Lämmitys/tuuletus "suuttimen" säätörullan valaistu
Lämmitys/tuuletus "suuttimen" säätörullan valaistu
Tuttua kauraa monelle mutta n.38% W124:n omistajista EI tiedä että säätörullissa(kin) pitäisi palaa valo.Polttimon vaihto on simppeli homma ja sitä voi suositella aloittelijalle.Tarvitaan vain 2 pitkulaista ja ohutta meisseliä myös joku esim. virkkuukoukku tms. käy. Ja sitten vain kuvan mukaan kammetaan liprakkeet ylös ja samalla nitkutellaan suutinkoteloa poispäin kojelaudasta:
Se kohta johon menee johtoja,sisältää polttimon.Eikun uusi poltin palaneen tilalle ja tänne voit huoletta laittaa 1.2w lasikannan alkuperäisen "mattapintaisen" polttimon tilalle
Do you see the light?
Samalla voit imuroida ilmatötterön ja suuttimen puhtaaksi pölystä.
Helppo homma vaikka olisit vasta aloittelija remonttihommissa.
Se kohta johon menee johtoja,sisältää polttimon.Eikun uusi poltin palaneen tilalle ja tänne voit huoletta laittaa 1.2w lasikannan alkuperäisen "mattapintaisen" polttimon tilalle
Do you see the light?
Samalla voit imuroida ilmatötterön ja suuttimen puhtaaksi pölystä.
Helppo homma vaikka olisit vasta aloittelija remonttihommissa.
Tää liippaa niin läheltä, että laitetaan jatkoksi kysymys. Itse sainkin vaihdettua tuossa aiemmin kaikki muut taustavalot, mutta se lämmönsäätörullan taustavalo jäi vaihtamatta, kun en keksinyt, millä ilveellä se vaihdetaan. Tai oletan, että pitää ottaa jalopuupaneelia pois, mutta jos tästä olisi vaihe vaiheelta ohjetta jollakulla antaa, niin ei tarvitsis niin paljon pikkunippeleitä hajottaa valoa vaihtaessa
- ®ÐÐ
- Dr.Durex
- Viestit: 3460
- Liittynyt: 05.10.2005 9:20
- Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
- Viesti:
joo joo siitä pajupanelin alahelmasta löytyy kaksi ruuvia soittimen yläpuolelta ainakin ne pitää ottaa veks ja jos nyt en ihan väärin muista niin keskeltä pois nappula tuosta puhaltimen nopeudesta sekä suunnan vaihtajasta sieltä pitäs löytyä kaksi mutteria..mahtoikohan olla kokoa 24mm? jotenkin sellainen harmaa mielikuva jäänyt..no ne sieltä pois ja sit pitäs lähtee tuo pajupuurensseli irti ja alta paljastuu valokiskot ja polttimot.
joku voi korjailla kun ei tuo muisti aina skulaa niin hyvin...
joku voi korjailla kun ei tuo muisti aina skulaa niin hyvin...
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Uudemmissa ei ole niitä ristipää ruuveja siellä alhaalla.....mut ei toi RDD ihan huono muistinen ole.
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 06.10.2005 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Tämäkin ohje on lähes oikein, mutta se sopii vain W202:seen ja W210:piin.Vane kirjoitti:Nyt joku joka osaa varmaksi sanoa niin varmentaa mutta siitä panelin alta löytyy ja "rullille" tule valo niistä keskisäätimistä(suunta ja nopeus) jonkin tyyppisellä prismalla
Toisin sanoen, nypätään vain puhaltimen nopeuden säätöpotikka ja suunnanvaihtajan potikka irti. Niitten alta paljastuu 1,2W lasikanta - polttimot, jotka valaisevat koko lämmönsäätöpaneelin. Muita polttimoita näissä ei ole. (siis paneelissa)
Hei viisaammat auttaapas tässä kun liittyy vähän asiaan.
