Farmarin alustan korottaminen (KUVIA)
Farmarin alustan korottaminen (KUVIA)
Sopiiko S124:een farkkun esim. W126 560sec jouset alle ja ovatko jämäkämmät/pidemmät??
jostain tältä foorumilta luin että secin jouset sopisivat ainakin w123:een?
Onko mersujen jouset ulkohalkaisijaltaan samat w111-w140-malleissa ?
jostain tältä foorumilta luin että secin jouset sopisivat ainakin w123:een?
Onko mersujen jouset ulkohalkaisijaltaan samat w111-w140-malleissa ?
Viimeksi muokannut pystyvalo, 24.4.2008 22:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Jep, nimen omaan oli idea korottaa autoa. takajousien valinta on kriittinen tässä tapauksessa, jos haluaisi että tasonsäätö toimisi.
Kuinkas tärkeätä mersuissa on ne kumit jousien kummasakin päässä?
Mietin tuossa sellaistakin vaihtoehtoa, että sorvaisi sellaiset korokekumien malliset, mutta esim. 3cm korkeammat palikat raudausta, ja vaihtaisi ne jousien yläpään kumien tilalle => jäisi alkuperäinen jousitusmukavuus, mutta auto nousisi n.5cm ylöspäin (tai mitä siitä nyt sitten tuleekaan tukivarsien vipusuhteella)
Kuinkas tärkeätä mersuissa on ne kumit jousien kummasakin päässä?
Mietin tuossa sellaistakin vaihtoehtoa, että sorvaisi sellaiset korokekumien malliset, mutta esim. 3cm korkeammat palikat raudausta, ja vaihtaisi ne jousien yläpään kumien tilalle => jäisi alkuperäinen jousitusmukavuus, mutta auto nousisi n.5cm ylöspäin (tai mitä siitä nyt sitten tuleekaan tukivarsien vipusuhteella)
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Malli on 250td. 300tdt:n jouset olisivat varmasti jäykemmät ja nostaisivat hivenen keulaa.
Eikös vakio korokekumi ole 13mm paksu ja paksuin vaihtoehto 23mm?
kuinkas paljon tämä sentin lisäys vaikuttaa auton korkeuteen, nouseeko enemmän kuin sentin ?? Onko kokemuksia?
Autoa korotetaan sen takia ettei tartteis mitään japanilaista sitimaasturia hankkia, eiköhän kaksivetoisella asd-lukolla varustetulla hirvimettälle ja kesämökillekin rupeaisi pääsemään pohjaamatta, kun maavaraa lisää 7-8cm.
Ja alle olin ajatellut laittaa jotain 235/75r15 kokoista rengasta...
Eikös vakio korokekumi ole 13mm paksu ja paksuin vaihtoehto 23mm?
kuinkas paljon tämä sentin lisäys vaikuttaa auton korkeuteen, nouseeko enemmän kuin sentin ?? Onko kokemuksia?
Autoa korotetaan sen takia ettei tartteis mitään japanilaista sitimaasturia hankkia, eiköhän kaksivetoisella asd-lukolla varustetulla hirvimettälle ja kesämökillekin rupeaisi pääsemään pohjaamatta, kun maavaraa lisää 7-8cm.
Ja alle olin ajatellut laittaa jotain 235/75r15 kokoista rengasta...
Kokonaiskorotus maavaraan tuota 8cm luokkaa, pelkästään nuo renkaat nostavat maavaraa ~5cm joten jousituksesta tarttee nostaa jotain 3-5senttiä (sen verran että renkaat mahtuvat kivuttomasti pyörimään...)
Kuinkahan paljon vakioiskareissa on varaa nostaa ylöspäin ? Tulisi vaan mieleen että ainakin tuon 5senttiä joustaa rengas ulospäin ennenkuin irtoaa lattiasta, tunkilla nostaessa...
Kattelin tuon rehtijiin 4-maticin rengastusta...255/70r15, sehän on aika
tarkalleen samanhalkaisijainen kuin mitä itse suunnittelin
Olisi kyllä kiva kuulla kuinka hyvin nuo mahtuu alla pyörimään
http://img218.imageshack.us/img218/6414 ... 410qr3.jpg
Kuinkahan paljon vakioiskareissa on varaa nostaa ylöspäin ? Tulisi vaan mieleen että ainakin tuon 5senttiä joustaa rengas ulospäin ennenkuin irtoaa lattiasta, tunkilla nostaessa...
