En ole Tiilerin veroinen seppä, mutta vastaan kuitenkin. Etummaisesta säätyy camberkulma mutta vaikuttaa hivenen myös casteriin, taaemmasta säätyy caster mutta vaikuttaa hieman camberiinkin. Säädettävä siis pikkuhiljalleen molempia käännellen, lopuksi sääädellään auraus. Iskarituen ja olkavarren välissäkin taitaa olla pieni säätövara (?) joka camberiin vaikutaa, pitää katella että kumpainenkin vanne jää yhtä kauas tolpasta.pystyvalo kirjoitti:Dealer, valaiseppa mua, kummasta alatukivarren sisäpään pulteista pystyy säätämään casteria??
Mun mielestä kummatkin näistä alatukivarren sisäpään ruuveista vievät tukivartta ulos- ja sisäänpäin, takimmainen tosin vaikuttaa vipuvarren päästä renkaan pituussuuntaiseen asemaan autoon nähden...tätäkö tarkoitat caster-säädöllä ??
Ei voi olla tottakaan....
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
No ei pinota Kyllä ne niistä epäkeskoista säädetään mitä säädetään.
Iskarilla on jonkinverran liikkumavaraa alapäässä.
Iskarilla on jonkinverran liikkumavaraa alapäässä.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Iskarista ei ole tarkoitettu säädettäväksi yhtään mitään
Mutta väärinasennetulla iskarilla saadaan jonkinverran camberia mettään.
Alapäässä sillä ylimmällä ruuvilla on hiukan liikkumavaraa eli:
- pukkaa iskarin kiinni
- se ylemepi ekaksi kiinni
- viimeseksi kaksi alinta = pieleen meni
Toisaalta jos pitäs lisää saada camberia, tuota voi kokeilla ihan tarkoituksella, löysää ruuveja ja pukkaa yläpäätä sisään....pultti kiinni ja sitten ne alimmaiset
Mutta väärinasennetulla iskarilla saadaan jonkinverran camberia mettään.
Alapäässä sillä ylimmällä ruuvilla on hiukan liikkumavaraa eli:
- pukkaa iskarin kiinni
- se ylemepi ekaksi kiinni
- viimeseksi kaksi alinta = pieleen meni
Toisaalta jos pitäs lisää saada camberia, tuota voi kokeilla ihan tarkoituksella, löysää ruuveja ja pukkaa yläpäätä sisään....pultti kiinni ja sitten ne alimmaiset
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Kyllä noi pyöränkulmat nyt melko maltilliset on, kun sai raidetangot vaihdettua. Ennen raidetangon vaihtoa oli reippaasti haritusta, jolloin käänty jännästi kurveihin.
Nyt camperit nollilla, casterit maksimissaan plussalla ja himpan aurausta.
Eiköhän noilla tule toimeen; enää ei rapsi 215R15 kumit 7x15 ET37 vanteilla kiinni missään tilanteessa
Vielä tartteis keksiä miten etuiskareita voisi "jatkaa" kun reilummissa ulosjoustoissa iskarit kopsii "pohjaan"...
Nyt camperit nollilla, casterit maksimissaan plussalla ja himpan aurausta.
Eiköhän noilla tule toimeen; enää ei rapsi 215R15 kumit 7x15 ET37 vanteilla kiinni missään tilanteessa
Vielä tartteis keksiä miten etuiskareita voisi "jatkaa" kun reilummissa ulosjoustoissa iskarit kopsii "pohjaan"...
Takapäätä oli helppo muuttaa kun sinne voi latoa vaikka mitä sen yläpään pultin ja korin väliin.
Etupäähän tarttee varmasti tehdä ne spacarit kuppiloiden väliin, ja hankkia pidemmät lukituspultit niihin kumeihin.
Toinen mitä mä mietin että olisko jossain mersussa yläpäässä suht samanlainen kiinnitys, mutta ei olisi noin kuppimainen vaan enemmän levy => se toisi jo 25-30mm lisää ulosjoustoa jonka luulisin jo riittävän
Mietin sitäkin että tekisi sen yläkiinnityksen kokonaan itse, mutta tätä ei katsuri taida sulattaa? Tyyliin 10mm paksu plootu jossa vastaavat pultit kuin orggis kupissa, levyyn epäkeskeisesti reikä jotta saa camperitkin reippahasti negatiiviselle; iskarin kiinnitys levyyn sillä perinteisellä tyylillä eli kahden kumin väliin.
