssä tuon huomaa kun eri mitat 20 ja 80 asteiselle öljylle.
Haastattelin viime öljynvaihdon tekijää. Automaatti-imuri imee pois x määrää ja laittaa saman verran uutta tilalle. Viidestä litrasta oli puhetta. Katsottiin tikusta puoliksi lämpimän koneen taso, oli lähes ylärajalla. Täysin kuumalla koneella oli ehkä saman verran yli. Todettiin, että ei aiheuta toimenpiteitä.dealer kirjoitti:Tuskinpa mitään. Näetkö kuitista / muistatko paljonko koneeseen laitettiin öljyä viimeisimmässä öljynvaihdossa ?Kuka osaa parhaiten pelotella, mitä kaikkea haittaa tällä viikonlopun välinpitämättömyydellä on saatu aikaan, kun on ajettu vaan?
Tämähän on muuten aivan totta, hyvä huomautus.cdi kirjoitti:ja öljyn lämpötila on huomattavasti korkeampi kuin veden lämpötila.
No joo, käytettävä ajonopeus kyllä kieltämättä vaikutti tähän.AM kirjoitti:Öljyn lämmöthän menee yli 100 helposti, reilu 110 taitaa olla jos vähän polkee...
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Ex: S202, S203, W169, W164
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
No eisitä mittatikusta huomaakkaan,koska sinne tulee katottua useimmin kun kerran talvella ja sitten kesällä.
Vaikuttaahan siihen myös se astian aineen lämpötilakerroin ja sittenkun siitä väännetään se säiliö asia saa täysin uudet mittasuhteet(siis lämpölaajenemis kertoimen) Kun ei juuri eriäviä mielipiteitä ole en ala tarkistaan kuinka paljon. Toisekseen taitaa mittatikun tukipinnan(putken suu)/mittamerkit
väliltä löytyä eri materiaaleja ja eri suuruista lämpötilavaihteluita ,eli tutkittavaa riittää.
Vaikuttaahan siihen myös se astian aineen lämpötilakerroin ja sittenkun siitä väännetään se säiliö asia saa täysin uudet mittasuhteet(siis lämpölaajenemis kertoimen) Kun ei juuri eriäviä mielipiteitä ole en ala tarkistaan kuinka paljon. Toisekseen taitaa mittatikun tukipinnan(putken suu)/mittamerkit
väliltä löytyä eri materiaaleja ja eri suuruista lämpötilavaihteluita ,eli tutkittavaa riittää.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
cdi kirjoitti:No eisitä mittatikusta huomaakkaan,koska sinne tulee katottua useimmin kun kerran talvella ja sitten kesällä.
Vaikuttaahan siihen myös se astian aineen lämpötilakerroin ja sittenkun siitä väännetään se säiliö asia saa täysin uudet mittasuhteet(siis lämpölaajenemis kertoimen) Kun ei juuri eriäviä mielipiteitä ole en ala tarkistaan kuinka paljon. Toisekseen taitaa mittatikun tukipinnan(putken suu)/mittamerkit
väliltä löytyä eri materiaaleja ja eri suuruista lämpötilavaihteluita ,eli tutkittavaa riittää.
joo tämä tuli itelläkin mieleen, kun pojat oli laskenu niin tarkasti täällä
mutta epäilisin sen öljypohjan lämpölaajenemisen olevan niin pientä että näillä laskukaavoilla ja toleransseilla se ei paljoa vaikuta.. mutta jos insinöörejä oltais ni pitäshän tässä nyt laskea tarkat kaavat ettei epätietoisuus jää vaivaamaan (onneksi itse vasta 3 vuoden päästä )
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Ylämerkkiin jos laittaa niin valo varoittelee liiasta öljystä.Katsottiin tikusta puoliksi lämpimän koneen taso, oli lähes ylärajalla. Täysin kuumalla koneella oli ehkä saman verran yli. Todettiin, että ei aiheuta toimenpiteitä.
Just, ajattelin kun tuossa laskuesimerkissä oli 7 litraa.Viidestä litrasta oli puhetta.
Imuri jättää kai jonkinverran öljyä koneeseen, öljynvaihdossa vanhempaan nelisylinteriseen cdi:hin voi laittaa 5,8 litraa.
Viisi litraa on liian vähän.