Lämmitys/tuuletus "suuttimen" säätörullan valaistu

Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Lämmitys/tuuletus "suuttimen" säätörullan valaistu

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Tuttua kauraa monelle mutta n.38% W124:n omistajista EI tiedä että säätörullissa(kin) pitäisi palaa valo.Polttimon vaihto on simppeli homma ja sitä voi suositella aloittelijalle.Tarvitaan vain 2 pitkulaista ja ohutta meisseliä myös joku esim. virkkuukoukku tms. käy. Ja sitten vain kuvan mukaan kammetaan liprakkeet ylös ja samalla nitkutellaan suutinkoteloa poispäin kojelaudasta:

Kuva

Se kohta johon menee johtoja,sisältää polttimon.Eikun uusi poltin palaneen tilalle ja tänne voit huoletta laittaa 1.2w lasikannan alkuperäisen "mattapintaisen" polttimon tilalle

Do you see the light?

Kuva

Samalla voit imuroida ilmatötterön ja suuttimen puhtaaksi pölystä.

Helppo homma vaikka olisit vasta aloittelija remonttihommissa.
Avatar
jyrki
Viestit: 229
Liittynyt: 03.10.2005 14:44
Paikkakunta: järvenpää

loistavaa

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Täydellistä :!:
Tällaiset ohjeet ja vielä kuvien kera ovat TÖRKEENHYVIÄ varsinkin kaltaiselleni OHO!-miehelle.
Kiitos, vaihdan lamput ensitilassa.
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Kuin myös suur kiitos ko. ohjeesta ja lisää näitä...

Jahka itse osaan jotain niin laitan kyllä jakoon ...

Vielä kerran ERINOMAINEN ohje...
Kuva

200T W124 -86
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Tää liippaa niin läheltä, että laitetaan jatkoksi kysymys. Itse sainkin vaihdettua tuossa aiemmin kaikki muut taustavalot, mutta se lämmönsäätörullan taustavalo jäi vaihtamatta, kun en keksinyt, millä ilveellä se vaihdetaan. Tai oletan, että pitää ottaa jalopuupaneelia pois, mutta jos tästä olisi vaihe vaiheelta ohjetta jollakulla antaa, niin ei tarvitsis niin paljon pikkunippeleitä hajottaa valoa vaihtaessa :lol:
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Nyt joku joka osaa varmaksi sanoa niin varmentaa mutta siitä panelin alta löytyy ja "rullille" tule valo niistä keskisäätimistä(suunta ja nopeus) jonkin tyyppisellä prismalla
Kuva

200T W124 -86
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

joo joo siitä pajupanelin alahelmasta löytyy kaksi ruuvia soittimen yläpuolelta ainakin ne pitää ottaa veks ja jos nyt en ihan väärin muista niin keskeltä pois nappula tuosta puhaltimen nopeudesta sekä suunnan vaihtajasta sieltä pitäs löytyä kaksi mutteria..mahtoikohan olla kokoa 24mm? jotenkin sellainen harmaa mielikuva jäänyt..no ne sieltä pois ja sit pitäs lähtee tuo pajupuurensseli irti ja alta paljastuu valokiskot ja polttimot.
joku voi korjailla kun ei tuo muisti aina skulaa niin hyvin... :roll:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Uudemmissa ei ole niitä ristipää ruuveja siellä alhaalla.....mut ei toi RDD ihan huono muistinen ole. :lol:
Viimeksi muokannut Lucky-Dog, 06.10.2005 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
E300TD
Mersumekaanikko
Viestit: 24
Liittynyt: 29.9.2005 11:24
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Vane kirjoitti:Nyt joku joka osaa varmaksi sanoa niin varmentaa mutta siitä panelin alta löytyy ja "rullille" tule valo niistä keskisäätimistä(suunta ja nopeus) jonkin tyyppisellä prismalla
Tämäkin ohje on lähes oikein, mutta se sopii vain W202:seen ja W210:piin.

Toisin sanoen, nypätään vain puhaltimen nopeuden säätöpotikka ja suunnanvaihtajan potikka irti. Niitten alta paljastuu 1,2W lasikanta - polttimot, jotka valaisevat koko lämmönsäätöpaneelin. Muita polttimoita näissä ei ole. (siis paneelissa)
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Hei viisaammat auttaapas tässä kun liittyy vähän asiaan.