Tossa kesällä kävi tuo etuoven verhoilu irti. Ihmetystä herätti kun sen sisäpuolen kahvan pohjaan tuli piuha ja sen päässä lamppu. Kahvan pohjassa on läpinäkyvä muovi josta valon kai mitä ilmeisimmin pitäisi valotella. Lasinen osuus on hyvin pieni, sellaista pikkuisen LEDin kokoluokka. Henkeä en niihin saanut joten matkasin merkkiliikkeeseen. Sjoen käyttöauto ei osannut sanoa mitään eikä koneilta kyseistä johtoa taikka valoa edes näkynyt. Kaikki polttimot jota tarjottiin olivat liian isoja.
Kysymys kuuluukin että onko kyse ylipäätään valosta vai liittyykö johonkin varashälytin systeemeihin tai vastaavaan?
Auto oli siis W210 -00 avantgarde varustelulla.
Tossa kesällä kävi tuo etuoven verhoilu irti. Ihmetystä herätti kun sen sisäpuolen kahvan pohjaan tuli piuha ja sen päässä lamppu. Kahvan pohjassa on läpinäkyvä muovi josta valon kai mitä ilmeisimmin pitäisi valotella. Lasinen osuus on hyvin pieni, sellaista pikkuisen LEDin kokoluokka. Henkeä en niihin saanut joten matkasin merkkiliikkeeseen. Sjoen käyttöauto ei osannut sanoa mitään eikä koneilta kyseistä johtoa taikka valoa edes näkynyt. Kaikki polttimot jota tarjottiin olivat liian isoja.
Kysymys kuuluukin että onko kyse ylipäätään valosta vai liittyykö johonkin varashälytin systeemeihin tai vastaavaan?
Auto oli siis W210 -00 avantgarde varustelulla.
Tuli eilen vaihdettua vihdoin Eli lisätään tähän vielä, että kun se jalopuupaneeli on irti, niin vielä pitää irrottaa "kristalli"kehys, jotta polttimon saa vaihdettua. On niin syvällä siellä sisällä, ettei sitä muuten saa irti. Itse otin koko sen lämmönsäätöpaneelin irti, mutta onnistunee helposti paikallaankin. Eli "kristalli" on kiinni ylhäältä ja alhaalta klipsuilla, jotka ovat melkos tiukassa.. Kannattaa samantien vaihtaa toisenkin säätimen polttimo, kun paikat kerran ovat auki. Ottaa vaikka sen vielä toimivan varapolttimoksi helpommin vaihdettavia varten®ÐÐ kirjoitti:joo joo siitä pajupanelin alahelmasta löytyy kaksi ruuvia soittimen yläpuolelta ainakin ne pitää ottaa veks ja jos nyt en ihan väärin muista niin keskeltä pois nappula tuosta puhaltimen nopeudesta sekä suunnan vaihtajasta sieltä pitäs löytyä kaksi mutteria..mahtoikohan olla kokoa 24mm? jotenkin sellainen harmaa mielikuva jäänyt..no ne sieltä pois ja sit pitäs lähtee tuo pajupuurensseli irti ja alta paljastuu valokiskot ja polttimot.
joku voi korjailla kun ei tuo muisti aina skulaa niin hyvin...
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
No tähän valovoimaiseen topikkiin sopii varmasti myös seuraava kysymys, joka tämä aamuna muuttui lihaksi. Sankassa sumussa aamulla ajaessa piti vetää hanikast sumuvalot päälle. Ei siinä mitään.
Ajattelin sitten laittaa myös takasumarin tuijaamaan. Toimi sekin hyvin.
Vaan pitääkö valokatkaisijan keskellä olevaan oranssiseen "silmään" syttyä valo, kun takasumari kytketään - näin muistaisin.
Mutta eipä syty, vaikka laitoin tallissa nupikan akselille uuden polttimon. Mikäs tuossa, joku kontaktiviba? No enpä ala moisen takia mitään isompaa purkamaan. Perfektionismillakin on rajansa
Ajattelin sitten laittaa myös takasumarin tuijaamaan. Toimi sekin hyvin.
