Lämmöt kikkailee!
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 01.9.2007 12:09
- Paikkakunta: Nokia
Lämmöt kikkailee!
Eli olis tuollainen 95 vuoden 2 litranen kiisseli jonka lämpömittari pomppii välillä niin ylös kun se vaan menee ja välillä taas näyttää normaalisti 90..
Missä tuo lämpöanturi sijaitsee? En usko että se on kansi mikä vuotaa tms. koska lämmöt nousee välillä jo silloin kun kytkee virrat päälle ja auto on seissyt monta tuntia..
Tänään tutkailin taskulampun valossa konehuonetta, koneen takaosassa venttiilikannen päällä oli joku rautaletku tms. joka on kiristetty mutterilla ja se oli aivan yltä päältä öljyssä. En alkanut sitä sen tarkemmin sitten tutkaileen mutta voisko se jotenkin liittyä asiaan?
Missä tuo lämpöanturi sijaitsee? En usko että se on kansi mikä vuotaa tms. koska lämmöt nousee välillä jo silloin kun kytkee virrat päälle ja auto on seissyt monta tuntia..
Tänään tutkailin taskulampun valossa konehuonetta, koneen takaosassa venttiilikannen päällä oli joku rautaletku tms. joka on kiristetty mutterilla ja se oli aivan yltä päältä öljyssä. En alkanut sitä sen tarkemmin sitten tutkaileen mutta voisko se jotenkin liittyä asiaan?
:-)
jos mittaripomppaa yhtäkkiä kattoon niin vika voi olla mittarissa. kokeile seuraavalla kerralla kopauttaa mittarikatteenpäälle, jos mittari palaa takasi 90:n syytä epäillä mittaria. mulla oli sama vika, mittarista oli vastuksen käämilanka irronnut.
Minäkin veikkaisin mittariston "ominaisuutta" eli huoltoon vaan!
Tällainen firma osaa ainakin asian ->http://www.vekatronics.fi/
Tällainen firma osaa ainakin asian ->http://www.vekatronics.fi/
Ford B-max 1.0 Ecoboost -17
MB E S211 320cdi Avantgarde Automatic AMG -03
MB E S211 320cdi Avantgarde Automatic AMG -03
Lämmöt heittelee itselläkin. Auto on 93 vuoden 1.8 joka on saksasta tuotu ja lämpömittari touhuaa ihan omiaan. Ihan sama ajanko kaupungissa, maantiellä vai onko auto tyhjäkäynnillä, lämmöt nousee. Ensin hiljalleen jonnekkin 90c ja sitten alkaa pomppimaan viisari mielivaltaisesti punasen ja normilämmön välillä. Viisari tosin kyllä rauhoittuu tovin kuluttua mutta tuo alkaa tosiaan jo häiritsemään. Autoon on mittarin ensioireiden jälkeen vaihdettu termari mutta ei mitään apua. muuten auto toimii kuin kello.
niin tosiaan, lämpömittari ei ole ainoa mikä temppuilee. bensa-,nopeus- ja kierroslukumittarit toimivat silloin kun sille päälle sattuu. yleensä kun ajan pidemmän matkan jälkeen sammutan auton, jäävät kaikki mittarit pohjaan ja pomppaavat mukaan sitten jossain vaiheessa. tai jos eivät pomppaa niin saattaa mennä useampikin päiväajo ennenkuin lähtevät taas toimimaan. tiedän että nopeus ja kierrosmittarivaijerit voivat temppuilla ja ne voi korjata mutta tuo bensamittari tuntuu oudolta.
Osaako kukaan antaa tarkempaa ohjeistusta mittariston tutkimimiseen. Ongelma siis lämpömittarin hyppiminen. Olen liittimiä hinkannut edes takas (ja jopa ohittanut ne) mutta ei ole auttanut - vika lienee oikeasti mittariston elektroniikassa...
Onko jotain testipisteitä tai testitapoja jolla saisi paikallistettua vikaa. Esim. viljami: missä kohtaa sinulla oli tuo pätkiminen tarkemmin?
Yleismittari, kolvi, skooppi yms. pysyy kädessä, mutta piirikaavio tms. olisi kyllä kiva!
Onko jotain testipisteitä tai testitapoja jolla saisi paikallistettua vikaa. Esim. viljami: missä kohtaa sinulla oli tuo pätkiminen tarkemmin?
Yleismittari, kolvi, skooppi yms. pysyy kädessä, mutta piirikaavio tms. olisi kyllä kiva!
Jos nuo mittarit jumittaa ala asentoon eli eivät liikahdakkaan niin sen saattaa saada korjattua siten että käyttää mittariston auki ja putsaa ne tapit mitä vasten viisarit nojaa kun virtoja ei ole päällä. Ainakin omassa oli nopeus ja kiekka mittarin tapeissa jotain tahmaa johon viisarit tarttu kiinni. Eli putsaa tapit ja laittaa vaikka sopivan paksusesta sähköjohdon kuoresta "kortsut" näitten tappien päälle. Aiheesta on täälä foorumilla enemmänkin juttua, löytyy varmasti searchilla. C mallissa ei ole ilmeisesti vaijeri mittareita käytetty.