Tossa kesällä kävi tuo etuoven verhoilu irti. Ihmetystä herätti kun sen sisäpuolen kahvan pohjaan tuli piuha ja sen päässä lamppu. Kahvan pohjassa on läpinäkyvä muovi josta valon kai mitä ilmeisimmin pitäisi valotella. Lasinen osuus on hyvin pieni, sellaista pikkuisen LEDin kokoluokka. Henkeä en niihin saanut joten matkasin merkkiliikkeeseen. Sjoen käyttöauto ei osannut sanoa mitään eikä koneilta kyseistä johtoa taikka valoa edes näkynyt. Kaikki polttimot jota tarjottiin olivat liian isoja.

Kysymys kuuluukin että onko kyse ylipäätään valosta vai liittyykö johonkin varashälytin systeemeihin tai vastaavaan?

Auto oli siis W210 -00 avantgarde varustelulla.
Avatar
P.M.N.
Viestit: 171
Liittynyt: 30.9.2005 12:05
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Se liittyy valaistuspakettiin. Siitä lähtee sellainen keltainen valo kahvan päällä. Kaikista sisäkahvoista löytyy sellainen.
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

P.M.N. kirjoitti:Se liittyy valaistuspakettiin. Siitä lähtee sellainen keltainen valo kahvan päällä. Kaikista sisäkahvoista löytyy sellainen.
Eli se valo on sitten sellanen kuin on taustapeilissäkin. Mistä saa lamppuja vai meneekö johtosarja uusiksi? Mikään niistä pala, taustapeili kyllä valottaa.
Avatar
P.M.N.
Viestit: 171
Liittynyt: 30.9.2005 12:05
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Niiden kahvojen päällä olevat valot ovat paaaaljon himmeämmät kuin siinä peilin alla. Jopa jalkatilojen valaisuun käytetyt valot ovat kirkkaammat. Tarkemmin en ole "vielä" tutkinut niiden kahvavalojen sielunelämää. Pitäisköhän lähteä talliin :roll: .
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

®ÐÐ kirjoitti:joo joo siitä pajupanelin alahelmasta löytyy kaksi ruuvia soittimen yläpuolelta ainakin ne pitää ottaa veks ja jos nyt en ihan väärin muista niin keskeltä pois nappula tuosta puhaltimen nopeudesta sekä suunnan vaihtajasta sieltä pitäs löytyä kaksi mutteria..mahtoikohan olla kokoa 24mm? jotenkin sellainen harmaa mielikuva jäänyt..no ne sieltä pois ja sit pitäs lähtee tuo pajupuurensseli irti ja alta paljastuu valokiskot ja polttimot.
joku voi korjailla kun ei tuo muisti aina skulaa niin hyvin... :roll:
Tuli eilen vaihdettua vihdoin :lol: Eli lisätään tähän vielä, että kun se jalopuupaneeli on irti, niin vielä pitää irrottaa "kristalli"kehys, jotta polttimon saa vaihdettua. On niin syvällä siellä sisällä, ettei sitä muuten saa irti. Itse otin koko sen lämmönsäätöpaneelin irti, mutta onnistunee helposti paikallaankin. Eli "kristalli" on kiinni ylhäältä ja alhaalta klipsuilla, jotka ovat melkos tiukassa.. Kannattaa samantien vaihtaa toisenkin säätimen polttimo, kun paikat kerran ovat auki. Ottaa vaikka sen vielä toimivan varapolttimoksi helpommin vaihdettavia varten :wink:
Avatar
Vane
Discotanssispesialisti
Viestit: 192
Liittynyt: 30.9.2005 10:49
Paikkakunta: Vanda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vane »

Minkäs tehoiset/malliset valonlähteet sopii...
Kuva

200T W124 -86
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Vane kirjoitti:Minkäs tehoiset/malliset valonlähteet sopii...
0,4W. 1,2:set sulattaa paikat, älä laita.
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

On muuten hämmästyttävä juttu... Viime viikolla kun vaihtelin lamppuja, niin vanhat sammuivat samaa tahtia kun uusia sai tulille. Aluks oli 2 rikki, sitten jo 4.

0,5W kirkaslasiset ovat muuten parempia kuin nuo 0,4W matat.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No tähän valovoimaiseen topikkiin sopii varmasti myös seuraava kysymys, joka tämä aamuna muuttui lihaksi. Sankassa sumussa aamulla ajaessa piti vetää hanikast sumuvalot päälle. Ei siinä mitään.

Ajattelin sitten laittaa myös takasumarin tuijaamaan. Toimi sekin hyvin.
Vaan pitääkö valokatkaisijan keskellä olevaan oranssiseen "silmään" syttyä valo, kun takasumari kytketään - näin muistaisin.