Vaan pitääkö valokatkaisijan keskellä olevaan oranssiseen "silmään" syttyä valo, kun takasumari kytketään - näin muistaisin.
Mutta eipä syty, vaikka laitoin tallissa nupikan akselille uuden polttimon. Mikäs tuossa, joku kontaktiviba? No enpä ala moisen takia mitään isompaa purkamaan. Perfektionismillakin on rajansa
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Ollaan huolellisia, etteivät karvat katkea ja jos joku katkeaa, niin viimeksi tuli Venetmäeltä ostettua kartonki noita tuikkuja. Kelpaako siivu Kallesta, jos Jallua ei löydy? Toimiiko yhtä hyvin silti?HVM kirjoitti: Eläkkä katko niitä polttimon karvoja kun hosut sen Jallun kanssa.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Kallen kanssa on oltava tarkempana, siellä kun on ainakin 70-luvun painoksissa niitä "Amsterdam gay by night jne."-artikkeleita. Jos niitä erehtyy näpelöimään niin tulee matoja kieleen ja ihottumaa korviin, herkimpiä jopa käy aivastuttamaan.Kaapo kirjoitti:Ollaan huolellisia, etteivät karvat katkea ja jos joku katkeaa, niin viimeksi tuli Venetmäeltä ostettua kartonki noita tuikkuja. Kelpaako siivu Kallesta, jos Jallua ei löydy? Toimiiko yhtä hyvin silti?HVM kirjoitti: Eläkkä katko niitä polttimon karvoja kun hosut sen Jallun kanssa.
Mutta noin muuten kyllä pitäisi onnistua Kalmarillakin Jalmarin sijasta.
Onkos siellä keskisuuttimen päädyissä mitään ruuvveja? Ei muistaakseni? Eli ihan tuolla "koukutussysteemillä" pitäisi lähteä.jaki kirjoitti:Halloo!
Onkos kellään tietoo, miten vaihdetaan keskisuuttimen poltin semmoseen märsuun jossa on vänkärin airbaggi!
Ja kiitokset jo näin etukäteen vastauksista!
Ainakin tyynyttömässä wanhassa mallissa on ruuvi hanskalokeron puolella, toisella puolella ei, vaan ne klipsit. Havainto on noin 10 minuuttia vanha ja varsin pitävä.HVM kirjoitti:Onkos siellä keskisuuttimen päädyissä mitään ruuvveja? Ei muistaakseni? Eli ihan tuolla "koukutussysteemillä" pitäisi lähteä.
Lamput vaihtuivat, mutta ongelmia tuli kuitenkin. Onnistuin jotenkin jumimaan sen keskisuuttimen säätökiekon. Kuuluuko sen toimia ihan laidasta laitaan irti ollessaan. Paska varmaan lähti liikkeelle ja jumitti rullan. Onko ehdotuksia, vai pitääkö vain purkaa koko vitkutin ja putsata rullan systeemit. Otin koko suuttimen irti autosta, että sitä voi sitten tässä iltapuhteena rassata.
www.mersuforum.net - Se aito alkuperäinen käpyfoorumi!
Sinne prismojen alle (lämpötilansäätörullat ja kiertokytkimien symbolit) käy 1,2W, itse kiertokytkimien nuolien valaisuun sitten 0,4W. Siten valaisuteho on yhtä kirkas. Nollanelosella hehkulla lämpöasteista ei saa selvää pimeälläHVM kirjoitti:0,4W. 1,2:set sulattaa paikat, älä laita.Vane kirjoitti:Minkäs tehoiset/malliset valonlähteet sopii...
® Mesen Porkkana-klubi
Itse itselleni vastaten.saul kirjoitti:Onnistuin jotenkin jumimaan sen keskisuuttimen säätökiekon. Kuuluuko sen toimia ihan laidasta laitaan irti ollessaan. Paska varmaan lähti liikkeelle ja jumitti rullan. Onko ehdotuksia, vai pitääkö vain purkaa koko vitkutin ja putsata rullan systeemit. Otin koko suuttimen irti autosta, että sitä voi sitten tässä iltapuhteena rassata.
