Kuka vei tyhjäkäynnin??

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Kuka vei tyhjäkäynnin??

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Viime aikoina on pariin otteeseen huomio kiinnittynyt auton outoon hytkymiseen. Joskus kesällä taisi olla eka kerta kun moista huomasin.

Eli tilanteessa jossa auto seisoo sopivan loivassa alamäessä paikallaan tyhjäkäyntiä ronksottaen ratti noin 3/4 kierrosta vasemmalle käännettynä ottaa joku jostain impulssin ja koko auto tuntuu hytkyvän sivusuunnassa. :shock: Kytkimen ja/tai jarrun painamisella ei mitään vaikutusta asiaan. Pienikin kierrosten nosto lopettaa hetkumisen kuin seinään, ja hytke alkaa taas heti kun kierrosluku asettuu kohdalleen.

Eipä ole moista tullut tavattua kuin muutaman kerran, mutta kun eilen viimeksi vakiohuoltsikan pihalla vuoroani odottelin havaitsin yhtäkkiä tämän ilmiön. Itseasiassa samaa hetkumista tapahtui auton seistessä melkein metrilleen samoilla sijoillaan muutamaa kuunkiertoa :shock: aikaisemmin.

Kierrosluku ei tunnu eikä kuulu seilaavan, mutta koko auto tosiaan hytkyy suunnilleen ah niin tutulla bonanzataajuudella siten että jumputus tuntuu ratissa asti. :?

Voisivatko tilapäisestä identiteettikriisistä kärsivät moottorin gummityynyt aiheuttaa moista? Ei muutakaan vaihtoehtoa heti mieleen tullut. Öljyiset eivät tyynyt ole yltä eivätkä altapäin katsottuna, ja sormituntumalla on korkeus (eli etäisyys suojapellin alareunasta etupalkkiin) molemmin puolin sama. Sammutettaessa kuuluva "mersumainen" kolahdus on tosin saattanut sävyään muuttaa aikojen saatossa. :happy:
Viimeksi muokannut JuMu S, 26.2.2008 8:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Mikä nyt hytkyttää?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JuMu S kirjoitti:ja sormituntumalla on korkeus (eli etäisyys suojapellin alareunasta etupalkkiin) molemmin puolin sama. Sammutettaessa kuuluva "mersumainen" kolahdus on tosin saattanut sävyään muuttaa aikojen saatossa. :happy:
Paljonko on näppituntumalta rakoa? Pitäisi olla vähintään toimistotyöntekijän sormen leveyden verran eli noin 13 milliä.

Entisessä piilissä tyynyt alkoivat oireilla kiihdytyksessä kuuluvana rolinana.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: Mikä nyt hytkyttää?

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Roisto kirjoitti: Paljonko on näppituntumalta rakoa? Pitäisi olla vähintään toimistotyöntekijän sormen leveyden verran eli noin 13 milliä.
Oman etusormen leveys projisoituna kynnen näkyvän osan keskipisteen kanssa tangentiaaliseen tasoon on palttiarallaa 15,0mm.

Tuon noin +36,6 asteisen sormeni kun sijoitan +5 asteen lämpötilaiseen suojapellin rakoseen huomaan jotta sivuttaistoleranssia jää siinä määrin että saa melkein keskisormenkin samaan koloon.

Eli mitoissaan lienevät molemmin puolin, näin lyhyesti ilmaistuna. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
mbsilver
Viestit: 254
Liittynyt: 18.7.2006 21:14

Viesti Kirjoittaja mbsilver »

Se on se vasemman puoleinen tyyny tullu tiensä päähän... :roll:
Kierroksia lisättäessähän kone kiertyy toiseen suuntaan, jolloin paino siirtyy toiselle tyynylle :roll:

Villi veikkaus :shock: :lol:
Avatar
howitzer
Viestit: 17
Liittynyt: 12.11.2006 23:45
Paikkakunta: Oulu

Hytkyntä

Viesti Kirjoittaja howitzer »