Mutta eipä syty, vaikka laitoin tallissa nupikan akselille uuden polttimon. Mikäs tuossa, joku kontaktiviba? No enpä ala moisen takia mitään isompaa purkamaan. Perfektionismillakin on rajansa :shock: :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Paa Kääpä sinne polttimon ja kannan väliin siivu vaikkapa Jallusta, se kanta on mennyt luultavasti väljäksi. Yleinen vika. :D

Eläkkä katko niitä polttimon karvoja kun hosut sen Jallun kanssa. :D
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: Eläkkä katko niitä polttimon karvoja kun hosut sen Jallun kanssa. :D
Ollaan huolellisia, etteivät karvat katkea ja jos joku katkeaa, niin viimeksi tuli Venetmäeltä ostettua kartonki noita tuikkuja. Kelpaako siivu Kallesta, jos Jallua ei löydy? Toimiiko yhtä hyvin silti?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:
HVM kirjoitti: Eläkkä katko niitä polttimon karvoja kun hosut sen Jallun kanssa. :D
Ollaan huolellisia, etteivät karvat katkea ja jos joku katkeaa, niin viimeksi tuli Venetmäeltä ostettua kartonki noita tuikkuja. Kelpaako siivu Kallesta, jos Jallua ei löydy? Toimiiko yhtä hyvin silti?
Kallen kanssa on oltava tarkempana, siellä kun on ainakin 70-luvun painoksissa niitä "Amsterdam gay by night jne."-artikkeleita. Jos niitä erehtyy näpelöimään niin tulee matoja kieleen ja ihottumaa korviin, herkimpiä jopa käy aivastuttamaan. :shock:

Mutta noin muuten kyllä pitäisi onnistua Kalmarillakin Jalmarin sijasta. :D
jaki
Viestit: 13
Liittynyt: 02.10.2005 16:28
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jaki »

Halloo!

Onkos kellään tietoo, miten vaihdetaan keskisuuttimen poltin semmoseen märsuun jossa on vänkärin airbaggi!

Ja kiitokset jo näin etukäteen vastauksista! :)
S204 220cdi -10 amg styling
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

jaki kirjoitti:Halloo!

Onkos kellään tietoo, miten vaihdetaan keskisuuttimen poltin semmoseen märsuun jossa on vänkärin airbaggi!

Ja kiitokset jo näin etukäteen vastauksista! :)
Onkos siellä keskisuuttimen päädyissä mitään ruuvveja? Ei muistaakseni? Eli ihan tuolla "koukutussysteemillä" pitäisi lähteä.
Avatar
Saul
mersuforum.net ylläpitäjä
Viestit: 178
Liittynyt: 17.10.2005 13:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saul »

HVM kirjoitti:Onkos siellä keskisuuttimen päädyissä mitään ruuvveja? Ei muistaakseni? Eli ihan tuolla "koukutussysteemillä" pitäisi lähteä.
Ainakin tyynyttömässä wanhassa mallissa on ruuvi hanskalokeron puolella, toisella puolella ei, vaan ne klipsit. Havainto on noin 10 minuuttia vanha ja varsin pitävä.

Lamput vaihtuivat, mutta ongelmia tuli kuitenkin. Onnistuin jotenkin jumimaan sen keskisuuttimen säätökiekon. Kuuluuko sen toimia ihan laidasta laitaan irti ollessaan. Paska varmaan lähti liikkeelle ja jumitti rullan. Onko ehdotuksia, vai pitääkö vain purkaa koko vitkutin ja putsata rullan systeemit. :x Otin koko suuttimen irti autosta, että sitä voi sitten tässä iltapuhteena rassata.
www.mersuforum.net - Se aito alkuperäinen käpyfoorumi! ;)
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

HVM kirjoitti:
Vane kirjoitti:Minkäs tehoiset/malliset valonlähteet sopii...
0,4W. 1,2:set sulattaa paikat, älä laita.
Sinne prismojen alle (lämpötilansäätörullat ja kiertokytkimien symbolit) käy 1,2W, itse kiertokytkimien nuolien valaisuun sitten 0,4W. Siten valaisuteho on yhtä kirkas. Nollanelosella hehkulla lämpöasteista ei saa selvää pimeällä :wink:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Saul
mersuforum.net ylläpitäjä
Viestit: 178
Liittynyt: 17.10.2005 13:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saul »

saul kirjoitti:Onnistuin jotenkin jumimaan sen keskisuuttimen säätökiekon. Kuuluuko sen toimia ihan laidasta laitaan irti ollessaan. Paska varmaan lähti liikkeelle ja jumitti rullan. Onko ehdotuksia, vai pitääkö vain purkaa koko vitkutin ja putsata rullan systeemit. :x Otin koko suuttimen irti autosta, että sitä voi sitten tässä iltapuhteena rassata.
Itse itselleni vastaten.

