Tulppa takas ja baanalle ... vikatila tulee satunnaisesti ja auto muutenkin tuntuu kulkevan vaihtelevasti vaikka vikatilaa ei tulisikaan.
No vaihdoin ahtopaineanturin. Vikatila pysyi poissa monta päivää mutta kulkupuoles ei ihmeellisiä tapahtunut. Vaihdoin ilmamassamittarin ja taas baanalle ja välittömästi vikatila. Kone sammuksiin ja kohta käyntiin ja taas kulkee mutta kun vähänkin kiihdyttää niin vikatila.
Poistin egr-kanavan tulpan ja baanalle. Polkeepas kuin tahansa niin ei mene vikatilaan, mutta auto reagoi kaasuun vaihtelevasti, välillä lähtee ku hauki rannasta ja välillä taas kuin olis turbo hukassa. Ei kuitenkaan mene vikatilaan.
Seuraavaksi kai täytyy uusia sellainen "toimilaite" (en tiedä purkin nimeä), josta menee turboon yksi kumiletku ja (yksi pienelle suodattimelle ja yksi tais mennä sille Lucakselle sulakerasian lähelle). Toisella puolella sellaiselta purnukalta menee letku egr:lle. Liekö joku ahtopaineventtiili???...!!!
Joka tapauksessa vaikuttaa siltä että häikkää on siellä ja täällä. Ilmamäärämittari ei enää jaksanut kunnolla toimia ja tilanne parani kun sen uusin (vanhassa oli muuten 8/1998 -merkintä kyljessä, joten ei ihan kulutustavaraa), mutta ei systeemi enää sietänyt egr:n tulppaa. Viallinen mittari ilmeisesti antoi suurpiirteistä sinnepäin olevaa tietoa ja ohjausboxi räknäs raamien rajoissa ja käski pumpun antaa löpöä keskimäärin sopivasti. Kulutuskin on ollut viimeisen vuoden kasvamaan päin muutamaa yksittäistä minimi- ja maximipoikkeamaa lukuunottamatta. Rahaa palaa ja vinkit on tervetulleita vian metsästyksessä. Vikakoodit on luettu, mutta niissä ei yksiselitteistä vinkkiä häiriöihin näkynyt käsittääkseni (vai kuinka L-D silloin vapun aattona??)