Kattelin tuon rehtijiin 4-maticin rengastusta...255/70r15, sehän on aika
tarkalleen samanhalkaisijainen kuin mitä itse suunnittelin
Olisi kyllä kiva kuulla kuinka hyvin nuo mahtuu alla pyörimään
http://img218.imageshack.us/img218/6414 ... 410qr3.jpg
No sitten mahtaa onnistua, ajattelin että pelkästään jousitusta olet korottamassa 7-8 cm.Kokonaiskorotus maavaraan tuota 8cm luokkaa, pelkästään nuo renkaat nostavat maavaraa ~5cm joten jousituksesta tarttee nostaa jotain 3-5senttiä (sen verran että renkaat mahtuvat kivuttomasti pyörimään...)
Oletko mitannut keskiöstä suojankaaren reunaan tai olisiko autosta kuvaa millä korkeudella se nyt on ?
Joku tuommonenki rengaskoko vois olla hyvä, kapea ei niin herkästi ota kiinni kaariin ?:
http://www.bronco4x4.com/productDetails ... ductID=738
wiimax.fi
Ei ole kuvaa maavarasta vakiopyörien kanssa.
Mutta tällainen kuva, jossa alle on kokeilun vuoksi pistetty 215/60r16 renkulat:
http://img98.imageshack.us/img98/6875/suv001zu6.jpg
Muuten hyvä, mutta nuo pystäriä varten ostetut vanteet on 9" leveät ja et11 => tulee "vain" tämän verran liian ulos:
http://img170.imageshack.us/img170/1145/suv007wa3.jpg
http://img241.imageshack.us/img241/3154/suv009ma2.jpg
Voisihan sitä tieten peittää rengaskuvion näkymisen tällaisella lisäkumilla:
http://www.offroadtarvike.fi/kuvat/muut ... umi_01.jpg
Levittää autoa 60mm per puoli
Mutta tällainen kuva, jossa alle on kokeilun vuoksi pistetty 215/60r16 renkulat:
http://img98.imageshack.us/img98/6875/suv001zu6.jpg
Muuten hyvä, mutta nuo pystäriä varten ostetut vanteet on 9" leveät ja et11 => tulee "vain" tämän verran liian ulos:
http://img170.imageshack.us/img170/1145/suv007wa3.jpg
http://img241.imageshack.us/img241/3154/suv009ma2.jpg
Voisihan sitä tieten peittää rengaskuvion näkymisen tällaisella lisäkumilla:
http://www.offroadtarvike.fi/kuvat/muut ... umi_01.jpg
Levittää autoa 60mm per puoli
Kyllähän tuonne miittiin voisi ajella.
Mutta melkein pitäisi olla jo autoon muutokset tehtynä että edes jonkinlaista hilpeyttä / naapurikateutta paikanpäällä herättäisi
Minkälainen jousityökalu sulla on?
Mä ite meinasin että rakentelen tuohon hydrauliseen jousipuristimeeni sopivat laipat että saa vedettyä mersun jousen keskeltä kasaan.
Nyt siinä on vaan sellaiset sivuleuat, jotka on tarkoitettu lähinnä etuvetoisten tolppien avaamiseen.
Mutta melkein pitäisi olla jo autoon muutokset tehtynä että edes jonkinlaista hilpeyttä / naapurikateutta paikanpäällä herättäisi
Minkälainen jousityökalu sulla on?
Mä ite meinasin että rakentelen tuohon hydrauliseen jousipuristimeeni sopivat laipat että saa vedettyä mersun jousen keskeltä kasaan.
Nyt siinä on vaan sellaiset sivuleuat, jotka on tarkoitettu lähinnä etuvetoisten tolppien avaamiseen.
jousien halkaisijat
tuohon otsikkoon liittyen; olisko jollakin irtonaisena s124:n jousia, joista voisi mitata mitkä on etu ja takajousien halkaisijat.
Kävin ostamassa korokepalikoiden sorvaamista varten paksuseinäistä ainesputkea. Siinä aihiota valitessani jäin miettimään että onko sata kaks lankun takajousen ulkohalkaisija sama kuin etujousella ??
Kauhukseni äsken motonetin sivuilta katsoin että eteen ja taakse myydään ainakin korokekumit eri numeroilla !!
Kävin ostamassa korokepalikoiden sorvaamista varten paksuseinäistä ainesputkea. Siinä aihiota valitessani jäin miettimään että onko sata kaks lankun takajousen ulkohalkaisija sama kuin etujousella ??
Kauhukseni äsken motonetin sivuilta katsoin että eteen ja taakse myydään ainakin korokekumit eri numeroilla !!
Tulipa mieleen ... mahtaako takapäässä riittää säätövarat, auraus taitaa mennä aikalailla pieleen jos autoa korottaa noin ?
Voisi nostaa vaikka vetokoukusta takapään "tulevaan korkeuteen" ja mitata paljonko auraus on.
Edessähän kyllä saa säädettyä auraukset, camberien kans ei oo niin tarkkaa tuossa hommassa.
Voisi nostaa vaikka vetokoukusta takapään "tulevaan korkeuteen" ja mitata paljonko auraus on.