Voi ihmettä ja saksalaisen insinöörin taidonnäytettä. Tuossa äsken nimittäin purin atomeiksi ja (jopa minä) sain kasaan yhdeksi kappaleeksi sen keskisuuttimen. Piti tietenkin pestä koko vekotin siinä samassa rytäkässä.

Paska ei ollut lähtenyt liikkeelle ja jumittanut rullaa, vaan sen vivun (jonka toinen pää liikuttaa ilma-aukon suljinläpän kantta liikuttavaa tappia) pää oli tipahtanut säätörullassa olevasta urasta. Nyt toimii taas. Sinällään veikeä havainto, että ne ulommat ilmanohjainläpät (kuten se suuttimen kehyskin) ovat metallia ja jokainen niistä läpistä on erilainen! :shock:

Fiksumpi olisi ottanut kuvia, jos vaikka jollekin olisi ollut hyötyä niistä vastaavaa rassausta tehdessä, mutta eipä tullut mieleen. Toisaalta ei ollut niin paha rasti, etteikö ilman kuvia pärjäisi.
www.mersuforum.net - Se aito alkuperäinen käpyfoorumi! ;)
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Juu itse myös sen keskisuuttimen olen kerran purkanut ja kasannut, kun ei toiminut oikein. Eikä ihme kun ei toiminut, oli muoviosat pettäneet siitä vivustosta. Miksei ne vivutkin ole ehtaa rautaa :evil: Noo, nyt on pysynyt rautalangalla kasassa jo reilun vuoden :P Oli alkuun kyllä pientä säätämistä, että sai kasatessa ne liuskat pysymään kohdillaan, varsinkin kun piti sillä rautalangalla parsia se kokoon :)
Avatar
KOS
lApIn oSsI
Viestit: 88
Liittynyt: 03.10.2005 13:39
Paikkakunta: Lapin lääni

Viesti Kirjoittaja KOS »

JA valoasilla on meikäkin..
Kuuluuko tomaatin vaihteen valitsimessa palaa valot??
Siis niissä numeroissa ja kirjaimissa.
P-R-N-D-3-2-1
Ja autona satakaksnelkku.

Väyryseesä kyllä on.

Jos niin miten ne polttimot vaihdetaan??
~KOS~
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

kos kirjoitti:Kuuluuko tomaatin vaihteen valitsimessa palaa valot??
Jos niin miten ne polttimot vaihdetaan??
Kuuluu. Siellä keskikonsolin puun alla on polttimo, olikohan 0,4W vai 1,2W, siitä en ole ihan varma.
Avatar
KOS
lApIn oSsI
Viestit: 88
Liittynyt: 03.10.2005 13:39
Paikkakunta: Lapin lääni

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!

Nyt sain "laudotuksen" purettua ja vaihteenvalitsimen polttimon vaihdettua.
En tiiä mikä oli alunperin, mut kokeilin 0.4 watin ja oli aika himmee niin pistin 1.2 wattisen polttimon.

Seuraava kymysys.
Voiko sähkösten lasinnostimien nappeihin vaihtaa polttimoa..??
Yks oli pimeenä ja purin sen, mut polttimo meni palasiksi ku yritin irrottaa sitä...
:-(

Nokkelana purin sit vasemmasta takaovesta lasin nostimen kytkimen jossa oli ehjä poltin, mutta se EI toiminu etulasissa.....
Oli eri sarjanumerollaki vaikka symboli napissa oli samalle puolelle.

Oikea ja vasen etulasin nostin olivat vaihtokelpoisia keskenään mut takalasin nappi ei.

Jos jollain ylimääränen kuskunpuolen ETUlasin nappi jossa poltin ehjä niin yyveetä mulle!!!

~KOS~
~KOS~
Tomi S.
Viestit: 810
Liittynyt: 03.11.2005 17:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Ihana ohje, kiitos! :oops:
Oli nyt sitte rekisteröidyttävä tännekin tämän takia...
...eihän näitä kerkee kaikkia lukemaan... :roll:
- MB R129 500SL
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”