Kolinaa moottorissa?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
sami19
Viestit: 9
Liittynyt: 15.3.2008 0:46
Paikkakunta: Oulu

Kolinaa moottorissa?

Viesti Kirjoittaja sami19 »

Olen pistäny merkille että mersusta kuuluu koneesta jotakin kolinaa. Eilen vertailin koneen ääntä konepelti auki omasta -92 500tkm, ja kaverin samanlainen mutta -89 ja 750tkm. Mulla kuulu selvää metallista kolinaa jostakin kannen alta, kaverilla kävi niin nätisti :D
Sillon kun kone on kylmä(ajettu alle 20km) niin kolinaa ei kuulu. Kun lämpimänä polkaisee kaasua niin kaasun palautumis vaiheessa ei ääntä kuulu.

Lähinnä tarvitsisin tietoa mitä siellä vois olla kulunu tai rikki, tosiaan autolla olen ajanut vasta reilu 3000km ja en tiedä miten sitä on huollettu tai rempattu. Mitä osia kannattas vaihtaa siinä samalla kertaa jos alkaa kantta aukasemaan?
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja Joeli »

Voiskohan olla nokkaketju?
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mun logiikalla vois olla kk-laakeri, jos kierrosten laskiessa hiljenöö. Sillonhan työtahdit ei kiihdytä menoa. Ja tuolleen tasakaasulla, tyhjäkäynnillä ja kiihdyttäissä, muttei himmaillessa kolisi mun laakerivammanen Honta. (Ei pitäs ajaa öljynsuodatin löysällä.) Tietty se kolokotus pitäs kuulla ennenkö tiaknoseeraa. Milleehä ton veivipuolen selviittäs iliman purkamata.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
nyffikaakoo
Viestit: 159
Liittynyt: 19.1.2008 20:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Tulpat irki ja kieputtelemaan konetta edes takaisin siivasta, tietty sillä viisiinkin saattaa havaita että pistää kuppisuojaimet päähän ja jos saa ruuvarin työnnettyä männän lakeen kiinni ja mäntä ylhäällä kahden puolen yläkääntökohtaa edestakaisin kampiakselia käännellen siivasta ja ruuvarin (mielellään ei pehmeäpäinen vaan mitä kovempi sen parempi) toinen pää suojaimen kuppiin kiinni. Johtaa se ruuvari hyvin äänet suojaimen kupin sisälle.

Aijuu, en mä osaa aatella Dieseleitä...mutta lohkon kyljestä taikka kannen sivusta saa äänet jos sattus niin käymään ettei tartte sytytystulppia... :oops:
Viimeksi muokannut nyffikaakoo, 12.4.2008 0:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Eipä kannattane paljoa ajella autolla ennenkuin vika on paikallistettu ja korjattu. Kiertokankien laakeriviassa saattaa päästä todella helpolla ne kun voi vaihtaa purkamatta moottoria sen kummemmin mutta jos vian päästää kovin pahaksi on edessä koneen vaihto tai ainakin työläs ja aika kalliskin remontti.
Avatar
sami19
Viestit: 9
Liittynyt: 15.3.2008 0:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami19 »

Huh pitää käyä näyttämässä tuota autoa jollekki joka tietää. Aattelin ite että siinä on jotaki venttiileissä tms. En kyllä ajoa lopeta ennen ku se lasahtaa. Ei se ääni nii hirviä oo, selvästi vaan käy karkeammin kuin kaverin auto.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Onko pentsa- vai kaasuöljymoottori? Kahdessa samanlaisessa dieselissä voi olla ihan eri ääni, jos ajotus heittää sen vähänkin. Hjuudrauliset nostimetkin karstaantuu jos ököjä ei vaihda ajoittain ja venttiilikoneisto alakaa säksättämään. Vertoopa ääntä johonnii tuttuun sountiin, kirkonkellosta metronomiin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Jos on kyseessä diesel, timmi kone käy karkeammin kuin väljä. :wink:
Väljistyessään ne rupeavat käymään "sukkasillaan" kuten bensa.
Ja kuten edellä mainittiin ei ääniä voi verrata dieseleissä, varsinkaan noin suurella ajomäärän erolla. :)
Ääneen vaikuttaa kaikki pumpun säädöstä lähtien.

Etsi joku tietävämersuspesialisti ja käy näyttämässä jos epäilyttää, tietämätön voi antaa aivan väärän diagnoosin.
Tähdellisen parantola
Avatar
sami19
Viestit: 9
Liittynyt: 15.3.2008 0:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami19 »

joo on diisseli. Tuo kuulostaa jo hyvälle että tiukemmassa koneessa ois karkeampi ääni :) Käyn joku päivä jolleki mersutietäjälle näyttämässä tuota.
Avatar
konjamiini
Viestit: 110
Liittynyt: 11.12.2005 10:36
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Ja vaikuttaa käyntiääneen myös, ko sulla -92:n pumppu taitaa olla jo nopialla nokalla, ja kaveris -89:n pumppu saattaa olla vastaavasti päinvastasella nokalla... :roll:

Mutuilua, mutta eipä muutakaan voi :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”