Edessähän kyllä saa säädettyä auraukset, camberien kans ei oo niin tarkkaa tuossa hommassa.
wiimax.fi
se oli ilmeisesti takajousen korokekumi josta otin mittoja; löytyi paikalliselta romikselta paksuseinäistä ainesputkea, jossa 113mm ulkohalkaisija ja 75mm sisähalkaisija; noin suurinpiirtein samat kuin korokekumissa.
Vannesahalla vaan ainesputkesta riittävän korkeat siivut, joihin koneistaa upotukset jousen yläpäitä varten. Upotusten pohjalle jotain kumimattoa.
Etujousia varten tarttee varmaan tehdä korokepalaan 2mm pellistä siuvureuna ja hitsata paikoilleen.
Kuvia tulee, jahka pääsen sorvin ääreen.
Vannesahalla vaan ainesputkesta riittävän korkeat siivut, joihin koneistaa upotukset jousen yläpäitä varten. Upotusten pohjalle jotain kumimattoa.
Etujousia varten tarttee varmaan tehdä korokepalaan 2mm pellistä siuvureuna ja hitsata paikoilleen.
Kuvia tulee, jahka pääsen sorvin ääreen.
Tarttee tutkia tuota aurauksen muutosta. Rehtijii oli omassa autossa nostanut takapäätä vain tasonsäädön tankoa muuttamalla; täytyypä kysyä häneltä oliko säätänyt aurausta.
Tuli jo vanteet ostettua ja renkaat tilattua:
http://img291.imageshack.us/img291/4827 ... 950sy3.jpg
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 60&dsco=36
Vanteet on 6,5x15" et38...laskeskelin että nuo pallot mahtuu alle ilman korotustakin (mutta varsin naftisti)
Tuli jo vanteet ostettua ja renkaat tilattua:
http://img291.imageshack.us/img291/4827 ... 950sy3.jpg
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 60&dsco=36
Vanteet on 6,5x15" et38...laskeskelin että nuo pallot mahtuu alle ilman korotustakin (mutta varsin naftisti)
Kappas, päädyit juuri tuohon rengaskokoon jota aiemmin ehdottelin.
Halkaisija on periaatteessa 13 mm pienempi kuin Rehtijiin renkaissa - mutta 90 mm suurempi kuin orkkiskoossa.
Mielenkiinnolla odotetaan tämän "projektin" valmistumista.
Huono puoli on välityssuhteen muuttuminen, tulee aika "pitkä" ykkönen kun sitä pitäisi päinvastoin saada hitaammaksi.
Halkaisija on periaatteessa 13 mm pienempi kuin Rehtijiin renkaissa - mutta 90 mm suurempi kuin orkkiskoossa.
Mielenkiinnolla odotetaan tämän "projektin" valmistumista.
Huono puoli on välityssuhteen muuttuminen, tulee aika "pitkä" ykkönen kun sitä pitäisi päinvastoin saada hitaammaksi.
mulla on tomaatti, mun mielestä lähtee melkein aina kakkosella liikenteeseen, eikä juurikaan tarjoa ykköstä paitsi mäkilähdöissä.
Isommilla kumeilla saa myös hivenen etua pidemmillä matkoilla, kun tulee aina huideltua aika vauhdikkaasti > kierrokset nykyrenkailla melkein koko matkan 3000rpm plus alueella
Isommilla kumeilla saa myös hivenen etua pidemmillä matkoilla, kun tulee aina huideltua aika vauhdikkaasti > kierrokset nykyrenkailla melkein koko matkan 3000rpm plus alueella
Kertokaas mitä käy jos jousia laikalla lyhentää, jäykentyykö alusta?
Mietin vaan että helpottuuko vai vaikeutuuko jousien takaisin autoon asentaminen, kun lyhentäisi jousia, mutta tekisi vastaavasti samanverran korkeammat korotuspalat?
Onko kokemusta, paljonko S124 250d alusta madaltuu jos vakiojousista ottaa kaksi kierrosta pois??
Mietin vaan että helpottuuko vai vaikeutuuko jousien takaisin autoon asentaminen, kun lyhentäisi jousia, mutta tekisi vastaavasti samanverran korkeammat korotuspalat?
Onko kokemusta, paljonko S124 250d alusta madaltuu jos vakiojousista ottaa kaksi kierrosta pois??
Tuo ei ole suositeltava toimenpide, koska auton paino on silloin pelkkien vaimentimien varassa. Auton perän painon kuuluu levätä jousien varassa. Tästä on ollut foorumilla aiemminkin juttua. Hakua voi kokeilla...pystyvalo kirjoitti:Rehtijii oli omassa autossa nostanut takapäätä vain tasonsäädön tankoa muuttamalla
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®