Voi voi, on taas katsastussedällä paljon ihmettelemistä seuraavalla kerralla kun menee käymään; tarttekin sitten laskea kuinka monta modausta siltä jää huomaamatta
Etupäähän tarttee varmasti tehdä ne spacarit kuppiloiden väliin, ja hankkia pidemmät lukituspultit niihin kumeihin.
Toinen mitä mä mietin että olisko jossain mersussa yläpäässä suht samanlainen kiinnitys, mutta ei olisi noin kuppimainen vaan enemmän levy => se toisi jo 25-30mm lisää ulosjoustoa jonka luulisin jo riittävän
Mietin sitäkin että tekisi sen yläkiinnityksen kokonaan itse, mutta tätä ei katsuri taida sulattaa? Tyyliin 10mm paksu plootu jossa vastaavat pultit kuin orggis kupissa, levyyn epäkeskeisesti reikä jotta saa camperitkin reippahasti negatiiviselle; iskarin kiinnitys levyyn sillä perinteisellä tyylillä eli kahden kumin väliin.
Voi voi, on taas katsastussedällä paljon ihmettelemistä seuraavalla kerralla kun menee käymään; tarttekin sitten laskea kuinka monta modausta siltä jää huomaamatta
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
No joo, onhan se ehkä näin.
Toinen mikä tuli just mieleen, että jos sen kupin laittaa ylösalaisin, niin silloin olisi reippaasti ulosjoustoa, ja iskarin kiinnitys käytännössä vähän siirtyy oikeaan suuntaan.
Kummassakin tapauksessa tarvii keksiä uusi kiinnitystapa iskarin suojakumille tai hankkia&pistää erilaiset suojakumit paikoilleen.
Toinen mikä tuli just mieleen, että jos sen kupin laittaa ylösalaisin, niin silloin olisi reippaasti ulosjoustoa, ja iskarin kiinnitys käytännössä vähän siirtyy oikeaan suuntaan.
Kummassakin tapauksessa tarvii keksiä uusi kiinnitystapa iskarin suojakumille tai hankkia&pistää erilaiset suojakumit paikoilleen.
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Mites tämä "vanhanaikainen" konsti, kun laitettiin kierrejousen väliin kolme kpl kahteen jousiväliin tulevaa kumipalaa. Lähinnä vois olla käyttötarvetta tuossa pelto123:ssa. Haaveena laittaa taakse levikepyörät, jos sais perän tarpeeksi ylös. Vielä ei kehtaa leikellä takalikasuojia pois. Eivät ole tarpeeksi ruosteisia. Muistaakseni kumit saattoi edistää jousien katkeamista.
Asia vähän ajankohtainen, koska huomasin uusimmassa tulokkaassamme, farkku Corollassa eilen tutkiessani juuri sellaiset kaksois kumipalat takajousien yläosassa.
En repiny vielä pois kerta ne on ollu siellä aiemman omistajan aikanakin.
Vetokoukkua Corollassa ei ole, joten liekö ollut kumien käytön perusteella joskus lastia vähän enemmänkin. Jatkossa todennäk. kolme villakoiraa, elikkä about 15 kg.
Koukun vois kyllä ostaakin, jos jollakin tiedossa. Malli on 98, jossa ne takavalot ylhäällä ja edessä väyrysumpiot.
Kumeista vielä, eikös 70 luvulla ollut kierrejousen päälle pitkin matkaa viriteltäviä joustavia kumiletkujakin.
Asia vähän ajankohtainen, koska huomasin uusimmassa tulokkaassamme, farkku Corollassa eilen tutkiessani juuri sellaiset kaksois kumipalat takajousien yläosassa.
En repiny vielä pois kerta ne on ollu siellä aiemman omistajan aikanakin.
Vetokoukkua Corollassa ei ole, joten liekö ollut kumien käytön perusteella joskus lastia vähän enemmänkin. Jatkossa todennäk. kolme villakoiraa, elikkä about 15 kg.
Koukun vois kyllä ostaakin, jos jollakin tiedossa. Malli on 98, jossa ne takavalot ylhäällä ja edessä väyrysumpiot.
Kumeista vielä, eikös 70 luvulla ollut kierrejousen päälle pitkin matkaa viriteltäviä joustavia kumiletkujakin.