Täällä hytkyi kun nelosen suutinputki falskasi pumpun päälle naftaa, rauhoittui kierroksilla ja alkoi parin päivän jälkeen haista kapiiniin asti. Kiristely ei tällä kertaa auttanut, oli mutterin alta juuresta puhki.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Jotain mystistä tuossa tilanteessa on. Kotopihalla yritin tilannetta simuloida, koska perstuntumalla piha viettää juuri samoin kun tuon vakihuoltsikan pihamaa. Mutta sepelillä ei auto ala hytkymään vaan vaatii asfalttia alleen. :shock:

Nyt joutuivat moottorintyynytkin tehosyyniin. Kuskin puolelta oli etupalkin päällinen nimittäin oudosti öljyyntynyt! :eec: Ei se vielä 20 tuhatta kilsaa sitten tuollainen ollut... :oops:

Pestyähän tuo saasta välittömästi tuli. Nyt seurataan lisäsotkun ilmestymistä... Montakos senttilitraa tuollaiseen mokkulaan öljyä mahtuu, eli onko lisävuodon odottelu turhaakin turhempaa puuhaa? :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Joka kerta on nyt yritetty sopivan viettomaan pyörien alle osuessa yritetty hytkymiseen lotjaa lietsoa. Turhaan. :supersad:

Eli liekö ollut omassa lääkityksessä noina koettujen hytkymisten aikoihin jotain häikkää? :shock: Joka tapauksessa tuntuu murhe väistyneen jonnekin ajatusten tunkiolle - hautumaan kenties. :arrow:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: Mikä nyt hytkyttää?

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

JuMu S kirjoitti:Viime aikoina on pariin otteeseen huomio kiinnittynyt auton outoon hytkymiseen. Joskus kesällä taisi olla eka kerta kun moista huomasin.
...BLAA BLAA BLAA...
Kierrosluku ei tunnu eikä kuulu seilaavan, mutta koko auto tosiaan hytkyy suunnilleen ah niin tutulla bonanzataajuudella siten että jumputus tuntuu ratissa asti. :?
No nih. Taitaa olla syytä niin sysissä kuin sepissäkin. :?: :evil: Aamuviideltä käynnistin vaunun "mökiltä" pakkasesta ja lähdin kolkottelemaan kohti ansiota. Jossain alkumatkan risteyksessä kun tyhjäkäynnillä hetken odottelin tuntui tuttu hytkynrytky. En tuota ihmeemmin ajatellutkaan, kunnes reilut 150km reipasta maantieajoa ajeltuani.... :shock:


...moottorijarrutuksella päästelin tuttuakin tutumpaa motarinramppia alas, vinkkari päälle ja katselin silmä kovana noin sadan metrin päässä lähestyvää Italopakun ällöttävän modernia takamusta. Oikeaa jalkaa jarrulle, kytkin pohjaan ja kättä kohti vaihdekeppiä... :shock:










...vaihdekepissä pieni tärähdys. :shock: Öljynpaineet nollaan ja kaikki varoitusvalot palamaan. Mitä helv... :roll: Korva vahvisti sen mitä olin luullutkin, sammunuthan se oli. Ei käynyt dieseli enää ei. :eec:

Kytkintä varovasti ylös ja taas kävi. Kytkin uudestaan alas koskematta kaasuun, heti sammuu. :evil: Mitästä pahaa minä nyt... :cry: No vanha taunusmies on heti juonessa mukana, pientä kaasua pitämällä käy kuten teutoonista tekoa olevan käkikellon kuuluukin. :lol: Tyhjäkäynti siis hukkui kokonaan, pikkukierroksilla tuttu hytkeenrytke käynnin lisänä. :shock:

Parin risteyksen päästä oli tyhjäkäynti taas kunnossa. :idea:

Onkos suutin jumissa, vaiko mitä hä? Vai voiko Veholta ostettu suotatin jäätyä neljän kuukauden käytön jälkeen, autossa jota ajetaan noin 200km päivittäin ja jonka tankkia ei paljoa alle puolilleen ole laskettu? :shock:

Vai voiko tuo pumppu "kulua" niin pahasti että kadottaa tyhjäkäynnin? Sen takia ostin dieselin että moisista vaivoista pääsisin... :shout: Vai kolistelevatko kaikkien ajamieni Taunusten VV-kaasareiden haamut komeroissa? :eec:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Ilta on itketty ja yö nukuttu. Oma teoriarikas polla sanoo nyt jotta suutin/paineventtiili jostain ihmeen syystä vaan sen verran jumitti että moisen aiheutti. :idea:

Tänään sitten työmatkalla muutama kiihdytys kaasupoljin matossa kiinni 2-3 vaihteilla niin pitkään ettei vauhti enää lisääntynyt. Ja tänään meni sama risteys tilanne uudelleen lavastettuna tasaista tyhjäkäyntiä käyden. :D Eli homma voidaan autuaasti unohtaa... :happy: Seuraavaan ihmesammumiseen asti...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tyhjäkäyntihytkymiseen on tässä tullut ikäänkuin tottuneeksi, ja on auliisti unohtunut koko vaiva kaikessa noloudessaan.

Kunnes taas eilen aamulla samassa motarinrampissa sama äkkisammuminen, vain ducato puuttui.... Mahtaiskohan joku suutin jumia? 2T-öljyä olen silloin tällöin lurautellut tankkiin. Nyt on tosin viimeisestä öljyämiskerrasta matkaa noin 10tkm.

Mimmoisilla kilsoilla noita suuttimia on yleensä jouduttu korjailemaan tai uusimaan? Jotenkin tuon ajoittaisen hytkeen aikana tuntuisi tyhjäkäynti olevan normaalia alhaisempi. Paha sanoa...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

2T-ölppää tuli lurautettua pari desiä tänään tankkiin. Saaspa kattoo auttaako asiaa?

Eikö ole kukaan joutunut suutinremppaa OM60x-moottoreihin tekemään? :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kokeile CDI:n korjauskikkaa :roll:







...uusi pa. suodatin täyteen riisselijärjestelmänpuhdistusainetta.....hoppa tulille...... :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kerrottakoon kaikille kynsiensä pureskelijoille että suuttimet tuli reilu vuosi takasin vaihdatettua, ja oire poistui sillä. Tosin vain hetkeksi. :evil:

Parempana lääkkeenä on toiminut motonetista ostamani Diese purge - putsausaine joka parilla pullollisella vuodessa tuntuu pitävän tyhjäkäynnin kuosissaan. :roll:

Noin kk sitten oikein kylmänä aamuna luulin moottorikorvan pettäneen, sen verran ryminällä kävi auto tyhjää. Loppui kuitenkin heti kun hiukan antoi löylyä, ja ykskaks oli ryminä tiessään. Eli jotain syvästi salaista noissa autoni ruiskutuslaitteissa on,en ole tämmösistä oireista jutunpartta juuri missään nähny. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Se o se 95E10.
Pelkkä tietoisuus siitä aiheuttaa tiisseleissäki oireita :ope:

Mutta, viisaammat jatkakoot... :oops:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Vielä en päästä viisaampia jatkamaan, tungen ihte väliin :P

Voiko olla että tulopuolen polttoainelinjastossa olisi oireileve pikkuvuoto, josta ottaa vähän ilmoja sekaan? Automaatti-ilmaus riittää melkein pitämään ongelman poissa päiväjärjestyksestä, mutta ei aivan :idea: Kaapissahan näin oli ihan vastattain :?

Näkyykö jossain kosteaa letkua tai liitosta :?:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No kun eihän tuo etes vuota. :supersad: Voit toveri Jovi arvata että tiheällä kammalla on linjoja syynätty. Sukulaiset ja naapuritkin ihmettelee mihin minä koiriansa ja kissojansa aika ajoin tarvin. :nocando:




Komppaan ihan periaatteesta E10 - pelon puolesta, lankku oli vaan pari vuotta aikaansa edellä. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Nonnih. Sitten se on venttiilivika, eikös kansi irti ja skootterimonistamolle :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Ai ni. On sammunu edellisen tapauksen jälkeen tasan yhden kerran. Ei ymmärrä. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”