Voi ihmettä ja saksalaisen insinöörin taidonnäytettä. Tuossa äsken nimittäin purin atomeiksi ja (jopa minä) sain kasaan yhdeksi kappaleeksi sen keskisuuttimen. Piti tietenkin pestä koko vekotin siinä samassa rytäkässä.
Paska ei ollut lähtenyt liikkeelle ja jumittanut rullaa, vaan sen vivun (jonka toinen pää liikuttaa ilma-aukon suljinläpän kantta liikuttavaa tappia) pää oli tipahtanut säätörullassa olevasta urasta. Nyt toimii taas. Sinällään veikeä havainto, että ne ulommat ilmanohjainläpät (kuten se suuttimen kehyskin) ovat metallia ja jokainen niistä läpistä on erilainen!
Fiksumpi olisi ottanut kuvia, jos vaikka jollekin olisi ollut hyötyä niistä vastaavaa rassausta tehdessä, mutta eipä tullut mieleen. Toisaalta ei ollut niin paha rasti, etteikö ilman kuvia pärjäisi.
www.mersuforum.net - Se aito alkuperäinen käpyfoorumi!
Juu itse myös sen keskisuuttimen olen kerran purkanut ja kasannut, kun ei toiminut oikein. Eikä ihme kun ei toiminut, oli muoviosat pettäneet siitä vivustosta. Miksei ne vivutkin ole ehtaa rautaa Noo, nyt on pysynyt rautalangalla kasassa jo reilun vuoden Oli alkuun kyllä pientä säätämistä, että sai kasatessa ne liuskat pysymään kohdillaan, varsinkin kun piti sillä rautalangalla parsia se kokoon
HEP!!
Nyt sain "laudotuksen" purettua ja vaihteenvalitsimen polttimon vaihdettua.
En tiiä mikä oli alunperin, mut kokeilin 0.4 watin ja oli aika himmee niin pistin 1.2 wattisen polttimon.
Seuraava kymysys.
Voiko sähkösten lasinnostimien nappeihin vaihtaa polttimoa..??
Yks oli pimeenä ja purin sen, mut polttimo meni palasiksi ku yritin irrottaa sitä...
Nokkelana purin sit vasemmasta takaovesta lasin nostimen kytkimen jossa oli ehjä poltin, mutta se EI toiminu etulasissa.....
Oli eri sarjanumerollaki vaikka symboli napissa oli samalle puolelle.
Oikea ja vasen etulasin nostin olivat vaihtokelpoisia keskenään mut takalasin nappi ei.
Jos jollain ylimääränen kuskunpuolen ETUlasin nappi jossa poltin ehjä niin yyveetä mulle!!!
~KOS~
Nyt sain "laudotuksen" purettua ja vaihteenvalitsimen polttimon vaihdettua.
En tiiä mikä oli alunperin, mut kokeilin 0.4 watin ja oli aika himmee niin pistin 1.2 wattisen polttimon.
Seuraava kymysys.
Voiko sähkösten lasinnostimien nappeihin vaihtaa polttimoa..??
Yks oli pimeenä ja purin sen, mut polttimo meni palasiksi ku yritin irrottaa sitä...
Nokkelana purin sit vasemmasta takaovesta lasin nostimen kytkimen jossa oli ehjä poltin, mutta se EI toiminu etulasissa.....
Oli eri sarjanumerollaki vaikka symboli napissa oli samalle puolelle.
Oikea ja vasen etulasin nostin olivat vaihtokelpoisia keskenään mut takalasin nappi ei.
Jos jollain ylimääränen kuskunpuolen ETUlasin nappi jossa poltin ehjä niin yyveetä mulle!!!
~KOS~
~KOS~